Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det har du fel i. Försvarsadvokaten ska hjälpa,råda,bistå sin klient.
Försvarsadvokaten ska väl inte jobba som någon slags PR-agent och hålla med sin klient i allt vad klienten hävdar.
(Nu menar jag i samtal på tu man hand, advokaten+ hennes klient).
Försvarsklienten ska bl.a förklara de juridiska omständigheterna för sin klient så att klienten utifrån det kan fatta vettiga beslut. Tex säger kanske Betina något i stil med;- Nu Madsen, med de nya omständigheterna som kommit fram så stämmer inte din utsaga om olycka. Vill du ändra något,förtydliga osv. Eller vill du fortfarande att jag ska försvara din utsaga om olycka? För den kommer Åklagarsidan att överbevisa dig om pga av det,det och det här. osv
Antar att Madsens advokat informerat honom om fördelen att faktiskt erkänna.
Vi vet ju inte om hon får tillfälle att säga till honom vad som är bäst,
Madsen lyssnar nog inte till hennes argument, Madsen babblar väl på som vanligt och han har sin egen agenda och argumentering.
Men det var en annan kvinnlig advokat som framträdde i tv för några dagar sedan- hon sa- om jag vore Madsens advokat-så skulle jag råda honom att erkänna.
Den advokat som sa detta, kritiserade Madsens advokat - jag uppfattade det som kritik -men hon kan väl säga så- för hon känner uppenbarligen inte Madsen.
Tror det blir en mycket svår sits för Madsens försvarare när hon ska samarbeta med Madsen i upplägget, vore klokt om Madsen lyssnade på sin skickliga advokat istället för att tro att han själv vet bäst. Konstigt att han inte vill föra sitt eget försvar-helt .Utan någon sipp advokat.