2017-10-06, 19:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tycker också att det är en rimlig fundering att PM hade planerat att utföra dådet med någon annan, någon vem som helst, kanske Deidre. Sedan när tillfället kom (ett tillfälle med en person som är kvinna både socialt och biologiskt) kunde han inte hålla sig.

Och därtill journalist. Antagligen en oöverträffbar fullträff för PM.
Citera
2017-10-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, men han hade senaste projektet som havererat i bagaget, och beskrevs som ntemperamentsfull innan (även av von Bengtsson som tydligen avbrutit samarbetet innan KWs intervju, vet vi ens om hon gjorde någon riskbedömning öht? ).
Fast du kan väl inte komma ifrån att på många arbetsplatser så ställer man sig de frågorna innan någon åker ut på uppdraget? Du kan ju inte enkelt rycka på axlarna och säga "amen vadårå, det är lätt att va' efterklok så därför behöver man inte bry sig" och insinuera att frågan är sexistisk?!? . En som skottat snö från tak och drattat ned har kanske skottat hundra gånger förr utan säkerhetsselen.

Hur ska man kunna slutleda havererat projekt -> sexualsadist, mördare, livsfara? Eller ens temperamentsfull -> livsfara? Jag tycker inte att detta indikerar en säkerhetsrisk av den vidd som det uppenbarligen var att åka med just PM.

Nej, nu lägger du ord i munnen på mig. Jag har inte någonstans argumenterat för att en inte får reflektera över förlopp som leder till en kritisk händelse. Jag har sagt att vi inte kan diskutera huruvida uttalandet om att rapporteringen varit sexistisk är korrekt eller inte utan att ha den avsedda rapporteringen framför oss. Det verkar som att det är du som borde lägga band på känslorna här
Citera
2017-10-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, en naturlig åtgärd om man är osäker är att designa med säkerhetsmarginal. Och så lägger man på ytterligare lite extra. PM däremot verkar vara riskbenägen så kanske inte har den konstanta tanken att ta till med marginal.

Men som jag skrev tidigare - kan mycket väl vara så att han även hivade med en del verktyg som dock inte var fästa tillräckligt bra varför de släppte från kroppen. Hur som, så är det bra för resten av världen att PM misslyckades att sänka torson.

Riskbenägen javisst - och om vi lägger till ett uppblåst ego så har han kanske inte ens har tänkt tanken att hans beräkning/uppskattning skulle kunna vara fel.
Citera
2017-10-06, 19:07
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Jag tycker också att det är en rimlig fundering att PM hade planerat att utföra dådet med någon annan, någon vem som helst, kanske Deidre. Sedan när tillfället kom (ett tillfälle med en person som är kvinna både socialt och biologiskt) kunde han inte hålla sig.

Håller med. Han behöver stila för någon.
Nu tror han denne någon förvaltar hans guld, och det gör den nog.
Snuffmovies fanns redan på VHS-tiden, om någon undrar.
Citera
2017-10-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man får inte skriva positiva saker om ett offers familj här på Flashback. Bara negativa. Jag har fått en hel del varningar pga av det.
Så Merwinna, fortsätt att sabla ner offer etc. Du är säker här. Vi andra som tycker att offer skall hedras, har inte här att göra.

Go for it!

Det är snarare så att en får spekulera hejvilt om fallet, även t.ex. att det skulle vara offrets fel, icke belagda hopfantiserade personlighetsdrag och motiv. Däremot får en inte säga åt en annan användare att den är dum i huvudet utan att snyggt fläta in det i topic. Vi är många som upprörs av skuldbeläggande av offer, men i tråden får det inte markeras hur som helst - eftersom tråden ska handla om just... topic. Nu gick jag off topic här minsann Får se om inlägget får stå kvar.
Citera
2017-10-06, 19:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti

Det skulle vara intressant om du kunde styrka detta sista påstående. Var fanns de filmerna?
Citera
2017-10-06, 19:13
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det skulle vara intressant om du kunde styrka detta sista påstående. Var fanns de filmerna?
Ja, de fanns då i Sydamerika, som jag inte kan styrka.
Har inget intresse av de personer som fann det intressant.
Citera
2017-10-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Visst är batterier väldigt tunga men det känns inte enkelt att fästa ett batteri på en kropp.
Inte ovanligt att det finns någon form av lyftöggla eller liknande på riktigt stora blyackar eftersom de är så tunga. Många kraftigare har även skruvhål i själva batteripolerna. Så borde alltid gå att få fast någon form av rep/snöre i blyack, och på en icke styckad kropp skulle ett rep åtdraget runt midjan lösa uppgiften rätt väl.

Blybatterier är inte fullt så bra sänken som det är lätt att tro eftersom plast och vätska har dålig densitet. Jag snabbtittade på ett 12V 120Ah gel-batteri för marint bruk. 40 kg tungt och runt 22 dm3 yttervolym. Nu sticker ju t ex polerna ut men även om man antar 15 dm3 faktisk volym så blir det 2,7 kg/dm3 densitet - alltså ungefär som aluminium. Skulle ge runt 25 kg sänkkraft vilket är massivt mycket mer än de där rörstumparna.
Citera
2017-10-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du väljer alltså att blunda för hur och varför järnrörstumparna hamnat i ubåten, samt alla andra indicier som pekar på att detta inte var en "impulshandling".
Fast stumparna skulle ha kunnat legat där länge - sedan förra raketuppskjutningen när de kanske gjorde justeringar på plattformen och fick ett antal stumpar som skulle fraktas tillbaka och slängas i metall-bingen. Bara att PM är slarvig av sig och de har blivit klar någonstans i ubåten. Framgår inte om han kanske har någon lucka han kan lyfta på så han kan utnyttja viss del av det kupade utrymmet under golvet.
Citera
2017-10-06, 19:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hur ska man kunna slutleda havererat projekt -> sexualsadist, mördare, livsfara? Eller ens temperamentsfull -> livsfara? Jag tycker inte att detta indikerar en säkerhetsrisk av den vidd som det uppenbarligen var att åka med just PM.

Nej, nu lägger du ord i munnen på mig. Jag har inte någonstans argumenterat för att en inte får reflektera över förlopp som leder till en kritisk händelse. Jag har sagt att vi inte kan diskutera huruvida uttalandet om att rapporteringen varit sexistisk är korrekt eller inte utan att ha den avsedda rapporteringen framför oss. Det verkar som att det är du som borde lägga band på känslorna här

Nejdå, jag är inte alls upprörd. Snarare förvånad. The skinny: Madsen är i knipa, projekten havererat igen, han kommer snart inte kunna ägna sig åt sin livsuppgift. Han har hetsigt temperament, detta har såväl vänner som journalister yttrat. Madsen själv har uttalat att han ogillar journalister (använde han uttrycket "hata").
Skulle en nyhetsredaktion sända ut en journalist från deras redaktion så skulle säkerligen frågan dryftas, kanske journalisten åkt ut i alla fall med något slags rutin om att meddela sig.
KFM skulle inte åkt ut och gjort utmätning ensam.
Men du uppger, utan att tveka, att KW gjort en korrekt säkerhetsbedömning utan att veta om hon ens gjort någon säkerhetsbedömning, trots att hon är död? Sedan är det väl sant att det kanske inte fanns något som tydde på att PM var kapabel till detta (eller ens ett avsiktligt dödande) .

Det här är väl en problematik som väl mer är framträdande just för att hon var frilansare tänker jag än nödvändigtvis att hon var kvinna även om en kvinna antagligt är mer utsatt, vilket ju är fördjävligt, men inte gör frågorna mindre relevanta, som människan i artikeln verkar mena att de är "sexistiska".
Citera
2017-10-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Jag hörde mycket rykten om snuffmovies på VHS-tiden. Men fick aldrig någonsin läsa om någon polis som fått tag på någon och kunnat bevisa något äkta mord. Ett problem med rykten är att de är lätta att starta men svåra att bevisa - och rätt ofta är fejk.
Citera
2017-10-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Diskussionen om försvinnandet har i princip bara börjat på båtens facebooksida, men förmodar att de är entusiaster som ser till att uppdatera sig och varandra med de senaste nyheterna framåt.

https://www.facebook.com/groups/26947331877/
Märkligt att man kan länka till sidan. Den är numera, (efter 23 aug) en hemlig sida. Jag är själv medlem i den. Där diskuteras inte Madsen. Den är en Nautilus-sida och kommer snart läggas ner, precis som stödföreningen. Detta är INTE Peter Madsens ubåtssida utan en Nautilussida. Så var snäll och sprid inte den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in