2017-10-08, 01:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag gör den kvalificerade bedömningen att du inte har haft något med 15 åriga pojkar att göra!

Min erfarenhet av tonårspojkar är att de struntar i den slags nyheter som rör styckade kvinnor. De har fullt upp med skolan, kompisar, och olika aktiviteter. 1984 hade vi inte dataspel och datorer. Pojkar var mest ute och rörde sig med kompisarna. Ingen pojke var intresserad av krim eller nyheter, som vi vuxna är. Det fanns knappt någon TV på den tiden, bara nyheter i måttlig mängd.

Att en pojke visade det intresse som Madsen gjorde, och följde en polisutredning, och att polisen dessutom tar upp det, i detta sammanhang efter dryga 30 år, är sensationellt.

Att Madsen var i närheten och följde fallet med japanskan till den grad att det uppmärksammades vid tiden 1984, och att informationen noterades, är anmärkningsvärt, också i belysning av mordet en massa år senare på Kim Wall har hemska likheter.

Är du helt koko i huvudet? Precis som de flesta här har jag gått högstadiet, jag har också en bror som har varit tonåring. Madsen var inte ofta ute på bus med kompisar, han åkte in till Köpenhamn då och då för att hänga vid varven på Refshalöen, något näre där delarna av Kazuko hittas. Jag ser det inte alls som märkligt att han skulle intressera sig för detta mord om han råkat få syn på en artikel eller hört om det på TV (jag vet inte vilken gudsförgäten avkrok du befann dig i 1984 men nog fan fanns det TV och det fanns de som hade commodore) . Det är lite vanskligt att jämföra med vad "de flesta brukar" för de flesta i Skandinavien går väl genom livet utan ens att få ett mordoffer i närheten.

Något intressant kanske.... Innan man fastställde att det var Kazuko så misstänkte man att det var en annan japanska, Keiko, som arbetat som au pair i London men kidnappats av nordkoreanska agenter och förts till Köpenhamn för att hjärntvättas:
https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/09/24/kazukos-resa-1986-1987-del-2-keiko/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-08 kl. 01:55.
Citera
2017-10-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Min hypotes är som din. Hon mördades och styckades redan under första dyket. Under de fyra timmarna som andra dyket varade, så sov PM. Det är hans enda chans att få lite sömn under hela denna tid.
Jag är inte tillräckligt insatt i detta case - ej följt nyheterna noga - för att förstå ditt påstående om ett första och ett andra dyk, så jag invänder inte mot den utsagan. Det jag tvivlar på är att någon skulle kunna sova överhuvudtaget, som skyldig till mord och styckning.

Om vi leker med tanken om en möjlig narcissistisk lustmördare, så skulle nog vederbörande vara väldigt upptänd under hela efterarbetet. Även om jag inte håller det för uteslutet att en eventuellt blasé vanemördare, med en mördarkarriär, skulle kunna slumra till... Långsökt. Om vi leker med tanken att det rör sig om en högbegåvad aspie, så håller jag det inte för uteslutet att en riktigt amoralisk individ skulle kunna somna efter uträttat stordåd. Anledningen att jag nämner aspie som en eventualitet, är att den som bygger raketer och ubåtar rimligtvis besitter hög begåvning och äventyrslusta, eller lever en sagolik tillvaro. Och för att kunna somna efter ett mord med tillhörande efterarbete, kan nog bara en riktigt amoralisk individ. Skulle en sådan "utvecklingsstörd" individ ändå kunna hålla masken och veta moralens och lagens gränser? Förmodligen. Den känslomässiga spärren att beröva någon vederbörandes liv saknas, medan det juridiska förståndet finns. Huruvida erkänslan av det sociala stigmat finns, vet jag ej. Det måste ju bli "fällande" oavsett vad PM tänkte sig: endera dömd som skyldig, eller juridiskt friad i rätten i brist på bevisning men dömd av omvärlden som evigt misstänkt för ett hemskt brott.

Förmodligen rör det sig om en lustmördare. Kanske rent av en seriemördare. I alla fall har han förmodligen fantiserat och förberett sig för detta, troligtvis under lång tid. Driften att göra detta är så stark att inte ens sannolikheten gränsande till visshet att han skulle åka fast - eller åtminstone dömas enligt det sociala stigmat ovan - negligerades. Han får många år på sig att grunna på om det var värt. Han har förvisso också chansen att njuta av sitt stordåd så länge han har ett minne att återuppleva.
Citera
2017-10-08, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja. Hur många normala 15 åringar tillbringar hela sitt liv i en verkstad byggandes raketer? Och börjat odla det intresset vid 7-års ålder? Och fortfarande bor i en verkstad eller på havets botten i en ubåt? Iklädd samma kostym, en camo färgad militär overall..........

PM är inte navlad Normal alls. Därmed är ditt resonemang helt fel från början. Enligt mig.

Jag påstår inte att han är/var normal, men det vore knappast konstigt om han skulle intresserat sig för en styckad kropp som återfinns i närheten där han brukar hålla till. Det vore inte mer konstigt än att någon intresserar sig för Lisa Holm fallet eller detta fall. Sedan kan det givetvis vara så attPM kanske haft något med Kazukos död att göra men tycker ändå det är lite krystat att hävda att det är suspekt att han ev skulle ha intresserat sig mycket för fallet, det är väl ändå rätt naturligt om han vistas i någorlunda närhet av platsen där mord skett eller kroppen hittats.
Citera
2017-10-08, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
jag gick in läste i Extrabladet, och det finns märklig information som rör japanska flickan. Artikeln fanns. Du borde kunna hitta den.

Länk?
Citera
2017-10-08, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
TUSEN TACK! Detta är det enda mord som stämmer!

Fast vilka är det som skriver om hans intresse? Spekulationer av skribenter som likt vresrosen tror sig veta att inte datorer fanns i mitten av 80-talet...
pfffft....
Citera
2017-10-08, 02:12
Medlem
Om PM under en längre tid planerat att ha sjuklig sex på havets botten, något som kanske ingen annan haft, borde han tänkt igenom hur han skulle gå till väga.

Finns det en toalett/badrum ombord på Nautilus? Sannolikt finns en. Kvinnor uppsöker toalett ganska ofta, med olika bestyr, allt från att rätta till sminket till att göra behov.

Varför jag tar upp detta, är att vid ett sådant besök av KW, har PM tid att förbereda sin "pjäs". Han kan ha en flaska med eter ombord och överraska KW när hon kommer ut från toaletten. ( Det kan också ha varit i ett annat ögonblick, men det är ett litet utrymme, och det är nog svårt att förbereda en sövning om de två är nere på botten. Försök att tänka er att vara i en ubåt på havets botten, många skulle drabbas av total panik!)

Jag tror att han sövde henne, tog av kläderna, surrade henne så att hon inte kunde röra sig, och lät henne vakna upp........efter det hade han full kontroll över det han planerat att göra, ett galet sexuellt övergrepp, där han bestämde händelserna helt. Jag behöver inte fortsätta spekulera i vad.

Detta scenario kan stämma med att det saknas våld mot huvudet ( vi vet inte om det finns strypgrepp på halsen, ännu). Det är ett extremt otäckt scenario jag målar upp, men jag skulle inte bli förvånad, om den totalt skruvade, men "driftiga" hjärnan i PM skulle kunna planera detta!

Eter är en gammal och känd metod, att söva med, den finns med i många äldre deckare och i vården ända fram till 1950-talet.
Senast redigerad av Whyback 2017-10-08 kl. 02:16.
Citera
2017-10-08, 02:17
Medlem
Jag skulle gissa att detfinns något slags toalett, men antagligt väldigt spartanskt, kanske med portabel typ campingtoa? Ubåten är ju mindre än ett flygplan och fltgplan brukar ha väääldigt små toalettutrymmen, men spekel med belysning är väl bra, och möjlighet till att exempelvis spola ansikte/ögon om man får något stänk på sig om och när om man mekar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-08 kl. 02:20.
Citera
2017-10-08, 02:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om PM under en längre tid planerat att ha sjuklig sex på havets botten, något som kanske ingen annan haft, borde han tänkt igenom hur han skulle gå till väga.

Finns det en toalett/badrum ombord på Nautilus? Sannolikt finns en. Kvinnor uppsöker toalett ganska ofta, med olika bestyr, allt från att rätta till sminket till att göra behov.

Varför jag tar upp detta, är att vid ett sådant besök av KW, har PM tid att förbereda sin "pjäs". Han kan ha en flaska med eter ombord och överraska KW när hon kommer ut från toaletten. ( Det kan också ha varit i ett annat ögonblick, men det är ett litet utrymme, och det är nog svårt att förbereda en sövning om de två är nere på botten. Försök att tänka er att vara i en ubåt på havets botten, många skulle drabbas av total panik!)

Jag tror att han sövde henne, tog av kläderna, surrade henne så att hon inte kunde röra sig, och lät henne vakna upp........efter det hade han full kontroll över det han planerat att göra, ett galet sexuellt övergrepp, där han bestämde händelserna helt. Jag behöver inte fortsätta spekulera i vad.

Detta scenario kan stämma med att det saknas våld mot huvudet ( vi vet inte om det finns strypgrepp på halsen, ännu). Det är ett extremt otäckt scenario jag målar upp, men jag skulle inte bli förvånad, om den totalt skruvade, men "driftiga" hjärnan i PM skulle kunna planera detta!

Eter är en gammal och känd metod, att söva med, den finns med i många äldre deckare och i vården ända fram till 1950-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag skulle gissa att detfinns något slags toalett, men antagligt väldigt spartanskt, kanske med portabel typ campingtoa?

Fanns det inte ett duschutrymme? Tycker mig minnas att jag sett det i någon av hans ubåtsfilmer.
Citera
2017-10-08, 02:26
Medlem
Citat:
Jag skulle gissa att detfinns något slags toalett, men antagligt väldigt spartanskt, kanske med portabel typ campingtoa?

Jag med, det finns enkla kapslade lösningar för det idag. Och när man för första gången, är på en ubåt, som lämnar havsytan, är det nog pirrigt för många, panik för en del och andra reaktioner. Väl nere på botten, släpper kanske den kittlande oron, man slappar av, och man behöver troligtvis gå på toaletten.

Min ide/poäng, är att det troligtvis är ett utrymme med en dörr, och om två personer är ombord, kan den som inte är på toa göra saker den andra inte ser. Det kan vara helt fel tänk, men det kan vara i farans riktning också.
Citera
2017-10-08, 02:27
Medlem
Citat:
Fast vilka är det som skriver om hans intresse? Spekulationer av skribenter som likt vresrosen tror sig veta att inte datorer fanns i mitten av 80-talet...
pfffft....

Ja, det här var skumt.

Får bara upp alla artiklar från 25-29 augusti som handlar om det här. Och dem har jag läst.
Inte i någon står det att PM visat något stort intresse för det här.
Däremot är det sant att han befann sig i närheten,ett par hundra meter från första fyndplatsen,varje dag på fritiden.
Jag anar en trådsanning här. Hm
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-08 kl. 02:30.
Citera
2017-10-08, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Fanns det inte ett duschutrymme? Tycker mig minnas att jag sett det i någon av hans ubåtsfilmer.

Har nog missat det, men verkar lite konstigt att lägga utrymme på dusch? Dels själva utrymmet för duschen men även vattentankar (för dusch vattnet och avloppsvatnet)? Ett handfat kan jag tänka, men dusch?
Citera
2017-10-08, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Ja, så minns jag också, och det bör väl finns en toalett också. Dom åker ganska långa sträckor, och använde väl inte en potta!!?

Det är bara rekvisitan i min tes, poängen är att PM kunde använda tiden för passagerarens toalettbesök, till att förbereda en sövning.
Senast redigerad av Whyback 2017-10-08 kl. 02:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in