2017-09-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Men uppenbarligen finns det saker som tyder på detta eftersom det ändå finns en diskussion. Och tanken med tråden är väl att vi som tror det ska kunna diskutera och dela med oss av åsikter. Men som vanligt blir alla dessa trådar en debatt istället om jorden är rund eller platt. Och jag kan inte förstå vart ni får energin över till att sitta och försöka motbevisa och nedvärdera oss i denna tråd?

Så tråden är till för att ni plattjordare oemotsagda ska kunna grupprunka åt idiotiska YouTube-klipp?
Vi som har lite koll får inte lov att skriva i tråden.

Dessutom hoppas jag att du inser att du skräpar ner tråden med dina inlägg. Det du skrivit hittills har avhandlats ett otal gånger i tråden. Använd sökfunktionen så hittar du svar på alla de frågeställningar du har.

Ska du skriva här får du nog försöka vara lite kreativ och komma med något nytt.
Jag hoppas du är medveten om att vi inte alls blivit indoktrinerade som barn? Det gick en tv-serie redan på 70-talet som bevisade att jorden faktiskt är platt, "Vilse i pannkakan".http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/748843/images/2009/vilse-i-pannkakan2_61531811.jpg
Senast redigerad av martie666 2017-09-21 kl. 00:55.
Citera
2017-09-21, 00:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Försöker förklara med egna ord efter detta klipp men lyckas inte tillräckligt bra för att nån ska förstå vad jag menar så slänger in det här så får ni titta själva eller inte,

https://www.youtube.com/watch?v=M-lT2EZJ69E
Du kan börja med att sluta titta på Eric Dubays skräp, allt han gör är pseudovetenskap. Han fattar inte att stjärnorna i konstellationerna följer med oss i farten.
Citera
2017-09-21, 07:26
Medlem
Förr i tiden lär det ha hänt att somliga människor förläste sig på Uppenbarelseboken och blev galna.
Numera räcker det uppenbarligen med att titta på idiotiska videor på Youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du kan börja med att sluta titta på Eric Dubays skräp, allt han gör är pseudovetenskap. Han fattar inte att stjärnorna i konstellationerna följer med oss i farten.

De dumheter som Eric D med flera sprider på Youtube är hur enkla som helst att motbevisa. Oftast räcker det med skolkunskaper kombinerade med lite sunt förnuft och kritiskt tänkande (som också ska läras ut i skolan, men där den tydligen misslyckas för vissa personer.)

För att ta det klippet som RostigHink syftar på:
Tror verkligen Eric D att han är den förste att kunna lägga ihop de olika hastighetssiffrorna?
Begriper varken han eller den här trådens plattjordare att detta är något som vetenskapen har förklarat för länge sedan?
Har både han och trådens plattjordare totalt glömt bort skolkunskapen att man inte kan märka av en rörelse som man själv är med i?
Har ingen av dem åkt med i ett tåg och upplevt att tågets rörelse inte märks om man sitter inne i vagnen och blundar?

Dessutom envisas ni plattjordare i tråden med att dilla om strunt som "densitetsskillnadskraft", "perspektiv", "bottom-first" och andra småsaker i sammanhanget. Svara i stället på självklara, enkla frågor som:
- Varför finns inga fungerande kartor som visar den platta jorden som den ser ut?
- Hur lång är ekvatorn?
- Går närmaste direkta flygresa från Sydney till Santiago över nordpolen?
- Varför har aldrig någon flugit över "isvallen Antarktis" och kollat vad som finns bakom?

Varför ignorerar ni sådana frågor och ägnar er åt perifera småsaker?
Jag har min hypotes om detta klar: Ni inser att ni har fel! Men motbevisa mig gärna - om ni kan!
Senast redigerad av pewana 2017-09-21 kl. 07:40.
Citera
2017-09-21, 10:55
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det är du som tramsar. GPS fanns definitivt inte före satelliterna. Att påstå detta är ren trams. Inte SatellitTV heller. Att marksänd TV existerade tidigare är en annan sak. Dom satelliter som sänder SatellitTV ligger på geostationär bana på 35 790 km höjd. Det betydligt längre än Stockholm-Sydney. Välkommen att försöka se en satellit med blotta ögat på det avståndet.

Jo Lorean och GPS skiljer sig minimalt man har bara förfinat tekniken och tv fanns definitivt innan men det du säger här är att du behöver bara sätta satellit framför tv så har du allt bevis du behöver för att satelliter finns? Sen erkänner du att du har noll bevis och inga experiment men det verkar inte påverka ditt tyckande. Ingen människa är så naiv som du spelar så vet inte vad du sysslar med här.
Citera
2017-09-21, 10:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jo Lorean och GPS skiljer sig minimalt man har bara förfinat tekniken och tv fanns definitivt innan men det du säger här är att du behöver bara sätta satellit framför tv så har du allt bevis du behöver för att satelliter finns? Sen erkänner du att du har noll bevis och inga experiment men det verkar inte påverka ditt tyckande. Ingen människa är så naiv som du spelar så vet inte vad du sysslar med här.
Hur mäter man höjd över havet med LORAN? GPS kan det.
Citera
2017-09-21, 11:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt

Man kan ju om man känner för det dels kolla vart antennen är riktad och dels mäta fördröjning.

Det slående med det hela är att ingen plattjordare någonsin har försökt att falsifiera satellit-TV trots att det är så himla enkelt. Det enda du behöver göra är att välja ut 10 slumpvisa installationer och visa att parabolen är riktad mot en "marksändare" och att fördröjningen lägre än 250ms.

Jag tycker du ska bli en hjälte för alla plattjordare: Bevisa att Satellit-TV är fejk.
Men innan du har gjort det så är din och andras ord inget annat än tomma påståenden.
Citera
2017-09-21, 14:59
Medlem
folk säger att jorden är rund men hur vet dem att jorden inte är platt och hur vet vi att inte jorden är rund. man kan ju se på horisonten att jorden är böjd
Senast redigerad av TusseMatte 2017-09-21 kl. 15:02.
Citera
2017-09-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Prova att kasta upp en boll (eller liknande) i ett flygplan, då kommer du att upptäcka att bollen inte flyger bakåt i planet, trots att det susar fram i 800 km/h. Vad beror det på tror du?

Borde man inte se att jorden snurrar då?
Citera
2017-09-21, 15:27
Medlem
Citat:

Den är frågan gjorde mig nyfiken på en annan, relaterad, sak: vad är stjärnorna för en plattjordare och hur långt bort är de? Sitter de på insidan av en dom och hur stor är i så fall domen?
Senast redigerad av PlantaGenista 2017-09-21 kl. 15:30.
Citera
2017-09-21, 15:55
Medlem
Citat:

Självklart. Tittat upp på stjärnhimlen någon gång?
Citera
2017-09-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Den är frågan gjorde mig nyfiken på en annan, relaterad, sak: vad är stjärnorna för en plattjordare och hur långt bort är de? Sitter de på insidan av en dom och hur stor är i så fall domen?

Jag vet inte riktigt, har sett filmer där människor zoomat in på stjärnor och svårt att säga vad det är man ser.

Och dom är betydligt närmre än på en rund jord, även solen och månen.

Hur stor den "domen" skulle vara är det nog ingen som vet, eftersom en plattjordare inte vet hur långt bort Antarktis sträcker sig.

Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Självklart. Tittat upp på stjärnhimlen någon gång?

Givetvis, och om något så känns det som att stjärnorna snurrar runt jorden.

Men det var någon som skrev att det finns en 24h film på jorden ifrån rymden, jag tänker att då borde man kunna se att nånting rör sig? Men jag har svårt att hitta den där filmen.
Senast redigerad av tlk00 2017-09-21 kl. 16:21.
Citera
2017-09-21, 16:25
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt, har sett filmer där människor zoomat in på stjärnor och svårt att säga vad det är man ser.

Hur stor den "domen" skulle vara är det nog ingen som vet, eftersom en plattjordare inte vet hur långt bort Antarktis sträcker sig.

Domen borde väl vara ofantligt stor för att inte stjärnorna ska susa förbi fönstret på ett nattflyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in