2017-10-05, 14:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kära nån. De hittades inte på raketen. De hittades på torson. Ingen har sagt vilket användningsområden dessa järnbitar hade i verkstaden. Är du fullständigt dum i huvudet eller vad händer när du läser ett inlägg?
Orka.

Jodå. Det har stått någonstans - precis som du så orkar jag inte leta efter en källa! - att det var samma rör som användes i den modulära raketplattformen. Han hade ju tillverkat den bara året innan, så det var väl inte så konstigt om det fanns rörstumpar kvar.
Citera
2017-10-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du sänder inte en film till en anonym telefon. Mobiloperatören kan hitta trafiken som går ut från PM:s vanliga telefon - så har det gått ut 100 MB till ett visst IP-nummer under natten så har polisen redan fått veta det. Har PM gjort uppladdningen via VPN-tjänst så måste polisen se var VPN-tjänsten finns och om det är möjligt för Dansk polis att kräva att få ut loggning var trafiken styrdes vidare. Och många VPN-tjänster säljer specifikt med argumentet att de inte loggar trafik.

Du sänder filmen från en anonym telefon, för att göra det svårare för polis/telebolag att identifiera rätt abonnemang och kunna börja söka igenom trafikdata. Och du behöver inte en telefon för att ta emot - du behöver ett konto någonstans. Sedan kan du låta en dator eller telefon hämta hem filmen från det kontot.
Ahaaa.... tack för klargörandet!
Citera
2017-10-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå. Det har stått någonstans - precis som du så orkar jag inte leta efter en källa! - att det var samma rör som användes i den modulära raketplattformen. Han hade ju tillverkat den bara året innan, så det var väl inte så konstigt om det fanns rörstumpar kvar.
Suck. De hittade liknande i verkstaden. Inte på nån plattform. Ge dig nu för fan. Det räcker.
Citera
2017-10-05, 14:36
Medlem
Citat:
Jo, det "vet" vi ju. Det var en av de första rapporterna att man kunde konstatera att Madsen stuckit i torson i syfte att släppa ut luft. Man sa då inte det fruktansvärda att han med (troligen, min anm.) samma stickvapen misshandlat KM i könsdelarna dock. Men att han pressat torson, även detta i syfte att pressa ut luft, sa man också.
När vi tidigt debatterade så tolkade vi all information som att det var för att släppa ut gas. Efter det så känner vi nu till 15 stick i och kring könsorgan varför vi inte längre kan vara helt säkra på övriga stick. Kan vara så att åklagaren medvetet mörkade om placering mm för de stick som vi först fick information om.

Allt vi debatterar här är fortfarande baserat på en delmängd av det fakta polisen har. Och åklagaren har ingen anledning att ge oss hela sanningen, varför vi inte alltid kan vara helt säkra på hur vi skall tolka åklagarens citat. Det har ju bara varit häktningsförhandlingar och inte full rättegång, så åklagaren kan välja att spara på en hel massa kompletterande information.
Citera
2017-10-05, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Suck. De hittade liknande i verkstaden. Inte på nån plattform. Ge dig nu för fan. Det räcker.

Ja, och det visade sig vara rester av rören som använts till raketplattformen.
Citera
2017-10-05, 14:39
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att jag begriper ditt inlägg. MEN, det är järnrör som använts. Ni är välkomna att leta själva. Tyvärr är de danska artiklarna låsta och blivit plus-artiklar. Men jag har inte någon anledning att ljuga, och till skillnad från nån annan här så har jag inte "för mig" detta, utan jag VET.
Rör görs normalt inte av gjutjärn eller smidesjärn.

Så mer troligt då att stålrör avses. Men när någon slarvar och kallar stålrör för järnrör så kan samme person slarvat ännu mycket mer vad avser exakt vilken metall rören var gjord av. Jag känner själv ett antal personer som glatt kallar mer eller mindre godtyckligt metallrör för järnrör.
Citera
2017-10-05, 14:42
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rör görs normalt inte av gjutjärn eller smidesjärn.

Så mer troligt då att stålrör avses. Men när någon slarvar och kallar stålrör för järnrör så kan samme person slarvat ännu mycket mer vad avser exakt vilken metall rören var gjord av. Jag känner själv ett antal personer som glatt kallar mer eller mindre godtyckligt metallrör för järnrör.
Vi kan nämna den så omtalade järnrörsskandalen, som inte alls innefattade några järnrör.
Citera
2017-10-05, 14:47
Medlem
Orsaken till att han nekar till styckningen osv tror jag bland annat är att det inte finns någon naturlig anledning för dessa tyngder/metallrör att finnas på ubåten. Det var en ubåt och inget skrotupplag. Fanns det ens en rimlig anledning att ha en tandad såg ombord? Ja, just det kanske kan anses höra till någon form av standardverktygslåda på alla farkoster, men styckning (inklusive såg,metallrör osv) tror jag han nekar till just eftersom det kan användas för att styrka att han planerat att mörda någon ombord och då blir brottet per automatik grövre, eftersom det är en så utstuderad handling.
Citera
2017-10-05, 14:51
Bannlyst
Citat:
EN liten petitess. Är inte en intakt torso just intakt? Dvs hel. Den är ju totalt perforerad om jag förstått rätt. Både i bröst, buk och kring könsdelarna. Så intakt är nog inte rätt ord.

EN liten petitess.

Du har aldrig funderat på att vissa ord ibland omslutes med citationstecken?

Citat:
Just DEN biten reagerade jag på. Likaså att man funnit vävnadsrester bakpå Madsens overallrygg. Det pekar på att det inte var enbart blod utan helt andra saker. Åtminstone tolkar jag det så. Då har han antagligen burit hennes torso och möjligen ben/armar över ryggen, kanske bundna mer rep för enklare transport upp i stegen. Man FÅR inte så stora besudlingar där bak på rygg om man drar upp en hel kropp i ett rep som han påstår.

Var satt besudlingarna? På insidan eller utsidan av overallen som han bar vid anhållandet? Inget säger att det var utsidan.

Man kan inte dra slutsatsen att resterande delar av KW är 5 till antalet, PM har haft lång tid på sig och vad han pysslat med exakt vet ingen så länge inte alla delar hittas. Kort och gott en transportstyckning är inget man kan ta förgivet.
Senast redigerad av proximac 2017-10-05 kl. 14:54.
Citera
2017-10-05, 14:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
VIKTIG INFORMATION!

Det duger inte att påstå saker som man säger sig sett i artiklar och sen säga att man inte orkar leta efter det man påstår. Om ingen annan backar upp en uppgift du minns, om du inte får medhåll till en uppgift, måste du leta upp den. Tråden blir otroligt rörig när det påstås saker som användare vägrar leta fram uppgifter på. Det är inte bra diskussionssed och det finns definivt risk för varningar om inte detta beteende upphör.

Vill ni diskutera något som inte länkats massor av gånger, så länka till detta själv för att ge alla en chans att ta in informationen eller fråga om någon annan känner igen det ni tycker er minnas INNAN en specifik diskussion startas.

UPPFATTAT!

/Mod
Citera
2017-10-05, 14:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Orsaken till att han nekar till styckningen osv tror jag bland annat är att det inte finns någon naturlig anledning för dessa tyngder/metallrör att finnas på ubåten. Det var en ubåt och inget skrotupplag. Fanns det ens en rimlig anledning att ha en tandad såg ombord? Ja, just det kanske kan anses höra till någon form av standardverktygslåda på alla farkoster, men styckning (inklusive såg,metallrör osv) tror jag han nekar till just eftersom det kan användas för att styrka att han planerat att mörda någon ombord och då blir brottet per automatik grövre, eftersom det är en så utstuderad handling.

Jo, det kan visa på en viss målmedvetenhet, långt större marginal än normalt för att sansa/besinna sig.
Citera
2017-10-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
EN liten petitess.

Du har aldrig funderat på att vissa ord ibland omslutes med citationstecken?

.
Jodå, jag halkade med fingrarna. Det skulle vara ett litet "n". Inte mycket att orda om kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in