Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-07, 00:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Japp, Kjell&co's är allt som du behöver. Dom borde lära ut det här i grundskolan...
Obehörigt elinstallationsarbete är straffbart.
Varje år brinner cirka 1 000 svenska hem på grund av elrelaterade fel.
Du borde läsa lite om elbesikting också.
God natt!
Citera
2017-10-07, 00:19
  #26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Så är det nog, men jag känner mig bättre att ev. framtida boende har en jordfelsbrytare än inte. Kommer byta ut all ledningar så småningom.

Vad jag vet så rapporterar inte elektriker inte till mitt försäkringsbolag?

Det jag tänker göra att installera en bergvärmepump i stället för en långvedspanna från 40-talet. Kan väl tillägga att jag bor på landet..

Ditt hus brinner lika bra även om bergvärmepumpen är installerad och att du bor på landet gör bara att brandkåren tar längre tid på sig att komma fram. Som tur är kollar faktiskt de flesta pumpinstallatörer vad som finns i andra ändan av kabeln de ska använda och vägrar koppla in om det är skumt. Sedan ringer de elektrikern (du betalar) och ett proffs ser direkt att det är en amatör som rotat.

Jag gick elutbildning inklusive en kort kurs i installation för 25 år sedan och tyckte att jag fick ganska bra kunskaper. Har kopplat lite själv sedan dess men sedan jag gått en riktig elektrikerutbildning så vet jag precis vilka smågrejor man ska spana efter. Precis de små felen jag ser att jag gjort. Inget som är farligt eller utanför standard och föreskrifter men ändå lite off. Men sedan finns det stollar även bland behöriga såklart.

Nästa vecka ska jag sanera en central som takläggaren installerat. Han säger att det är bra gjort men det enda som är korrekt är materialvalet. Resten är skit.
Citera
2017-10-07, 00:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Obehörigt elinstallationsarbete är straffbart.
Varje år brinner cirka 1 000 svenska hem på grund av elrelaterade fel.
Du borde läsa lite om elbesikting också.
God natt!

Så länge det är rätt gjort så är jag inte det minsta orolig (undviker kinesiska skitprylar), fick lov att betala en elektriker för att byta huvudsäkringar, förhoppningsvis sista gången jag någonsin betalat en elektriker.
Citera
2017-10-07, 00:39
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ditt hus brinner lika bra även om bergvärmepumpen är installerad och att du bor på landet gör bara att brandkåren tar längre tid på sig att komma fram. Som tur är kollar faktiskt de flesta pumpinstallatörer vad som finns i andra ändan av kabeln de ska använda och vägrar koppla in om det är skumt. Sedan ringer de elektrikern (du betalar) och ett proffs ser direkt att det är en amatör som rotat.

Jag gick elutbildning inklusive en kort kurs i installation för 25 år sedan och tyckte att jag fick ganska bra kunskaper. Har kopplat lite själv sedan dess men sedan jag gått en riktig elektrikerutbildning så vet jag precis vilka smågrejor man ska spana efter. Precis de små felen jag ser att jag gjort. Inget som är farligt eller utanför standard och föreskrifter men ändå lite off. Men sedan finns det stollar även bland behöriga såklart.

Nästa vecka ska jag sanera en central som takläggaren installerat. Han säger att det är bra gjort men det enda som är korrekt är materialvalet. Resten är skit.

Ska sätta dit min 4:e normcentral, dom ser ju identiska ut efter man är klar (om man gjort rätt?), så länge kabeldimensionen stämmer med storleken på säkringen så vet jag inte vad man kan göra för fel.

Men jag är ingen elektriker så jag kan ha helt fel, men jag byter ju bara ut centralen för att det i dagsläget ser för hemskt ut, jag kan ju lika gärna bara installera en undercentral för mina behov.
Citera
2017-10-07, 00:53
  #29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Ska sätta dit min 4:e normcentral, dom ser ju identiska ut efter man är klar (om man gjort rätt?), så länge kabeldimensionen stämmer med storleken på säkringen så vet jag inte vad man kan göra för fel.

Men jag är ingen elektriker så jag kan ha helt fel, men jag byter ju bara ut centralen för att det i dagsläget ser för hemskt ut, jag kan ju lika gärna bara installera en undercentral för mina behov.

I ditt huvud ser det bra ut men det finns många fel du kan göra. Så du ska få ett antal frågor som du måste besvara korrekt. Du har inte många minuter på dig eftersom du inte ska hinna slå upp svaren på nätet.

Bergvärme ska hanteras på ett speciellt sätt i en central. Vad ska du göra?
Det går ut fyra trådar i ett rör. Svart, vit, röd och blå. Vilken dvärgbrytare väljer du?
Var kopplar du en personskyddsautomat och till vilka uttag är den bra?
Får du någonsin lägga uttag utanför jordfelsbrytaren?
Citera
2017-10-07, 01:00
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
I ditt huvud ser det bra ut men det finns många fel du kan göra. Så du ska få ett antal frågor som du måste besvara korrekt. Du har inte många minuter på dig eftersom du inte ska hinna slå upp svaren på nätet.

Bergvärme ska hanteras på ett speciellt sätt i en central. Vad ska du göra?
Det går ut fyra trådar i ett rör. Svart, vit, röd och blå. Vilken dvärgbrytare väljer du?
Var kopplar du en personskyddsautomat och till vilka uttag är den bra?
Får du någonsin lägga uttag utanför jordfelsbrytaren?

1. Kan bero på om pumpen har inverterstyrning? Kollar upp det när jag installer pumpen
2. Beror på kabeldimensionen?
3. Efter huvudbrytaren
4. Vet ej, varför skulle jag?

God natt
Citera
2017-10-07, 03:10
  #31
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
så länge kabeldimensionen stämmer med storleken på säkringen så vet jag inte vad man kan göra för fel.
Såhär jävla korkad kan ju ingen på riktigt vara... Sluta genast med sådant som du inte förstår dig på och gör något som passar dig bättre och som inte riskerar folks liv.
Citera
2017-10-07, 03:38
  #32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Såhär jävla korkad kan ju ingen på riktigt vara... Sluta genast med sådant som du inte förstår dig på och gör något som passar dig bättre och som inte riskerar folks liv.

Det finns ju fall där 6 mm2 inte får säkras med mer än 10 A så ditt råd är utomordentligt. Det tar 2 år att bli elektriker och ytterligare 2 för att bli behörig. Det första man lär sig är fingertoppskänslan för när man
ska ta fram kulramen och börja räkna på kablarna.
Citera
2017-10-07, 08:24
  #33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
...så länge kabeldimensionen stämmer med storleken på säkringen så vet jag inte vad man kan göra för fel.

Om du menar att du bara går efter:

1,5 =10(13)
2,5 = 16
4 = 20
6 = 25
osv.

så är du rejält snett ute i många fall.
Citera
2017-10-07, 10:05
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil
Har som sagt installerat 3st jordfelsbrytare på PEN system så jag hoppas jag gjort rätt...

Här är en bra länk för de som undrar hur det fungerar

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell.../elen-i-hemmet

Alltså, Du hoppas på att du kopplat rätt?

Man hoppas fan inte med el, antingen vet du och inte tror dig veta utan du vet med 100% att du gör rätt annars ska du inte hålla på med el, eller DU ska inte hålla på med el oavsett.

Jag som elektriker fråga mina chefer och kollegor om jag är minsta osäker på hur vissa installationer och kopplingar ska göras, pga respekt för el och inga jävla förhoppningar om att allt ska funka när man slår på anläggningen, Håller man på med el så står man även ansvarig för ev fel och dödsfall mm, och då spelar det ingen roll om du är privatperson eller har 40år i yrket. Alla som gör elinstallationer har ansvaret för det dom gör. Så har jag fått lära mig. Tempe får gärna rätta mig om jag har fel, för han är en av dem som skriver/tar fram de regler som jag och alla andra kollegor måste följa......

Man måste vara helt säker på att man gjort rätt, och när man är det och allt funkar så ska man även gör kontroll av eget arbete, Du gör väl det efter att du bytt ut centralerna?
Citera
2017-10-07, 10:51
  #35
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det finns ju fall där 6 mm2 inte får säkras med mer än 10 A så ditt råd är utomordentligt. Det tar 2 år att bli elektriker och ytterligare 2 för att bli behörig. Det första man lär sig är fingertoppskänslan för när man
ska ta fram kulramen och börja räkna på kablarna.
Visst bör man beakta ledarnas dimension när man säkrar av, min poäng var att om TS tror att det räcker med någon magisk tabell som talar om vilken ledare han skall använda så bör han inte röra elen alls.

Mitt råd är utomordentligt vadå?

Motorkablarna jag brukar snvända för 5A (peak 9A), exempelvis, är 4G0,37mm2. Det går alldeles utmärkt och det beror ju på materialet i skyddshöljet som tål betydligt högre temperatur och isolerar bättre än den ledare man köper för 10 öre metern på rulle på Kjell Kriminell.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback