Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Ja, de diskuterade turismen häromdagen där man började prata om antalet besöksvisum i något sammanhang. Så jag tror att vedhuggare refererade till det.
Själv tycker jag att man ska jämföra hotellnätter, spenderade pengar etc.
Jag vet inte vilken metodik som använts i rapporten som jag referade till. Den kom från någon världsomspännande turistorganisation, så jag antog att de visste vad de gjorde. När jag sedan tittade lite närmare på det kunde jag inte hitta någon information om hur de sammanställt statistiken.
Att räkna besöksvisum är förstås irrelevant, eftersom många kan resa till Ryssland utan visum. Räknar man antal gränspassager blir det missvisande när man jämför länder, eftersom t.ex. Sverige inte har kontroll över sina gränser, medan Ryssland har det. Möjligen har turistorganisation låtit respektive land använda vilken metodik de vill.
Att räkna hotellnätter vore väl ett bra sätt, men då krävs ju att någon har koll på alla hotell som finns i hela landet och ser till att få statistik från dem. Teoretiskt sett har ryska myndigheter koll på hotellbranschen, men det är stor skillnad på teori och praktik, och i realiteteten skulle det finnas stora väldigt stora hål i en sådan statistik.
Hur som helst kommer det massor av turister till Ryssland. Tyvärr väldigt få svenskar, eftersom svenskarna är ett av jordens mest godtrogna folk och därför låter sig luras av den ryskfientliga propagandan i de statskontrollerade medierna. Men därför skall man inte anta att folk i andra länder lider av samma Rysslandsfobi.