Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 23:05
  #13
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Efter att tänk en stund så blir planen att de (modernare) grön/gula kablarna går til jord och övriga (blå, svart, röd etc) går till nolla. Ledarna går till de nya säkringar, koppla in jfb och energimätare, klart?

I will see you in purgatory! Fuck, svart o röd är fas enligt olika normer, blå eventuellt nolla, men chansa på du och möt din skapare! Det enda som står på spel är din eventuella familj och döden, men du är ansvarig. Lycka till!
Citera
2017-10-06, 23:12
  #14
Medlem
Det är uppenbart att AfricaOil trollar det är omöjligt att det finns så korkade människor på riktigt.
Citera
2017-10-06, 23:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hela det där inlägget vittnar om att du inte har en susning om vad du pratar om.

"Alla PEN-kablar till nollskenan". Ja, jösses!

Jag menar då förstås de kablar som går till den enda skenan som finns (men jag kanske sett fel, vänstra halvan noll andra hälften jord? Därför jag frågar...)
Citera
2017-10-06, 23:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det är uppenbart att AfricaOil trollar det är omöjligt att det finns så korkade människor på riktigt.

Min fråga är hur en sån gammal central är byggd, jag förstår hur el fungerar...
Citera
2017-10-06, 23:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Min fråga är hur en sån gammal central är byggd, jag förstår hur el fungerar...
Jag förstår hur människokroppen fungerar men jag har ingen behörighet att operera folk för det.
Citera
2017-10-06, 23:22
  #18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Min fråga är hur en sån gammal central är byggd, jag förstår hur el fungerar...

Definiera "gammal". Och vadå "fungerar"? En elcentral har de skenor den har. Det finns gamla elcentraler vars enda anslutning för skyddsjord är en skruv med stor skalle som är placerad på elcentralens ram.
Citera
2017-10-06, 23:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Jag menar då förstås de kablar som går till den enda skenan som finns (men jag kanske sett fel, vänstra halvan noll andra hälften jord? Därför jag frågar...)

Uppenbart att du inte har en susning, tråkigt att höra att du kopplat flera centraler tidigare med din s.k kunskap..... Haha precis, alla PEN-kablar va fan........

Har du PEN ledare, så delar skyddsjord och neutral samma skena. ska du ha JFB så måste du separera så att du får skyddsjord på en skena och neutral på en skena helt skilda från varandra.
Citera
2017-10-06, 23:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Uppenbart att du inte har en susning, tråkigt att höra att du kopplat flera centraler tidigare med din s.k kunskap..... Haha precis, alla PEN-kablar va fan........

Har du PEN ledare, så delar skyddsjord och neutral samma skena. ska du ha JFB så måste du separera så att du får skyddsjord på en skena och neutral på en skena helt skilda från varandra.

Har som sagt installerat 3st jordfelsbrytare på PEN system så jag hoppas jag gjort rätt...

Här är en bra länk för de som undrar hur det fungerar

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell.../elen-i-hemmet
Citera
2017-10-06, 23:44
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Har som sagt installerat 3st jordfelsbrytare på PEN system så jag hoppas jag gjort rätt...

Här är en bra länk för de som undrar hur det fungerar

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell.../elen-i-hemmet
Montera jordfelsbrytare i fasta elinstallationer är också behörighetskrävande och alltså inget som man får göra själv.
Citera
2017-10-07, 00:02
  #22
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Har som sagt installerat 3st jordfelsbrytare på PEN system så jag hoppas jag gjort rätt...

Här är en bra länk för de som undrar hur det fungerar

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell.../elen-i-hemmet
Vänta, hallå, stopp ett tag... Är din elkunskap hämtad från Kjell&co's hemsida? Är det utifrån denna kunskap som du byggt tre tidigare centraler? PEN-kablar? Röd nolla? Det är mycket som är konstigt i dina inlägg.

Aja, friskt kopplat, hälften försvunnet...
Citera
2017-10-07, 00:03
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Montera jordfelsbrytare i fasta elinstallationer är också behörighetskrävande och alltså inget som man får göra själv.

Så är det nog, men jag känner mig bättre att ev. framtida boende har en jordfelsbrytare än inte. Kommer byta ut all ledningar så småningom.

Vad jag vet så rapporterar inte elektriker inte till mitt försäkringsbolag?

Det jag tänker göra att installera en bergvärmepump i stället för en långvedspanna från 40-talet. Kan väl tillägga att jag bor på landet..
Citera
2017-10-07, 00:13
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Vänta, hallå, stopp ett tag... Är din elkunskap hämtad från Kjell&co's hemsida? Är det utifrån denna kunskap som du byggt tre tidigare centraler? PEN-kablar? Röd nolla? Det är mycket som är konstigt i dina inlägg.

Aja, friskt kopplat, hälften försvunnet...

Japp, Kjell&co's är allt som du behöver. Dom borde lära ut det här i grundskolan...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback