2017-10-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dea1
Jag har lyssnat på avsnittet idag. Blev väldigt upprörd över att fegisarna till grannar inte gjorde någonting för att hjälpa mamman. Jag vågar tror att jag själv hade reagerat. Visst var mannen uppenbart aggressiv och obehaglig, men det rörde sig om en liten bebis!

Sverige är ett land där man kan råka ut för hemska grannar, helt oförskyllt!

Jag har full sympati för grannar som håller sig undan när ett monster som denne man blir aggressiv och våldsam. Det är samhällets ansvar att se till att farliga personer inte placeras i en lägenhet i ett hus med i övrigt skötsamma samhällsmedborgare. Det är bråk överallt i dagens Sverige. Skjutningar och knivar hör till vardagen i vissa bostadsområden där politiker och polisen gett upp. Det enda de stackars grannarna kan göra är att hålls sig borta från våldet och ta skydd.

Att ens komma på tanken att socialtjänstens haveri i detta fall är grannarnas ansvar är horribelt. Dessa stackars grannar har det jobbigt så det räcker, med detta as som granne, utan att nu belastas med skuld.

Om någon har ett ansvar så är det barnets mamma som inte satte gränser mycket tidigare. Hon bör granskas och få gärna kritiseras!

Denna mamma bör ha ständig kontakt med socialtjänsten tills dottern är vuxen. Det ska bli intressant att ta del av hur denna mamma kommer förhålla sig i framtiden, till den vidrige våldsman hon avlat barn på.
Citera
2017-10-09, 13:19
Medlem
Jag håller med, dom var totalt 3 personer som hade kunnat förhindra denna händelse, att inte grannarna hjälpte till är helt sjukt. Fy fan va jag hoppas dom skäms, och att dom inte får hjälp om dom nu drabbas av nåt hemskt
Citera
2017-10-09, 15:30
Medlem
drunknars avatar
Kanske att folk vill hitta syndabockar för att förstå/förklara situationen men har man en sådan snubbe med i matchen som gm så tycker jag att man hur svårt det än är får acceptera hans vridna personlighet som orsak och förklaring, ur mammans vittnesmål i fup:

Citat:
eller jag snarare jag skriker åt han två gånger – är du nöjd nu din jävla idiot nu har du förstört allt du har dödat vårt barn, mitt barn (gråt i rösten) åååh bra får jag till svar, bra säger han, skitbra, å så ser de ut som att han jag vet inte men de ser ut som att han ler, han ser lugn ut (snörvlar) han tittar på mig (ohörbart 31.06) bra, (gråter) är du nöjd nu din jävla idiot, bra, jaa (tyst).

Jag måste bara säga.....så många felbeslut längs vägen.....kraftig övervikt, inte banta utan gastric by pass, kan inte bli gravid, provrörsbefruktning, tablettmissbruk, bråk om och om igen, självmordshot, inget självmord(hade ju varit bättre om han tagit livet av sig innan detta), total frustration - åka för självmord, ångra sig och hämta ungen, hennes fel att hans liv är skit och mamman ska få lida....jag tror han åkte för att begå självmord men kom på att det skulle vara bättre att få se mamman lida när ungen dog och då hade han nog redan bestämt sig för att inte hoppa. Sen försöker han lura mamman att hoppa efter att han kastat ner dottern, själv hade han antagligen inte hoppat men kunde inte lyfta mamman över stängslet av självklara själ. Känner igen typen, allt är alltid någon annans fel och någon annan ska ställas ansvarig för det egna lidandet/problemen. Övervikt, graviditet, missbruk, våld - allt ska någon annan anklagas för och själv är man ett drabbat offer.
Citera
2017-10-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Äckligt fult av folk som skriver ner grannarna här i tråden..."jag hade fan i mig knockat snubben!". Oavsett vad man tror sig skulle ha gjort i denna extrema situation så är det ändå lätt för den i alla fall halvintelligente att inse att det inte går att förutsäga med säkerhet om man verkligen hade riskerat sitt eget liv där. Visst vill vi alla tro att vi hade gjort mer men säker ska man inte vara. De kanske var fysiskt svaga/handikappade och gm var väl någon slags anabolafreak eller? Hur som helst lågt att ösa så mycket skit över dessa grannar, nästan så att vissa av er ser de som värre människor än bebiskastaren. Det är i alla fall intrycket man får när man läser vad ni skriver. Här kickade nog deras primärinstinkter in, överlevnad för sig själv och sin familj. Och även om man givetvis delvis lider med morsan efter hennes upplevelser så tycker jag det är lågt av henne att efter så lång tid sitta och mer eller mindre offentligt skuldbelägga dessa grannar. Egna ansvaret? Hon kanske borde granska sitt eget omdöme som skaffat barn med ett sådant jävla monster men det finns ju alltid andra att skylla på när gm inte räcker till. Själv hade hon knappast gjort något i en liknande situation med grannens barn utan då ursäktat sig med att hon ändå inte kunnat stoppa gm med sin fysik etc. Hoppas barnet klarat sig bra igenom det hela, om inte morsan lär sig en läxa av det här så lär hon sig aldrig. Gm är ett freak av värsta sort som aldrig borde släppas ut, så jävla lågt att vilja ta med sig ungen i döden, om han nu inte ljuger om det med för att ändå försöka få sig själv att se aningen bättre ut.

Vet inte om GM var nåt slags "anabolfreak", nåt monster är han väl knappast heller. Då skulle hon troligast inte gift sig och skaffat barn med honom... Han är en människa som psykade ur nåt förbannat, som gjorde en vidrig grej.
Jag har ändå så svårt att förstå hur man kan stå och bara se på när en kvinna paniskt försöker rädda sin ettåring från en man som säger att han ska döda henne. Jag vill gärna tro att jag åtminstone skulle försöka lugna ner honom, prata med honom, distrahera. Så som det låter i podden stod de bara passivt bredvid.

För övrigt: Du tycker det är fult att "skriva ner" grannarna men har inga betänkligheter att skylla på mamman som skaffat barn med den här mannen... snyggt.
Citera
2017-10-09, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Vet inte om GM var nåt slags "anabolfreak", nåt monster är han väl knappast heller. Då skulle hon troligast inte gift sig och skaffat barn med honom... Han är en människa som psykade ur nåt förbannat, som gjorde en vidrig grej.
Jag har ändå så svårt att förstå hur man kan stå och bara se på när en kvinna paniskt försöker rädda sin ettåring från en man som säger att han ska döda henne. Jag vill gärna tro att jag åtminstone skulle försöka lugna ner honom, prata med honom, distrahera. Så som det låter i podden stod de bara passivt bredvid.

För övrigt: Du tycker det är fult att "skriva ner" grannarna men har inga betänkligheter att skylla på mamman som skaffat barn med den här mannen... snyggt.

När folk efterfrågar ansvar få de gå och kräva ut ansvar där ansvaret hör hemma. När folk är ilskna får de också rikta sin ilska där ilskan hör hemma.

Det är mammans ansvar att ta hand om sitt barn, och hon visste vilken otäck man detta är. Gränsen borde vara nådd för henne långt innan mannen kastar ner barnet på ett betongfundament med uppsåtet att barnet ska dö.

Det finns kvinnor för alla sorts män, då de flesta vidriga brottslingar har fruar, flickvänner och barn. Har de inte det, så finns det massor med korkade kvinnor som dras till dessa män när de är i fängelse.

Så ta inte mamman som argument på att han inte är så hemsk, för då hade hon inte varit med honom! Det är löjligt, när den enda orsaken till att hon varit med honom och skaffat barn är dåligt omdöme.

Jag är bara glad att jag slipper ha grannar som dessa personer som har missbruksproblem och alla andra hemska egenskaper som våldsmän har. En man som är så arg att han i raseri vill se sitt eget barn dö, är inget för grannar och andra privatpersoner att befatta sig med.
Citera
2017-10-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När folk efterfrågar ansvar få de gå och kräva ut ansvar där ansvaret hör hemma. När folk är ilskna får de också rikta sin ilska där ilskan hör hemma.

Det är mammans ansvar att ta hand om sitt barn, och hon visste vilken otäck man detta är. Gränsen borde vara nådd för henne långt innan mannen kastar ner barnet på ett betongfundament med uppsåtet att barnet ska dö.

Det finns kvinnor för alla sorts män, då de flesta vidriga brottslingar har fruar, flickvänner och barn. Har de inte det, så finns det massor med korkade kvinnor som dras till dessa män när de är i fängelse.

Så ta inte mamman som argument på att han inte är så hemsk, för då hade hon inte varit med honom! Det är löjligt, när den enda orsaken till att hon varit med honom och skaffat barn är dåligt omdöme.

Jag är bara glad att jag slipper ha grannar som dessa personer som har missbruksproblem och alla andra hemska egenskaper som våldsmän har. En man som är så arg att han i raseri vill se sitt eget barn dö, är inget för grannar och andra privatpersoner att befatta sig med.

Du tycks veta väldigt mycket om det här paret och hur deras relation såg ut. Var ni nära vänner eller?
Citera
2017-10-09, 17:51
Medlem
PiusXIIIs avatar
Så nu får detta svin gråta ut i Kalla Fakta med pixlat nylle och förvrängd röst. Jag spyr på detta. Vilken tur att man har Flashback tänkte jag. Men inte fan står namnet i rubriken till tråden. Varför då? Varför skyddar Flashback ett sådant här svin? Varför är Flashback lika fittigt som MSM?

Jag tycker mig ha förstått att han heter Johan i förnamn, men kan inte hitta efternamnet. Så, kan någon vara vänlig och tala om vad karln heter?
Citera
2017-10-09, 18:13
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Så nu får detta svin gråta ut i Kalla Fakta med pixlat nylle och förvrängd röst. Jag spyr på detta. Vilken tur att man har Flashback tänkte jag. Men inte fan står namnet i rubriken till tråden. Varför då? Varför skyddar Flashback ett sådant här svin? Varför är Flashback lika fittigt som MSM?

Jag tycker mig ha förstått att han heter Johan i förnamn, men kan inte hitta efternamnet. Så, kan någon vara vänlig och tala om vad karln heter?
Den här lille gynnaren är det:

https://www.facebook.com/johan.blomkvist.50?pnref=lhc

Johan Blomkvist

Är det någon som vet om barnet ådrog sig hjärnskador?
Citera
2017-10-09, 18:13
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte

Du har en poäng när det gäller vad jag skrev om mamman men går hon ut i offentligheten och säger så om dessa grannar så anser jag att hon kan få lite åsikter skrivna här på obskyra Flashback.... sen så har jag läst lite ur fup och det var flera som försökte prata med gm men misslyckades, detta gör mammans kommentarer än värre när hon som du säger får det att låta som om de stod och glodde. Psykat ut vet jag inte om jag håller med om, killen körde iväg och återvände för att hämta dottern. Men jag förstår hur man kan se olika på detta fallet som är rätt så exeptionellt, även om det finns andra liknande.
Citera
2017-10-09, 18:14
Medlem
Citat:
Svårt att svara på, ungefär på samma sätt som det är svårt att veta hur man skulle agera i grannarnas situation. Vad man kan i alla fall försöka ha förståelse för är att inte alla har samma mod i denna typ av situation. Gissningsvis gav gm intrycket av att vara en total galning med mord i blicken den här dagen och då kan det nog vara svårt för en random svensson att hitta modet. Sen när det gäller mamman så kan jag visst förstå att hon reagerar på det sättet där och då men när det gått många månader borde hon hunnit samla sig så pass så att hon inte sitter och anklagar dessa grannar. Det var inte de som valde att bosätta sig med en galning och skaffa barn med honom, de hade bara oturen att råka få honom som granne.

Tillägg: Jag kan definitivt säga att jag inte skulle klandra någon som inte ingrep fysiskt om jag blev misshandlad av en anabolfreak med mord i blicken. Om någon skulle filma händelsen skulle det ju vara bra att ha som bevis senare. Om du vill ha en jämförelse som fångar hur jag ser på den här händelsen så kan du föreställa dig en person som inte kan simma betrakta en annan som håller på att drunkna och istället för att hoppa i sjön ringer räddningstjänst. Visst skulle det kunnat gått bättre om grannarna ingripit men det skulle också kunnat sluta med ännu flera offer. Det äckliga med det hela är anledningen till att folk sitter och skuldbelägger grannarna som om de vore mördaren själv, det ständigt stinkande behovet av att höja sig själv genom att kasta skit på andra. I det här fallet räcker det inte med gm, han är så överdrivet ond så man får inte tillräckligt med tillfredställelse genom att snacka skit om honom så då får man ta dessa grannar. Antar att man i och för sig skulle kunna tänkas säga det samma om mig och min kritik av dessa kritiker....

Min uppfattning både från podden, förundersökningen och den här tråden är att ingen säger att huvudansvaret låg på någon annan än de inblandade. Ingen skyller händelsen på grannarna, eller aktivt söker syndabockar för att man "inte vill ta in denna hemska händelse!!" eller har ett behov av att kasta skit på andra för att höja sig själva (?!) Det är en psykologisk övervärdering som i det här fallet inte passar in i sammanhanget, men däremot för dina argument som du själv ser. Alla vet vem som kastade barnet och varför, även upptakten till det, vilka föräldrarna är. Mamman uttrycker specifikt att hon kände skuld. Det vi pratar om är HJÄLP. Att önska att någon hjälper. Det är inte en egoistiskt skev ansvarslös tanke, utan bygger på ett HOPP om att skydda varandra. Det är ett hopp som mest troligt alltid uppstår när varje individ faktiskt är i behov av hjälp. Att då försvara grannarna på det här sättet är så jävla skevt. Att försöka rikta anklagan mot mamman som önskade och i det ögonblicket krävde hjälp - DET är att söka en syndabock. Bara för att man reagerar på grannarnas passivitet så betyder det inte att man söker någon att skylla på eller anser föräldrarna vara friade från skuld. Men du tror att det bästa argumentet är att föreslå en alternativ och helt ensam ansvarig syndabock utöver mannen: mamman. Så; vem är det som är fokuserad på att peka finger mot ett enda håll?
Citera
2017-10-09, 18:35
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Du har en poäng när det gäller vad jag skrev om mamman men går hon ut i offentligheten och säger så om dessa grannar så anser jag att hon kan få lite åsikter skrivna här på obskyra Flashback.... sen så har jag läst lite ur fup och det var flera som försökte prata med gm men misslyckades, detta gör mammans kommentarer än värre när hon som du säger får det att låta som om de stod och glodde. Psykat ut vet jag inte om jag håller med om, killen körde iväg och återvände för att hämta dottern. Men jag förstår hur man kan se olika på detta fallet som är rätt så exeptionellt, även om det finns andra liknande.

Ursäkta om jag inte har hängt med. Var har mamman gått ut och anklagat grannarna? Har det inte varit ett alternativ för henne att lämna karln innan detta hände? Det som hände kan väl inte ha kommit helt och hållet som en blixt från klar himmel, eller?
Citera
2017-10-09, 18:41
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Min uppfattning både från podden, förundersökningen och den här tråden är att ingen säger att huvudansvaret låg på någon annan än de inblandade. Ingen skyller händelsen på grannarna, eller aktivt söker syndabockar för att man "inte vill ta in denna hemska händelse!!" eller har ett behov av att kasta skit på andra för att höja sig själva (?!) Det är en psykologisk övervärdering som i det här fallet inte passar in i sammanhanget, men däremot för dina argument som du själv ser. Alla vet vem som kastade barnet och varför, även upptakten till det, vilka föräldrarna är. Mamman uttrycker specifikt att hon kände skuld. Det vi pratar om är HJÄLP. Att önska att någon hjälper. Det är inte en egoistiskt skev ansvarslös tanke, utan bygger på ett HOPP om att skydda varandra. Det är ett hopp som mest troligt alltid uppstår när varje individ faktiskt är i behov av hjälp. Att då försvara grannarna på det här sättet är så jävla skevt. Att försöka rikta anklagan mot mamman som önskade och i det ögonblicket krävde hjälp - DET är att söka en syndabock. Bara för att man reagerar på grannarnas passivitet så betyder det inte att man söker någon att skylla på eller anser föräldrarna vara friade från skuld. Men du tror att det bästa argumentet är att föreslå en alternativ och helt ensam ansvarig syndabock utöver mannen: mamman. Så; vem är det som är fokuserad på att peka finger mot ett enda håll?

Du är rätt mycket ute och snurrar nu, jag bemöter endast dessa anklagelser som riktats mot grannarna ifrån folk här i tråden och mamman via denna podcast som diskuterats. Syndabockar behöver man inte leta efter då vi har en ensam gm som tog alla beslut själv. Visst kan man hoppas få hjälp i svåra lägen men man kan inte förvänta sig och kräva att andra ska riskera sina liv för att de råkar bli vittnen till det hela. Grannarna har försökt att prata gm tillrätta och ringt efter polis, om någon gör mer än så lyfter jag på hatten åt honom/henne men det kan inte krävas. Dessutom får jag intrycket av att vi pratar om äldre människor, delvis pga deras namn som står i fup. Det försämrar självklart i sådana fall deras möjligheter att ingripa fysiskt än mer. Det du skriver om hopp och tanke om att skydda varandra är så naivt och insiktslöst att jag inte orkar skriva något längre om det....den mänskliga naturen, rätt in i kärnan, där finns inte de instinkter och drifter som du verkar tro. Man kan slå sig på bröstet och mala på om diverse heliga principer men när den extrema situationen dyker upp, då kanske du får veta vad du verkligen har för principer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in