2017-10-03, 21:17
Medlem
Saudiarabiens kung kommer snart på en Canossa-vandring till Moskva, som så många andra ledare från Mellanöstern. Krim vill stärka banden med landet för att få investeringar. Saudierna vill diversifiera sin ekonomi, men börjar sent under Muhammad son av Salman. Där kan man tala om energiberoende.

Det talas om turismen till Ryssland och speciellt Krim. Det som glöms bort är att flera länder har visumfrihet och inte kan uppskattas med visumstatistik.

Citat:
Crimea is willing to develop economic relations and trade with Saudi Arabia and to offer some promising investment projects, as well as to organize grain exports, charter flights and a visa center on the peninsula, local officials told Sputnik.

Tourists from all over the world come to Crimea, drawn by affordable resorts and medical services, as well as natural attractions, and Saudi Arabia should not be an exception, [...]

https://sputniknews.com/russia/201710021057872678-crimea-saudi-arabia-cooperation/
Citera
2017-10-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Saudiarabiens kung kommer snart på en Canossa-vandring till Moskva, som så många andra ledare från Mellanöstern. Krim vill stärka banden med landet för att få investeringar. Saudierna vill diversifiera sin ekonomi, men börjar sent under Muhammad son av Salman. Där kan man tala om energiberoende.

Det talas om turismen till Ryssland och speciellt Krim. Det som glöms bort är att flera länder har visumfrihet och inte kan uppskattas med visumstatistik.

https://sputniknews.com/russia/201710021057872678-crimea-saudi-arabia-cooperation/
Helt naturligt att Putin vill stärka förbindelserna med det det land som fostrat flest terrorister. Att semestra på Krim lär nog inte göra någon oljeshejk glad precis med tanke på förfallet där under ryska ockupationen. Putin får nog vara glad för et lilla när det gäller kontakter med världsledare med tanke på att han de facto illegalt ockuperar ett annat lands territorium. Då får man inga vänner, bara likasinnade skurkar.
Citera
2017-10-03, 21:33
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

så du tror inte att besökare med visumfrihet stämplas in och registreras?
Citera
2017-10-04, 07:49
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
så du tror inte att besökare med visumfrihet stämplas in och registreras?

Nej. Han pratar om turismen till Ryssland och menar att 'flera länder har visumfrihet och inte kan uppskattas med visumstatistik' och inget annat.
Citera
2017-10-04, 08:01
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nej. Han pratar om turismen till Ryssland och menar att 'flera länder har visumfrihet och inte kan uppskattas med visumstatistik' och inget annat.

Jag förstår fortfarande inte argumentet. Ryssland har så klart statistik för alla inresor, visum eller inte, och de har alla incitament i världen att redovisa och marknadsföra den totala turismen.

Eller är det något Draken-argument som bara nämnde antalet besöksvisum som jag missat?

Ps. NS2 tog en gigantisk, och oväntad, framgång i EU igår då den, danke schön Deutschland, inte blev subjekt till samma konkurrensregler och krav som SS. Nämner det bara då jag vill att rätt ska vara rätt.
Citera
2017-10-04, 08:05
Medlem
Rysslands politik och krigshets är pinsam.
Citera
2017-10-04, 09:11
Medlem
Citat:
Nej.
Jo. Samtliga in- och ut-passager över gränsen bokförs noggrant, oavsett nationalitet (inklusive ryska medborgare) och oavsett vilken gränsstation.

Ett möjligt undantag kan vara landgränsen till Vitryssland, men jag tror att kontrollen där har återinförts nyligen.
Citera
2017-10-04, 09:21
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte argumentet. Ryssland har så klart statistik för alla inresor, visum eller inte, och de har alla incitament i världen att redovisa och marknadsföra den totala turismen.

Eller är det något Draken-argument som bara nämnde antalet besöksvisum som jag missat?

Ja, de diskuterade turismen häromdagen där man började prata om antalet besöksvisum i något sammanhang. Så jag tror att vedhuggare refererade till det.

Själv tycker jag att man ska jämföra hotellnätter, spenderade pengar etc.
Citera
2017-10-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ja, de diskuterade turismen häromdagen där man började prata om antalet besöksvisum i något sammanhang. Så jag tror att vedhuggare refererade till det.

Själv tycker jag att man ska jämföra hotellnätter, spenderade pengar etc.
Jag vet inte vilken metodik som använts i rapporten som jag referade till. Den kom från någon världsomspännande turistorganisation, så jag antog att de visste vad de gjorde. När jag sedan tittade lite närmare på det kunde jag inte hitta någon information om hur de sammanställt statistiken.

Att räkna besöksvisum är förstås irrelevant, eftersom många kan resa till Ryssland utan visum. Räknar man antal gränspassager blir det missvisande när man jämför länder, eftersom t.ex. Sverige inte har kontroll över sina gränser, medan Ryssland har det. Möjligen har turistorganisation låtit respektive land använda vilken metodik de vill.

Att räkna hotellnätter vore väl ett bra sätt, men då krävs ju att någon har koll på alla hotell som finns i hela landet och ser till att få statistik från dem. Teoretiskt sett har ryska myndigheter koll på hotellbranschen, men det är stor skillnad på teori och praktik, och i realiteteten skulle det finnas stora väldigt stora hål i en sådan statistik.

Hur som helst kommer det massor av turister till Ryssland. Tyvärr väldigt få svenskar, eftersom svenskarna är ett av jordens mest godtrogna folk och därför låter sig luras av den ryskfientliga propagandan i de statskontrollerade medierna. Men därför skall man inte anta att folk i andra länder lider av samma Rysslandsfobi.
Citera
2017-10-04, 13:50
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte vilken metodik som använts i rapporten som jag referade till. Den kom från någon världsomspännande turistorganisation, så jag antog att de visste vad de gjorde. När jag sedan tittade lite närmare på det kunde jag inte hitta någon information om hur de sammanställt statistiken.

Att räkna besöksvisum är förstås irrelevant, eftersom många kan resa till Ryssland utan visum. Räknar man antal gränspassager blir det missvisande när man jämför länder, eftersom t.ex. Sverige inte har kontroll över sina gränser, medan Ryssland har det. Möjligen har turistorganisation låtit respektive land använda vilken metodik de vill.

Att räkna hotellnätter vore väl ett bra sätt, men då krävs ju att någon har koll på alla hotell som finns i hela landet och ser till att få statistik från dem. Teoretiskt sett har ryska myndigheter koll på hotellbranschen, men det är stor skillnad på teori och praktik, och i realiteteten skulle det finnas stora väldigt stora hål i en sådan statistik.

Hur som helst kommer det massor av turister till Ryssland. Tyvärr väldigt få svenskar, eftersom svenskarna är ett av jordens mest godtrogna folk och därför låter sig luras av den ryskfientliga propagandan i de statskontrollerade medierna. Men därför skall man inte anta att folk i andra länder lider av samma Rysslandsfobi.

Ryssland är inte direkt turistvänligt för en icke-rysktalande person. Visumprocessen är också komplicerad för de som vill boka flyg och hotell själv, till skillnad från Ukraina dit EU-medborgare kan resa utan visum, såvida inte Ryssland har förändrat proceduren på senare år, det var ett tag sedan jag var där.

Folk undviker för övrigt att åka till länder som visar aggressionstendenser och som går mot en totalitär diktatur. Lite Nordkorea-vibbar som endast drar till sig äventyrslystna. Tråkigt eftersom Ryssland annars har mycket att ge som turistland, där finns definitivt mycket att se, det kan även jag intyga. Själv hann jag se en hel del av Krim innan ryssarna beslagtog halvön, nu klassas Krim som pest och off-limit i icke-ryska turisters ögon, inte konstigt i och för sig.
Citera
2017-10-04, 13:57
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Draken vinner!!!

Annars är Krim-frågan komplex, absolut. Förmodligen hade befolkningen röstat ganska överväldigande för att absorberas av Ryssland. Även i en riktig folkomröstning.

Men det ger fortfarande inte Ryssland rätt att godtyckligt konfiskera ukrainska företag och tillgångar. Man klev in med militär och tog över Krim, om än med befolkningens samtycke, och med det även bolag, industrier och tillgångar som hela Ukraina, även banderistas i Lviv, via skatter (nåja) hade finansierat och ägde.

Jag tycker absolut man kan acceptera att Krim är ryskt eller att Katalonien vill bli självständigt. Men man kan inte bara hugga av allt vid gränsen, som vore det europeiska kartlinjer i Afrika, utan i så fall måste resurser och ansvar fördelas rättvist.
Att du inte ens vet att rysk militär redan var i det autonoma Krim säger allt om din okunskap om Krim, Ryssland och Ukraina.

Krim var ryskt i alla sätt utom på pappret, befolkningen är ryss och Krim är historiskt ryskt och aldrig en del av det Ukrainska hjärtat.
Citera
2017-10-04, 14:02
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssland är inte direkt turistvänligt för en icke-rysktalande person. Visumprocessen är också komplicerad för de som vill boka flyg och hotell själv, till skillnad från Ukraina dit EU-medborgare kan resa utan visum, såvida inte Ryssland har förändrat proceduren på senare år, det var ett tag sedan jag var där.

Folk undviker för övrigt att åka till länder som visar aggressionstendenser och som går mot en totalitär diktatur. Lite Nordkorea-vibbar som endast drar till sig äventyrslystna. Tråkigt eftersom Ryssland annars har mycket att ge som turistland, där finns definitivt mycket att se, det kan även jag intyga. Själv hann jag se en hel del av Krim innan ryssarna beslagtog halvön, nu klassas Krim som pest och off-limit i icke-ryska turisters ögon, inte konstigt i och för sig.
Jag är 100% säker på att du aldrig ens varit i varken Ukraina eller Ryssland. Du lever på rysshat och det är den enda drivkraften du har. Samtliga inlägg jag läst av dig saknar kunskap om faktiska omständigheter och genomsyras av ditt rysshat. Det syns att du läst dig till saker från västpropaganda och det med ditt rysshat tvingar dig till tusentals postningar med ditt hat.

Krimborna har det bra nu, de är ryssar som tvingats leva under en Ukrainsk flagga tack vare Sovjetiska pennstreck. De var visserligen autonoma hela tiden och tack vare amerikansk imperialism höll de på att förlora sin autonomitet. Vet att Krimborna mangrant tackar Putin för att de befriats från jänkarnas Nazistjunta i Kiev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in