2017-10-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I tråden 160905 PhDSalander:
Så blev detta med röret förklarat redogjort av åklagaren:
Citat:
Anklageren fortæller, at man under ransagningen i Peter Madsens rumlaboratorium har man fundet nogle rør, som er på samme størrelse med de rør, som blev fundet i det bælte, som var bundet om Kim Walls lig. I værkstedet har man også fundet værktøj, som kan save i jern, og som ifølge anklageren kan være brugt til at save de omtalte rør over.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Precis. Och jag fortsätter med följande länk. Läs punkt 4.
https://www.bt.dk/krimi/se-listen-10-ting-der-belaster-raket-madsen-og-vaekker-stor-undren-i-ubaads

Sen kanske vi kan lämna den här fåniga diskussionen med järnrör kontra aluminium.
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-05 kl. 16:58.
Citera
2017-10-05, 17:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ibland avses "komplett" när man säger intakt. Inga delar saknades på själva torson. Så rimligen inga bortskurna bröst.
Det var i precis den betydelsen jag använde intakt.
Citera
2017-10-05, 17:04
Medlem
Citat:
Med tanke på att man sällan använder järn annat än i t ex smide eller vid gjutning så kan man ifrågasätta denna information - normalt så förkommer järn i stållegeringar varvid man brukar prata om just stål. När ordet järn används så är det ofta av någon som inte bryr sig om att vara precis med vad man säger, vilket ju då i detta fallet innebär en tveksam källa.

Nja, tycker det tyvärr är ganska vanligt förekommande bland etablerad media. Otroligt slarvig med just den typen detaljer. Så att de kallar några rörbitar av någon vanligt stål för järnrör tycker jag inte är någon vidare bra indikation på att det är en tveksam källa egentligen. Det är skrämmande hur okunniga 95% av alla journalister är rent tekniskt.

Sen för densitet spelar det ju i princip ingen roll. Vanligt stål som 304 och 316 har i princip identiskt densitet som järn faktiskt (nickeln och molybdenet gör det tyngre medan kromet gör det lättare liksom, så tar ofta ut varandra rätt väl med avseende på densiteten).
Citera
2017-10-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Snabbt svar här. Måste rusa. Det var 11-12 sänken. De var 6 cm långa och ca 3,5 cm breda samt ihåliga. I dansk artikel som nu är låst. Ja ja...
Om vi antar att de har 2 mm godstjocklek så blir det pi * (3,5^2 - 3,1^2) * 6 / 4 cm3 per styck dvs 12,4 cm3 / stump eller runt 150 cm3 totalt för 12 rör. Dvs 0,15 dm3 eller runt 1,2 kg om de är i stål. Det är ju puttenuttigt lite.

Om vi antar 5 mm godstjocklek blir det 0,34 dm3 och runt 2,7 kg om de var i stål.
Om vi antar 10 mm godstjocklek blir det 0,57 dm3 och runt 4,4 kg

Skulle de vara massiva skulle det bli 0,69 dm3 dvs runt 5,4 kg för stål. Orkar bara kompensera för 4,7 kg flytkraft.

Så även om det inte var stålrör utan massiva stålcylindrar så känns det väldigt lite med 12*6 = 72cm med 3,5 cm diameter.
Citera
2017-10-05, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej, det är du som drar förhastade slutsatser. Du hade inga uppgifter från början, bad om dem. sen får du olika referat, sen drar du egen slutsats att just JAG har missuppfattat, och menar att påsen är en påse från rättsmedicin och att det ska gälla som sanning.

Flera som tolkade olika igår, vissa menade att tygstycket måste avse ett klipp, vissa menade att det var rester i en påse. Att det var ETT FYND, som presenterades och som refererades lite olika av journalister.

Ta det nu lugnt, för det finns flera livereferat som betecknar påsen som ett FYND. En påse från rättsmedicin. skulle inte kallas för ett fynd.

Orkar inte diskutera utan du får verkligen gå igenom alla live uppdateringar och vad som sagts. Lägg inte ansvaret på mig att ha missuppfattat då jag citerat rakt från både bt.dk och ekstrabladets live, som nu är låsta.

I övrigt får du tro vad du vill, blanda inte in mig bara tack.

Men käre jesus. Någon som skrivit referatet har missuppfattat detta skrev jag, har du skrivit referatet? Nej, så då menar jag alltså inte att DU missuppfattat något. Är vi inte lite väl taggiga nu, tat lugnt.
Citera
2017-10-05, 17:08
Medlem
JÄRNRÖR, inte aluminium. Eller stål
Lägger in länken igen som jag lade in för en stund sedan. Verkar som om den missats. Så kanske vi kan lämna diskussionen sen.

Läs punkt 4.
https://www.bt.dk/krimi/se-listen-10-ting-der-belaster-raket-madsen-og-vaekker-stor-undren-i-ubaads
Citera
2017-10-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Nja, tycker det tyvärr är ganska vanligt förekommande bland etablerad media. Otroligt slarvig med just den typen detaljer. Så att de kallar några rörbitar av någon vanligt stål för järnrör tycker jag inte är någon vidare bra indikation på att det är en tveksam källa egentligen. Det är skrämmande hur okunniga 95% av alla journalister är rent tekniskt.

Sen för densitet spelar det ju i princip ingen roll. Vanligt stål som 304 och 316 har i princip identiskt densitet som järn faktiskt (nickeln och molybdenet gör det tyngre medan kromet gör det lättare liksom, så tar ofta ut varandra rätt väl med avseende på densiteten).
Jo 7,85 kg/dm3 duger fint både för järn och normala stållegeringar. Bara just det att ordet järn regelbundet blir använt även för totalt andra metaller.
Citera
2017-10-05, 17:18
Medlem
Citat:
Om vi antar att de har 2 mm godstjocklek så blir det pi * (3,5^2 - 3,1^2) * 6 / 4 cm3 per styck dvs 12,4 cm3 / stump eller runt 150 cm3 totalt för 12 rör. Dvs 0,15 dm3 eller runt 1,2 kg om de är i stål. Det är ju puttenuttigt lite.

Om vi antar 5 mm godstjocklek blir det 0,34 dm3 och runt 2,7 kg om de var i stål.
Om vi antar 10 mm godstjocklek blir det 0,57 dm3 och runt 4,4 kg

Skulle de vara massiva skulle det bli 0,69 dm3 dvs runt 5,4 kg för stål. Orkar bara kompensera för 4,7 kg flytkraft.

Så även om det inte var stålrör utan massiva stålcylindrar så känns det väldigt lite med 12*6 = 72cm med 3,5 cm diameter.

Exakt, det har jag också reflekterat över helt sedan tyngdbältet introducerades. Tänkte liksom, jaha OK lite stålrör runt midjan, än sen då? Hur fick han torson att sjunka?'

Även med rätt stora rör blir det ju max några kilo. Till och med stora tretumsrör med hela 5cm väggtjocklek blir det ju ändå bara 8-9kg på en meter. Och då är det verkligen ett "monsterbälte" och ger då ändå bara ungefär 7-8kg "sänk-kraft".

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JÄRNRÖR, inte aluminium. Eller stål
Lägger in länken igen som jag lade in för en stund sedan. Verkar som om den missats. Så kanske vi kan lämna diskussionen sen.

Läs punkt 4.

Fast de säger ju järnlucka i samma artikel med. Den hade ju börjat rosta rätt himla snabbt i så fall. Järn i saltvatten... Så tror det är journalisterna som är slarviga och använder ordet järn och stål mer eller mindre som synonymer. Inte att det spelar så stor roll. Inte ens sänken i iridium (som iofs kostat upp mot en miljon i materialkostnad ) hade varit i närheten av nog med de dimensionerna du angav de hade.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-05 kl. 17:28.
Citera
2017-10-05, 17:24
Medlem
Citat:
Exakt, det har jag också reflekterat över helt sedan tyngdbältet introducerades. Tänkte liksom, jaha OK lite stålrör runt midjan, än sen då? Hur fick han torson att sjunka?'

Även med rätt stora rör blir det ju max några kilo. Till och med stora tretumsrör med hela 5cm väggtjocklek blir det ju ändå bara 8-9kg på en meter. Och då är det verkligen ett "monsterbälte" och ger då ändå bara ungefär 7-8kg "sänk-kraft".

Fast de säger ju järnlucka i samma artikel med. Den hade ju börjat rosta rätt himla snabbt i så fall. Järn i saltvatten... Så tror det är journalisterna som är slarviga och använder ordet järn och stål mer eller mindre som synonymer.

Läs min kommentar kl 17.08. Läs punkt fyra när du gått in på länken. Så är vi klara med de där rörjävlarna
Citera
2017-10-05, 17:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ska det förresten bli så här på rättegången också, att den inte TV- eller radiosänds utan att vi bara får de här taffliga referaten?

Vi i Sverige brukar inte sända rättegångar i TV eller radio. Vi brukar bara ha direktreferat på mediasidor via journalist. Osäker på vad de har för tradition i Danmark, men skulle tro att deras rättsväsende resonerar som vårt, dvs inget i radio eller TV.
Citera
2017-10-05, 17:28
Medlem
Citat:

Fast de säger ju järnlucka i samma artikel med. Den hade ju börjat rosta rätt himla snabbt i så fall. Järn i saltvatten... Så tror det är journalisterna som är slarviga och använder ordet järn och stål mer eller mindre som synonymer. Inte att det spelar så stor roll. Inte ens sänken i iridium hade varit i närheten av nog med de dimensionerna du angav de hade.
Jag vet inte vad luckan var gjord av. De säger järn. Vet hur min stekpanna i järn uppför sig. Den rostar om man inte sköter den. Men den kan vara stålbeklädd den där luckan? Så eftersom vi inte kan lita på vare sig direktreferat i originalspråk, eller artiklar i originalspråk, så förstår jag inte varför vi ens skall länka till olika saker.
Citera
2017-10-05, 17:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
När vi tidigt debatterade så tolkade vi all information som att det var för att släppa ut gas. Efter det så känner vi nu till 15 stick i och kring könsorgan varför vi inte längre kan vara helt säkra på övriga stick. Kan vara så att åklagaren medvetet mörkade om placering mm för de stick som vi först fick information om.

Allt vi debatterar här är fortfarande baserat på en delmängd av det fakta polisen har. Och åklagaren har ingen anledning att ge oss hela sanningen, varför vi inte alltid kan vara helt säkra på hur vi skall tolka åklagarens citat. Det har ju bara varit häktningsförhandlingar och inte full rättegång, så åklagaren kan välja att spara på en hel massa kompletterande information.
Ett tjugotal stick och knivskador läste jag att det var. Fjorton av dessa var antagligen knivskärningar i underlivet och resten stickskador då. Antar att skärskadorna var de som fick referatförbud vid förra häktningen.
Ska se om jag hittar artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in