Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag förstod det så som att det numer finns teknik så att man kan spåra även en avstängd mobil.
Men jag kan ha missförstått vad jag läst, så häng inte upp dig på de nu. Jag är inte insatt i elektronik.
Däremot så hade de tidigt pejlat Nautilus rutt med mobilmaster samt teknik så länge KWs mobil var med ombord (antagligen i efterhand) så då måste ju om jag förstår det rätt, man kunna peijla mobiler som är påslagna även under vatten. Eller?
Det var mycket länge sedan en mobiltelefon stängdes av när man "stängde av den". Majoriteten av anledningarna för detta är enkla att förklara t ex eftersom viss aktivitet krävs för att ladda batteriet men också för att klockfunktioner skall fungera trots att den är avstängd, t ex att larm fortfarande kan ringa trots att telefonen är "avstängd". I många länder så finns det också krav från myndigheters sida att telefonen skall kunna avlyssnas trots att användaren tror att den är avstängd.
Det enda sättet man kan vara säker på att sin telefon är helt avstängd är att plocka ut batteriet - och det är ju inte så enkelt i dagens vattenskyddade telefoner...
I Sverige så lokaliserar vi telefoner med hjälp av "location update" meddelanden som skickas periodiskt från telefonen när den inte används. Under samtal så sker detta löpande per automatik, men det förstår nog alla. Normalt skickas detta var 3:e minut men det kan ha ändrats sedan jag skruvade på dessa sakerna sist, och det var nog en 5 år sedan tror jag?
Har jobbat på ett stort företag som bl a tillverkar mobiltelefoner och dess operativsystem och mjukvara i över 20 år så jag har haft en hel del insyn i detta, även om just delsystemet som sköter watchdogs och underhåll i low power state inte låg på mitt skrivbord.
Location Update skickas inte när telefonen är "avstängd" i Sverige och knappast heller i Norge och Danmark. Det finns dock fler metoder för att spåra telefoner och i många länder kan man mer eller mindre "starta" en telefon för att påbörja en avlyssning eller ta reda på vart den befinner sig, men då krävs mjukvarubyggen som vi inte gör här i detta landet. iPhone är jag tämligen övertygad om att den har sådana funktioner och de är kravställda från NSA gissningsvis, men bara för de regioner när de har mandat att göra detta för.
Dessa funktionerna pratar man inte högt om utan de är belagda med sekretess - även inom dessa företagen, och det är mycket få som har full insyn, men när man testar telefoner i en rigg och spårar alla signaler som skickas och tas emot är det omöjligt att dölja trafiken och detta kan faktiskt kreti och pleti göra hemma om man har lite koll. Har du en Android telefon så kan du se rätt mycket även om du inte har ett dev bygge (med debug flagga) och det är bara att koppla upp sig mot telefonen med USB eller wifi och köra adb logcat och filtrera på location update t ex.
TL;DR I Sverige med omnejd så kan vi inte se vart en avstängd telefon befinner sig.