2017-10-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Intressant.... iaf så tycker man att en relativt intelligent person skulle brukat bra mycket mer vikt/tyngd än nödvändigt för att garantera sig att kroppen stannar kvar nere på botten, tur att PM inte räknas in i det klientelet.

Ja, och inte leka med att kontroller flytkraften, det står en del på spel för PM.....

Strömmarna, den ganska grunda jämna bottnen, ger att "lätta" föremål kan driva långt, t.o.m. på ganska kort tid.
Citera
2017-10-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag håller med.

Han försökte nog, vet vi t.ex vad som fanns kvar av tunga (densitetstunga!) lösa föremål i båten? Om alla rörstumpar används, och det inte fanns mycket annat att ta till ( jag erinrar mig någon mycket tidig spekulation om ett av batteriera, är det bekräftat att något saknades?).

Nej, vi kommer nog inte längre än att han misslyckades, med detta också, när han i skarpt läge behövde lösa vikter med hög densitet. Det talar ganska starkt för att det inte var en planerad händelse, men PM är en komplex personlighet, som verkar pendla mellan olika "rum" i SIN världsbild.....
Ingen information finns om något saknat batteri - var jag som tidigt försökte få ut bilder på hur exakt batterierna satt monterade och om det kunde saknas ett batteri utan att någon skulle se ett tomt hål på hyllan där det borde stå.
Citera
2017-10-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Intressant.... iaf så tycker man att en relativt intelligent person skulle brukat bra mycket mer vikt/tyngd än nödvändigt för att garantera sig att kroppen stannar kvar nere på botten, tur att PM inte räknas in i det klientelet.
Jo, en naturlig åtgärd om man är osäker är att designa med säkerhetsmarginal. Och så lägger man på ytterligare lite extra. PM däremot verkar vara riskbenägen så kanske inte har den konstanta tanken att ta till med marginal.

Men som jag skrev tidigare - kan mycket väl vara så att han även hivade med en del verktyg som dock inte var fästa tillräckligt bra varför de släppte från kroppen. Hur som, så är det bra för resten av världen att PM misslyckades att sänka torson.
Citera
2017-10-06, 17:37
Medlem
Citat:
Det kan försvaret nog klara av ganska enkelt. Dom kan vid det första dyket ha bråkat, både fysiskt och verbalt, t.ex, vid ett sexuellt förslag från PM. Det lugnade ner sig, och PM fick manövrera upp båten i ytläge, klättra upp i tornet, öppna lucka och KW kommer upp strax efter.

Därefter "faller" luckan ner på KW, precis när hon stuckit upp huvudet från tornröret.

Jag har det scenariet som en möjlig modell kvar. Men, luckan "föll" inte, PM var rasande, och när KW klättrade upp efter honom, var hon också mycket upprörd. Hon hade mobilen i högsta hugg, och sände/försökte sända, ett sms till pojkvännen ( eller SOS). Då såg PM rött, och drämde luckan i skallen på KW, som rasar ner genom tornet. Han kastar ju saker ikring sig, när någon säger emot eller gör något han inte gillar....
Ja men då får han ändra sin historia ÄN en gång för att passa in i bevismaterialet. Det ser alla igenom.
Citera
2017-10-06, 17:40
Medlem
Citat:
Stopp en sekund! Har han sagt att han använt hylsor från en hylsnyckelsats för att sänka torson??? När då? Jag måste ha missat något...
Se följande postning:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Och notera specifikt ordet topnøglesæt som är just hylsnyckelsats.

Edit: Och han känns alltså fortfarande inte vid någon styckning, utan det är en hel och ostyckad kropp som han säger sig sänkt med bl a hylsor från en hylsnyckelsats.
Senast redigerad av cellplast 2017-10-06 kl. 17:45.
Citera
2017-10-06, 17:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Japanska talas endast i Japan, så därför är engelska ett obligatoriskt ämne i skolan varför denna japanska borde behärska det. Möjligen läser dom valfria kurser eller kvällskurser i fler språk.

Japan har en stor exportindustri och många dotterbolag utomlands, språkkunskaper är säkerligen meriterande.

Jag har en svägerska från Japan som pratar både japanska, engelska, franska och svenska.

Japan har stor exportindustri men det har nog varit så att engelska varit fritt valbart ämne, eller via internutbildning på teknikföretagen. Googling på frågan uppger att engelska varit obligatoriskt i Japan först från 5e klass och obligatoriet infördes 2011, långt efter 1986.
Citera
2017-10-06, 17:43
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Ja men då får han ändra sin historia ÄN en gång för att passa in i bevismaterialet. Det ser alla igenom.

Jag får ingen ordning på knivhuggen. Arg PM ok, drämmer luckan i KM. KM faller halvt död till durken men sen...vad fan händer efter det?
Citera
2017-10-06, 17:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har läst någonstans att KW föreslog en tur i u-båten under intervjun som skedde innan. Det kan jag dock inte garantera att det är sant.
PM kan ju helt klart ha planerat att försöka lura med henne ut både innan och även lagt ut hintar om det under intervjun.
Jag såg det lite som en förklaring till att han hade för få sänken till att sänka torson.
Att de blev avvinkade vid turen funkar väl även om intervjun skedde innan.

Du kan vända på tanken om att anledningen till att han hade för lite sänken var att det inte var planerat, och istället fråga dig varför han hade några sänken överhuvudtaget...

Rörbitar som dessa är typiskt spillmaterial. Man hade hittat flera sådana i verkstaden. Någon menade på att det kunde vara överblivna bitar från bygge av raketramp. Det kan det så klart vara, eller överblivna bitar från något annat, eller bitar tillsågade med ett visst syfte. Personligen måste jag säga att spillbitsteorin ligger klart närmast till hands. Han lär knappast ha sågat järnrör inne i ubåten, utan det har helt säkert skett i verkstaden. Så frågan är, varför fanns denna mängd järnrör i ubåten? Så för mig är sänkena en av delarna som pekar på att det hela var förberett i förväg.
Att det var för få var en ren missbedömning, tror jag.
Citera
2017-10-06, 17:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Jag får ingen ordning på knivhuggen. Arg PM ok, drämmer luckan i KM. KM faller halvt död till durken men sen...vad fan händer efter det?

ANledningen till att du inte får "ordning" på knivhuggen är att du utgår från ett felaktigt initialt antagande. PM gjorde inte detta av ilska, han gjorde det av lust. Utgå från det antagandet istället, så ska du se att du får ordning på precis allting i den här historien. Då passar precis varenda pusselbit in, hela vägen från första kontakt mellan KW och PM fram till det vi vet idag.
Citera
2017-10-06, 17:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Min gissning är att om selfie/video från brottet finns på nätet att det är tack vare automatisk säkerhetskopiering till Madsens iCloud eller motsvarande.
Det tror jag också, iCloud, OneDrive, Dropbox eller liknande.
Frågan är väl om det går att ha en anonym molntjänst som polisen inte hittar eftersom de inte har hittat hans telefon?
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
3. Till och med Madsen bör inse att IP-adresser är det minsta problemet när man fildelar videobevis på egen brottslig verksamhet. Därav att jag tvivlar på att han skulle ladda upp foto/video från brottet annat än oavsiktligt.
Eller möjligen om molntjänster kan vara anonyma och för att polisen inte ska hitta länken dit så slängde han telefonen.
Citera
2017-10-06, 17:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ingen information finns om något saknat batteri - var jag som tidigt försökte få ut bilder på hur exakt batterierna satt monterade och om det kunde saknas ett batteri utan att någon skulle se ett tomt hål på hyllan där det borde stå.
Visst är batterier väldigt tunga men det känns inte enkelt att fästa ett batteri på en kropp.
Citera
2017-10-06, 17:51
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du kan vända på tanken om att anledningen till att han hade för lite sänken var att det inte var planerat, och istället fråga dig varför han hade några sänken överhuvudtaget...

Rörbitar som dessa är typiskt spillmaterial. Man hade hittat flera sådana i verkstaden. Någon menade på att det kunde vara överblivna bitar från bygge av raketramp. Det kan det så klart vara, eller överblivna bitar från något annat, eller bitar tillsågade med ett visst syfte. Personligen måste jag säga att spillbitsteorin ligger klart närmast till hands. Han lär knappast ha sågat järnrör inne i ubåten, utan det har helt säkert skett i verkstaden. Så frågan är, varför fanns denna mängd järnrör i ubåten? Så för mig är sänkena en av delarna som pekar på att det hela var förberett i förväg.
Att det var för få var en ren missbedömning, tror jag.

Nja, det tror jag inte, han letade efter metallskrot när han behövde det. Jag tror inte det var planerat utan dödandet av KW var en impulshandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in