2017-10-03, 23:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Någon annan minns säkert bättre hur det låg till. Men direkt bara han hittades och inte hon, tänkte jag mord. Så jag är inte förvånad att polisen också blev misstänksamma.

Det du nämner här stämmer mycket väl överens med hur jag minns det också.
Citera
2017-10-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antitesify
Från vem, menar du från någon som visste?
Troligen någon som reagerat innan hon och båten försvann. Kanske till och med tidigare tips. Någon som visste att han umgicks med sådana tankar och som polisen tog på allvar. Polisens agerande under eftersök och uppdykande är inte normalt. Man misstänkte direkt att det inte stod rätt till med god anledning som det visade sig. Någon ganska nära honom är en bra gissning.
Citera
2017-10-03, 23:12
Medlem
Citat:
Jag tror inte de anhöll honom direkt. De tog honom till förhör angående att Kim Wall fortfarande var försvunnen. Han sa att hon blivit avsläppt på ett ställe, men kameror motbevisade det hela senare. Och jag tror att han senare samma dag sa att hon dog i en olycka och blev begravd till sjöss. Sen hade han ju blod i en näsborre och på en närbild såg det ut som han hade blod i nagelbanden (kan minnas fel). Så allt stämde liksom inte. Att ubåten med eventuella bevis sjönk exakt när han blev räddad försvårade nog också.

Om jag inte minns fel så sa han också något i början om att alla på båten mådde bra. Men det var bara han i båten när han blev räddad. Någon annan minns säkert bättre hur det låg till. Men direkt bara han hittades och inte hon, tänkte jag mord. Så jag är inte förvånad att polisen också blev misstänksamma.
Han sa att han var på väg in i hamn och alla ombord mår bra. Vid den s k räddningen sa han att han var ensam. Så redan där var han fel på det.
Citera
2017-10-03, 23:12
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Jag tycker motiv och annat är ovidkommande, han har med upprepad rörelse fört sin hand in i hennes underliv och hållt i en kniv samtidigt medans hon levde. Punkt, alla vet om det. Resten av livet inom lås och bom. Bra.
Citera
2017-10-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Många
Trevlig gnu, elak delfin, empatisk hund, hänsynslöst lejon, ambivalenta katter, snälla elefanter
Peter Madsen är trots allt en människa rent taxonomiskt. Så lite off-topic? 🤠
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han sågs samma eftermiddag som turen med Kim gå med en såg mot båten, troligen mord- eller i vart fall styckvapnet. Det är en stark indikation till att det var planerat.
Ja det har du rätt i men så dåligt planerat att man häpnar!
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte de anhöll honom direkt. De tog honom till förhör angående att Kim Wall fortfarande var försvunnen. Han sa att hon blivit avsläppt på ett ställe, men kameror motbevisade det hela senare. Och jag tror att han senare samma dag sa att hon dog i en olycka och blev begravd till sjöss. Sen hade han ju blod i en näsborre och på en närbild såg det ut som han hade blod i nagelbanden (kan minnas fel). Så allt stämde liksom inte. Att ubåten med eventuella bevis sjönk exakt när han blev räddad försvårade nog också.

Om jag inte minns fel så sa han också något i början om att alla på båten mådde bra. Men det var bara han i båten när han blev räddad. Någon annan minns säkert bättre hur det låg till. Men direkt bara han hittades och inte hon, tänkte jag mord. Så jag är inte förvånad att polisen också blev misstänksamma.

Jag tror att polisen ja gamla flashbackare har det gemensamt att vi direkt tänker på "MORD" där vanliga blåögda och inte förstörda människor tänker på "olycka". Polisen har sett så mycket elände och vi har läst för många FUP:ar för att kunna tro gott om människor. Man tror på "mord" tills motsatsen bevisas..
Citera
2017-10-03, 23:14
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nja, riktigt så enkelt var det nog inte. Att man inte kan få radiokontakt med en ubåt är i sig inget konstigt

Det som ska ha varit det som orsakade det snabba pådraget ska ha varit ett SMS från KW, som alarmerade hennes pojkvän. Och därmed finns också ett mycket större incitament att starta en sjöräddningsoperation. Jag är dock lite fundersam till det här SMSet, jag skulle gärna vilja ha lite mer information om det. Är det verkligen bekräftat?
Nåväl, detta SMS är då också ett starkt skäl för polisen att redan från start misstänka PM för brott.
Även jag var imponerad av polisens mycket snabba och handlingskraftiga agerande i ärendet direkt från start. Men som sagt, SMS'et var antagligen orsaken till det.

Samtidigt undrar jag, var finns bekräftelsen på detta SMS?
Det var väl en trådspekulation baserad på att polisen var så "på" så fort PM kom iland.
Eller har jag missat något?
Citera
2017-10-03, 23:15
Medlem
trngws avatar
Ett par andra saker man kan fundera över är följande.

Dels att PM's älskarinna sa att de hade planerat en färd bara någon dag eller dagar efter turen med KW.
Det väcker funderingen om PM egentligen planerat henne som offer.

Dels att, vad jag förstår, så kontaktade KW PM så pass sent som bara dagen innan, eller två dagar innan avfärden, vilket ger PM kort om tid att planera sitt dåd när han inser att han nu har chansen. Kanske måste han omplanera dådet till KW istället för sin älskarinna.

Jag vill minnas att älskarinnan sagt att hon (han?) haft sex med PM i ubåten en gång innan. Kanske var det lite av en "generalrepetition" för PM.
Citera
2017-10-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag tycker det är svårt att bli klok på denna saken och mycket är nog möjligt.

Men hur kan han då ha undvikit att bli upptäckt innan, med tanke på hur många fel han gjort denna gången?

1. Han väljer en brottsplats som han är extremt knuten till.
2. Han väljer ett brottsoffer som många visste kunde knytas till både honom och brottsplatsen.
3. Han utför brottet på ett ställe och sätt som grovt försvårar saneringsarbetet.
4. Han väljer ett brottsoffer som har anhöriga som förväntar offret tillbaka inom några timmar och som vet att Peter Madsen är med offret.
5. Han klarar inte sänka liket ordentligt.
6. Han drar lögner, som han med rätt grundläggande förberedelser borde ha insett hade blivit synade rätt snabbt.
7. Han glömmer göra sig av med komprometterande bevismaterial.

Vad är det egentligen som talar för att brottet var planerat eller att han mördat innan?

1. Att han tycks ha haft en såg med sig?
2. Att han sett på tortyrfilmer och mord?
3. Att han skrivit lite fantasifullt om att begå något sensationellt brott?
4. Att mordet tycks ha varit brutalt?

Fyll gärna på. Av det jag kan se just nu känns det dock aningen tunt jämfört med argumenterna mot, och allt för tunt för att skriva saker som "Självklart har han mördat innan."och så vidare.

8 eller 5? Han har tidigare annonserat att han tänker obstruera mot polis och rättsväsen, "utmana" dom. ( argument mot eller för planering?). Jag tycker emot, för en planerande mördare har väl inte så mycket för att annonsera sin brottsliga handling, så 8, emot!
------------------------------------------------
5b, emot, han är ute och åker i farleden, där han förmodligen tänkt "dumpa" hela liket, men misslyckas att dra upp det genom tornet. Det, är såklart en spekulation, men skulle stämma med det han sa iland, det han TÄNKTE göra, dumpa det helt. Därefter uppsöker han sin "sovplats", på botten, styckar upp KW, och gör sig sedan av med bitarna inne i bukten, då är vi inne på morgontimmarna. Det hela gick åt skogen, vad gällde planen......

Hoppas du inte tyckte jag förstörde din lista med lite "transporttankar", som mycket väl kan stämma med dagens nya fakta.
Citera
2017-10-03, 23:19
Medlem
Försvaret tog upp att rekonstruktionen inte hade blivit gjord, en sån verkar ju nu helt meningslös. Hur än en rekonstruktion skulle falla ut kommer den att ge ytterligare bevis för PMs skuld. Eller hur tänkte försvaret tro.
Citera
2017-10-03, 23:19
Medlem
Hemskt detta. Undrar just vad han gjort mot hennes huvud? Också en central och laddad kroppsdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in