2017-10-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att gravitationen drar saker nedåt vilken på den runda jorden är in mot jordens masscentrum. Den stora frågan är hur fallhöjd kan existera utan gravitation på plattjorden? Densitet kan inte förklara detta.
Det finns många stora frågor och en av dem är hur fallhöjd kan existera på en boll?
Citera
2017-10-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Eftersom man enligt globjordare inte kan bevisa att vatten och luft kan existera bredvid vakuum så kan man inte bevisa det matematiskt heller. Du kan matematiskt vända ut och in på en sfär men i verkligheten går det inte. Att springa omkring och stila med matte är endast en härskarteknik i syfte att få människor att känna sig underlägsna. Globjordare använder sig mer än gärna av personer och institutioner som är så 'mycket' smartare än alla andra, de underordnar sig själva dessa principer.

Vad händer om du ställer ett glas vatten i en vakuumkammare och pumpar ut luften? Försvinner vattnet då?

Atmosfären tunnas gradvis ut, det finns ingen absolut gräns luft <-> vakuum. På en platt jord, utan gravitation och med atmosfären innanför en ostkupa så skulle inte lufttrycket avta med höjden.

Matte är härskarteknik? Tror du att du skulle kunna sitta på internet och diskutera om ingen hade använt matte? Du gick inte ut grundskolan va?
Citera
2017-10-08, 13:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det finns många stora frågor och en av dem är hur fallhöjd kan existera på en boll?
Är tydligt förklarat i inlägget du citerade. Detta kallas gravitation. Förklara gärna hur fallhöjd kan existera utan någon kraft?
Citera
2017-10-08, 13:53
Medlem
Citat:
Är ju bara att åka upp i luften för att upptäcka att luften blir tunnare och tunnare desto högre upp man kommer. Om atmosfären var som en ballong som hölls på plats av en dome så skulle lufttrycket vara konstant ända upp till domen men det räcker att åka buss eller bil på E6an över Hallandsås för att bevisa att så inte är fallet. Domen förklarar ju inte varför luften är tätare närmast marken. Gravitationen förklarar däremot detta mycket bra.
Om det bara är att åka upp å borde man kunna återskapa experimentet där atmosfär existerar bredvid vakuum.
Citera
2017-10-08, 13:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Har börjat intressera mig lite grand för detta ämne. Det är väldigt konstigt att vi skulle bli lurade till att jorden skulle vara platt. Det finns ingen rimlig anledning till det.

Samtidigt så är ALLA andra planeter runda, vilket vem som helst kan bevisa genom att titta i ett teleskop, varför skulle inte vår planet vara det?
Citera
2017-10-08, 13:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om det bara är att åka upp å borde man kunna återskapa experimentet där atmosfär existerar bredvid vakuum.
Har gjorts med rymdraketer och rymdfärjor men du skulle ju ändå inte tro på detta om du inte personligen fick åka med och att skicka upp alla plattjordstroende i rymden skulle bli allt för dyrt.
Dock räcker det med att ta en tur med bil över Hallandsås eller en tur med Norwegian för att själv känna att trycket minskar med höjden. Om allt lufttryck skulle utjämna sig så skulle lufttrycket på 10 000 meters höjd vara samma som på markytan.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-08 kl. 14:01.
Citera
2017-10-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Vad händer om du ställer ett glas vatten i en vakuumkammare och pumpar ut luften? Försvinner vattnet då?

Atmosfären tunnas gradvis ut, det finns ingen absolut gräns luft <-> vakuum. På en platt jord, utan gravitation och med atmosfären innanför en ostkupa så skulle inte lufttrycket avta med höjden.

Matte är härskarteknik? Tror du att du skulle kunna sitta på internet och diskutera om ingen hade använt matte? Du gick inte ut grundskolan va?
"Vad händer om du ställer ett glas vatten i en vakuumkammare och pumpar ut luften? Försvinner vattnet då?" Om du skapar vakuum kring ett glas vatten och sedan ställer frågan om vattnet försvinner hur bevisar det att luft kan existera bredvid vakuum?

"Du gick inte ut grundskolan va?" Om jag inte hade gått ut grundskolan skulle de automatiskt betyda att jag inte kunde använda mig av matte? Globjordare vill gärna hävda att endast människor med vissa titlar kan uttala sig om sakers tillstånd. Det är intressant då du med ovan påstående om min skolgång instinktivt resonerar att utebliven skolgång är likställt med obildad. Ser du vad globjorden har gjort med dig, du ska skämmas om du inte genomlidit deras hjärntvätt!
Citera
2017-10-08, 14:19
Medlem
Citat:
Har gjorts med rymdraketer och rymdfärjor men du skulle ju ändå inte tro på detta om du inte personligen fick åka med och att skicka upp alla plattjordstroende i rymden skulle bli allt för dyrt.
Dock räcker det med att ta en tur med bil över Hallandsås eller en tur med Norwegian för att själv känna att trycket minskar med höjden. Om allt lufttryck skulle utjämna sig så skulle lufttrycket på 10 000 meters höjd vara samma som på markytan.
Globjorden påstår att atmosfär kan existera bredvid vakuum men kan inte bevisa det. Men att trycket ändras på Hallandsåsen bevisar detta på vilket sätt?
Citera
2017-10-08, 14:24
Medlem
Citat:
"Vad händer om du ställer ett glas vatten i en vakuumkammare och pumpar ut luften? Försvinner vattnet då?" Om du skapar vakuum kring ett glas vatten och sedan ställer frågan om vattnet försvinner hur bevisar det att luft kan existera bredvid vakuum?

"Du gick inte ut grundskolan va?" Om jag inte hade gått ut grundskolan skulle de automatiskt betyda att jag inte kunde använda mig av matte? Globjordare vill gärna hävda att endast människor med vissa titlar kan uttala sig om sakers tillstånd. Det är intressant då du med ovan påstående om min skolgång instinktivt resonerar att utebliven skolgång är likställt med obildad. Ser du vad globjorden har gjort med dig, du ska skämmas om du inte genomlidit deras hjärntvätt!

Helt utan titel kan jag räkna igenom dina påståenden med hjälp av matten, den ljuger inte och är inte öppen för tolkning, och därigenom se om dina påståenden stämmer.

Oavsett Vem som lägger upp påståendena kan jag kontrollera om det stämmer eller inte, problemet för de som förespråkar en platt jord är ju dock att de enda påståenden som hitintills har stämt är de för en rund....
Citera
2017-10-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Har börjat intressera mig lite grand för detta ämne. Det är väldigt konstigt att vi skulle bli lurade till att jorden skulle vara platt. Det finns ingen rimlig anledning till det.

Samtidigt så är ALLA andra planeter runda, vilket vem som helst kan bevisa genom att titta i ett teleskop, varför skulle inte vår planet vara det?
Här har du en film på Venus, en påstådd planet. Här ser Venus ut som en kollapsande bubbla.
Vid 2:50
https://www.youtube.com/watch?v=Jp1TxJhHpZQ
Citera
2017-10-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Helt utan titel kan jag räkna igenom dina påståenden med hjälp av matten, den ljuger inte och är inte öppen för tolkning, och därigenom se om dina påståenden stämmer.

Oavsett Vem som lägger upp påståendena kan jag kontrollera om det stämmer eller inte, problemet för de som förespråkar en platt jord är ju dock att de enda påståenden som hitintills har stämt är de för en rund....
Du kan alltså räkna ut att luft kan existera bredvid vakuum utan barriär men för att sedan inte kunna återskapa det i verkligheten. Men eftersom det är matte så är allt bra? Religion kallas det, brukar inte heller vara öppet för tolkning.
Citera
2017-10-08, 14:35
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:

Citat:
Tråden handlar om jorden är platt och inte tvärtom, det är vi som vill ha bevis hur den platta jorden fungerar eller kan fungera och ser ut.
Citat:

Nu existerar luftlagret också kallad atmosfären runt jorden, blir tunnare ju längre ut från jorden vi kommer... nä nu sitter jag och förklarar hur jorden med atmosfären fungerar, det vet vi alla redan.

Vi har frågat säkert tusen gånger hur plattjorden kan fungera rent praktiskt men inte fått några konkreta svar. Tror vi inte kommer få några heller, vet du varför? Jag vet, för den fungerar inte. All fysik och även annat säger att planeten jorden och alla andra planeter är runda som en sfär oavsett de är i gas flytande eller fast form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in