Citat:
Ursprungligen postat av
drunknar
Äckligt fult av folk som skriver ner grannarna här i tråden..."jag hade fan i mig knockat snubben!". Oavsett vad man tror sig skulle ha gjort i denna extrema situation så är det ändå lätt för den i alla fall halvintelligente att inse att det inte går att förutsäga med säkerhet om man verkligen hade riskerat sitt eget liv där. Visst vill vi alla tro att vi hade gjort mer men säker ska man inte vara. De kanske var fysiskt svaga/handikappade och gm var väl någon slags anabolafreak eller? Hur som helst lågt att ösa så mycket skit över dessa grannar, nästan så att vissa av er ser de som värre människor än bebiskastaren. Det är i alla fall intrycket man får när man läser vad ni skriver. Här kickade nog deras primärinstinkter in, överlevnad för sig själv och sin familj. Och även om man givetvis delvis lider med morsan efter hennes upplevelser så tycker jag det är lågt av henne att efter så lång tid sitta och mer eller mindre offentligt skuldbelägga dessa grannar. Egna ansvaret? Hon kanske borde granska sitt eget omdöme som skaffat barn med ett sådant jävla monster men det finns ju alltid andra att skylla på när gm inte räcker till. Själv hade hon knappast gjort något i en liknande situation med grannens barn utan då ursäktat sig med att hon ändå inte kunnat stoppa gm med sin fysik etc. Hoppas barnet klarat sig bra igenom det hela, om inte morsan lär sig en läxa av det här så lär hon sig aldrig. Gm är ett freak av värsta sort som aldrig borde släppas ut, så jävla lågt att vilja ta med sig ungen i döden, om han nu inte ljuger om det med för att ändå försöka få sig själv att se aningen bättre ut.
Självklart så kan väldigt många omständigheter ligga till grund för att grannarna blev passiva (eller apatiska?) i den här situationen. Men att hävda att de inte har något ansvar att agera, även om de hade möjlighet? Jag hävdar att alla har ett absolut ansvar att agera, efter förmåga, i en situation som denna. Det verkar ju även grannarna ha ansett, då de larmade SOS.
Jag kan förstå att man inte ville/vågade/kunde gå in fysiskt med Johan, men vad jag inte förstår är hur de lät mamman följa efter honom och barnet ensam. Varför följde de inte efter på avstånd i alla fall?