2017-10-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Man kan ju undra vad han använde de där rörstumparna till på ubåten?
Sedan var det väl bara en tillfällighet,en gudomlig slump att de där rörbitarna passade perfekt i hällorna på
biltema bältet.
Ingen hade glidit av. Slump eller planering? Så jag håller med Taxen.
Edit: Det har inte framkommit exakt. Rörstumparna kan ha varit fästa med ståltråd som najats fast vid bältet.

Jag har alltid antagit att bältet var trätt genom rörstumparna som ett pärlband.
Citera
2017-10-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag har alltid antagit att bältet var trätt genom rörstumparna som ett pärlband.
Jag också.
Citera
2017-10-04, 19:56
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Ja ett sexuellt motiv till mordet känns som en lågoddsare. Finns inget allternativt motiv som känns rimligt. Att han skulle mördat henne på detta sätt som det pekar åt, på grundutav han blivit stött av några frågor från KW, nej.

Tror det är viktigt att skilja på sexuellt motiv och sexualsadistiskt motiv. Länge trodde jag motivet till mordet var i någorlunda vanligt avseende sexuellt närmande, i avsikt att tilltvinga sig samlag, eller form av sexuell kontakt i tillnärmelse ordinär mening, som då blivit avvisat * ( oralt, analt, penetrering osv = ordinärt sexuellt motiv). Nu står dock motivet till mordet, ev styckningen inbegripen, helt klart som varande sexualsadistiskt med avsikt att döda för att uppnå sexuell utlösning/njutning utan för den skull ha haft ordnär kroppskontakt med offret och utlösning i form av sperma på eller i kroppen. Det sexuella här ser jag då som uttryck för ett extremt perverterat hat mot särskilt kvinnan och kvinnokroppen som ska skändas och förnedras. De sammanlagda 14 knivsticken i och utanför vaginan utgör i mina ögon en tydlig symbolik för ett djupt liggande hat mot just det kvinnliga. Det är ingen slump att våldet riktas mot underlivet. Kopplingar till barndom och uppväxt , störningar i kontakten med modern och eventuella övergrepp, incest gör sig påmint ifrån andra sexualsadisters berättelser. Tänker även in här som var fallet med NB, impotens vid vanligt sex och skam över det -> mindrevärdeskomplex->Don Juan syndrom - osv, The Leonardo da Vinci killer

*( ot: obs jag använder inte begreppet "normalt" eftersom det som kallas normalt endast är en konstruktion - normativt)
Citera
2017-10-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan väl vara en kombination i och för sig. De sitter tillsammans i salongen och sippar på vin, det slipper ur K att hon ljugit om Wired, M gör ett snabbt överslag i huvudet av hur mycket hon kostat honom i tid och dieselpengar i onödan, blir rasande, brottar ner henne på britsen, hon gör mostånd - och då tar andra lustar över och han kan inte kontrollera sig mer... Han hade ju varit under stor press under lång tid också, han kan ha varit som en krutdurk som bara väntade på en anledning att explodera. Och då kom alla de här undertryckta önskningarna, som han bara fantiserat om och kanske onanerat till tidigare framför datorskärmen, fram...

Det var ju EFTER dådet. Det är alltid lätt att vara efterklok. M har blivit utredd av polis förr. Undrar förresten om det VAR han som skickade brevbomben till den unge mannen?
Om ubåten kör enbart diesel och kör i två timmar så drar den runt 16-18 liter soppa. Och eftersom de ju angett 25:- för 3 liter så innebär det då 150:- i soppa.

Inte många västerlänningar som blir vansinniga av att de råkat förbruka 150 kr soppa i onödan.
Citera
2017-10-04, 19:58
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det har jag också föreställt mig...han kanske utövade alla sadistiska föreställningar på Kim Åhh..tycker det är så hemskt!

Tror det även var ett slagsmål mellan dom..han hade minst två blåmärken på bröstet uppe vid kragen på en bild, sen hade han rivmärken efter Kims naglar på halsen o tyckte även han var röd på ena kinden.
Sen fanns Kims hårtussar på flera ställen i ubåten...det var verkligen ingen olycka.
Tänker även på att hennes ena kontaktlins hittats i ubåten, hon måste ha gråtit så ekstremt av förtvivlan att hon tappat den.
Citera
2017-10-04, 20:04
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Tänker även på att hennes ena kontaktlins hittats i ubåten, hon måste ha gråtit så ekstremt av förtvivlan att hon tappat den.

Det har diskuterats rätt omfattande i tråden att kontaktlinsen kan ha ploppat ut i samband med strypvåld då eftersom ögongloberna trängs ut ur skallen. Men vi får se hur åklagaren lägger fram det. Han sa igår det kommer dröja ca 3 mån fram till rättegång, början på nästa år då.

FUP är en fråga för sig om den kommer bli tillgänglig för oss här i Sverige.
Citera
2017-10-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tror det är viktigt att skilja på sexuellt motiv och sexualsadistiskt motiv. Länge trodde jag motivet till mordet var i någorlunda vanligt avseende sexuellt närmande, i avsikt att tilltvinga sig samlag, eller form av sexuell kontakt i tillnärmelse ordinär mening, som då blivit avvisat * ( oralt, analt, penetrering osv = ordinärt sexuellt motiv). Nu står dock motivet till mordet, ev styckningen inbegripen, helt klart som varande sexualsadistiskt med avsikt att döda för att uppnå sexuell utlösning/njutning utan för den skull ha haft ordnär kroppskontakt med offret och utlösning i form av sperma på eller i kroppen. Det sexuella här ser jag då som uttryck för ett extremt perverterat hat mot särskilt kvinnan och kvinnokroppen som ska skändas och förnedras. De sammanlagda 14 knivsticken i och utanför vaginan utgör i mina ögon en tydlig symbolik för ett djupt liggande hat mot just det kvinnliga. Det är ingen slump att våldet riktas mot underlivet. Kopplingar till barndom och uppväxt , störningar i kontakten med modern och eventuella övergrepp, incest gör sig påmint ifrån andra sexualsadisters berättelser. Tänker även in här som var fallet med NB, impotens vid vanligt sex och skam över det -> mindrevärdeskomplex->Don Juan syndrom - osv, The Leonardo da Vinci killer

*( ot: obs jag använder inte begreppet "normalt" eftersom det som kallas normalt endast är en konstruktion - normativt)

Håller med..men jag tror mer på att han sett pappan misshandla mamman , han var ju ändå 6 år när de separerades, så minnen har han väl. Författaren så väl att han hatar alla o Gud.
Citera
2017-10-04, 20:06
Medlem
Citat:

Exakt..den glömde jag bort just nu, men även jag tänkt att hennes tårar bara runnit . Fyyy..så ledsen för Kims sista timme/timmar.
Citera
2017-10-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"länk" är ett felaktigt ordval, till att börja med. En länk går till en artikeln på internet.

Det handlar i det här fallet om en hårddisk som stod på verkstaden, och den hade tydligen alla på verkstaden tillgång till. Även praktikanten, som tydligen bodde där till och med och förmodligen var ensam på nätterna och kunde använda datorn till vad han ville när ingen såg. M hade även möjlighet att koppla upp sig mot den hårddisken hemifrån. (Eller så tolkade jag det.)

En länk har massvis med olika betydelser inom IT förutom just en URL. Länk betyder bara att det finns en referens. Kan vara referens till någon fil. Till någon dator. Till extern utrustning (som t ex USB-disken).

I detta fall räcker det att de hittade något program i datorn som i listan över senast använda filer angav h:\dirty_movies\rape_and_murder.mov så börjar ju polisen direkt fundera över var den disk finns som kopplar in sig som enhetsbokstav "h:". Kort och gott - man har hittat en länk.
Citera
2017-10-04, 20:12
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Exakt..den glömde jag bort just nu, men även jag tänkt att hennes tårar bara runnit . Fyyy..så ledsen för Kims sista timme/timmar.
För hennes skull hoppas jag att detta med luckan är sant, att hon dog av det innan han utförde sina sjuka handlingar på henne. Att linsen ploppat ut pga att ögonen torkat typ nån timme efter hon va kliniskt död... Men oddsen för det är väl inte så hög är jag rädd.
Mina tankar går till anhöriga, och som förälder så kan jag inte ens föreställa mig hur hennes har det nu... <3
Citera
2017-10-04, 20:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ser du har tänket att det ena utesluter det andra, så är det inte.
Bara se på alla galna genier vi haft genom historien.
Vincent Van Gogh är väl ett rätt bra och tydligt exempel av många, skapade fantastiska målningar.
Men sen skar av sitt öra och tog självmord.
Jag emotsäger absolut inte att det finns genier som också är psykiskt sjuka. Det finns massor av kända exempel, bland annat matematikern John Nash som filmen ”A beautiful mind” är baserad på.

Citat:
Bygger man en Ubåt så är man nog rätt smart ändå, detta kan inte det korkade i han ändra på eller du ändra den delen.
Nu måste du väl till slut förstå tanken med det jag sa, eller vill du bara inte?
Jag håller med om detta. En matematiker som kan räkna på ballast-tankars lyftkraft och designa en fungerande ubåt är över genomsnittet intelligent. En matematiker som räknar på raketers lyftkraft måste vara ännu mer skicklig - vikt/lyftkraft-förhållandet är extremt känsligt då det är så små marginaler. Det är därför bara den pyttelilla toppen av en raket innehåller det som ska transporteras ut i rymden medan resten av den jättelånga raketen innehåller bränsle.

Matematiker på den här nivån borde väl utan några som helst problem kunna räkna ut hur mycket tyngder som behövs för att sänka torson av en kvinna? Skulle alltså en av Skandinaviens största experter på lyftkraft under och över vatten misslyckas med att få en egenhändigt utvald delmängd av en kvinna att sjunka?

Jag förstår att du inte följt med i den här tråden från start och därför inte vet om att Madsen inte själv byggt de där ubåtarna, utan bara tagit åt sig äran för bygget. Han har dock deltagit i de hobbygrupper som laddat ner ritningarna från internet och byggt ubåtarna. Madsen är själv oskolad men gillar att svetsa. Han svetsade och svetsade, men man kan inte svetsa sig smart - i så fall skulle Sverige haft världens smartaste person som statsminister (inget ont om svetsare i övrigt).

Citat:
Sen om man kommer fram till att han är en mördare, så kommer detta vara det centrala folk ser och den dumhet som följde med där i hans agerande.
Jag bara antar det är där du är.
Nej, jag är där att jag ser en person som blir kritiserad av sina egna kollegor i gruppen som bygger ubåten eftersom han inte deltar i bygget. Sen ser jag att samma person tar åt sig äran för bygget som han knappt deltagit i. Sen ser jag en person som ljuger och bedrar för att skapa en bild av sig själv som en intelligent ubåtsbyggare trots att han är en simpel charlatan. Du vet väl att han stal ubåten Freja från den första ubåtsgruppen han deltog i? Det blev en rättslig process som han givetvis förlorade. Då tog han ubåten och åkte ut och sänkte den i havet.

Sen ser jag också att en liten klick journalister blir så lockade av den bild han skapat av sig själv och sitt geni, att de inte gjort den nödvändiga bakgrundskontroll som journalister gjorde på den tiden de hade bättre ekonomi. Resultatet är att PM:s psykopatiska drag hålls dolda, och han tillåts själv berätta den påhittade historien om sitt eget intellekt. De journalister som senare möts av de tidigare kollegornas och medarbetarnas avsky mot honom och hans lögner, hamnar i ett läge där de som faktiskt känner till bakgrunden blir kritiserade för att missunna den store ubåtsbyggaren hans framgångar.

Det är lätt att bli förförd och duperad av psykopater - det är säkert så han kommit in i ubåtsgrupperna från första början. Det är säkert också varför Kim Wall klev ner i hans ubåt utan att göra den bakgrundskontroll som skulle räddat hennes liv.
Citera
2017-10-04, 20:20
Medlem
Citat:
För hennes skull hoppas jag att detta med luckan är sant, att hon dog av det innan han utförde sina sjuka handlingar på henne. Att linsen ploppat ut pga att ögonen torkat typ nån timme efter hon va kliniskt död... Men oddsen för det är väl inte så hög är jag rädd.
Mina tankar går till anhöriga, och som förälder så kan jag inte ens föreställa mig hur hennes har det nu... <3

Ja hoppas kan man alltid, men som sagt så är inte oddsen så höga. Ja tankarna går ofta till familjen o släktingar <3..usch, har själv en dotter i hennes ålder..tvi vale att inte få begrava sitt barn/syster...pga av en psykopat..inte en gång har han nämnt KIM??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in