2017-10-06, 19:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fast stumparna skulle ha kunnat legat där länge - sedan förra raketuppskjutningen när de kanske gjorde justeringar på plattformen och fick ett antal stumpar som skulle fraktas tillbaka och slängas i metall-bingen. Bara att PM är slarvig av sig och de har blivit klar någonstans i ubåten. Framgår inte om han kanske har någon lucka han kan lyfta på så han kan utnyttja viss del av det kupade utrymmet under golvet.

Du menar att de inte bara drar med sig en massa råmaterial iform av långa järnrör, utan också alla andra grejer som behövs för att jobba med det, till havs? Vinkelslip, svets (??) gasflaskor och allt annat runtikring som behövs. Och sedan lastar den ner allt överblivet inne i ubåten? Men allt utom rörstumparna blev utplockat.

Möjligt, teoretiskt, visst. Plausibelt, inte det minsta. Den störst frågan är väl varifrån de skulle få ström till svetsen.
Citera
2017-10-06, 19:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Blir bara trött. Det handlar inte om Kim. Det handlar om mord. Helt opersonligt. Men nu är det Kim som dödats och styckats. Men det får man inte skriva om. Fan vore om man tycker synd om offer och familj. Och gör man det så får man inte skriva om det.

Men det är ganska stor skillnad på att uttrycka sympati för hennes anhöriga och att posta upprepade inlägg där man i fetstil adresserar del avinlägget direkt till dem. I värsta fall skulle det väl kunna vara att bryta mot regeln att man inte får efterforska andra användares identitet.
Citera
2017-10-06, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
ANledningen till att du inte får "ordning" på knivhuggen är att du utgår från ett felaktigt initialt antagande. PM gjorde inte detta av ilska, han gjorde det av lust. Utgå från det antagandet istället, så ska du se att du får ordning på precis allting i den här historien. Då passar precis varenda pusselbit in, hela vägen från första kontakt mellan KW och PM fram till det vi vet idag.

1½-2 dygn tog det att få svar på att det var KWs torso. En rättsmedicinsk obduktion tar några timmar att göra en utvidgad rättsmedicinsk obduktion tar ca en arbetsdag ofta medverkar två läkare vid den sist nämda. Att du talar om initialt får mig att tro att du i din enfald tror en utvidgad obduktion tar veckor att utföra. Så jävla fel tänkt så det finns inte, att analyssvarena kan dröja är en helt annan femma. Men att undersöka kroppen på insidan och utsidan tar inte mer än en par timmar. I fallet KW obducerades kroppen nästan exakt 12 timmar då det var en komplicerad obduktion. Initialt är ett så jävla felanvänt ord från dig så man baxnar.

Tror du Jens Möller kallar till presskonferens och uttalar sig utan grund?

Med andra ord att tro som dig att en rättsläkare chansat och inte kunnat se skillnad på diverse stick redan efter en par timmar är så galet. Självklart visste Jens Möller m fl att könsorganet var skadat redan efter en par timmar på obduktionsbordet. Dock valde dom att spara på den informationen till häktning nummer 3.

Hur dum får man egentligen bli?

Så här säger Jens Möller onsdagen den 23/8, knappt två dygn efter torsom hittats och kroppen undersökts grundligt.

Citat:
- Det ser ud som om, der er skader på torsoen, som er et forsøg på at sikre, at luft og gasser skulle slippe ud, så kroppen ikke skal drev op til overfladen, siger han og tilføjer, at ligeledes var "fæstnet metal" på torsoen.
- Det har været en meget lang og kompliceret obduktion på grund af de afrevne legemsdele, siger Jens Møller.

Citat:
Jens Møller siger samtidig, at politiet ved flere ting om parteringen af liget, men det vil han ikke sige noget om. Han betegner dna-matchet som "et stort gennembrud" i sagen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/drabschef-kim-walls-lig-skulle-blive-paa-havbunden
Senast redigerad av proximac 2017-10-06 kl. 19:32.
Citera
2017-10-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så han kanske inte behöver skämmas så mycket för att han räknade fel? Hur eller hur, så fattar till och med jag som inte är någon som helst expert på detta, att de där vikterna aldrig skulle räcka. Jag skulle ha vräkt på med stora säkerhetsmarginaler. Men problemet kan ju ha varit att han inte hade några lämpliga tunga föremål ombord, att fästa vid kroppen på ett sådant sätt att de stannade kvar även när den började lösas upp, eller angreps av fiskar och andra asätare. Vilket ju också i det närmaste bevisar att dådet inte kunde ha varit planlagt.

Nollan hade väl punkterat kroppen för att undgå gasbildning?
I paritet med sin grandiosa personlighet så misstog han sig och trodde det då skulle räcka med att se hur torson direkt sjönk till havets botten.
Lite ödets ironi eller som att Kim Walls skyddande ängel vägrade låta denna otroliga grymhet gå obemärkt förbi.

RIP Kim Wall
Citera
2017-10-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, den där "kedjan" minns jag. Så småningom kom det fram att det var ihåliga järnrör. Sex centimeter långa om jag minns rätt. Likadana järnrör hade han i verkstaden, vilket han själv erkände: "Jo, de påminner om dom jag har i verkstaden", eller något sånt. Däremot förnekade han att det var den konstruktionen/bältet som han satte på henne när han dumpade henne i sjön (eller "begravde" som han så vackert uttrycker det). Själva användningsområdet för dessa rör har nog inte vidrörts i nån artikel. Och han har heller inte ens erkänt att han haft några järnrör i ubåten eller satt på henne några järnrör.

Då minns jag fel från häktningsförhandlingen i Köpenhamn.
Jag minns säkert att han förnekade att det var ett biltemabälte som PM satt på KW.
Enligt PM var det ett annat bälte han själv använt med sänken.
Jag har letat i efterhand förgäves efter chatten från häktningsförhandlingen både i svensk och dansk press.
Citera
2017-10-06, 19:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Ja, de fanns då i Sydamerika, som jag inte kan styrka.
Har inget intresse av de personer som fann det intressant.

Jag påstår att du har fel där. Minns också påstådda sniff-filmer 'under disk' på 70-talet. Cannibal Holocaust och allt vad de hette, men frånsett att djur dör äkta dödar så förekom det aldrig att människor dödades enkom för filmproduktionens skull.
Citera
2017-10-06, 19:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
1½-2 dygn tog det att få svar på att det var KWs torso. En rättsmedicinsk obduktion tar några timmar att göra en utvidgad rättsmedicinsk obduktion tar ca en arbetsdag ofta medverkar två läkare vid den sist nämda. Att du talar om initialt får mig att tro att du i din enfald tror en utvidgad obduktion tar veckor att utföra. Så jävla fel tänkt så det finns inte, att analyssvarena kan dröja är en helt annan femma. Men att undersöka kroppen på insidan och utsidan tar inte mer än en par timmar. I fallet KW obducerades kroppen nästan exakt 12 timmar då det var en komplicerad obduktion. Initialt är ett så jävla felanvänt ord från dig så man baxnar.

Tror du Jens Möller kallar till presskonferens och uttalar sig utan grund?

Med andra ord att tro som dig att en rättsläkare chansat och inte kunnat se skillnad på diverse stick redan efter en par timmar är så galet. Självklart visste Jens Möller m fl att könsorganet var skadat redan efter en par timmar på obduktionsbordet. Dock valde dom att spara på den informationen till häktning nummer 3.

Hur dum får man egentligen bli?

Så här säger Jens Möller onsdagen den 23/8, knappt två dygn efter torsom hittats och kroppen undersökts grundligt.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/drabschef-kim-walls-lig-skulle-blive-paa-havbunden

Ja, det kan man undra, hur dum får man egentligen bli. Du har ju inte fattat någonting. Du kanske skulle ta och läsa mitt inlägg en gång till, och försöka se orden i dess sammanhang istället för varje ord var för sig! Jens har säkert helt rätt, men ditt initiala antagande som jag refererade ovan, är fel. Om du tänker bort ilska och lucka och tänker lust istället, så ska du se att du får ordning på knivsticken också.
Senast redigerad av trngw 2017-10-06 kl. 19:49.
Citera
2017-10-06, 19:49
Medlem
Danska polisen har gjort nya fynd i sökandet efter Kim Wall men vill inte säga vad, antar att det rör sig om dykningar.
Senast redigerad av .CYG. 2017-10-06 kl. 19:52.
Citera
2017-10-06, 19:51
Medlem
NYA FYND?
http://ekstrabladet.dk/112/ubaads-sagen-nu-har-politiet-gjort-et-fund/6859117
Citera
2017-10-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nejdå, jag är inte alls upprörd. Snarare förvånad. The skinny: Madsen är i knipa, projekten havererat igen, han kommer snart inte kunna ägna sig åt sin livsuppgift. Han har hetsigt temperament, detta har såväl vänner som journalister yttrat. Madsen själv har uttalat att han ogillar journalister (använde han uttrycket "hata").
Skulle en nyhetsredaktion sända ut en journalist från deras redaktion så skulle säkerligen frågan dryftas, kanske journalisten åkt ut i alla fall med något slags rutin om att meddela sig.
KFM skulle inte åkt ut och gjort utmätning ensam.
Men du uppger, utan att tveka, att KW gjort en korrekt säkerhetsbedömning utan att veta om hon ens gjort någon säkerhetsbedömning, trots att hon är död? Sedan är det väl sant att det kanske inte fanns något som tydde på att PM var kapabel till detta (eller ens ett avsiktligt dödande) .

Det här är väl en problematik som väl mer är framträdande just för att hon var frilansare tänker jag än nödvändigtvis att hon var kvinna även om en kvinna antagligt är mer utsatt, vilket ju är fördjävligt, men inte gör frågorna mindre relevanta, som människan i artikeln verkar mena att de är "sexistiska".
Så bra att du inte är upprörd, kanske var det grälsjuka som tog känslornas hamn

Du har rätt i att jag inte kan veta hur KWs riskbedömning såg ut eller ens hur pass djuptgående hon reflekterat kring detta, om ens alls. Att hon dog vet vi först i efterhand, så du kan inte ta med det som ett argument för att en annan bedömning skulle ha gjorts. Det jag ville säga med mitt påstående var att med det vi har som givna fakta kring avresan, anser JAG räcka för en adekvat riskbedömning. Även med grundlig research och vetande om att han kan vara en knepig typ med hetsigt temperament och hat för journalister. Han är i knipa, projekt är på väg att haverera. Detta tycker du är en riskfaktor, men det går även att vända på steken; just för att han är i knipa och har dålig ekonomisk bas för sina projekt är han beroende av publicitet - han har ALLT att förlora på minsta snedsteg med en journalist ombord.

Och ja, även jag tror att en redaktion kanske hade gjort en annan riskbedömning och skickat åtminstone reporter+fotograf. Men de har väl(?) ett juridiskt ansvar för sina reportrar, vilket påtvingar en strängare riskpolicy. På gott och ont.

Några hundra sidor tillbaka i tråden diskuterades KW's riskbedömning rätt ingående. Jag är egentligen inte så intresserad av att diskutera just det, utan vill mest kommentera att jag anser att du inte kan förkasta ett uttalande om att något skulle vara sexistiskt utan att veta precis vad detta "något" som åsyftas är. Så om du är intresserad av vad trådens olika skribenter har haft att säga om det kan du ju bläddra tillbaka några veckor. Då tror jag att du förstår de kraftiga reaktionerna du fick av en annan användare, nu när du tog upp ämnet igen
Citera
2017-10-06, 19:58
Medlem
Smhfs avatar
Nytt fynd i Kim Wall-sökandet.

Danska polisen har under hela fredagen genomfört dykningar för att söka efter Kim Walls kvarlevor.
Enligt Ekstrabladet har polisen nu gjort ett fynd i vattnet i Kögebukten utanför Köpenhamn som förts till rättsmedicinska institutet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/nytt-fynd-i-kim-wall-utredningen/
Citera
2017-10-06, 20:02
Medlem
trngws avatar
Mycket spännande med nya fyndet.
Bilden i extrabladet antyder att det är något stort de funnit. Det stärker mig i min tro att övriga delar är dumpade i en säck, väska eller liknande, kanske tillsammans med såg, sänken och annat som PM velat göra sig av med.
Ska bli intressant att se om det blir en presskonferens under morgondagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in