Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Min hypotes är som din. Hon mördades och styckades redan under första dyket. Under de fyra timmarna som andra dyket varade, så sov PM. Det är hans enda chans att få lite sömn under hela denna tid.
Jag är inte tillräckligt insatt i detta case - ej följt nyheterna noga - för att förstå ditt påstående om ett första och ett andra dyk, så jag invänder inte mot den utsagan. Det jag tvivlar på är att någon skulle kunna sova överhuvudtaget, som skyldig till mord och styckning.
Om vi leker med tanken om en möjlig narcissistisk lustmördare, så skulle nog vederbörande vara väldigt upptänd under hela efterarbetet. Även om jag inte håller det för uteslutet att en eventuellt blasé vanemördare, med en mördarkarriär, skulle kunna slumra till... Långsökt. Om vi leker med tanken att det rör sig om en högbegåvad aspie, så håller jag det inte för uteslutet att en riktigt amoralisk individ skulle kunna somna efter uträttat stordåd. Anledningen att jag nämner aspie som en eventualitet, är att den som bygger raketer och ubåtar rimligtvis besitter hög begåvning och äventyrslusta, eller lever en sagolik tillvaro. Och för att kunna somna efter ett mord med tillhörande efterarbete, kan nog bara en riktigt amoralisk individ. Skulle en sådan "utvecklingsstörd" individ ändå kunna hålla masken och veta moralens och lagens gränser? Förmodligen. Den känslomässiga spärren att beröva någon vederbörandes liv saknas, medan det juridiska förståndet finns. Huruvida erkänslan av det sociala stigmat finns, vet jag ej. Det måste ju bli "fällande" oavsett vad PM tänkte sig: endera dömd som skyldig, eller juridiskt friad i rätten i brist på bevisning men dömd av omvärlden som evigt misstänkt för ett hemskt brott.
Förmodligen rör det sig om en lustmördare. Kanske rent av en seriemördare. I alla fall har han förmodligen fantiserat och förberett sig för detta, troligtvis under lång tid. Driften att göra detta är så stark att inte ens sannolikheten gränsande till visshet att han skulle åka fast - eller åtminstone dömas enligt det sociala stigmat ovan - negligerades. Han får många år på sig att grunna på om det var värt. Han har förvisso också chansen att njuta av sitt stordåd så länge han har ett minne att återuppleva.