2017-10-06, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Rättade mig själv straxt efter inlägget ovan.

Att det flyter omkring kroppsdelar i Öresund må vara hänt men kanske inte parterade på exakt samma sätt som just KW och med hennes kännetecken. Mitt resonemang handlade om det faktum att de kallat till presskonferens så här snart efter fyndet med hänvisning till att det förmodligen rör sig om något relaterat till ubåtssaken - och detta efter att förra vändan ha fått kritik från försvarsadvokaten att de hävdade att det var kopplat till KW utan att det var bekräftat (trodde hon) och polisen fick be om ursäkt för formuleringen - och nu gör de samma igen. Alltså måste de vara rimligen övertygade om att det rör sig om KW.

Kan vara så enkelt som att de nya fynden har sänkts med exakt samma typ av metallrör som torson var sänkt med.

Samma typ av nylonband kanske.
Citera
2017-10-06, 21:33
Medlem
Forskningsfartyget Aurora har enligt artikeln i ekstrabladet deltagit i sökandet.
På Aurora finns följande sonarer:

Applanix POSMV320 survey navigationsløsning samt navipac
Reson SEABAT 7125 Højopløseligt multibeam ekkolod, dybde 0.5-500 m
Reson SVP70 Sound velocity profiler
Innomar SES2000 Sub-bottom profiler.
RDI Workhorse Mariner ADCP
SCANMAR trawl moniteringssystem

Källa: http://www.danskhavforskning.net/Skibe/Aurora
Citera
2017-10-06, 21:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Några tidningsartiklar om fallet från 1986 har jag ej funnit på internet.
Jag är inte säker men jag tror att DN har digitaliserat hela sitt arkiv och gjort det sökbart, dock bara för prenumeranter tyvärr.
Finns det i så fall kanske någon prenumerant som kan kolla?
Citera
2017-10-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Forskningsfartyget Aurora har enligt artikeln i ekstrabladet deltagit i sökandet.
På Aurora finns följande sonarer:

Applanix POSMV320 survey navigationsløsning samt navipac
Reson SEABAT 7125 Højopløseligt multibeam ekkolod, dybde 0.5-500 m
Reson SVP70 Sound velocity profiler
Innomar SES2000 Sub-bottom profiler.
RDI Workhorse Mariner ADCP
SCANMAR trawl moniteringssystem

Källa: http://www.danskhavforskning.net/Skibe/Aurora

Reson SEABAT 7125
https://www.youtube.com/watch?v=kai3wr024p0
Citera
2017-10-06, 21:36
Medlem
trngws avatar
Att tänka på när man hittar något på havets botten, i fall som detta, är att det är "delikat", man vill påverka så lite som möjligt för att inte förstöra bevis. Det som ligger på botten flyter uppenbarligen inte, men ska upp till ytan, med minsta möjliga åverkan. Men allra största sannoliket har man försiktigt fört över det man hittat på botten i en större säck, säkrat det. Sedan har man lyft upp den säcken till ytan med hjälp att lyftpåsar, påsar som man fäster i säcken och fyller med luft, så att säcken så sakteliga börjar stiga mot ytan. Sedan ligger nog alltihopa kvar i polisens säck tills det kommer till rättsmedicin. Säkerligen är allt vatten som kom med kvar i säcken också, för att de eventuella saker som lossnar från det de hittat, eller trillar ut, under lyftet, inte skall gå förlorade.
Senast redigerad av trngw 2017-10-06 kl. 21:42.
Citera
2017-10-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Reson SEABAT 7125
https://www.youtube.com/watch?v=kai3wr024p0

Bra länk! här syns hur detaljerat man kan söka av havsbottnen och sedan skicka ner dykare när något misstänkt dyker upp på den scannade bottenstrukturen.
0.5-500 meter 👍
Citera
2017-10-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det beror på hur man ser på saken. Dumpar man tio saker på tio olika ställen, så ökar ju chansen tio gånger att något hittas. PM var övertygad om, tror jag, att man inte ens skulle leta efter dessa grejer. Det insåg han inte förrän efter att han dumpat dem, tidigast nästa morgon.

PM hade ingen aning om att man skulle lyckas kartlägga hans exakta rutt heller, han inbillade sig att han var osynlig.

Det trodde inte jag heller skulle vara möjligt. Tack och lov hade jag fel.

En sak hade jag rätt i, att hans Grandiosa syn på sig själv skulle fälla honom. So far, är väl bäst att tillägga ....
Citera
2017-10-06, 21:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rätt jobbigt att använda 2D-CAD när det finns möjlighet att via finita element-metoden (FEM) t ex beräkna hållfasthet och skapa 3D-plottning med färg som visar belastningen. Innebär alltså att PM designar på samma sätt som man gjorde under 1VK/2VK där man tar till "tillräckligt" för att det blir för svårt att räkna.

Förklarar även varför ballasten låg så pass fel vid första dyket - PM löste nog den biten med uppskattningar samt t ex vägning vid kranlyft i stället för att använda 3D-modellen för att räkna fram exakt tyngdpunkt och lyftkraftcentrum. Med rätt verktyg kan man enkelt beräkna dessa för varje fyllnadsgrad av ballasttankarna. Men framför allt kan man räkna fram stabilitet - hur mycket t ex 100kg förflyttning framåt/bakåt/sidled faktiskt kommer att påverka farkosten.

Det andra verktyget tysken nämner är för flödesanalys. Både t ex för att beräkna hur mycket man behöver öppna ventiler för att fylla/tömma tankar med viss hastighet, samt hur stora roderytor man behöver eller hur effektiv propellern kan förväntas vara vid olika varvtal. Både för vätskor och gaser (som t ex all tryckluft) så har man nytta av flödesanalys.

Tack! Vid första ögonkastet tänker jag, att det var kortsiktigt och småsnålt av M. att inte skaffa de här programmen, med tillhörande utbildningar. För även om det hade inneburit en initial kostnad, så hade han ju sparat in många timmars praktiskt arbete med misstag och trial and error, och förmodligen även materialkostnader.

...men å andra sidan, så kanske det var precis så här han ville ha det? Han svärmade ju för Jules Verne, Tintin och Das Boot. Jag kommer osökt att tänka på konstarten eller subkulturen (vet inte riktigt hur man ska definiera det) "steampunk" = romantiska drömmar om teknologin under just den eran. M har ju också själv sagt, att hans konstruktioner ska ses som något slags konstprojekt. Tänk på Pipaluk och ubåtsbaletten och allt annat knasigt... eller alternativt, vackert, romantiskt och konstnärligt om det är det man själv tycker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Steampunk
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-06 kl. 22:24.
Citera
2017-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte hur fan du tänker men en frågeställning om huruvida det är vettigt att åka ut ensam med någon är långt ifrån i alla lägen sexistisk! Inom vissa arbeten ställs den frågan dagligen oavsett om du är kvinna eller man. Hade KW jobbat på en redaktion så är det hög chans att dessa frågor ställts på planeringsstadiet.

OT för denna tråd, men Lotta Rudholm verkade ju ha som kriterium att hennes män skulle vara åtminstone prospect till diverse kriminella gäng. Hon gav sig in i ett förhållande med en hon visste var dömd för dödligt våld, använde anabola och snortade kokain tillsammans med denna. Hur i helvete är det "sexistiskt" att säga att det kanske inte var helt oväntat att hon skulle bli sönderslagen!?!? Det är de facto så att det är avsevärt fler kvinnor än män som är så jävla dum att de väljer att leva med en grovt kriminell som de vill skaffa barn med och drömmer omatt förbättra.

Så alla hennes tidigare män och bekantskaper uppfyllde dom kriterierna?
Citera
2017-10-06, 21:54
Medlem
Merwinnas avatar
...och angående att M skulle ha filmat akten (vad den nu bestod i) och sålt filmen eller laddat upp den på nätet. Det vore ju osedvanligt korkat och riskbenäget, eftersom man - även om han skulle blurra K:s och sitt eget ansikte (när han nu skulle fått tid till det) - SER att platsen är en ubåt. (Vilket väl i så fall skulle vara själva grejen).

D.v.s. alla som såg filmen skulle DIREKT associera till Madsen-Kim-Nautilus-fallet, eftersom en ubåt är en så ovanlig location för en sådan film. Och det skulle inte dröja länge förrän någon ringde polisen. Ska man säkert kunna sälja en film av ett verkligt sexövergrepp/mord, så måste det ju vara filmat under sådana omständigheter att det inte finns några ledtrådar till vem man själv är.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-06 kl. 22:27.
Citera
2017-10-06, 22:01
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag hoppas PM hårdbevakas så att han överlever till rättegången och hela strafftiden. Det har han väl förtjänat.

Kan inte tänka mig annat än att de har dygnsbevakning på honom. Fick för mig nu att han kanske har erkänt och pekat ut platsen. Men det är nog mikroskopisk chans, utan det är de duktiga hundarna som gjort hela jobbet! Fantastiskt att detta kunde ske, trodde inte de skulle hitta något mer.
Citera
2017-10-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det beror på hur man ser på saken. Dumpar man tio saker på tio olika ställen, så ökar ju chansen tio gånger att något hittas. PM var övertygad om, tror jag, att man inte ens skulle leta efter dessa grejer. Det insåg han inte förrän efter att han dumpat dem, tidigast nästa morgon.

Om jag var styckmördare skulle jag inte dumpat allt på ett ställe i Sundet.
Utan spridit ut det på så många olika platser som möjligt för att försvåra eftersökningar.
Och för att olika strömmar skulle föra iväg likdelar samt föremål åt olika håll.
Och låta krabbor och ålar göra jobbet. När skelettdelar är rena slipas ytorna av strömmar och sand.
Så ju fler små likdelar, desto fortare går det att " slipa" bort bevis.
Om en fot dyker upp i Falsterbo så är det nog svårt att bevisa styckning.
Som tur är försvann ju inte torson. Men hade PM delat den i två delar så hade nog risken för att båda två skulle dyka upp varit liten tror jag. Det tar ganska lång tid för ett helt skelett att på naturlig väg sönderdelas och spridas med strömmarna. En dykare trodde sig ju funnit skelettdelar från Jane Horney 1985 som dumpades hel i Sundet 1944. När polisen ett bra tag senare skickade ut grodmän hade havsströmmarna totalt förändrat bottnens utseende. Vad jag menar är, att ju fler små delar som sprids på olika ställen desto större chans att bevisen försvinner med hjälp av havsströmmar. Jag tror ju att PM hade planerat för ett sådant här brott länge och tänkt ut allt i detalj. Dock tror jag inte att han planerade att mörda just KIM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in