Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Inte jag heller. Madsen deltog i sitt sökande efter sin sexualitet, i alla möjliga sk sexuella experiment som säkerligen inkluderade alla möjliga partners både han, hon, hen och det i varierande antal och åldrar.
PM var mkt konservativt och strängt uppfostrad utan kontakt med motsatt kön förrän han flyttade från pappan och till Köpenhamn. Alt när han som tonåring var i Köpenhamn med Raketklubben (som han blev utestängd från).
Så vad han tidigare gjort av sina växande och omvälvande sexuella känslor vet jag inte. Frustrationen måste växt inom honom.
Dessutom måste hans sökande som ledde in honom i lite "udda" sexuella experiment, med tanke på uppväxten, skapat känslor av skuld och skam. Pappan misshandlade/våldtog (ingen direkt källa på det, men det har antytts i blandat material jag läst. Reservation) mamman som skilde sig och flyttade med barnen. Endast PM flyttade tillbaka till pappan. Som aldrig ville träffa sin exfru och som PM endast tilläts träffa en gång/år under sin uppväxt.
Att han fick en märklig syn på kvinnor och hur man skall närma sig dessa kanske inte är så märkligt, samtidigt som PM och pappan tycks ha funnit varandra på något märkligt sätt. Möjligen var dom i grunden lika konstruerade? I hjärnan, tänkte jag närmast då på.
Hjärnforskningen går med ny teknik med stormsteg framåt. Man har t.ex. funnit att frontallober och amygdala har annat utseende hos visst klientel vilket kan förklara avsaknaden av empati, skuld och skam hos t.e.x. psykopater. Andra forskare dra något andra slutsatser. Det finns olika skolor.
Intressanta rön hur som, finns hur mycket som helst av nyligen publicerade artiklar inom området Hjärnan och Psyket eller Hjärnan och Psykopati.
Möjligen en utvikning.
Ja, frontal cortex är där empati ska finnas. Det är den sista delen i hjärnan att utvecklas färdigt och är inte mogen förrän efter 20. En barndom med upprepade trauman som 'lär' barnet att dissociera är en grogrund för att det ska slå slint. Vi vet att Madsen flytt in i fantasier, och där utvecklas det ju såklart inte heller. Vänder man sig inåt så stimuleras inte de sociala färdigheterna.
Det ÄR synd om barnet Madsen, vad han var med om vill vi inte att något barn ska behöva gå igenom. Jag letade efter den bok och film som gjorts av honom, men gick bet. Har du hittat någon pdf och nerladdning?
Vet inte varför jag inte utesluter män, men även om det är kvinnor han verkligen hatar så kan han såklart ha samma förakt och dragning till män; pappan var ju också ett skevt föredöme.
Om man tänker sig att han ändå levde ut sina tortyrlustar så var det ju ändå skönt att han nu gav upp med buller och bång. Tror helt enkelt han inte orkade hålla skenet uppe längre utan bara gav sig hän åt den sista fantasin (att bli jagad av polis för att ha begått ett uppseendeväckande brott, såg du hur han såg ut när han sa det?!) som en väg ut ur såväl ekonomiska bekymmer som den förestående prestigeförlusten (rymdraketen som inte kommer att lyfta. Ett hårt slag för en total narcissist så beroende av att bli beundrad och stå i centrum.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Ursprungligen postat av beaver se
"Man kan undra vad som väckte hans vrede till att hugga där nere, vad kan hon ha gjort för att han skulle reagera så (menar inte att skulden är hennes, utan vad som aktivera hans mördarinstinkt) kanske är han en sån som njuter av att se nån i ögonen när livet flyr iväg och varför ett sånt hat mot hennes kön? Var det kanske för att det skulle vara mer smärtsamt eller? Ja man kommer nog aldrig att förstå sig på denna lusten en del har.
Det man kan hoppas på är att hon hamna i chock och inte upplevde smärtan, som när man krockar."slut citat.
Det här handlar inte om vrede eller hat utan om en sexuell läggning. Som ibland är sjuklig.
Sexuell sadism (parafili) betyder att man till olika grad blir sexuellt upphetsad av att orsaka någon smärta, förnedring,osv.
Nu är det väldigt sällsynt att någon går över gränserna på det här sättet så att det slutar i mord.
För att det ska ses som en sjukdom så måste vissa kriterier uppfyllas. Och det vågar jag säga att PM uppfyller.
Sadomasochism är inte det samma som sexualsadism. Det är också en sexuell läggning men det handlar om fri vilja i det förhållandet. Så det är ingen sjukdom.
sadomasochism (förkortas SM alternativt S&M) är ett förhållande mellan två eller flera personer, där såväl sadism (aktiv algolagni) som masochism (passiv algolagni) finns representerade. Ofta förknippas begreppet med sexuella relationer med en part som aktiv-dominant och den andra parten som passiv-underkastande.
Det är varken vrede mot henne eller en egentligen sexuell läggning. Det är mer ett felriktat sexualiserat
hat mot det hon står för; att vara en (ouppnåelig och åtråvärd) ställföreträdande mamma. Den som övergav. En "jävla fitta" på riktigt, i skallen. Så oerhört förvirrat och ensamt, även om det har sin egen logik.
Sen vet vi aldrig hur den personliga kopplingen mellan blod och tortyr och sexualitet uppstår, (det berättar de sällan eller aldrig. Eller minns inte ens själva) men när en så olycklig association är gjord och befäst genom upprepning, då verkar den bli tvingande. Andra fantiserar inte så utan vill ha närhet (också). Det har inte ett dugg med bdsm att göra, där man laborerar med smärta och gränser, men med respekt för sin partner. Tyvärr dras ju omdömeslösa totalt egoistiska rena sadister som alls inte vill ge någon annan njutning eller respektera gränser lätt till såna kretsar. Tur de är ganska få ändå.