2017-10-11, 00:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Det är bara lite skevt att sitta och ha åsikter om en bostadsbubbla när man inte ens förstått innebörden av amortering...

Menar du med detta att jag hade fel när jag skrev att amortering inte är en kostnad? Tänk efter nu innan du svarar så du slipper göra bort dig.
2017-10-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Menar du med detta att jag hade fel när jag skrev att amortering inte är en kostnad? Tänk efter nu innan du svarar så du slipper göra bort dig.
Du sa precis att amortering var ett sparande. Kan du förklara hur amortering är ett sparande. Tänk efter nu så du slipper göra bort dig.
Senast redigerad av studentnissen 2017-10-11 kl. 00:23.
2017-10-11, 00:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Du sa precis att amortering var ett sparande. Kan du förklara hur amortering är ett sparande.

Självklart och det har jag med flera förklarat många gånger tidigare i tråden, med resultat att de som invänt fått springa iväg med svansen mellan benen. Vi kan ta ett exempel:

Säg att du lånar 4 miljoner och köper en bostad. Du amorterar ned lånet till 3,5 miljoner och sedan säljer du bostaden för 4 miljoner som du köpte den för. Du löser i samband med det in ditt lån som nu är på 3,5 miljoner och kvar får du 500,000 kr på kontot. Hur har dessa pengar uppstått, vad kallar du den process som dessa pengar uppstått genom?

Om ovanstående var för svårt får du detta också:
För många kommer amorteringarna uppfattas som en naturlig del i boendekostnaden och många tänker kanske inte på att de i själva verket sparar. Ett omedvetet sparande! Tänk om det fanns fler saker i livet där vi upplever att vi konsumerade allt, men i själva verket sparade en del för framtiden.
https://blogg.nordnet.se/ar-amortering-ett-bra-sparande/01/11/2012/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-10-11 kl. 00:35.
2017-10-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Snälla ! Ni behöver INTE oroa er för inflation....Den kommer EJ existera förrän det smäller....

När det smäller är skeendet följande: Räntorna rusar, en systemkritisk bank får plötsliga problem....IMF och Central-bankerna STÄNGER Bankerna och Börserna några dagar,---

De inför NYA valutor med ca 50 % högre värde = Hälften av ALLA lån äts upp omedelbart. samt dina bank-besparingar tappar 50 % i köpkraft....Thats IT.....det är RESETEN i världsekonomin.....

Det enda DU behöver se till är att LÅNA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT, Samt HA INTE PENGAR PÅ BANKEN..Då blir du en vinnare ( Förhållandevis ).....Naturligtvis följer EN KRAFTIG LÅGKONJUNKTUR...men du som idivid kommer klara dig bra om du lånar samt ej har pengar på bank-kontot.

Hur menar du låna så mycket som möjligt? Och varför inte ha pengarna på banken, vart är det bättre att ha dom?
2017-10-11, 08:34
Medlem
Jag ser en trend i min hemstad att det är färre objekt som lagts ut på hemnet. Sedan har en del tagits bort utan att bli sålda.

Det är väl en liten nedgång i utlagda objekt i Stockholm också?
2017-10-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Dagens notering från hemnet:

Bostäder till salu i Stockholms län

Till salu 7 503

Nytt ATH?

Idag är det 7773 bostäder till salu. 270 bostäder till på 3 dagar. Det händer nu.
2017-10-11, 08:55
Medlem
Brf Nouvelle som nämndes tidigare i tråden stängde sin förhandsbokning natten till idag.

Inte en enda bokning. Noll. Zip. Nada.

Föreningen är dock lite av ett experiment som satsar på delningsrkonomi och skippar parkering. Men ändå. Inte en enda jävla bokning. Har det hänt i något byggprojekt senaste tio åren?
2017-10-11, 08:56
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102

Det är väl en liten nedgång i utlagda objekt i Stockholm också?

Hemnet Stockholms län slår ATH regelbundet nu. Det faller bort bostäder varje vecka, sålda eller lagda i träda några veckor, men tillkommer fler bostäder, nya eller återkomna.
2017-10-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Brf Nouvelle som nämndes tidigare i tråden stängde sin förhandsbokning natten till idag.

Inte en enda bokning. Noll. Zip. Nada.

Föreningen är dock lite av ett experiment som satsar på delningsrkonomi och skippar parkering. Men ändå. Inte en enda jävla bokning. Har det hänt i något byggprojekt senaste tio åren?

Mycket skriverier om just det projektet, om hur fantastiskt det ska vara med mera. Blir intressant om det ens ska byggas. Idag står en annan fastighet där som ska rivas. Kanske aldrig ens blir av som det ser ut nu.
2017-10-11, 08:59
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är givetvis mer komplicerat än vad jag får in på ett par rader. De kan finansiera både genom upplåning och eget kapital. Reglerna är samma oavsett vilken typ av lån det är. Skillnaden är risk vikten vilket reglerar mängden eget kapital som krävs. Som med allt annat regleras det med lag och denna är rätt omfattande och komplicerad.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20061371-om-kapitaltackning-och-stora_sfs-2006-1371#K4

FI sammanfattar en del av de viktigare punkterna. Men de utelämnar så mycket att jag tycker det blir förvirrande av den anledningen.
http://www.fi.se/sv/bank/tillsyn/kapitalkrav-pa-banker/om-kapitalkrav-pa-banker/

Jag orkade inte läsa allt men båda länkarna berör enbart kapitaltäckning och kapitalkrav?

Det förändrar inte riktigt min syn på saken.
Självklart måste bankerna ha kapitaltäckning enligt FI, men dessa pengar används inte till utlåning utan till investering till högre avkastning.

Så jag vidhåller:
Bolån finansieras av riksbankslån, bostadsobligationer eller lån av andra banker.
Blancolån och övriga krediter finansieras av inlåning på sparkonton och dylikt.
Ingen bank lånar ut sitt egna kapital utan det är högre avkastning på att investera det kapitalet på annat vis.
2017-10-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Idag är det 7773 bostäder till salu. 270 bostäder till på 3 dagar. Det händer nu.
Aha, jag får bara fram 7070 på min lur. Märkligt
2017-10-11, 09:39
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Aha, jag får bara fram 7070 på min lur. Märkligt
Det högre värdet är om man klickat i visa kommande försäljningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in