2017-10-06, 08:11
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det ironiska - och otäcka - är att ni inte själva fattar att ni har samma onda krafter i er som det (tyvärr) nu verkar att den gärningsman vi diskuterar har.

Verkar smått förvirrat att kläcka ur sig detta. Att folk vill att en psykopats kriminella handlingar ska få drastiska konsekvenser är ju inget nytt. Folk blir såklart upprörda och skriver av sig.
Citera
2017-10-06, 08:13
Medlem
portnoys avatar
Vi tar en titt på Hare's PCL-R lista.

Så kan vi checka av det vi tror stämmer med PM.

glib and superficial charm

grandiose (exaggeratedly high) estimation of self

need for stimulation

pathological lying

cunning and manipulativeness

lack of remorse or guilt

shallow affect (superficial emotional responsiveness)

callousness and lack of empathy

parasitic lifestyle

poor behavioral controls

sexual promiscuity

early behavior problems

lack of realistic long-term goals

impulsivity

irresponsibility

failure to accept responsibility for own actions

many short-term marital relationships

juvenile delinquency

revocation of conditional release

criminal versatility
Citera
2017-10-06, 08:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Ingen som har en skolkatalog från när han var i tonåren?

Tror bestämt att han mötte japanskan. Perfekt för nörden Peter som ej var populär hos tjejer. Här kunde han känna sig fysiskt starkare och manipulerade henne säkert i falsk trygghet. Skröt om raketbyggandet och lockade henne att titta på detta. T ex delarna hittades precis där han höll till och en yngling ringer och tipsar om att han hittat kroppsdelar.

Det är känt att japanskan endast kunde japanska. Men den 15-årige M, som inte kunde japanska så vitt vi vet, och var så väldigt impopulär hos tjejer enligt dig, lyckades ändå förföra denna japanska kvinna att följa med honom till en avskild plats..? *kliar mig i huvudet*
Citera
2017-10-06, 08:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu är det ju så att nästan allting tyder på att detta var planerat. Men det spelar väl mindre roll, för rören var ju av järn/stål, inte aluminium.

Det som däremot är av vikt, om uttrycket tillåts, är det faktum att en naken människokropp är väldigt nära viktlös i vatten. Ofta räcker det med att andas in för att man ska flyta, och andas ut för att man ska sjunka. Det kan mycket väl vara så, och är väl troligt, att torson sjönk med de vikter som PM satte dit. Men att det ändå var så på gränsen att den snart steg till ytan igen då gasbildning startas.
Sedan ska man också tänka på att, ju djupare kroppen sjunker, desto "tyngre" blir den. Det PM missade, eller underestimerade, var lyftkraften som skapas av gasbildningen. Huruvida han tänkte på det, huruvida han kände till möjligheterna att punktera kroppen, och om detta faktiskt var vad han hade gjorts, som först hävdades i media, det vet vi egentligen inte. Men med det som nu framkommit, så är jag övertygad om att han inte har "punkterat" kroppen för att den inte skall flyta upp igen. Utan sticksåren är tillfogade av andra orsaker.

PM hade dessutom med sig lämpliga vikter, för ändamålet mycket lämpliga vikter. Han satte bara dit alldeles för lite. Han hade också, samma dag, utrustat båten med en såg.
En sak som är intressant för om det var planerat är ju när det bestämdes att ubåtsturen skulle ske.
Jag har för mig att den bestämdes först under intervjun. Fanns det tid emellan intervjun och att färden skulle starta? Det kan ju vara så att PM fick bråttom att förbereda sig med såg, rörbitar och dylikt och inte hann få ihop tillräckligt material.
Han kanske var tvungen att såga rörbitar i all hast.
Tiden för intervjun skulle man vilja veta. Det kanske blev ett middagsuppehåll mellan intervju och färd och det var då PM syntes med sågen.
Citera
2017-10-06, 08:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

need for stimulation

pathological lying

lack of remorse or guilt

parasitic lifestyle

poor behavioral controls

sexual promiscuity

early behavior problems

impulsivity

irresponsibility

juvenile delinquency

criminal versatility
Är det något som inte stämmer?
Citera
2017-10-06, 08:26
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är det något som inte stämmer?

Hehe. Mja några punkter är kanske lite svåra att svara på.
Citera
2017-10-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

need for stimulation

pathological lying

lack of remorse or guilt

parasitic lifestyle

poor behavioral controls

sexual promiscuity

early behavior problems

impulsivity

irresponsibility

juvenile delinquency

criminal versatility

Checkar man av så är PM Psykopat rakt av. Jag trodde på NPD med psykopati
Eller gäller PCL_R listan även för dem?
Jag tyckte att varje punkt stämde på Donald Trump också som lär ha Malagnit Narcissism.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-06 kl. 09:12.
Citera
2017-10-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, jag har alltid undrat varför Alfred Nobel kallas uppfinnare?
Dynamiten var väl snarare än produktutveckling av krutet som kineserna uppfann för 1200 år sedan av misstag.
Å ena sidan är dynamit inte krut. Å andra sidan så kan man få patent på att förbättra ett annat, redan existerande, patent. Om du nu alltid undrat varför Alfred Nobel kallas uppfinnare så skulle du ju kunna lägga 30 minuter av ditt liv på att läsa och lära och slippa spendera resten av livet på att fortsätta undra.

Tillbaka till PM så brukar dock uppfinnare ofta användas som förkortning av uppfinnarjocke, och brukar då avse någon som gör en massa mer eller mindre märkliga saker som världen många gånger inte har behov av, men som hur som helst har garaget fullt med blandade konstruktioner du inte hittar att köpa i affären.
Citera
2017-10-06, 08:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första måste en mänsklig torso ha åstadkommits genom stympning, så din föreslagna tolkning är uppenbart orimlig av sammanhanget - ingen torso kan någonsin vara orörd. För det andra betyder såväl latinets intactus som svenskans intakt åtskilligt mer än bara orörd. Men den diskussionen kan vi ta i språkforumet.
Kroppen är inte intakt utan stympad ja, men en torso kan vara intakt som torso, alltså inte stucken/urgröpt. Jag har inte föreslagit någon tolkning i sammanhanget utan hade bara synpunkter på ditt ordval, sorry.
Detta är OT vilket fall som helst, var bara tvungen att försvara mig mot felaktigt utpekande.
Citera
2017-10-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellplast

"Hur påverkas debatten i denna tråd av att försöka fundera på vilken av 100 slumpmässiga metoder PM skulle kunnat använda för att sända en video från en burner-telefon på ett sätt så polisen har
svårt att hitta videon?
" Slut citat

Om denna information är korrekt så är det ju svaret: Nämligen att det där är det ingen idé att ens fundera på det eftersom beviset (filmen) aldrig går att spåra. Synd att du inte tog dig tid att skriva dessa två rader på en gång så hade det ju varit ur världen direkt.

Men du hade visst tid att författa ett långt vonoben brev som berättar mycket om dig själv och din människosyn.
Nu förstår jag varför du har så mycket intelligentaot-diskussioner med en viss skribent.
Du dömer människor vars omständigheter du ej känner till.
Inskränkt samt fördomsfullt. Alltid trevligt att lära känna någon på djupet.
Så tack för att du tog dig tid att skriva ett långt brev till mig om dig själv.
Jag känner att jag just nu inte behöver så mycket fördomar för att notera att du lägger en massa tid på att skriva "jag förstår inte teknik" och därefter ställa frågor som du skulle få bra svar på genom att bara skriva in frågan rakt av i Google. Du önskar alltså personlig service av någon som lägger tid på dig i stället för att använda information som någon redan tillgängliggjort. Och får du inte den personliga servicen så återkommer du med "ser att ingen verkar kapabel att förstå detta".

Vidare visar du att du inte förstod det jag skrev om människosyn och fördomar. Jag skrev medvetet vinklat bara för att enkelt kunna följa upp hur folk klarar att läsa och förstå en text. Börjar man med en stark första-mening så brukar många fastna och sedan vara oförmögna att korrekt läsa och förstå resten av en text.

Debatter brukar bero av om något är intressant att debattera. Bränsleförbrukningen i ubåten var intressant för att räkna ut om den drog nog för att det skulle vara meningsfullt för polisen att följa upp hur långt den kört under natten. Blev uppenbart att PM knappast behövde tanka mer än var 10-20 tur varför polisen inte har mycket nytta av att titta på bränslemängd.

Debatt om luckan var givetvis relevant för trovärdigheten i PM:s påstående om hur KW dog.

Debatt om styckning var givetvis relevant utifrån om PM kunde få upp kroppen hel eller ej.

...

Vad gäller burner-telefon respektive uppladdning av video så har det inte blivit någon debatt för ingen (vilket ju då borde vara du) har presenterat något faktiskt argument varför det skulle vara meningsfullt att lägga tid på att debattera olika metoder att ladda upp. Det faktum att PM kom i land utan egen telefon gav rätt mycket antydan för en hel bunt personer i tråden att PM inte haft burner-telefon för inspelning och att det troligtvis inte finns någon kryptografiskt säker hantering av någon video - alltså blir det då inte meningsfullt att spekulera om servrar mm. Ville PM bara undvika spårning skulle det räckt fint att bara stänga av sin telefon - att han dumpade den (utan att tydligt säga att den ramlade ur fickan när han simmade över) pekar på att han inte ville polisen skulle få analysera innehåll i telefonen.

Väljer du att inte lägga någon som helst tid på att lära dig teknik så måste du då även förstå att du kommer att få stå vid sidan av i vissa debatter. Det är ett beslut du själv tagit, så kom inte och skyll på andra för att du känner dig lämnad utanför.

PS: Kanske lära dig tekniken att använda citat-knappen? Fördelen med äkta citat - förutom att det går fortare att se vem/vad som citerats - är att det går att följa debatten bakåt via den lilla länken som visas. Denna kontext är ofta enormt viktig eftersom ett svar kan bygga på information två svar tidigare i kedjan.
Citera
2017-10-06, 08:45
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Checkar man av så är PM Psykopat rakt av. Jag trodde på NPD med psykopati
Eller gäller PCL_R listan även för dem?

Samma sak.
Citera
2017-10-06, 09:01
Medlem
T34Panzers avatar
Apropå Madsens IT-färdigheter så uttalar sig Djursing, som följt denne under 8 år såhär:

”Själv är han absolut inget datageni, han är en sådan som skriver in saker i datorn och sedan inte kan hitta dem igen, säger Thomas Djursing.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/mysteriet-kring-peter-madsens-kvinnomordsfilmer-i-jobbdatorn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in