2017-10-09, 18:50
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Ursäkta om jag inte har hängt med. Var har mamman gått ut och anklagat grannarna? Har det inte varit ett alternativ för henne att lämna karln innan detta hände? Det som hände kan väl inte ha kommit helt och hållet som en blixt från klar himmel, eller?

Jag har inte lyssnat på podcasten som diskuterats här i tråden men den finns nog länkad. Det fanns många varningssignaler i en eskalerande skala, det beskrivs av mamman och andra i fup. Sista chansen att fly med dottern fick hon när gm körde iväg för att ta livet av sig men hon "ringde en vän". Nu låter jag kanske lite väl anklagande men det verkar som om mamman efter all denna tid som flutit förbi inte accepterat grannarnas svåra situation, det borde hon göra och se mer på sitt eget agerande. Det är ju det enda man har möjlighet att ändra på.
Citera
2017-10-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Du är rätt mycket ute och snurrar nu, jag bemöter endast dessa anklagelser som riktats mot grannarna ifrån folk här i tråden och mamman via denna podcast som diskuterats. Syndabockar behöver man inte leta efter då vi har en ensam gm som tog alla beslut själv. Visst kan man hoppas få hjälp i svåra lägen men man kan inte förvänta sig och kräva att andra ska riskera sina liv för att de råkar bli vittnen till det hela. Grannarna har försökt att prata gm tillrätta och ringt efter polis, om någon gör mer än så lyfter jag på hatten åt honom/henne men det kan inte krävas. Dessutom får jag intrycket av att vi pratar om äldre människor, delvis pga deras namn som står i fup. Det försämrar självklart i sådana fall deras möjligheter att ingripa fysiskt än mer. Det du skriver om hopp och tanke om att skydda varandra är så naivt och insiktslöst att jag inte orkar skriva något längre om det....den mänskliga naturen, rätt in i kärnan, där finns inte de instinkter och drifter som du verkar tro. Man kan slå sig på bröstet och mala på om diverse heliga principer men när den extrema situationen dyker upp, då kanske du får veta vad du verkligen har för principer.

Det jag skrev är direkt respons på alla dina formuleringar i denna tråd! Så ute och snurrar är jag inte. Du själv använde ordet "syndabockar" och att många verkar söka efter det. Det är klart och tydligt att din hjärna inte sträcker sig så långt. Jag förstår din åsikt, jag håller med om att mamman har ansvar, att pappan var idiot och att en del människor kan frysa och inte vågar agera, det finns en anledning till att det inte finns en lag för civilkurage. Alla står inte och dunkar sig på bröstet och tror att dom klarar allt. Det är en given del. Så jag försökte förklara andra sidan för dig, vilka funktioner som används i mammans fall, i hopp om att du ska förstå den biten. Att det faktiskt är både okej och rimligt att önska sådan slags hjälp, och att det är vad många andra här gör också. Men återigen så reagerar du med att anklaga mamman mer, och försvara grannarna och missar poängen som egentligen inte helt går emot din uppfattning, utan kompletterar den - om man är villig att ta in fler sidor av myntet. Funktionen du beskriver, att alla människor agerar olika och att det är okej utifrån given situation - ska även appliceras på mamman.

Och en sak till. Innan du "bemöter" alla åsikter som kommer från de som lyssnat på podden, så kanske det är en bra början att lyssna på den själv.
Senast redigerad av delikatess1 2017-10-09 kl. 19:11.
Citera
2017-10-09, 19:33
Medlem
Vilken pod är det ni lyssnat på?
Citera
2017-10-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Vilken pod är det ni lyssnat på?

Rättegångspodden
Citera
2017-10-09, 20:18
Medlem
Ser på avsnittet i kalla fakta nu.
Förstår att mamman känner skuld...
Vad fan gjorde hon med denna mannen?
Och varför i helvete drog hon inte från huset med barnet när hon hade chansen.
Nej hon stod o väntade på att han skulle komma tillbaka. Herregud
Citera
2017-10-09, 20:31
Medlem
PiusXIIIs avatar
Han var uppenbarligen en misslyckad fet gris, och när samhället ställde upp med en Gastric bypass operation var det inte heller bra.
Citera
2017-10-09, 20:47
Medlem
micro113s avatar
Tittar på Kalla Fakta -- låter som om de försöker lägga ansvaret på vården istället för på honom.
Mår faktiskt lite illa av perspektivet de valt...

"Stackars Johan" ..
Citera
2017-10-09, 20:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag har inte lyssnat på podcasten som diskuterats här i tråden men den finns nog länkad. Det fanns många varningssignaler i en eskalerande skala, det beskrivs av mamman och andra i fup. Sista chansen att fly med dottern fick hon när gm körde iväg för att ta livet av sig men hon "ringde en vän". Nu låter jag kanske lite väl anklagande men det verkar som om mamman efter all denna tid som flutit förbi inte accepterat grannarnas svåra situation, det borde hon göra och se mer på sitt eget agerande. Det är ju det enda man har möjlighet att ändra på.
Vad skulle hon kunna förändra i efterhand menar du?

Du resonerar sjukt som försöker lägga ansvaret på mamman.
Citera
2017-10-09, 20:50
Medlem
Då vet vi. Knapra citodon innan ett brott så är det inte ditt fel utan vården som inte handlat rätt.
Citera
2017-10-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad skulle hon kunna förändra i efterhand menar du?

Du resonerar sjukt som försöker lägga ansvaret på mamman.

Hon kan såklart inte påverka någonting i efterhand.
Men det e minst 5 ggr mer hennes ”fel” ä grannarna iaf.
Oavsett är det såklart Johan som spårat ur i psykisk sjukdom.
Citera
2017-10-09, 20:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Hon kan såklart inte påverka någonting i efterhand.
Men det e minst 5 ggr mer hennes ”fel” ä grannarna iaf.
Oavsett är det såklart Johan som spårat ur i psykisk sjukdom.
Nej, det är inte hennes fel alls.
Citera
2017-10-09, 20:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tittar på Kalla Fakta -- låter som om de försöker lägga ansvaret på vården istället för på honom.
Mår faktiskt lite illa av perspektivet de valt...

"Stackars Johan" ..

Tittar också, instämmer.
Fokus på vården, och visst verkar denna Johan ramlat mellan stolarna hos vården, kunde tagit sig i vilka konsekvenser som helst för honom pga det.
Men att denna lilla flickan direkt utsätts för livshot och våldsam smärta, samt ångesten hos mamman som måste vara av en nivå ej mätbar...., nej, denna blixten från klar ovan kan inte, och kommer aldrig kunna orsakats av vården.
Vissa personer är bara.....

Otroligt påfrestande avsnitt av Kalla Fakta ikväll f.ö...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in