2017-10-06, 20:46
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Hmm, CIA:s (OSS) Simple sabotage field manual?

En liten pamflett från -44 i sabotageverksamhet.

https://westernrifleshooters.files.wordpress.com/2014/12/simple_sabotage_field_manual_cover.jpg

Citera
2017-10-06, 20:49
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Intressant! https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/campo-viejo-778201

Såg faktiskt den i dag när jag var på Gröna boden aka Systemet. Jag har funderat på att utmana mig själv någon gång att köpa ett icke ekologiskt vin. Har vissa nojor som jag borde jobba på.

När jag stod där bland vinerna så märkte jag att en anställd ställde sig alldeles intill mig. Jag låtsades som inget. Efter några långa sekunder så säger grabben: "Kan jag hjälpa dig med något?"

Jag: - Tja, du kan ju dra en handtralla åt mig medans jag står här och väljer.

...nej, jag sa förstås bara: "Åh, nej - jag bara kollar". Han blev väl nervös att jag klämt in mig bland de smala hyllgångarna där Gula änkan och de andra Champagne-flaskorna stod. Han kanske trodde jag skulle sno dom. Gud vet.

Tack för tipset. Skulle förövrigt gärna prova lite vin från champagne men det är ju naturligtvis rätt dyrt. Tycker det finns mycket andra goda europeiska viner. Bulgarien håller jag mig dock borta i från. Har fått för mig att de under Sovjet-tiden hade en del inhumana bekämpningsmedel som dröjer sig kvar i jordarna. Moldavien ska tydligen ha drabbats av det i alla fall. Moldavien var ju annars det förnämsta (?) vinlandet inom forna Sovjet.

...Bulgarien var ju så klart aldrig en del av själva Sovjet (till skillnad från Moldavien) - men ändå. De var under dess sfär som så att säga.

Mycket från öst är fortfarande lite skumt, både sett till produktion, kvalitet och smak.. Champagnen Pannier Extra Brut för 199 kr är nog en av de mest prisvärda på Systembolaget. Finns en massa dyrt skräp Sen finns det finns det såklart riktiga pärlor, men de kostar ofta därefter. Mycket marknadsföring och kejsarens nya kläder i vinbranschen.
Citera
2017-10-06, 20:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
- - -
Och inget jäkla daltande från min sida, det vet ni sedan tidigare.
- - -
[/url]

Nyss inhoppad i tråden men: beware! Remember "Horthy"... Rätt svar kan ha tangerats... har själv ingen aning, men ville bara uppmärksamma härför!
Citera
2017-10-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bergtunga och Sancerre.

Och inget jäkla daltande från min sida, det vet ni sedan tidigare.

Ledtråd nummer elva.

Mums! Föredrar Sancerre och Pouilly Fumé framför Chablis(om den inte är lite lagrad)
Citera
2017-10-06, 21:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
- - - Mycket marknadsföring och kejsarens nya kläder i vinbranschen.

Se 6:23 ff "what side of the river...."
https://www.youtube.com/watch?v=hB_d8CmIDq0

OT-sorry!
Citera
2017-10-06, 21:03
Medlem
Citat:
Mycket från öst är fortfarande lite skumt, både sett till produktion, kvalitet och smak.. Champagnen Pannier Extra Brut för 199 kr är nog en av de mest prisvärda på Systembolaget. Finns en massa dyrt skräp Sen finns det finns det såklart riktiga pärlor, men de kostar ofta därefter. Mycket marknadsföring och kejsarens nya kläder i vinbranschen.
Ja, kan tänka mig det! Att gå och handla champagne bara för att det är champagne känns lite...skevt.

Ibland funderar jag på vad som skiljer ett vin för 79 jämfört med ett för 109. Det kanske bara är diverse ting som ej är relaterat till själva kvalitén.

Jordarna är ju urlakade i mångt och mycket, mineralerna fattas. Planetens överpopulation tar ut sin rätt etc.

Känns dock mycket mer koscher att köpa ett europeiskt vin på glasflaska med naturkork som är jäst på flaska än något massproducerat lådvin till underpris från...tja, Sydafrika. Allt detta motstånd är ju förstås dock bara en fåfäng kamp ā la Don Quixote.

Tempelriddaren i mig avskyr denna verklighet med muslimer och afrikaner. Ja, det är kanske inte socialt accepterat att dra upp sådant på en fredagskväll...men ändå. I don't like it.

Det nya Jerusalem ska ha gator av rent guld sägs det Kanske lite mjukt, men visst - vem är jag att opponera mig?

Edit: Den champagnen du förslog fanns icke på det Systemet i den byn där jag bor. Finns dock en annan flaska som kostar 185 spänn. Känns dock lite som min proletär-image förstörs om jag går och handlar sånt. Det är nog ock en del kejsarkläder i görningen där som du så vist sade. Tar heller en spansk lantcava då i så fall. Extra torr naturligtvis.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-10-06 kl. 21:11.
Citera
2017-10-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nyss inhoppad i tråden men: beware! Remember "Horthy"... Rätt svar kan ha tangerats... har själv ingen aning, men ville bara uppmärksamma härför!

Tänkte precis på det! Måste vara nån av Axis gissningar..
Citera
2017-10-06, 21:13
Medlem
Citat:
Se 6:23 ff "what side of the river...."
https://www.youtube.com/watch?v=hB_d8CmIDq0

OT-sorry!

Jo, det finns mycket sånt Samtidigt kan man efter ett tag identifiera årgång, vingård/läge/vinmakare (inte minst!) osv.. Och det är ganska kul
Citera
2017-10-06, 21:15
Medlem
Citat:
Tänkte precis på det! Måste vara nån av Axis gissningar..
Äsch, jag är dopad! Alla mina gissningar bör diskas!

Min berusning vilar dock på en tusenårig europeisk tradition. Alltid något.

Vet ni vilket straff självmördarna får i Dantes helvete? De blir träd!

Muhammed blir straffad på så vis att han klyvs med svärd om och och igen.

Jag har inte läst verket men jag har läst om det. Rätt intressant!

Edit: Jo, men jag är anti-islam även i nyktert tillstånd! Promise! Ask me anytime.
Citera
2017-10-06, 21:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

till underpris från...tja, Sydafrika. Allt detta motstånd är ju förstås dock bara en fåfäng kamp ā la Don Quixote.
- - -
[/b]

Stopp och belägg!!!! När jag är på bag-in-box humör (ska erkännas att det då inte sippas i småmängder... ) brukar jag föredra en sydafrikansk shiraz i mellanprisläge - utsökt! Saknar helt den... "jästiga" karaktären du oavsett druva kan hitta från kallare klimat och mer europeiska jordar. De har ofta en smak av osofistikerad, postkolonial rättframhet - the kind of stuff Cln. Kurtz would drink - after going bananas... typ så!

EDIT: OT-sorry en masse!
Citera
2017-10-06, 21:25
Medlem
Citat:
Stopp och belägg!!!! När jag är på bag-in-box humör (ska erkännas att det då inte sippas i småmängder... ) brukar jag föredra en sydafrikansk shiraz i mellanprisläge - utsökt! Saknar helt den... "jästiga" karaktären du oavsett druva kan hitta från kallare klimat och mer europeiska jordar. De har ofta en smak av osofistikerad, postkolonial rättframhet - the kind of stuff Cln. Kurtz would drink - after going bananas... typ så!

EDIT: OT-sorry en masse!
Ja, det är väl mest plasten och priset jag är emot. Jag är måhända ultrakonservativ eller något.

Du köper väl inte sånt där superbilligt Svensson-vin bara? Tycker man förgriper sig mot kultursjälen en smula då.

...eller som Dagligt Allehanda skrev inför fotbollsmatchen Sverige-Japan i OS -36: "Slår vi inte dessa snedögda halvapor med åtminstone 10-0 är vi inte längre ett kulturfolk".

Edit: Insåg just att du skrev "mellanprisläge". Då behövde jag ju inte fråga om du köpte de där erbarmliga lågprisvinerna.

Edit2: Ja, jag tycks ha något slags märkligt folkförakt. Hade jag stålar skulle jag i psykoterapi för att reda ut allt trassel. Väldigt narcissistiskt och onödigt att göra så förstås, men ändå.

Edit3: Öppnade nu den italienska flaskan utan blodsutgjutelse! Grannarna lär väl dock undra vad det är som smäller hela tiden.

Edit4: 29 läsare just nu!!

WW2-tråden: 2 läsare!! He, he - Axis levererar!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-10-06 kl. 21:44.
Citera
2017-10-06, 21:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ja, det är väl mest plasten och priset jag är emot. Jag är måhända ultrakonservativ eller något.

Du köper väl inte sånt där superbilligt Svensson-vin bara? Tycker man förgriper sig mot kultursjälen en smula då.

...eller som Dagligt Allehanda skrev inför fotbollsmatchen Sverige-Japan i OS -36: "Slår vi inte dessa snedögda halvapor med åtminstone 10-0 är vi inte längre ett kulturfolk".

Edit: Insåg just att du skrev "mellanprisläge". Då behövde jag ju inte fråga om du köpte de där erbarmliga lågprisvinerna.

Edit2: Ja, jag tycks ha något slags märkligt folkförakt. Hade jag stålar skulle jag i psykoterapi för att reda ut allt trassel. Väldigt narcissistiskt och onödigt att göra så förstås, men ändå.

Jag öppnade min första bag-in-box kanske... 2009? I don´t know. Håller egentligen med dig... tyckte det var white-trashigt på något sätt - samtidigt underbart osnobbigt! Ett bra sätt att förstöra en grillfest i medelklassmiljö and ruin a false friendship; "Aaaah... inte fått något nytt topplån Bernst-Gunnar? Sådana här viner köper väl bara mina partivänner, som försöker stoppa den invasion du samtidigt klagar på men röstar för vart fjärde år i utbyte mot ett 50-11:e jobbskatteavdrag - har du verkligen inget bättre vi kan korka upp?"

Typ så...

OT-sorry en masse! Inom en kvart har jag löst Venators enigma!!! Promise!

EDIT: Förhäv dig inte Axis! Bara 29... ..när Gogge varit i denna tråd ett tag har jag mina trogna 100.. Allvarligt: hur kollar du det? Har bara varit användare i över ett decennium... Och allvarligt numero due: du är synnerligen underhållande (OCH klok, och kunnig, OCH (härligt) galen!) ...btw tycker jag det är en skam att varken du, Biling eller Venator kläckt WW2an....
....OCH time is running out gällande mitt löfte om att plocka denna....
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-10-06 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in