2017-10-06, 20:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Enligt EkstraBladet måste det vara likdelar som hittats då de dels transporterats på ett sätt som endast berör lik och likdelar och dessutom förts till Rigshospitalets rättsmedicinska avdelning, vilket man såklart inte gör med annat än mänskliga kvarlevor.
Vilket fantastiskt jobb av dykarna, heder åt dem!
Citera
2017-10-06, 21:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag tror nog att det även i Sverige skulle vara så att man kallade MGM till förhör efter nya fynd för att få hens reaktion och förklaring på fyndet. Detta innan man går ut i media. Jag vore förvånad om så inte vore fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Jo, det är förmodligen kroppsdelar från KW. "Paketet" ser ganska stort ut när det ligger där på britsen och polisen har kallat till presskonferens. Utifrån detta drar jag slutsatsen att det är kroppsdelar man hittat.

Hoppas polisen hittar så mycket som möjligt nu!! Om nu inte alla kroppsdelar är med i paketet, så borde de nog finnas någonstans i närheten. Polisen har vittring så att säga!

Ja, det vore helt fantastiskt om de fann mer delar av henne. Ett underben eller underarm kan kanske påvisa (beror på förruttnelsen) om hon bundits.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag tror nog att det även i Sverige skulle vara så att man kallade MGM till förhör efter nya fynd för att få hens reaktion och förklaring på fyndet. Detta innan man går ut i media. Jag vore förvånad om så inte vore fallet.

Absolut!

I Danmark har det dock visat sig vara tvärtom. Också en sak som gjorde mig mycket förvånad. Kommer inte ihåg vilket fynd det var, men Polisen fick frågan om vad PM sagt och då blev svaret att de inte förhört honom i ärendet ännu. (Kan det ha varit när torson hittades? Nåt var det i alla fall)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag känner mig ansvarig här. Den enda info som finns på internet om det här tragiska fallet med japanskan
kommer från en FB-tråd. Vilket jag påpekade när jag skrev det ursprungligen.
(Alltså att infon ska tas med en nypa salt då den kommer från FB.)
Några tidningsartiklar om fallet från 1986 har jag ej funnit på internet.
Jag antar att sådana orginalartiklar kan finnas på Bibliotek.
Enligt den FB-tråden hade Japanskan skrivit hem att hon kände sig ensam.
Samt att hon pluggade engelska på resan. Naturligtvis utan källhänvisning.
Jag ska inte skriva sådana osäkra uppgifter hädanefter eftersom det lätt blir en trådsanning.
Man lär sig efter hand. Ett dumt nybörjarmisstag alltså.
Det övriga som hänger ihop med PM kommer från presskonferenser och tidningsartiklar i nutid.

Ingen fara på taket.
Citera
2017-10-06, 21:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fynd av kroppsdelar är knappast skäl i sig för ett omedelbart förhör, inte ens när det har visat sig vara offrets kvarlevor.

Polisen måste först dra slutsatser av de fynd man hittar på kvarlevorna tänker jag mig. Först då finns det en mening med att konfrontera den misstänkte raketmannen....little rocket man?

Det ligger en hel del i det. Men jag tycker ändå det är konstigt att man går ut i en presskonferens, utan att först ha pratat med den misstänkte. Men visst, om nu den misstänkte får informationen sig til llvs innan polisen får tala med densamme är det kanske inte så viktigt.Men jag tänker att det är viktigt för polisen att kunna dra fördel av den situationen som uppstår och kunna bedöma den misstänktes reaktion osv.
Citera
2017-10-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
PM trodde att sänkena skulle räcka, och att det inte skulle behövas mer. Därom är jag övertygad. Det finns gott om tunga föremål på ubåten som han hade kunnat ta till om han hade velat, och jag vill minnas att man hittade "oanvända" järnrör ombord på ubåten också.

Om det nu var oplanerat, och han hade ansett sig behöva mer vikt för att sänka henne, kunde han utan vidare tagit ett av alla batterier ombord, bara för att nämna en sak. Men det finns säkert gott om andra tunga saker han kunde tagit till först. Verktygslådan t.ex. En durkplåt, ja det finns nog mycket om man ser sig omkring lite.

Men, han trodde inte han behövde mer. Han var, vid tiden för dumpandet, övertygad om att han knappt ens skulle bli misstänkt. Han hade satt av KW vid Refshaleöen och sedan skulle man börja leta efter henne på land, någon dag eller två senare. Sådan var hans plan, och den trodde han nog fullt och fast på.+

Ytterligare en skarp analys levererad av trngw! Detta går även i linje med grandios personlighet, vilket jag är övertygad om att PM har.
Citera
2017-10-06, 21:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har han dumpat allt på ett och samma ställe? Hur smart var det?

Jag är djupt tacksam att han visade sig vara så korkad, som jag länge anat.

Det beror på hur man ser på saken. Dumpar man tio saker på tio olika ställen, så ökar ju chansen tio gånger att något hittas. PM var övertygad om, tror jag, att man inte ens skulle leta efter dessa grejer. Det insåg han inte förrän efter att han dumpat dem, tidigast nästa morgon.
Citera
2017-10-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fynd av kroppsdelar är knappast skäl i sig för ett omedelbart förhör, inte ens när det har visat sig vara offrets kvarlevor.

Polisen måste först dra slutsatser av de fynd man hittar på kvarlevorna tänker jag mig. Först då finns det en mening med att konfrontera den misstänkte raketmannen....little rocket man?

Säkert så men jag tror inte de går ut med pressskonferens utan att ha hållit ett förhör först. Tror du det?

Om de gör det så missar de ju (i Danmark där MGM har tillgång till media) MGMs reaktion på uppgiften.

Just att de kallar till presskonferens så tidigt samt på samma sätt som vid fyndet av torson får mig att tro att de direkt kunnat bedöma att det rör sig om KWs kroppsdelar, det borde ju inte flyta omkring allt för många kroppsdelar däromkring som är parterade på det viset.
Citera
2017-10-06, 21:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ytterligare en skarp analys levererad av trngw! Detta går även i linje med grandios personlighet, vilket jag är övertygad om att PM har.

Ja, det är sant. Det förklarar en del av hans, som jag tycker, oförklarliga slarv. Som att faktiskt inte åka in med ubåten till Refshaleöen. Men som du säger, hans grandiosa personlighet behövde så klart inte det. Åsså föll ännu en pusselbit på plats
Citera
2017-10-06, 21:11
Medlem
Citat:
Absolut!

I Danmark har det dock visat sig vara tvärtom. Också en sak som gjorde mig mycket förvånad. Kommer inte ihåg vilket fynd det var, men Polisen fick frågan om vad PM sagt och då blev svaret att de inte förhört honom i ärendet ännu. (Kan det ha varit när torson hittades? Nåt var det i alla fall)

Nu när du säger det så minns jag det också, de hade inte pratat med PM om torson innan de gick ut med uppgiften.

Vill också minnas att de inte alltid fått PM att gå med på förhör, att han måste gå med på det först.
Citera
2017-10-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ja, det är sant. Det förklarar en del av hans, som jag tycker, oförklarliga slarv. Som att faktiskt inte åka in med ubåten till Refshaleöen. Men som du säger, hans grandiosa personlighet behövde så klart inte det. Åsså föll ännu en pusselbit på plats

Nej, exakt, för som du säger var han övertygad om att hans plan skulle klaffa. Eftersom han, den store uppfinnaren, Raket-Mad(!)sen kan överlista vem som helst. Ingen är smartare än han.
Citera
2017-10-06, 21:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
PM trodde att sänkena skulle räcka, och att det inte skulle behövas mer. Därom är jag övertygad. Det finns gott om tunga föremål på ubåten som han hade kunnat ta till om han hade velat, och jag vill minnas att man hittade "oanvända" järnrör ombord på ubåten också.

Om det nu var oplanerat, och han hade ansett sig behöva mer vikt för att sänka henne, kunde han utan vidare tagit ett av alla batterier ombord, bara för att nämna en sak. Men det finns säkert gott om andra tunga saker han kunde tagit till först. Verktygslådan t.ex. En durkplåt, ja det finns nog mycket om man ser sig omkring lite.

Men, han trodde inte han behövde mer. Han var, vid tiden för dumpandet, övertygad om att han knappt ens skulle bli misstänkt. Han hade satt av KW vid Refshaleöen och sedan skulle man börja leta efter henne på land, någon dag eller två senare. Sådan var hans plan, och den trodde han nog fullt och fast på.+

Har varit på din linje sedan dag 1. Så här såg nog planen ut:
  1. Finn ett lämpligt offer som självmant kliver ombord på ubåten
  2. Se till att bli sedd tillsammans på ubåten, prata med folk och vinka glatt, så att framstår osannolikt att PM är en ond gärningsman om detta någonsin kommer på tal i framtiden
  3. Begå gärningen som han drömt om
  4. Dumpa kroppsdelarna
  5. Åk hem och sanera ubåten (se till att den var förberedd med en plastrulle för att minska mängden saneringsarbete)
  6. Kryp ner i sängen hemma och vänta på att polisen ringer
  7. Berätta att ni bara var ute den korta turen som avtalats och att han släppte av den saknade kvinnan i en mörk och erkänt kriminellt belastad hamn sent på kvällen

Så här skulle tidningarna ha rapporterat:

Svensk journalist försvunnen i Köpenhamn

Den svenske frilansjournalisten Kim Wall försvann sent i går kväll när hon var på väg tillbaka till sitt hotellrum efter att ha genomfört en intervju. Hon var klädd i röd jacka och svarta byxor, och den danska polisen ber nu allmänheten om hjälp.

Journalisten Kim Wall försvann omkring 22.30-tiden vid restaurant Halvandet på Refshaleøen i Köpenhamn. Hon hade, enligt uppgifter från danska polisen, genomfört en kortare intervju med den danske uppfinnaren Peter Madsen och besökt dennes ubåt. Efter intervjun hade Madsen erbjudit henne att ringa efter taxi, men hon hade valt att gå. Därefter är det ingen som sett henne.

Enligt spaningsledaren Jens Møller hos Köpenhamnspolisen, är Refshaleøen och hamnområdet en plats man bör undvika kvälls- och nattetid. Därför har Köpenhamnspolisen satt in stora resurser i att återfinna Kim Wall så snart som möjligt. Man ber nu allmänheten om hjälp med iakttagelser runt hamnområdet från omkring kl. 22.30 till midnatt. Wall var klädd i röd vindjacka och svarta byxor.

TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in