2017-10-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssland är inte direkt turistvänligt för en icke-rysktalande person.
Det är klart att det är mycket lättare om man kan landets språk. Folk som kommer till Storbritannien eller USA utan att kunna engelska har det nog inte så lätt. Det har ingenting med någon vänlighet att göra.

Citat:
Visumprocessen är också komplicerad för de som vill boka flyg och hotell själv, till skillnad från Ukraina dit EU-medborgare kan resa utan visum
Det är lika krångligt för ryssar att åka till EU, så det jämnar ju ut sig. Ukrainarna valde att underordna sig. De accepterade att låta EU-medborgare drälla fritt över gränsen, utan att få samma rätt tillbaka. Sedan gick det som det gick.

Citat:
Folk undviker för övrigt att åka till länder som visar aggressionstendenser och som går mot en totalitär diktatur.
Jag vet, ingen åker till diktaturlandet Thailand längre.
Citera
2017-10-04, 16:03
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Att du inte ens vet att rysk militär redan var i det autonoma Krim säger allt om din okunskap om Krim, Ryssland och Ukraina.

Krim var ryskt i alla sätt utom på pappret, befolkningen är ryss och Krim är historiskt ryskt och aldrig en del av det Ukrainska hjärtat.

Är det någon slags skollov nu eller break i hjälpprogrammen för "arbetssökande"? Jag tycker nivån, från många olika åsiktsriktningar, börjat landa någonstans mellan "högstadium" och "tagit en paus från yrkesgymnasium".

Ja, det fanns ett avtal - Соглашение о статусе и условиях пребывания Черноморского флота России на территории Украины - gällande Svartahavsflottan men det gällde flottbasen på Sevastopol och gav så klart inte militären rätt att gå in i Krim. Tvärtom skulle Ukrainas territorium respekteras och militära rörelser in och ut reglerades i avtal.

Så givetvis "klev de vänliga gröna männen in i Krim" och tog över ukrainska baser, myndighetsfunktioner och liknande. Med en majoritet av befolkningens samtycke, vilket jag upprepat till förbannelse, men det var ändå en militär annektering.

Annars, om vi kan lämna idiotnivån av självklarheter, så har Varma Drycker en poäng. Ryssland är ett spännande och vackert land. I min bok mycket mer värt att besöka än t.ex. de ganska överskattade centraleuropeiska länderna.

När det gäller sympatier med Putin - som jag inte har några - så hamnar man i en delikat fråga. Är det bäst att protestera mot regimen genom att "straffa" den och bojkotta besök? Eller förtjänar miljontals människor - t.ex. de som marscherade i sympati för Ukraina i Moskva och St. Petersburg 2014 - besök, socialt och kulturellt utbyte, kan vi lära av varandra (oavsett vad vi tycker om Putin eller andra politiker)?

Jag tror helt enkelt att det är upp till var och en att fatta det beslutet. Men jag har större respekt för den som fattar ett beslut, oavsett vilket det är, med tanke bakom än den som slentrianmässigt skriker utan eftertanke åt ena eller andra hållet.
Citera
2017-10-04, 20:40
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Jag är 100% säker på att du aldrig ens varit i varken Ukraina eller Ryssland. Du lever på rysshat och det är den enda drivkraften du har.

Alltid roande att se någon hjärntvättad av rysk propaganda ta så illa upp som du gör. Jo, jag har faktiskt varit både i Ryssland och Ukraina inkl Krimhalvön ett tiotal gånger. Som man kan förstå därmed så gillar jag Ryssland, ett vackert land, vackert språk och många fina människor och fantastiska kulturpersonligheter, men tyvärr låter sig ryska folket av tradition ledas av män som lider av paranoia, komplex och maktfullkomlighet vilket drabbar många oskyldiga. Lenin, Stalin, Putin... inget man ska vara stolt över som ryss.

Jag tänker inte låta den typen av människor som representerar den regimen får sprida sin dynga i svenska forum utan att bli oemotsagda, så är det. Putin, och därmed Ryssland som nation, bär ansvaret för över 10.000 människors död i sin krigföring i det fredliga broderslandet Ukraina, och ännu fler i sitt stöd till folkmördaren i Syrien. Jag känner en ryss som faktiskt bad om ursäkt för hela sitt lands vägnar när hon träffade en ukrainare, det första hon gjorde faktiskt och som hon ska ha all heder för, och ja kanske också du förstår en dag.
Citera
2017-10-04, 21:20
Medlem
Citat:
Alltid roande att se någon hjärntvättad av rysk propaganda ta så illa upp som du gör. Jo, jag har faktiskt varit både i Ryssland och Ukraina inkl Krimhalvön ett tiotal gånger. Som man kan förstå därmed så gillar jag Ryssland, ett vackert land, vackert språk och många fina människor och fantastiska kulturpersonligheter, men tyvärr låter sig ryska folket av tradition ledas av män som lider av paranoia, komplex och maktfullkomlighet vilket drabbar många oskyldiga. Lenin, Stalin, Putin... inget man ska vara stolt över som ryss.

Jag tänker inte låta den typen av människor som representerar den regimen får sprida sin dynga i svenska forum utan att bli oemotsagda, så är det. Putin, och därmed Ryssland som nation, bär ansvaret för över 10.000 människors död i sin krigföring i det fredliga broderslandet Ukraina, och ännu fler i sitt stöd till folkmördaren i Syrien. Jag känner en ryss som faktiskt bad om ursäkt för hela sitt lands vägnar när hon träffade en ukrainare, det första hon gjorde faktiskt och som hon ska ha all heder för, och ja kanske också du förstår en dag.
I svenska använder vi inte dubbla negationer på det där sättet och det heter "broderlandet". Och så är det dags att släppa bitterheten över att ni förlorade Krim.

Citera
2017-10-04, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I svenska använder vi inte dubbla negationer på det där sättet och det heter "broderlandet". Och så är det dags att släppa bitterheten över att ni förlorade Krim.

Intressant detta att tolka inlägg utifrån språkbruk! Jag förvånades länge över hur många ryska skribenter här hanterade bestämd eller obestämd artikel.

Jag kan inte ryska själv, så jag sökte om detta på nätet. Och det visar sig att i ryska språket så har man ingen skillnad mellan bestämd och obestämd artikel! Det lyser tydligt igenom ibland.
Citera
2017-10-05, 16:34
Medlem
EU fördömer ju enhälligt den ryska aggressionen mot Krim och dess befolkning. Ryssland agerar med det rättsvidriga domstolsväsende man upprättade på halvön efter ockupationen och där alla som etiketteras som terrorister eller folkets fiende eller vad nu Moskva kan hitta på är lovliga byten för repressalier från av Kreml supportade banditgäng. Särskilt allvarligt är också att man tvingar på Krims befolkning ryskt medborgarskap, att genom hot och våld stärka sin ställning på halvön. Hellre röd än död hette det ju förr och det verkar gälla än. Det är givetvis bortom all den rättssäkerhet vi tar så för given. Ruttnare regim än den i Kreml får man nog leta efter.
Citera
2017-10-05, 16:52
Medlem
Putin kommer av stolthet aldrig lämna ifrån sig Krim, men Putins ersättare kommer göra det med glädje för att slippa sanktionerna. Rysslands befolkning får vänja sig vid att hög fattigdom kan komma att råda i Ryssland uppemot en 20-25 år framåt i tiden tills diktatorn Putin trillar av pinn.

Tror dock att även bland ryssarna är det ytterst få som är så nationalistiska att de tycker att det är värt det. Att annektera Krim är en sällan skådad förlustaffär.
Citera
2017-10-05, 17:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Putin kommer av stolthet aldrig lämna ifrån sig Krim, men Putins ersättare kommer göra det med glädje för att slippa sanktionerna. Rysslands befolkning får vänja sig vid att hög fattigdom kan komma att råda i Ryssland uppemot en 20-25 år framåt i tiden tills diktatorn Putin trillar av pinn.

Tror dock att även bland ryssarna är det ytterst få som är så nationalistiska att de tycker att det är värt det. Att annektera Krim är en sällan skådad förlustaffär.
USA = över 20 biljoner i statsskuld.
Ryssland = allt är snart betalat och klart, och full fart mot guldrubeln och en multipolär värld. Idag skrevs avtal med Saudi om inköp av S400-luftförsvar från Ryssland.

Jag tror att varken Putin eller ryssarna oroar sig speciellt mycket.
Citera
2017-10-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
USA = över 20 biljoner i statsskuld.
Ryssland = allt är snart betalat och klart, och full fart mot guldrubeln och en multipolär värld. Idag skrevs avtal med Saudi om inköp av S400-luftförsvar från Ryssland.

Nu greppar du verkligen efter halmstrån. Inget av det där behöver ha, och har uppenbarligen inte, någon påverkan på levnadsstandarden i landet. Den genomsnittlige amerikanen tjänar fem gånger så mycket som den genomsnittlige ryssen.

Ryssland är och kommer fortsätta vara ett fattigt skitland i många generationer framåt. Men de har ju iallafall sin "nationalism" att trösta sig med
Citera
2017-10-05, 19:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Nu greppar du verkligen efter halmstrån. Inget av det där behöver ha, och har uppenbarligen inte, någon påverkan på levnadsstandarden i landet. Den genomsnittlige amerikanen tjänar fem gånger så mycket som den genomsnittlige ryssen.

Ryssland är och kommer fortsätta vara ett fattigt skitland i många generationer framåt. Men de har ju iallafall sin "nationalism" att trösta sig med
Jag ger petrodollarn ett år och jag men allvar. Investera i metallbörsen i London om du har några stålar.
Citera
2017-10-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte jag heller. Arbetslösheten sjunker stadigt, och är nu nere på rekordlåga 4,9%.

Citat:
Russian unemployment rate fell to 4.9 percent in August 2017
https://tradingeconomics.com/russia/unemployment-rate

Samtidigt som reallönerna ökar:

Citat:
Real wages in Russia rose 3.7 percent year-on-year in August 2017
https://tradingeconomics.com/russia/wage-growth

Nu har Ryssland dessutom inte längre något budgetunderskott, inflationen är rekordlåg och banksektorn har blivit mer stabil:

Citat:
In the first half of the year, the federal budget primary balance reached zero

[..]

In August, consumer inflation reached a record low of 3.3 percent

[..]

Following the economic recovery, the banking sector’s performance has been improving
http://pubdocs.worldbank.org/en/118171506357512042/ENG-Russia-Monthly-Economic-Developments-Sep2017.pdf
Citera
2017-10-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Inte jag heller. Arbetslösheten sjunker stadigt, och är nu nere på rekordlåga 4,9%.

https://tradingeconomics.com/russia/unemployment-rate

Samtidigt som reallönerna ökar:

https://tradingeconomics.com/russia/wage-growth

Nu har Ryssland dessutom inte längre något budgetunderskott, inflationen är rekordlåg och banksektorn har blivit mer stabil:

http://pubdocs.worldbank.org/en/118171506357512042/ENG-Russia-Monthly-Economic-Developments-Sep2017.pdf
Förstår inte varför ni fortsätter envisas med att det går bra för Ryssland. Hade ni spridit propaganda som folk faktiskt tog till sig så vore det en sak, men nu lurar ni ju bara er själva, och målar därmed in er mer och mer i ett hörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in