2017-10-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t4bb3
Och imorgon på kalla fakta får han gråta ut och berätta att han var tablettmissbrukare och inte kommer ihåg något......

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/slängde-ner-sitt-barn-i-damm-jag-ville-dö-3938561
Slängde ner sitt barn i damm: "Jag ville dö"
KLIPP I DAG KL 19:09
LÄNGD 2:17
En pappa kastade ner sin ett-åriga dotter i en kraftverksdamm i Jämtland - ett fall på 15 meter. Den hemska händelsen fick stor uppmärksamhet och mannen dömdes så småningom till tolv års fängelse för försök till mord. Flickan överlevde mirakulöst, och är idag två år. Nu berättar pappan för första gången sin historia för Kalla fakta.
Citera
2017-10-08, 23:01
Medlem
dea1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Ja jag håller med. Var gräsligt att höra först mamman berätta hur det gick till när Johan började gå bärsärk och ta dottern ifrån henne, hennes fasa och ångest när hon inte kunde rädda flickan. Och grannarna som inget gjorde! Sen fick man ju höra Johans sida av saken - och när man fick höra att han tänkt hoppa efter dottern när han kastat henne men inte vågat för att "ljudet när hon landade" var så obehagligt... fy fan. Det berörde mig illa.

Jag har lyssnat på avsnittet idag. Blev väldigt upprörd över att fegisarna till grannar inte gjorde någonting för att hjälpa mamman. Jag vågar tror att jag själv hade reagerat. Visst var mannen uppenbart aggressiv och obehaglig, men det rörde sig om en liten bebis!
Citera
2017-10-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Ja man undrar ju! Dom bara stod där och såg på när han slet till sig flickan, gjorde inget för att hjälpa mamman. Svårt att förstå. Visst kan man vara rädd att själv bli skadad - men det rörde sig om en bebis som han hotade att döda! Jag skulle inte vara så bekymrad över en eventuell smocka i det läget. Undrar hur de kände sig under rättegången, när mamman flera gånger upprepade hur hjälplös hon kände sig och att grannarna inte tänkte göra nåt för att ingripa.

Håller med. Om man tittar på räddningsinsatsen efteråt så visas en normal och omedelbar instinkt till att skydda och rädda barn. Dom anses vara extremt oskyldiga, med all rätt. Lät inte som att grannarna var så gamla. Och dom hörde ju vad mamman hörde, så dom stod väldigt nära. Verkade vara inblandade också. Alltså nej, man gör inte så. Man står inte och tittar och bevittnar kaoset från början utan att ingripa, och sedan sitta i rätten och berätta om exakt vad dom såg men inte gjorde något åt... nej. Finns en speciell plats i helvetet åt sådana fega åskådare. De såg och visste att mannen inte hade något vapen, att då se mamman försöka stoppa gärningsmannen, hur hon gång på gång kämpar, att han puttar henne och säger att han ska hoppa och ta barnet med sig....vittnesmålen är tydliga och klara, så chock känns inte som en vettig ursäkt. Fy fan. Synd att det inte finns en civilkurage-lag ännu.
Citera
2017-10-09, 00:34
Medlem
drunknars avatar
Äckligt fult av folk som skriver ner grannarna här i tråden..."jag hade fan i mig knockat snubben!". Oavsett vad man tror sig skulle ha gjort i denna extrema situation så är det ändå lätt för den i alla fall halvintelligente att inse att det inte går att förutsäga med säkerhet om man verkligen hade riskerat sitt eget liv där. Visst vill vi alla tro att vi hade gjort mer men säker ska man inte vara. De kanske var fysiskt svaga/handikappade och gm var väl någon slags anabolafreak eller? Hur som helst lågt att ösa så mycket skit över dessa grannar, nästan så att vissa av er ser de som värre människor än bebiskastaren. Det är i alla fall intrycket man får när man läser vad ni skriver. Här kickade nog deras primärinstinkter in, överlevnad för sig själv och sin familj. Och även om man givetvis delvis lider med morsan efter hennes upplevelser så tycker jag det är lågt av henne att efter så lång tid sitta och mer eller mindre offentligt skuldbelägga dessa grannar. Egna ansvaret? Hon kanske borde granska sitt eget omdöme som skaffat barn med ett sådant jävla monster men det finns ju alltid andra att skylla på när gm inte räcker till. Själv hade hon knappast gjort något i en liknande situation med grannens barn utan då ursäktat sig med att hon ändå inte kunnat stoppa gm med sin fysik etc. Hoppas barnet klarat sig bra igenom det hela, om inte morsan lär sig en läxa av det här så lär hon sig aldrig. Gm är ett freak av värsta sort som aldrig borde släppas ut, så jävla lågt att vilja ta med sig ungen i döden, om han nu inte ljuger om det med för att ändå försöka få sig själv att se aningen bättre ut.
Citera
2017-10-09, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Äckligt fult av folk som skriver ner grannarna här i tråden..."jag hade fan i mig knockat snubben!". Oavsett vad man tror sig skulle ha gjort i denna extrema situation så är det ändå lätt för den i alla fall halvintelligente att inse att det inte går att förutsäga med säkerhet om man verkligen hade riskerat sitt eget liv där. Visst vill vi alla tro att vi hade gjort mer men säker ska man inte vara. De kanske var fysiskt svaga/handikappade och gm var väl någon slags anabolafreak eller? Hur som helst lågt att ösa så mycket skit över dessa grannar, nästan så att vissa av er ser de som värre människor än bebiskastaren. Det är i alla fall intrycket man får när man läser vad ni skriver. Här kickade nog deras primärinstinkter in, överlevnad för sig själv och sin familj. Och även om man givetvis delvis lider med morsan efter hennes upplevelser så tycker jag det är lågt av henne att efter så lång tid sitta och mer eller mindre offentligt skuldbelägga dessa grannar. Egna ansvaret? Hon kanske borde granska sitt eget omdöme som skaffat barn med ett sådant jävla monster men det finns ju alltid andra att skylla på när gm inte räcker till. Själv hade hon knappast gjort något i en liknande situation med grannens barn utan då ursäktat sig med att hon ändå inte kunnat stoppa gm med sin fysik etc. Hoppas barnet klarat sig bra igenom det hela, om inte morsan lär sig en läxa av det här så lär hon sig aldrig. Gm är ett freak av värsta sort som aldrig borde släppas ut, så jävla lågt att vilja ta med sig ungen i döden, om han nu inte ljuger om det med för att ändå försöka få sig själv att se aningen bättre ut.

Om det gällde dig, hade du verkligen sett det på det sättet? Haft förståelse för personer som inte agerar när du ropar på hjälp? Eller som går förbi om du blir misshandlad, eller börjar filma dig när du drunknar så att det senare kan användas som bevis? Inaktivitet är vad som tillåter våld. En person blir mobbad och alla andra står tyst och tittar på, men pratar sen om hur synd det är om offret. Det är den principen.
Citera
2017-10-09, 03:01
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Om det gällde dig, hade du verkligen sett det på det sättet? Haft förståelse för personer som inte agerar när du ropar på hjälp? Eller som går förbi om du blir misshandlad, eller börjar filma dig när du drunknar så att det senare kan användas som bevis? Inaktivitet är vad som tillåter våld. En person blir mobbad och alla andra står tyst och tittar på, men pratar sen om hur synd det är om offret. Det är den principen.

Svårt att svara på, ungefär på samma sätt som det är svårt att veta hur man skulle agera i grannarnas situation. Vad man kan i alla fall försöka ha förståelse för är att inte alla har samma mod i denna typ av situation. Gissningsvis gav gm intrycket av att vara en total galning med mord i blicken den här dagen och då kan det nog vara svårt för en random svensson att hitta modet. Sen när det gäller mamman så kan jag visst förstå att hon reagerar på det sättet där och då men när det gått många månader borde hon hunnit samla sig så pass så att hon inte sitter och anklagar dessa grannar. Det var inte de som valde att bosätta sig med en galning och skaffa barn med honom, de hade bara oturen att råka få honom som granne.

Tillägg: Jag kan definitivt säga att jag inte skulle klandra någon som inte ingrep fysiskt om jag blev misshandlad av en anabolfreak med mord i blicken. Om någon skulle filma händelsen skulle det ju vara bra att ha som bevis senare. Om du vill ha en jämförelse som fångar hur jag ser på den här händelsen så kan du föreställa dig en person som inte kan simma betrakta en annan som håller på att drunkna och istället för att hoppa i sjön ringer räddningstjänst. Visst skulle det kunnat gått bättre om grannarna ingripit men det skulle också kunnat sluta med ännu flera offer. Det äckliga med det hela är anledningen till att folk sitter och skuldbelägger grannarna som om de vore mördaren själv, det ständigt stinkande behovet av att höja sig själv genom att kasta skit på andra. I det här fallet räcker det inte med gm, han är så överdrivet ond så man får inte tillräckligt med tillfredställelse genom att snacka skit om honom så då får man ta dessa grannar. Antar att man i och för sig skulle kunna tänkas säga det samma om mig och min kritik av dessa kritiker....
Senast redigerad av drunknar 2017-10-09 kl. 03:19.
Citera
2017-10-09, 07:11
Medlem
Förhör med grannarna i FUP:

https://minfil.org/F6O0o6b9b0/_stersunds_TR_B_1949-16_Aktbil_16.pdf
Citera
2017-10-09, 08:35
Medlem
Laddat hem fup men filen går ej att öppna.. Går den att få tag i på annat sätt?
Citera
2017-10-09, 09:01
Medlem
Citat:

Jag håller med generellt. Oftast så blir man mycket mer passiv än man tror. Men här kan jag påstå att många skulle agera mycket snabbt. Att man är så pass passiv att man står och TITTAR när någon misshandlar barn och fru, då är man fan riktigt jävla passiv. Så passiv att man fan undrar hur man lan vara det.
Citera
2017-10-09, 11:07
Medlem
manskrafts avatar
Citat:

Självklart så kan väldigt många omständigheter ligga till grund för att grannarna blev passiva (eller apatiska?) i den här situationen. Men att hävda att de inte har något ansvar att agera, även om de hade möjlighet? Jag hävdar att alla har ett absolut ansvar att agera, efter förmåga, i en situation som denna. Det verkar ju även grannarna ha ansett, då de larmade SOS.

Jag kan förstå att man inte ville/vågade/kunde gå in fysiskt med Johan, men vad jag inte förstår är hur de lät mamman följa efter honom och barnet ensam. Varför följde de inte efter på avstånd i alla fall?
Citera
2017-10-09, 11:34
Medlem
Någon som vet hur barnet mår i dag?

Jag funderar på hur hjärnan tagit denna hårda smäll..
Citera
2017-10-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Någon som vet hur barnet mår i dag?

Jag funderar på hur hjärnan tagit denna hårda smäll..

De pratar om det i podden och säger att det är för tidigt att säga hur det påverkat hennes hjärna. Gissar att en del typer av skador blir synliga först i senare delar av utvecklingen, kanske påverkar förmågan att lära sig läsa, närminnet, långtidsminnet, puberteten, logiskt tänkande och liknande som man inte kan mäta på en 2-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in