2017-10-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
I GP citeras en dansk polis som ger andra uppgifter.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/polisen-madsens-ub%C3%A5tsf%C3%A4rd-helt-kartlagd-1.45888527

Det jeg refererte til var på et tidlig tidspunkt, jeg tror dansk polis måtte innhente militær etteretning for å kartlegge ubåtens rute.
Citera
2017-10-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Snuff-filmene... vet man om det er Madsen som er delaktig i disse?
Nej nej. De är tydligen tagna utomlands. Det har åklagaren bestämt uttalat. Madsen är inte involverad. Men han hade laddat ner klippen. Vilket då visar ett udda intresse för tortyr och mord, säger han.
Citera
2017-10-04, 21:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan hålla med om att det sexualsadistiska våldet gör en offensiv styckning troligare enligt principen "Occams rakkniv", och det är möjligt att det hade fungerat att ta ut kroppen intakt ur ubåten. Men mot det ska ställas att själva styckningen är utförd på typiskt "transportstyckningsvis" - av med extremiteter och huvud, behåll torson intakt - medan offensiva styckningar ofta inblandar att skära ut livmodern och annat i den vägen, som en fortsättning av det sexuella våldet också på den döda kroppen.

Så för mig är syftet med styckningen en öppen fråga. Olika fakta pekar åt olika håll.

Och jag tycker tvärtom, till exempel satt låren kvar, vilket då skulle tala emot transportstyckning. Samtidigt var torson inte intakt, den hade 14 knivstick i sig. Att ta bort huvudet men inte låren är en klar indikation på ett det inte var transportstyckning.

Sedan kan man alltid fundera över kombinationen. Att han halshögg henne av lust, såsom på filmerna han sett, och att han sedan gjorde resten för att kroppen skulle vara enklare att hantera. Men att det då i så fall inte skulle ha gett honom tillfredsställelse känns ju mindre troligt.
Citera
2017-10-04, 21:08
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Nej, jag är där att jag ser en person som blir kritiserad av sina egna kollegor i gruppen som bygger ubåten eftersom han inte deltar i bygget. Sen ser jag att samma person tar åt sig äran för bygget som han knappt deltagit i. Sen ser jag en person som ljuger och bedrar för att skapa en bild av sig själv som en intelligent ubåtsbyggare trots att han är en simpel charlatan. Du vet väl att han stal ubåten Freja från den första ubåtsgruppen han deltog i? Det blev en rättslig process som han givetvis förlorade. Då tog han ubåten och åkte ut och sänkte den i havet.

Sen ser jag också att en liten klick journalister blir så lockade av den bild han skapat av sig själv och sitt geni, att de inte gjort den nödvändiga bakgrundskontroll som journalister gjorde på den tiden de hade bättre ekonomi. Resultatet är att PM:s psykopatiska drag hålls dolda, och han tillåts själv berätta den påhittade historien om sitt eget intellekt. De journalister som senare möts av de tidigare kollegornas och medarbetarnas avsky mot honom och hans lögner, hamnar i ett läge där de som faktiskt känner till bakgrunden blir kritiserade för att missunna den store ubåtsbyggaren hans framgångar.

Det är lätt att bli förförd och duperad av psykopater - det är säkert så han kommit in i ubåtsgrupperna från första början. Det är säkert också varför Kim Wall klev ner i hans ubåt utan att göra den bakgrundskontroll som skulle räddat hennes liv.

Helt enligt checklistan, klockren analys.
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Citera
2017-10-04, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det blir i praktiken ingen skillnad alls, av flera anledningar, bl.a. för att ingen kommer att tro honom, men framförallt för att han i vilket fall varit införstådd med det hela, och därmed likafullt delaktig.

Ja just, då blir det bara medhjälp till mord.
Citera
2017-10-04, 21:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är ett perfekt exempel på vara smart och samtidigt vara korkad.
En person som ena dagen kan göra avancerade beräkningar på lyftkraft och nästa dag räknar på en grottmänniskas nivå skulle jag säga är ett uselt exempel på genier med psykisk störning. Det finns mängder av diagnoser folk kan drabbas av, men Kalle-Ankaversioner av schizofreni är mycket ovanliga.

Citat:
Och nej, jag inte följt tråden till fullo eller ens nära.
Dock saknas det inte intelligens som man kan tro när man är så korkad som i detta fall.
Han kan säkert ligga på snitt-IQ-nivå eller däromkring. Han har ju trots allt klarat att leva nästan 50 år utan att hans psykopati blivit känd till allmänheten. Han har kört över folk, duperat och ljugit under lång tid, samtidigt som han försökt synas bland media. Det är vanligt bland psykopater är att de fastnar i missbruk och kriminalitet tidigt och spenderar mestadelen av sitt liv i fängelse. PM är säkert inte helt dum i huvudet, men jag ser själv inga tecken på att han skulle befinna sig på en nivå över snitt-IQ.

Citat:
Sen samtidigt har jag funderat på om det inte är så att att låta torson komma upp var medvetet.
Dock inte mer än en fundering, då jag inte kan riktigt göra den hela logisk eller tanke bakom mer 'än förvilla om dödsorsak och omriktning av fokus.
Folk har så här långt inte blivit förvillade - torsons uppdykande är vad som kommer ge honom lagens strängaste straff. Jag har svårt att se någon vinning med detta, särskilt med tanke på hur han behandlat KW.

Citat:
Visst sen finns ju att det att hon dött naturligt, och detta med tidigare tankar och erfarenheter gav han fullständig panik och hamnade i affekt och sen rullade bara automatiska handlingar in.
Hon ska alltså ha varit med om en olycka och slagit huvudet i luckan på det sätt som han påstår, sedan dör hon inte, men han hugger henne med en kniv mängder av gånger. Sedan, medan hon fortfarande lever, sticker han en kniv i hennes vagina 14 gånger.
Därefter sågar han av hennes underben, huvud och armar, sänker kroppsdelarna i havet och försöker komma undan. Det kan möjligen klassificeras som en natulig död. Eller kanske inte.

Det är tal om en klassisk psykopat i det här fallet. Inget geni. Ingen olycka.
Citera
2017-10-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Etter hva jeg har lest så forsvant ubåten fra radarne kl 04 om natten og dukket opp på radarne først om morgenen, så Madsen har gjort mest mulig for at han inte skall spores
Tror inte det hade något att göra med att han inte skulle kunna spåras - var nog snarare fråga om "arbetsro" för en hårt arbetande Mengele.
Citera
2017-10-04, 21:25
Medlem
Citat:
Jag emotsäger absolut inte att det finns genier som också är psykiskt sjuka. Det finns massor av kända exempel, bland annat matematikern John Nash som filmen ”A beautiful mind” är baserad på.

Jag håller med om detta. En matematiker som kan räkna på ballast-tankars lyftkraft och designa en fungerande ubåt är över genomsnittet intelligent. En matematiker som räknar på raketers lyftkraft måste vara ännu mer skicklig - vikt/lyftkraft-förhållandet är extremt känsligt då det är så små marginaler. Det är därför bara den pyttelilla toppen av en raket innehåller det som ska transporteras ut i rymden medan resten av den jättelånga raketen innehåller bränsle.

Matematiker på den här nivån borde väl utan några som helst problem kunna räkna ut hur mycket tyngder som behövs för att sänka torson av en kvinna? Skulle alltså en av Skandinaviens största experter på lyftkraft under och över vatten misslyckas med att få en egenhändigt utvald delmängd av en kvinna att sjunka?

Jag förstår att du inte följt med i den här tråden från start och därför inte vet om att Madsen inte själv byggt de där ubåtarna, utan bara tagit åt sig äran för bygget. Han har dock deltagit i de hobbygrupper som laddat ner ritningarna från internet och byggt ubåtarna. Madsen är själv oskolad men gillar att svetsa. Han svetsade och svetsade, men man kan inte svetsa sig smart - i så fall skulle Sverige haft världens smartaste person som statsminister (inget ont om svetsare i övrigt).

Nej, jag är där att jag ser en person som blir kritiserad av sina egna kollegor i gruppen som bygger ubåten eftersom han inte deltar i bygget. Sen ser jag att samma person tar åt sig äran för bygget som han knappt deltagit i. Sen ser jag en person som ljuger och bedrar för att skapa en bild av sig själv som en intelligent ubåtsbyggare trots att han är en simpel charlatan. Du vet väl att han stal ubåten Freja från den första ubåtsgruppen han deltog i? Det blev en rättslig process som han givetvis förlorade. Då tog han ubåten och åkte ut och sänkte den i havet.

Sen ser jag också att en liten klick journalister blir så lockade av den bild han skapat av sig själv och sitt geni, att de inte gjort den nödvändiga bakgrundskontroll som journalister gjorde på den tiden de hade bättre ekonomi. Resultatet är att PM:s psykopatiska drag hålls dolda, och han tillåts själv berätta den påhittade historien om sitt eget intellekt. De journalister som senare möts av de tidigare kollegornas och medarbetarnas avsky mot honom och hans lögner, hamnar i ett läge där de som faktiskt känner till bakgrunden blir kritiserade för att missunna den store ubåtsbyggaren hans framgångar.

Det är lätt att bli förförd och duperad av psykopater - det är säkert så han kommit in i ubåtsgrupperna från första början. Det är säkert också varför Kim Wall klev ner i hans ubåt utan att göra den bakgrundskontroll som skulle räddat hennes liv.

Du tänker rejält fel där. Det är lätt att räkna på densitet och räkna fram behovet av vikter. Men hur skall PM kunna veta hur mycket gas som bildas i kroppen? Det är inte en fråga som en ingenjör normalt förväntas veta - även en som dyker eller bygger ubåtar. Det är mer en fråga som en biolog eller obducent skulle kunna ha en idé om.

Det spelar ingen roll hur bra någon är på matte, om de saknar ett väsentligt mätvärde att stoppa in i sin ekvation.
Citera
2017-10-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Passiva? De har dykt och fortsätter att dyka. De går inte ut om när och var eftersom de vill ha arbetsro, enl dansk polis.
De har specifikt sagt att de inte dykt på grund av att det varit dåligt väder.
Citera
2017-10-04, 21:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Helt enligt checklistan, klockren analys.
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Du missade en checklistepunkt: Då tog han ubåten och åkte ut och sänkte den i havet. Den som korsar psykopatens väg har en oproportionerlig hämnd att vänta.

För den som läser detta men inte vet vad vi snackar om, så är det den checklista man använder för att ställa diagnos på psykopater, PCL-r.

Tipsar alla tråddeltagare att läsa på om psykopati - här har ni beskrivningen av Peter Madsen:
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Citera
2017-10-04, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej nej. De är tydligen tagna utomlands. Det har åklagaren bestämt uttalat. Madsen är inte involverad. Men han hade laddat ner klippen. Vilket då visar ett udda intresse för tortyr och mord, säger han.

Sluta rycka kaniner ur hatten, hur han kommit över dessa filmer är okänt.
Citera
2017-10-04, 21:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
En person som ena dagen kan göra avancerade beräkningar på lyftkraft och nästa dag räknar på en grottmänniskas nivå skulle jag säga är ett uselt exempel på genier med psykisk störning. Det finns mängder av diagnoser folk kan drabbas av, men Kalle-Ankaversioner av schizofreni är mycket ovanliga.

Han kan säkert ligga på snitt-IQ-nivå eller däromkring. Han har ju trots allt klarat att leva nästan 50 år utan att hans psykopati blivit känd till allmänheten. Han har kört över folk, duperat och ljugit under lång tid, samtidigt som han försökt synas bland media. Det är vanligt bland psykopater är att de fastnar i missbruk och kriminalitet tidigt och spenderar mestadelen av sitt liv i fängelse. PM är säkert inte helt dum i huvudet, men jag ser själv inga tecken på att han skulle befinna sig på en nivå över snitt-IQ.

Folk har så här långt inte blivit förvillade - torsons uppdykande är vad som kommer ge honom lagens strängaste straff. Jag har svårt att se någon vinning med detta, särskilt med tanke på hur han behandlat KW.

Hon ska alltså ha varit med om en olycka och slagit huvudet i luckan på det sätt som han påstår, sedan dör hon inte, men han hugger henne med en kniv mängder av gånger. Sedan, medan hon fortfarande lever, sticker han en kniv i hennes vagina 14 gånger.
Därefter sågar han av hennes underben, huvud och armar, sänker kroppsdelarna i havet och försöker komma undan. Det kan möjligen klassificeras som en natulig död. Eller kanske inte.

Det är tal om en klassisk psykopat i det här fallet. Inget geni. Ingen olycka.
Förstår nu efter par inlägg, att du vill ha det antingen eller.
Det kan jag inte hjälpa dig med, då jag anser det ena utesluter inte det andra.
Men uppenbart är han lågbegåvad på vissa områden, som inte är en traditionell intelligens.
Och det som cellplast säger, är säkert en parameter han inte förstod sig på.

Men åker han ditt på bara griftefrid, så är det bra bättre än mord tror jag(då jag inte vet straffen för griftefrid i DK).
Men som jag sa, logik når inte fram, det krävs nog mer för lösa den om den är sann.

Du får nog lära dig vad affekt är, under affekt kan man göra väldigt konstiga saker.
Men visst jag säger inte emot psykiska problem av den permanenta sorten, men man kan inte utesluta helt och hoppa händelserna i förväg.
För då kan man hoppa över rättegången och hänga han på Rådhuspladsen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in