2017-10-08, 14:39
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Här har du en film på Venus, en påstådd planet. Här ser Venus ut som en kollapsande bubbla.
Vid 2:50
https://www.youtube.com/watch?v=Jp1TxJhHpZQ
En varm dag gör så att synvillor uppstår. Det kan man observera om man kör bil till exempel.
Vägen framför, en kilometer bort, ser ut att vara vatten. Inga konstigheter, står i körskoleböcker.

Det måste finnas hur många videor som helst på Venus, som visar något annat.

Har inte kollat själv men ska göra det nu, eftersom ämnet intresserar mig.
Citera
2017-10-08, 14:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Globjorden påstår att atmosfär kan existera bredvid vakuum men kan inte bevisa det. Men att trycket ändras på Hallandsåsen bevisar detta på vilket sätt?
Går lätt att bevisa detta genom att skicka upp en rymdraket men det kvittar ju för du skulle ändå inte tro på det förrän du själv fått åka med men om det var en dome som höll kvar atmosfären på jorden så skulle trycket vara konstant ända upp till domen och exemplet med Hallandsås bevisar att så inte är fallet. Någon annat än domen måste göra så att det blir mera luft längre ner.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-08 kl. 14:50.
Citera
2017-10-08, 14:50
Medlem
Citat:
"Vad händer om du ställer ett glas vatten i en vakuumkammare och pumpar ut luften? Försvinner vattnet då?" Om du skapar vakuum kring ett glas vatten och sedan ställer frågan om vattnet försvinner hur bevisar det att luft kan existera bredvid vakuum?

Du skrev:
Eftersom man enligt globjordare inte kan bevisa att vatten och luft kan existera bredvid vakuum så kan man inte bevisa det matematiskt heller.
Och jag svarade med ett experiment som visar att det visst går att bevisa.

Vad gäller luft har vi svarat på det; luften tunnas gradvis ut. Vilket den inte skulle göra om er modell stämde. Men detta glömde du påpassligt att svara på.

Citat:
"Du gick inte ut grundskolan va?" Om jag inte hade gått ut grundskolan skulle de automatiskt betyda att jag inte kunde använda mig av matte? Globjordare vill gärna hävda att endast människor med vissa titlar kan uttala sig om sakers tillstånd. Det är intressant då du med ovan påstående om min skolgång instinktivt resonerar att utebliven skolgång är likställt med obildad. Ser du vad globjorden har gjort med dig, du ska skämmas om du inte genomlidit deras hjärntvätt!

Något som tycks vara vanligt bland plattskallar och andra foliehattar är åsikten att utbildning är av ondo; det är bättre att tänka självständigt och studera själv. Den åsikten har ni FÖR att ni är obildade. Utbildning är inte lika med hjärntvätt, det är däremot youtubeklipp och andra andra internetsidor av och för foliehattar.

...men ska jag vara ärlig så tror jag att du trollar, så jag lägger ner.
Citera
2017-10-08, 15:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu försöker du bara att styra bort diskussionen ifrån ditt pulveriserande magplask. Det är ganska typisk för globjorden, när det inte funkar i verkligheten tar ni till matte. Jorden är platt och stillastående.

Nej det gör jag inte.
Du ställde frågan hur vatten kan hålla sig kvar på jorden och jag svarade på det: den nedåtriktade kraften är 1000 gånger större än centrifugalkraften

Vidare konstaterade jag att du inte har en aning om hur stor centrifugalkraften är och att du trots din okunskap försöker hävda att centrifugalkraften är stor.

Varför påstår du att centrifugalkraften är stor när du bevisligen inte har en aning?
Citera
2017-10-08, 15:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Eller ännu bättre. Hur kan fallhöjd på den runda jorden ens existera?

Förstår du verkligen inte det eller tramsar du bara? Vetenskapligt förklarar vi "att saker faller" genom Newtons 2:a rörelselag och där kraften är gravitation.

Vad vi däremot saknar är motsvarande förklaring för den platta jorden: Vilken kraft är det som ger upphov till accelerationen?
Citera
2017-10-08, 15:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är inget slumpmässigt med detta bevis. Det är ett dina stående argument som du alltid drar fram ur din gatutrollkonstnärshatt. Jag är inte så insatt i flygrutterna men att så många flyg tar de vägar som Dubay beskriver är helt klart fog för frågor.

Du förstår uppenbarligen inte vad bevis är.

Att du anser att det finns fog för frågor är inte ett bevis och att Emirates inte har en direktrutt mellan Perth och Johannesburg är inte heller ett bevis för en platt jord.

Dubay #45 är inte ett bevis.
Citera
2017-10-08, 15:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Menar du att hans "One portion" inte existerar?

Vad jag menar är att Dubay inte har bevisat sitt påstående om "one portion". Det är därmed inte ett bevis utan ett påstående.

Vidare menar jag Dubays påstående är korkat: Om man genom studier finner att Nilen rinner uppåt så rinner den uppåt - och detta oavsett jorden form.

Så nej, inte heller detta är ett bevis.
Citera
2017-10-08, 15:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Eftersom man enligt globjordare inte kan bevisa att vatten och luft kan existera bredvid vakuum så kan man inte bevisa det matematiskt heller.

Vi kan bevisa det genom både experiment och teori.
Vi vet genom flygplan, väderballonger och raketer att lufttrycket minskar med stigande höjd. Och ju högre upp du kommer desto närmre vakuum kommer du.

För övrigt är det sjunkande lufttrycket ett bevis för att jorden inte är omgiven av en "doom". Om jorden var ett slutet system skulle lufttrycket vara konstant, det skulle vara samma lufttryck vid havsnivå som vid 10000 meter.

Visste du att flygplan mäter sin höjd genom att mäta lufttrycket utanför planet? Något så simpelt som höjdmätaren i ett flygplan falsifierar din världsbild.

Citat:
Om det bara är att åka upp å borde man kunna återskapa experimentet där atmosfär existerar bredvid vakuum.

Det görs dagligen genom flygresor och väderballonger.
Senast redigerad av madtop 2017-10-08 kl. 15:50.
Citera
2017-10-08, 16:21
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Globjorden påstår att atmosfär kan existera bredvid vakuum men kan inte bevisa det. Men att trycket ändras på Hallandsåsen bevisar detta på vilket sätt?
Det bevisar att lufttrycket gradvis sjunker med höjden. Förr eller senare sjunker trycket till noll om man fortsätter upp.

Varför tror du det är så svårt att bestiga Mount Everest?
Citera
2017-10-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Du skrev:
Och jag svarade med ett experiment som visar att det visst går att bevisa.

Vad gäller luft har vi svarat på det; luften tunnas gradvis ut. Vilket den inte skulle göra om er modell stämde. Men detta glömde du påpassligt att svara på.

Något som tycks vara vanligt bland plattskallar och andra foliehattar är åsikten att utbildning är av ondo; det är bättre att tänka självständigt och studera själv. Den åsikten har ni FÖR att ni är obildade. Utbildning är inte lika med hjärntvätt, det är däremot youtubeklipp och andra andra internetsidor av och för foliehattar.

...men ska jag vara ärlig så tror jag att du trollar, så jag lägger ner.
Ditt experiment utfördes i en vakuumkammare och utanför kammaren var det tryck, du behövde alltså en barriär för att åstadkomma vakuum. Varför gäller den principen inte med den runda jordens atmosfär?
Citera
2017-10-08, 16:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ditt experiment utfördes i en vakuumkammare och utanför kammaren var det tryck, du behövde alltså en barriär för att åstadkomma vakuum. Varför gäller den principen inte med den runda jordens atmosfär?

Därför att lufttrycket avtar successivt.

Visste du att det faktum att lufttrycket avtar successivt bevisar att det inte finns en barriär?
Det sjunkande lufttrycket motbevisar din tes om en "doom".
Citera
2017-10-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vi kan bevisa det genom både experiment och teori.
Vi vet genom flygplan, väderballonger och raketer att lufttrycket minskar med stigande höjd. Och ju högre upp du kommer desto närmre vakuum kommer du.

För övrigt är det sjunkande lufttrycket ett bevis för att jorden inte är omgiven av en "doom". Om jorden var ett slutet system skulle lufttrycket vara konstant, det skulle vara samma lufttryck vid havsnivå som vid 10000 meter.

Visste du att flygplan mäter sin höjd genom att mäta lufttrycket utanför planet? Något så simpelt som höjdmätaren i ett flygplan falsifierar din världsbild.

Det görs dagligen genom flygresor och väderballonger.
Och vet du vad, ofta så sker dessa flygresor i en trycksatt flygplanskropp därför att de olika atmosfärtrycken inte kan existera bredvid varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in