2017-10-10, 06:39
Medlem
ReedMes avatar
Trodde faktiskt inte att det här mordet skulle ha sexuell karaktär. Där ser man vilken naiv människosyn man kan ha.
Såg "Så skapas en mördare"på svt play för en tid sen. Mycket bra med Mosley som programledare. Den går in på hur dom olika delarna i hjärnan samverkar. En psykopat behöver exempelvis inte ha bristande impulskontroll.
Citera
2017-10-10, 07:48
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag förstod det så som att det numer finns teknik så att man kan spåra även en avstängd mobil.
Men jag kan ha missförstått vad jag läst, så häng inte upp dig på de nu. Jag är inte insatt i elektronik.
Däremot så hade de tidigt pejlat Nautilus rutt med mobilmaster samt teknik så länge KWs mobil var med ombord (antagligen i efterhand) så då måste ju om jag förstår det rätt, man kunna peijla mobiler som är påslagna även under vatten. Eller?

Det var mycket länge sedan en mobiltelefon stängdes av när man "stängde av den". Majoriteten av anledningarna för detta är enkla att förklara t ex eftersom viss aktivitet krävs för att ladda batteriet men också för att klockfunktioner skall fungera trots att den är avstängd, t ex att larm fortfarande kan ringa trots att telefonen är "avstängd". I många länder så finns det också krav från myndigheters sida att telefonen skall kunna avlyssnas trots att användaren tror att den är avstängd.
Det enda sättet man kan vara säker på att sin telefon är helt avstängd är att plocka ut batteriet - och det är ju inte så enkelt i dagens vattenskyddade telefoner...

I Sverige så lokaliserar vi telefoner med hjälp av "location update" meddelanden som skickas periodiskt från telefonen när den inte används. Under samtal så sker detta löpande per automatik, men det förstår nog alla. Normalt skickas detta var 3:e minut men det kan ha ändrats sedan jag skruvade på dessa sakerna sist, och det var nog en 5 år sedan tror jag?
Har jobbat på ett stort företag som bl a tillverkar mobiltelefoner och dess operativsystem och mjukvara i över 20 år så jag har haft en hel del insyn i detta, även om just delsystemet som sköter watchdogs och underhåll i low power state inte låg på mitt skrivbord.

Location Update skickas inte när telefonen är "avstängd" i Sverige och knappast heller i Norge och Danmark. Det finns dock fler metoder för att spåra telefoner och i många länder kan man mer eller mindre "starta" en telefon för att påbörja en avlyssning eller ta reda på vart den befinner sig, men då krävs mjukvarubyggen som vi inte gör här i detta landet. iPhone är jag tämligen övertygad om att den har sådana funktioner och de är kravställda från NSA gissningsvis, men bara för de regioner när de har mandat att göra detta för.

Dessa funktionerna pratar man inte högt om utan de är belagda med sekretess - även inom dessa företagen, och det är mycket få som har full insyn, men när man testar telefoner i en rigg och spårar alla signaler som skickas och tas emot är det omöjligt att dölja trafiken och detta kan faktiskt kreti och pleti göra hemma om man har lite koll. Har du en Android telefon så kan du se rätt mycket även om du inte har ett dev bygge (med debug flagga) och det är bara att koppla upp sig mot telefonen med USB eller wifi och köra adb logcat och filtrera på location update t ex.

TL;DR I Sverige med omnejd så kan vi inte se vart en avstängd telefon befinner sig.
Senast redigerad av [Wizard] 2017-10-10 kl. 07:53.
Citera
2017-10-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
"og at hun ikke kan vurdere, om Peter Madsen rent faktisk er skyldig i drab."

Och, ursäkta franskan, men vad är det för j-vla brännvinsadvokat som säger att hon skulle råda sin klient att erkänna mord, trots att hon själv inte ens kan avgöra om klienten är skyldig?

- Eeh, alltså, jag vet inte om du är skydlig, men du borde erkänna mord. Då har man en hel del att förklara som försvarsadvokat, om man gör så.

Men om bevisen är överväldigande tex huvud utan kraniebrott (vilket totalt punkterar Madsens olycksutsaga) så tror jag att det är försvarsadvokatens skyldighet att råda sin klient att erkänna sig skyldig. Eftersom att man brukar få ett lindrigare straff om man samarbetar. Dessutom inser ju försvarsadvokaten att det finns ingen chans att vinna det här.
Så jag tror att du har fel där.
Dessutom tror jag inte att jag drömt om Betina-intervjun. Har aldrig hänt att jag drömmer på danska. Dessutom var det inte mitt sätt att formulera mig. (Men jag har inte hittat den.) Tänkte när jag såg den att hon såg sliten ut. Och att det nästan lät som hon ursäktade sig. Tror Betina fått utstå mycket hat.
Citera
2017-10-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Det är dock kvinnor han hatar och längtar efter och känner sig sviken av.. Isåfall möjligen som tioåring och i danmark
Han kanske låtsas bry si mycket om djur bara. För att han vet att psykopater kännetecknas ofta av motsatsen
Citera
2017-10-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kolla bild 11 nedan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/joVnw/experten-det-omkullkastar-madsens-forklaring

PM har för övrigt psykopatens typiskt stirrande blick.
http://www.lokaltidningen.se/storyimage/SE/20170905/ARTIKLER/170909839/AR/0/AR-170909839.jpg&MaxW=660&MaxH=440&Q=100&IsoModifiedD ate=

http://twice.se/artiklar-10-saker-psykopater.html

Måste vara kluvna känslor för KW:s anhöriga när de tittar på de sista bilderna på KW vid liv. Å ena sidan tröstande att se henne. Å andra sidan hemskt att se hur hon ler mot kameran intet ont anandes om att livet snart är slut för hennes del. Och vilken sorts slut det sen blev..

Egentligen obegripligt om hennes anhöriga klarar av detta utan att behöva läggas in.. Plus att vi andra inte ens kan föreställa oss den smärta och sorg som kommer att följa dem under åratals - kanske för resten av deras liv.

Inte nog med att deras barn (syster) dog. Hon dog därtill på ett helt obegripligt omänskligt sätt i händerna på en idiot som gjorde detta för "nöjes skull" och för att med vilje tillfoga henne så mycket smärta som möjligt.

Vet ej hur man som förälder/syskon kan överleva vetskapen om något sådant.. :-(

Hoppas också att denna tragiska händelse kommer att öppna ögonen på alla på det sättet att folk inser att en människa som verkar "konstig" och "ilsken" mycket väl kan också vara svårt sjuk i huvudet. Vetskapen om detta ska räcka för att man inte ska vistas ensam med honom eller försöka "bota honom med sin kärlek". Att undvika människor som får vredesutbrott är nog klokast helt oavsett om dessa utbrott är riktade mot andra människor (för tillfället).
Citera
2017-10-10, 08:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men om bevisen är överväldigande tex huvud utan kraniebrott (vilket totalt punkterar Madsens olycksutsaga) så tror jag att det är försvarsadvokatens skyldighet att råda sin klient att erkänna sig skyldig. Eftersom att man brukar få ett lindrigare straff om man samarbetar. Dessutom inser ju försvarsadvokaten att det finns ingen chans att vinna det här.
Dessutom tror jag inte att jag drömt om Betina-intervjun. Har aldrig hänt att jag drömmer på danska. Dessutom var det inte mitt sätt att formulera mig. (Men jag har inte hittat den.) Tänkte när jag såg den att hon såg sliten ut. Och att det nästan lät som hon ursäktade sig. Tror Betina fått utstå mycket hat.

Advokater har inte den skyldigheten, och åtminstone i Sverige får man ingen straffrabatt för samarbete.

Förvaret ska försöka tillse sin klients rättigheter även om de inte kan 'vinna' fallet.
Citera
2017-10-10, 08:38
Medlem
Citat:

Det stod i tidningen att han inte kan få ett lindrigare straff om han erkänner. Däremot förkortas den plågsamma tiden i häktet vid ett erkännande.
Citera
2017-10-10, 08:43
Avslutad
Har det framkommit vilken slags kniv som använts ? Själv tippar jag på en stor kökskniv.
Citera
2017-10-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han kanske låtsas bry si mycket om djur bara. För att han vet att psykopater kännetecknas ofta av motsatsen

Alternativt har han funnit tröst i något djur när han var liten och när hans föräldrar inte klarade av sin uppgift som föräldrar..
Citera
2017-10-10, 09:34
Medlem
Citat:
Jag förstod det så som att det numer finns teknik så att man kan spåra även en avstängd mobil.
Men jag kan ha missförstått vad jag läst, så häng inte upp dig på de nu. Jag är inte insatt i elektronik.
Däremot så hade de tidigt pejlat Nautilus rutt med mobilmaster samt teknik så länge KWs mobil var med ombord (antagligen i efterhand) så då måste ju om jag förstår det rätt, man kunna peijla mobiler som är påslagna även under vatten. Eller?

Mobiler under vatten går inte pejla.
Finns liten möjlighet att man i ytläge nära land kan få täckning.
Dels för att man är i ytläge samt att radiosignaler kan ta sig genom fönster i ubåtens skal.
Senast redigerad av .CYG. 2017-10-10 kl. 10:24.
Citera
2017-10-10, 09:38
Medlem
FedupFlorences avatar
Kommer datortomografi av Madsens skalle ingå som en del i RPU:n? Någon som vet eller rimligt kan spekulera?
Citera
2017-10-10, 09:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
Har det framkommit vilken slags kniv som använts ? Själv tippar jag på en stor kökskniv.

Varför en kökskniv? Jag tänker att det bör ha varit en kniv som funnits i ubåten för reparationer, säkerhet m.m. eller en kniv Madsen bar på sig, typ fickkniv/morakniv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in