Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Vilarnau är en trevlig cava, personlig och smakrik

Gillar du den och inte redan provat cavan Campo Viejo (nr 7782) så är den ett fyndtips

Intressant!
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/campo-viejo-778201
Såg faktiskt den i dag när jag var på Gröna boden aka Systemet. Jag har funderat på att utmana mig själv någon gång att köpa ett icke ekologiskt vin. Har vissa nojor som jag borde jobba på.
När jag stod där bland vinerna så märkte jag att en anställd ställde sig alldeles intill mig. Jag låtsades som inget. Efter några långa sekunder så säger grabben: "Kan jag hjälpa dig med något?"
Jag: - Tja, du kan ju dra en handtralla åt mig medans jag står här och väljer.
...nej, jag sa förstås bara: "Åh, nej - jag bara kollar". Han blev väl nervös att jag klämt in mig bland de smala hyllgångarna där Gula änkan och de andra Champagne-flaskorna stod. Han kanske trodde jag skulle sno dom. Gud vet.
Tack för tipset. Skulle förövrigt gärna prova lite vin från champagne men det är ju naturligtvis rätt dyrt. Tycker det finns mycket andra goda europeiska viner. Bulgarien håller jag mig dock borta i från. Har fått för mig att de under Sovjet-tiden hade en del inhumana bekämpningsmedel som dröjer sig kvar i jordarna. Moldavien ska tydligen ha drabbats av det i alla fall. Moldavien var ju annars det förnämsta (?) vinlandet inom forna Sovjet.
...Bulgarien var ju så klart aldrig en del av själva Sovjet (till skillnad från Moldavien) - men ändå. De var under dess sfär som så att säga.