2017-10-05, 15:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rör görs normalt inte av gjutjärn eller smidesjärn.

Så mer troligt då att stålrör avses. Men när någon slarvar och kallar stålrör för järnrör så kan samme person slarvat ännu mycket mer vad avser exakt vilken metall rören var gjord av. Jag känner själv ett antal personer som glatt kallar mer eller mindre godtyckligt metallrör för järnrör.
Järnrör och stålrör kan man nog blanda ihop men jag tror inte det är så många som blandar ihop det med aluminium.
Citera
2017-10-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Järnrör och stålrör kan man nog blanda ihop men jag tror inte det är så många som blandar ihop det med aluminium.
Stål kan iofs kanske tas till sänken. Även om jag fortfarande anser att det är järn. Men bortsett från det, så är aluminium fullständigt uteslutet. Om Madsen var det minsta lilla bevandrad i tyngd och annat, så hade aluminiumsänken inte varit på kartan.
Citera
2017-10-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
EN liten petitess.

Var satt besudlingarna? På insidan eller utsidan av overallen som han bar vid anhållandet? Inget säger att det var utsidan.

Man kan inte dra slutsatsen att resterande delar av KW är 5 till antalet, PM har haft lång tid på sig och vad han pysslat med exakt vet ingen så länge inte alla delar hittas. Kort och gott en transportstyckning är inget man kan ta förgivet.

Jag förutsatte att det var på utsidan av hans, i ubåten, kvarlämnade overall. Men det kan ju självklart vara fel. Och nej, man kan inte förutsätta att det enbart är fem kvarvarande delar som inte hittats. Det vet ju bara Madsen. Det kan ju rent teoretiskt vara 50, och då är det troligen helt kört att hitta dom. Jag tror att när saker och ting berättas, så ser man det inne i sitt eget huvud tills man får en annan input.

EDIT: Ett tredje bevismaterial som presenterades under häktningsförhandlingen var en overall som tillhör Madsen. På overallens rygg har man gjort en mikroskopisk undersökning och funnit förekomst av muskler, fettvävnad, hår och fibrer, allt i ett och samma prov. Det står alltså inte om det är insidan eller utsidan. Jag förutsatte utsidan.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-03/1545-omhaktningsforhandlingar-om-peter-madsen

Nu är det fortfarande svenska artiklar. Så det är antagligen ljug och språkförbistringar från början till slut för vissa här i tråden.
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-05 kl. 15:17.
Citera
2017-10-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Som sagt, var kommer dessa uppgifter ifrån, inget sådant framkommer i det danska referat jag läst. Det handlar inte om en felöversättning då?
Fel översättning kan vara 'påse' det kan vara veck och sömmar i overallen.
Citera
2017-10-05, 15:44
Medlem
Merwinnas avatar
OK, jag har hittat detta om rören och raketplattformen. Det var inte någon säkerställd källa, utan det var tysken, jag mindes fel. Men visst är det troligt att rören är rester från det bygget.

https://www.allmystery.de/fcgi/?m=mposts&user=183874&query=platform

Moin, ich könnte mir vorstellen das beim Bau dieser neuen Sealaunch Platform im Feb17
jede Menge Rohrreste übergeblieben sind.

"Jag kan föreställa mig att vid byggandet av den här nya vattenstartrampen i februari 2017 så blev många rörrester över."

Han tror för övrigt att de var av stål.

Tysken berättar en annan intressant sak också angående rören: M hade en skrotcontainer utomhus bara 100 m från kajen, och där var inte avspärrat på något sätt, så vem som helst hade faktiskt kunnat plocka rörrester där. Även någon som inte arbetade på RML.

OK Picasso2: nu får DU plocka fram uppgiften i en betrodd dansk källa att det var järnrör!

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-03/1545-omhaktningsforhandlingar-om-peter-madsen

Nu är det fortfarande svenska artiklar. Så det är antagligen ljug och språkförbistringar från början till slut för vissa här i tråden.

Ja, jag förstår inte varför du använder översatta texter? Om en svensk journalist hade fått en egen intervju med någon i dramat inblandad person hade det varit en annan sak. (Men även då måste man ha ögonen öppna för missuppfattningar.)
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-05 kl. 16:34.
Citera
2017-10-05, 15:51
Medlem
Citat:
Jag förutsatte att det var på utsidan av hans, i ubåten, kvarlämnade overall. Men det kan ju självklart vara fel. Och nej, man kan inte förutsätta att det enbart är fem kvarvarande delar som inte hittats. Det vet ju bara Madsen. Det kan ju rent teoretiskt vara 50, och då är det troligen helt kört att hitta dom. Jag tror att när saker och ting berättas, så ser man det inne i sitt eget huvud tills man får en annan input.

EDIT: Ett tredje bevismaterial som presenterades under häktningsförhandlingen var en overall som tillhör Madsen. På overallens rygg har man gjort en mikroskopisk undersökning och funnit förekomst av muskler, fettvävnad, hår och fibrer, allt i ett och samma prov. Det står alltså inte om det är insidan eller utsidan. Jag förutsatte utsidan.

Jag tror att det är inte så stora problem med översättning danska - svenska mot andra språk världen över.
Fy fan , va jag mår illa att läsa att han rör inte en min i ansiktet när åklagaren tar upp förekomsten av muskler, fettvävnad, hår m.m. ...sicken sjuk jäkel...lås in på livstid!
Citera
2017-10-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag har hittat detta om rören och raketplattformen. Det var inte någon säkerställd källa, utan det var tysken, jag mindes fel. Men visst är det troligt att rören är rester från det bygget.

https://www.allmystery.de/fcgi/?m=mposts&user=183874&query=platform

Moin, ich könnte mir vorstellen das beim Bau dieser neuen Sealaunch Platform im Feb17
jede Menge Rohrreste übergeblieben sind.

"Jag kan föreställa mig att vid byggandet av den nya vattenstartrampen i februari 2017 så blev många rörrester över."

Han tror för övrigt att de var av stål.

Tysken berättar en annan intressant sak också angående rören: M hade en skrotcontainer utomhus bara 100 m från kajen, och där var inte avspärrat på något sätt, så vem som helst hade faktiskt kunnat plocka rörrester där. Även någon som inte arbetade på RML.

OK Picasso2: nu får DU plocka fram uppgiften i en betrodd dansk källa att det var järnrör!

Ja, jag förstår inte varför du använder översatta texter? Om en svensk journalist hade fått en egen intervju med någon i dramat inblandad person hade det varit en annan sak. (Men även då måste man ha ögonen öppna för missuppfattningar.)
Det är mycket som tros i citerat inlägg. (Så gott som alla danska artiklar övergår i plus-artiklar när det gäller Madsen. Och jag pallar verkligen hålla på med dig och din skit för att bevisa saker där du har fel. Orka.)
Adjö på dig och ha en fin dag med rotandet.
Citera
2017-10-05, 15:58
Medlem
Merwinnas avatar
Ska det förresten bli så här på rättegången också, att den inte TV- eller radiosänds utan att vi bara får de här taffliga referaten?
Citera
2017-10-05, 16:06
Medlem
Citat:
Stål kan iofs kanske tas till sänken. Även om jag fortfarande anser att det är järn. Men bortsett från det, så är aluminium fullständigt uteslutet. Om Madsen var det minsta lilla bevandrad i tyngd och annat, så hade aluminiumsänken inte varit på kartan.
När nästan allt tyder på att han inte planerat och varit förberedd på detta så ser jag inte riktigt varför du skulle se aluminium som fullständigt uteslutet - det antyder ju att du förutsätter att PM hade möjlighet att i förväg göra i ordning vikter.

Före denna tråden skulle jag gissat att ett lik inte kan orka med mer än kanske 15 kg lyftkraft. Stål har en densitet på 7,85 kg / dm3 dvs 6,85 kg / dm3 mer än vatten.

Dvs en 15/6,85 dm3 = 2,2 dm3 stor stålklump som äger 17,2 kg (ungefär dubbelt så stor som en mjölkförpackning) skulle just precis räcka till.

Vanlig aluminium har en densitet på 2,7 kg / dm3 varvid det för aluminum skulle behövas 15 / (2,7-1) = 8,8 dm3 för att kunna matcha 15 kg flytkraft från kroppen. Och detta blir 23,8 kg aluminium. Så nästan exakt 4 gånger större volym aluminium behövs, men bara 1,4 gånger så mycket vikt.

När tråden tidigare nämnde att en kropp dragit upp ett 50 kg sänke så vet vi inte densiteten på sänket, så vi vet inte exakt hur mycket faktisk sänk-kraft sänket hade. Men det är lätt att göra rejält fel om man inte vet exakt hur mycket kroppen sväller upp.

Och jag tror att PM varit oförberedd på att ha med sig lämpliga vikter och snabbt satt ihop någonting utifrån vad som fanns i ubåten.
Citera
2017-10-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
När nästan allt tyder på att han inte planerat och varit förberedd på detta så ser jag inte riktigt varför du skulle se aluminium som fullständigt uteslutet - det antyder ju att du förutsätter att PM hade möjlighet att i förväg göra i ordning vikter.

Före denna tråden skulle jag gissat att ett lik inte kan orka med mer än kanske 15 kg lyftkraft. Stål har en densitet på 7,85 kg / dm3 dvs 6,85 kg / dm3 mer än vatten.

Dvs en 15/6,85 dm3 = 2,2 dm3 stor stålklump som äger 17,2 kg (ungefär dubbelt så stor som en mjölkförpackning) skulle just precis räcka till.

Vanlig aluminium har en densitet på 2,7 kg / dm3 varvid det för aluminum skulle behövas 15 / (2,7-1) = 8,8 dm3 för att kunna matcha 15 kg flytkraft från kroppen. Och detta blir 23,8 kg aluminium. Så nästan exakt 4 gånger större volym aluminium behövs, men bara 1,4 gånger så mycket vikt.

När tråden tidigare nämnde att en kropp dragit upp ett 50 kg sänke så vet vi inte densiteten på sänket, så vi vet inte exakt hur mycket faktisk sänk-kraft sänket hade. Men det är lätt att göra rejält fel om man inte vet exakt hur mycket kroppen sväller upp.

Och jag tror att PM varit oförberedd på att ha med sig lämpliga vikter och snabbt satt ihop någonting utifrån vad som fanns i ubåten.
Snabbt svar här. Måste rusa. Det var 11-12 sänken. De var 6 cm långa och ca 3,5 cm breda samt ihåliga. I dansk artikel som nu är låst. Ja ja...
Citera
2017-10-05, 16:52
Medlem
Citat:

I tråden 160905 PhDSalander:
Så blev detta med röret förklarat redogjort av åklagaren:
Citat:
Anklageren fortæller, at man under ransagningen i Peter Madsens rumlaboratorium har man fundet nogle rør, som er på samme størrelse med de rør, som blev fundet i det bælte, som var bundet om Kim Walls lig. I værkstedet har man også fundet værktøj, som kan save i jern, og som ifølge anklageren kan være brugt til at save de omtalte rør over.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-10-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Också en detalj jag inte förstår. Han säger ju att han använde ett bälte för att göra ett sänke - men inte det bältet som sen hittades. Det är en sån konstig detalj att ljuga om, om det nu hade varit en tredje person som plockat upp KW, styckat, och sen slängt i henne igen (mm, visst) så är det väl rimligt att denne använder samma sänke som PM själv gjort? Det är ju en av få grejer han erkänner, men tom där måste han ljuga och svarva med sanningen, men varför?

Ja det kan verka knasigt. Gissningsvis för att Peter Madsen är livrädd att bli haffad i att misslyckas med något. Detta kan låta helt löjligt i och med att han i princip misslyckas med allt. Men i sin värld och hur han övertygar sig själv att andra ser på honom är han ett avundat geni som aldrig gör något fel.

Om han erkänner att han satte sänken på kroppen men torson ändå flöt ut, innebär det att han måste erkänna offentligt att man misslyckades med något som han dessutom inte kan skylla i från sig på andra, vilket han annars brukar vara mycket duktig på.

För mig verkar det som Peter Madsen är maniskt upptagen med att bevara sin förvridna självbild, sin ära liksom. I så stor grad att han tar massa suboptimala beslut under förhören med avseende på att minimera straff-följden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in