2017-10-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Haha....okej, jag gör ett försök! Idag har vi ett system som kallas "bruksvärde" hyrans storlek bestäms till 100% av skicket på lägenheten. Det här systemet har den lilla egenheten att en 40 år gammal tvåa i valfri no-go-zone kan ha samma hyra som motsvarande tvåa som är belägen centralt vid stora torget.

Vilken lägenhet är mest attraktiv? Den centrala naturligtvis. Säg att bägge kostar 5000 kronor i hyra. Vad skulle hyran bli om värden var fri i sin hyressättning? Troligtvis skulle den centrala segla iväg til. 10 000 och förortens skulle ligga kvar på 5000. Är det inte så då att de med problem som missbruk, arbetslöshet, psykiska problem, allmänt taskig betalningsförmåga skulle samlas ute i förorten, medan de mer välbeställda skulle bo centralt och i finare områden. Det här fenomenet kallas segregering eller polarisering och är av ondo!

Det här är ett faktum som tom ett barn begriper och det borde man kunna ta in/erkänna att det existerar, oavsett vilken politisk åskådning man har eller vad man tycker om regleringarnas vara eller i cke vara! Snälla.....ge en signal att du tar in fakta iaf.....sen kan du tycka att det är inte dina problem och det kan jag förstå isåfall.
Idag har vi marknadspris på BR.
Det har lett till en prisgradient (i Stockholm) med topp i centrum och vallande med avstånd från centrum. Det verkar inte finnas någon tydlig skillnad mellan områden på samma avstånd från centrum. T ex är det dyrare i Kista/Husby än i Tullinge. Men Tullinge är inget eländigt ställe. Tvärtom bor hyggligt välbeställda där i villor.

Du har bara blandat ihop preferens för avstånd från centrum med missbruk mm.
2017-10-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Han börjar dock med ett flagrant fel i första meningen. Han påstår att fastighetsskatten skulle ha avskaffats! Ändå skriver han senare att den borde höjas, som om den inte har avskaffats. Konstigt. Alliansregeringen höjde ju fastighetsskatten.
De statliga Fastighetsskatten är också avskaffad.
Den är ersatt av en kommunal fastighetsavgift.
2017-10-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Om det var riktat till mig så förstår jag inte frågeställningen. Jag pratar om reglering och att det kunde varit avsevärt mer reglerat.
Diskussionen om segrering är en helt annan och nyanserna kring denna är lite ovidkommande. Det som är relevant och stämmer väldigt bra på min samhällssyn är att den förhållandevis oreglerade bostadsmarknaden bidrar till den segregation vi har idag.
Vad är det för segregering, du har mätt upp, som du avser här?
2017-10-07, 14:32
Medlem
Orderingången till byggherrarna har avtagit sedan början på sommaren, det hörs i branchen att framtidsutsikterna är ganska osäkra för tillfället. Det här kan vi se tydligt i aktiekurserna för större byggföretag som peab och JM. Tror vi är max ett halvår ifrån en riktig härdsmälta i bostadsmarknaden. Nybyggen är svårsålda nu.
2017-10-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Orderingången till byggherrarna har avtagit sedan början på sommaren, det hörs i branchen att framtidsutsikterna är ganska osäkra för tillfället. Det här kan vi se tydligt i aktiekurserna för större byggföretag som peab och JM. Tror vi är max ett halvår ifrån en riktig härdsmälta i bostadsmarknaden. Nybyggen är svårsålda nu.

När det skulle ske är helt omöjligt att veta, men ja det verkar vara svårare att få saker och ting sålt. Jag ser mer och mer reklam på Facebook och Instagram om nybyggen som de vill kränga. De har även börjat med att dela ut biobiljetter till personer som tipsar sina vänner om bygget, eller biobiljetter för att gå på visningarna.
2017-10-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI

Betyder detta i praktiken att BR kommer säljas till lägre priser än vad de kostade att producera? Förlust smällen får de stora bolagen stå för? Antingen sälja och förlora exempelvis 20% än att ligga ute med med hela summan?

Möjligen att dessa BR görs om till HR, så att de kan hyras ut istället?

Min fråga är enkel. Vem kan vinna på den här nya situationen och vem kan förlora?

Vinst i mina ögon = billigare BR, mer tillgång till HR
Förlust = Ägare av BR(privat personer) och byggjättarna

Anser dock inte att privat personerna gör någon direkt förlust, BR priserna har ökat EXTREMT senaste åren, oavsett om de säljer med 20% lägre nu än vad de kunde för 12 månader sen, har de inte förlorat något på det, bara tjänat mindre.
2017-10-07, 14:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theterm95
Betyder detta i praktiken att BR kommer säljas till lägre priser än vad de kostade att producera? Förlust smällen får de stora bolagen stå för? Antingen sälja och förlora exempelvis 20% än att ligga ute med med hela summan?

Varför skulle det ske när det byggs BR pga att behov finns av fler?
2017-10-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu ska vi in i självaste jultomtens huvud för en stund. Notera att det som Alpha ivrigt söker efter är följande: någon som har haft fel o flera decennium angående en bostadsbubbla, alltså någon som för flera decennium sedan hävdade att vi har en bostadsbubbla som är på väg att spricka.
Artikeln från 2002 är ett utmärkt exempel på hur länge bubbelpratet pågått.

Citat:
[ X ] Artikeln pratar om att vi har en bostadsbubbla. (i själva verket menar den att vi kanske har det, men vi är fortsatt snälla)
[ ] Artikeln skrevs för flera decennium sedan.

Ajaj. Det höll inte riktigt. Vidare: artikeln anger att ett prisas skulle kunna få en bubbla att brisera. Vart menar jultomten att det där prisraset inträffade, och hur kvantifierar jultomten "skulle kunna" till en procentsats >50?
Det är ungefär så mycket som tidningsartiklar pratar om bubbla. Det uttrycks som att "det finns risk för en bubbla" eller "det ökar risken för en bubbla". Bubbelpratarna har inga som helst bekymmer med att referera till sådant prat som att "experterna säger att det är en bubbla".

Citat:
[ ] Artikeln pratar om att vi har en bostadsbubbla.

Ajajaj.
Ja, kraftig prisökning hänvisas vanligen till som tillräckligt kriterium för en bubbla.
Det är synnerligen relevant. Jag förstår att du blev ställd.

Citat:
[ X ] Artikeln pratar om att vi har en bostadsbubbla.

Faktum är att jultomten skrev detta helt själv. Ska vi verkligen innefatta de bevis jultomten själv skriver?
Se ovan.

Citat:

Ajajaj...
Japp. Självaste Riksbanksdirektören är ute och bekräftar bubbla redan 2002.
Jag förstår att du blev helt ställd.

Citat:

Hohoho.
Japp, bubbelpratarnas experter bekräftar att bubblan toppade 2002.

(Bubblan har bara inte riktig förstått det själv under 15 år, utan fortsatt att bubbla på. Men när får vi ett bestående prisfall ned till 1997 års nivå eller vad vi nu måste ned till)?

Citat:
[ X ] Artikeln pratar om att vi har en bostadsbubbla. (då är vi riktigt, riktigt snälla; den skriver om en fara, inte något som håller på att hända)
Det är ett mycket vanligt flum, från bubbelpratare. Bara prisuppgången avtar så kraschar det. Och så känns det antagligen i hela kroppen för er.
Ert problem är dock att verkligheten struntar i era känslor.

Citat:

Vi låter detta vara jultomten stora final: han plockar alltså fram ett citat som påstår följande:
"i förlängningen risk för en fastighetsbubbla"

Vi befinner oss nu per definition någonstans i den där förlängningen, och jultomten använder detta citat för att säga att vi minsann inte har någon bostadsbubbla för att.. någon för länge sedan skrev att det fanns en risk för att vi skulle ha en sådan i framtiden.

Blir inga julklappar i år.
Som sagt det är så bubbelpratarnas stöd i media såg ut då och ser ut nu.

Citat:
[ X ] Artikeln pratar om att vi har en bostadsbubbla.

Vårt riktigt bubbelbabbel kom alltså från Alpha själv. Kan det månne bero på att han någonstans undermedvetet märkte att artikeln saknade sådana slutsatser, så han ville trycka in dem själv? Låter som en retorisk fråga.
Den med läsförståelse på lägst lågstadienivå lär inse att jag relaterar citatet just ovanför.

Men denna artikel gör ju Trillske helt svarslös. Så vad ska hen göra.

Sedan är det säkert fler än jag som observerat det absurda i att Trillske har med: "[ ] Artikeln skrevs för flera decennium sedan." efter varje citat. Vanliga människor förstår att det är en egenskap artikeln äger och inte citaten. Det lär ha varit förvirrat som vanligt när det inlägget skrevs.
2017-10-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
När det skulle ske är helt omöjligt att veta, men ja det verkar vara svårare att få saker och ting sålt. Jag ser mer och mer reklam på Facebook och Instagram om nybyggen som de vill kränga. De har även börjat med att dela ut biobiljetter till personer som tipsar sina vänner om bygget, eller biobiljetter för att gå på visningarna.

Bara det att Ikano var nära att ställa in 125 lgh halvvägs in i projektet där jag jobbar visar hur trög marknaden är nu. Nu verkar det dock som att det kommer färdigställas de 255 lgh som är planerat men att ens fundera på att kapa kostnaden så långt in i processen är oroväckande.
2017-10-07, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Vi har ju presumtionshyror i nybyggnation sedan tio år tillbaka. Vi har alltså mer eller mindre marknadshyror i nybyggda hyresrätter.

En tvåa i Hjorthagen (Östermalm-ish) kan kosta 13-15k och i Flemingsberg kan en trea kosta 12-14k.

Utgår från att du menar norra djurgårdsstaden. Bor i en hyrestrea på 85 kvm där för 15600/månaden. Kan inte säga att jag någonsin sett någon tvåa för 15 men jag har inte haft koll på nyaste nyproduktionen.

Sjukt att treor i barkabystaden kostar same same i hyra dock. Vet inte om man kan kalla samma hyra i nds och barkabystaden för marknadshyror. Snarare bolag som har betalt vad två vuxna med jobb kan betala i hyra för en trea, oavsett läge.
2017-10-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theterm95

Min fråga är enkel. Vem kan vinna på den här nya situationen och vem kan förlora?

Vinst i mina ögon = billigare BR, mer tillgång till HR
Förlust = Ägare av BR(privat personer) och byggjättarna

Anser dock inte att privat personerna gör någon direkt förlust, BR priserna har ökat EXTREMT senaste åren, oavsett om de säljer med 20% lägre nu än vad de kunde för 12 månader sen, har de inte förlorat något på det, bara tjänat mindre.

Vad jag hört så sent som et år sedan så har Ikano haft ca 30% vinstmarginal per såld lgh så visst borde det finnas stora marginaler att sänka priser.
2017-10-07, 14:59
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men verkligheten ÄR ju rent svartvit i det här avseendet! Finns ingen anledning att låtsas som om något som är mycket enkelt och uppenbart skulle vara annat än svartvitt. Det är sån retorik som PK-bedragarna som har förstört samhället planterar för att försöka lura idioter att tro att PKarasiterna är bra.

Bostadspolitiken är en undantagslös katastrof. Svenska hushåll har blivit världens allra högst skuldsatta i relation till sin inkomst. Segregationen är total med dessa 60+ autonoma islamiska stater med egna lagar och beväpnad milis. Det som byggas nu är väl mest bara tillfälliga containerhus och löjliga små Attefallshus i trädgårdar. Sverige har den sämsta integrationen av invandrare i världen enligt OECD och bostadssegregeringen t.f. av den katastrofalt misslyckade bostadspolitiken de senaste 70 åren är en viktig orsak till de mycket stora och snabbt växande sociala klyftorna i samhället. Ingen politiker föreslår någon åtgärd.

Är det ingen som har siffror på hur stor andel av påbörjade bostadsbyggen som är tillfälliga modulhus? Ökar byggandet på riktigt i Sverige, det har ju länge sagts att det saknas kapacitet, eller är det bara containerimporten som ökat?

Verkligheten är aldrig svartvit.

Vet inte om jag instämmer i att bostadspolitiken är särskilt katastrofal, den känns mer typiskt medelmåttig som den mesta annan politik. Konservativt, återhållsamt och fegt.
Men katastrofalt är att ta i.

Skuldsättningsgrad är ett tveksamt mått idag. Man lever i den nya ekonomin men äter enligt den gamla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in