Citat:
Ursprungligen postat av
Flying.Swine
Att du inte ens vet att rysk militär redan var i det autonoma Krim säger allt om din okunskap om Krim, Ryssland och Ukraina.
Krim var ryskt i alla sätt utom på pappret, befolkningen är ryss och Krim är historiskt ryskt och aldrig en del av det Ukrainska hjärtat.
Är det någon slags skollov nu eller break i hjälpprogrammen för "arbetssökande"? Jag tycker nivån, från många olika åsiktsriktningar, börjat landa någonstans mellan "högstadium" och "tagit en paus från yrkesgymnasium".
Ja, det fanns ett avtal - Соглашение о статусе и условиях пребывания Черноморского флота России на территории Украины - gällande Svartahavsflottan men det gällde flottbasen på Sevastopol och gav så klart inte militären rätt att gå in i Krim. Tvärtom skulle Ukrainas territorium respekteras och militära rörelser in och ut reglerades i avtal.
Så givetvis "klev de vänliga gröna männen in i Krim" och tog över ukrainska baser, myndighetsfunktioner och liknande. Med en majoritet av befolkningens samtycke, vilket jag upprepat till förbannelse, men det var ändå en militär annektering.
Annars, om vi kan lämna idiotnivån av självklarheter, så har Varma Drycker en poäng. Ryssland är ett spännande och vackert land. I min bok mycket mer värt att besöka än t.ex. de ganska överskattade centraleuropeiska länderna.
När det gäller sympatier med Putin - som jag inte har några - så hamnar man i en delikat fråga. Är det bäst att protestera mot regimen genom att "straffa" den och bojkotta besök? Eller förtjänar miljontals människor - t.ex. de som marscherade i sympati för Ukraina i Moskva och St. Petersburg 2014 - besök, socialt och kulturellt utbyte, kan vi lära av varandra (oavsett vad vi tycker om Putin eller andra politiker)?
Jag tror helt enkelt att det är upp till var och en att fatta det beslutet. Men jag har större respekt för den som fattar ett beslut, oavsett vilket det är, med tanke bakom än den som slentrianmässigt skriker utan eftertanke åt ena eller andra hållet.