Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag försökte förklara på ett sätt som jag trodde att mottagaren skulle kunna förstå.
Men det är ju försvarsadvokatens skyldighet att se till att hens klient förstår tydligt att det ser mörkt ut med bevisläget. Försvarsadvokaten får ju inte förleda sin klient att tro något som inte stämmer överens med verkligheten.
Ändå tar du exempel där advokaten gör just det, säger något till sin klient som advokaten inte kan veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Sedan utifrån juridiska fakta så är det upp till klienten att fatta beslut om hur klienten vill att försvarsadvokaten ska försvara sin klient. Vill Madsen att Betina ska fortsätta hävda att det gått till som Madsen påstår med luckan samt att han gett kroppen en "sjövärdig begravning" och att det måste vara någon annan som skändat kroppen, då gör hon det.
Men försvarsadvokatens roll är inte att hålla med klienten i helt orimliga utsagor som tydligt motbevisas av fakta (menar på tu man hand naturligtvis). Även om det inte är fastslaget dödsorsak ännu så tror jag att hon jobbar med sin klient.
För det är ju en lång process. Som GW sa- Det är svårt att erkänna skambrott.
"utifrån juridiska fakta"? Klienten fattar sina beslut på precis de grunder klienten själv bestämmer.
Betina hävdar inte heller en massa saker på PM's order, hon FÖRETRÄDER PM, om PM säger att det var så det gick till, så framför Betina denna ståndpunkt. Hon kommer aldrig att säga "jag hävdar", däremot kan hon mycket väl tänkas yttra "min klient hävdar".
Du "tror" att hon jobbar med sin klient? Jag vet att hon gör det, det är hennes jobb. Det är däremot inte hennes jobb att få honom att erkänna, det är åklagarens jobb, och det ska försvarsadvokaten hålla sig långt borta ifrån.