2017-08-03, 16:12
Medlem
martinvaxjos avatar
Så bra att jag hittade denna tråden för jag tyckte inte jag fick bra svar i den tråden jag startade: (FB) Anser ni att Telenor ett klandervärt omoraliskt företag?

Min mamma som börjar bli en liten aning dement blev övertygad att skriva kontrakt på en Huawei Honor 8 från en butiksföreståndare som kallar sig "Ari Abdullah" på Telenor i Kristianstad. Hon trodde på rekommendation från en vän att Telenor var ett bra företag och vänster som hon är har hon inga fördomar eller efterdomar mot utlänningar.

Telefonen verkade fungera men hon kunde inte ringa på den. Givetvis skulle hon gått tillbaka direkt med den, men hennes man är cancersjuk så det fick vänta. Telefonen såldes INTE inplastad, enligt både henne och hennes man. Jag litar på deras vittnesmål och ställde frågan flera gånger för att vara ordentligt säker.

Fråga 1: Är försäljningen av en icke-inplastad telefon tagen ur förpackningen en indikation på att telefonen är stulen?

Jag provade telefonen och insåg att telefonen var låst och att endast gästsessionen fungerade efter omstart. Jag gick med henne till butiken och "Ari Abdullah" beskyllde henne för att ha låst telefonen med en kod, men sade att han kunde låsa upp den för 350kr.

Fråga 2: Kan det ha varit "Ari Abdullah" som låst den för att tjäna extrapengar?

Jag frågade “Ari Abdullah” om han och de anställda hade provision. Han svarade Nej.

Fråga 3: Kan någon bekräfta eller dementera ifall Telenor verkligen har försäljare som arbetar helt utan provision? Det verkar märkligt.

Nåväl. Båda jag och min mor var förbannade. Vi har vissa principer.

Fråga 4: Är det rimligt att min gamla mor betala för att reparera en telefon som inte fungerar från första början?

Vanja Florid på Telenor centralt verkade få order av sin chef att inte låta köpet gå tillbaka eftersom min mor väntat mer än två veckor p.g.a. att hennes man är cancersjuk. Jag tycker Telenor kunde gjort ett undantag.

Fråga 5: Anser ni att Telenor är ett omoraliskt klandervärt företag som inte gör ett undantag i detta fall?

Nåväl. Jag är maskiningenjör så jag beslöt att försöka öppna telefonen själv. Till slut fick jag upp SIM-kortshållaren med en bakvänd nål och en fingerborg trots att inget verktyg medföljt i lådan. Simkortet fanns i alla fall på plats.

Fråga 6: Ska inte ett SIM-kortsverktyg ligga i lådan?

Jag sökte på nätet och fann snabbt Youtube hur man gör en hårdvarureset. Tog 5 minuter att genomföra. Enkelt.

Fråga 7: Är inte 350kr ockerpris för 5 minuters arbete?

När jag fortsatte insåg jag att någon måste ha loggat in på telefonen förrut (Kanske den förra ägaren? Kanske någon annan som varit i kontakt med telefonen efter köpet?) och att man måste använda en e-postadress för att ens kunna använda telefonen. Min mamma hade ingen e-postadress.

Fråga 8: Måste inte försäljaren undersöka nivån på personens IT-intresse innan denne prånglar på en äldre dam en modern Smartphone?

Nåväl. Jag skapade en e-postadress åt henne, men saken blev nu betydligt knivigare. Google hade nämligen låst telefonen, men tillslut fann jag:

BYPASS GOOGLE Account HUAWEI Mate 8, Honor 8, P8, P9, Lite | Remove
Factory Reset Protection FRP
https://www.youtube.com/watch?v=eiGDRlM91sQ

Fy fan. Det tog ca en timme att utföra för mig.

Fråga 9: Vad hade detta kostat att utföra tror ni?

Jag. Fick stoppa och spola tillbaka ofta och några varningar under processen fick mig aningen misstänksam.

Fråga 10: Är detta förfarande tryggt? Är telefonen säker nu? Hur vet jag det?

Jag har rekommenderat morsan att endast använda telefonen för att surfa, maila och ringa, men inte till bankärenden eller inköp tills vidare.

Fråga 11: Anser ni att Telenor ett klandervärt omoraliskt företag eller är det min lite dementa mor med en cancersjuk man som är klandervärd?

Tacksam på förhand för era kompetenta svar på mina frågor.
Citera
2017-08-04, 11:43
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Wall of Text
Tråkigt det som har hänt er. Jag skulle inte säga att Telenor är ett omoraliskt företag, däremot har dom nog en del anställda med tveksam moral.

Din mamma har antagligen inte fått en begagnad telefon, det jag tror säljaren gjort är att "hjälpa din mamma komma igång" med telefonen i butik, tagit upp den (så det blir krångligare att ångra köpet), starta upp den, osv. Tror även här att han kan ha lagt in kodlåset med en kod som din mamma givit och sedan glömt pga demens.

Dock vet jag inte varför han tjafsade om 350 kr för att "låsa upp telefonen", då det rör sig om operatörsupplåsningar och inte kodlåset.

Om du nu gjort en fabriksåterställning så är allt grönt, det är bara att köra, även med bankärenden och liknande.
Citera
2017-08-23, 21:19
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Tråkigt det som har hänt er. Jag skulle inte säga att Telenor är ett omoraliskt företag, däremot har dom nog en del anställda med tveksam moral.

Din mamma har antagligen inte fått en begagnad telefon, det jag tror säljaren gjort är att "hjälpa din mamma komma igång" med telefonen i butik, tagit upp den (så det blir krångligare att ångra köpet), starta upp den, osv. Tror även här att han kan ha lagt in kodlåset med en kod som din mamma givit och sedan glömt pga demens.

Dock vet jag inte varför han tjafsade om 350 kr för att "låsa upp telefonen", då det rör sig om operatörsupplåsningar och inte kodlåset.

Om du nu gjort en fabriksåterställning så är allt grönt, det är bara att köra, även med bankärenden och liknande.

Tack för din åsikt, men anser du verkligen inte att de anställdas samlade moral utgör företagets samlade moral?

Hur moralskt är det att programmera in kodlås till äldre människor, kodlås som ändå är extremt lättknäckta?

Hur moraliskt är det att ta 350kr för 5 minuters arbete?

Det är min fasta övertygelse att Telenor verkligen behöver en bättre och högre moraliskt stående ledning om de vill behålla kunder på lång sikt. Man behöver, enligt min mening, inte vara raketingenjör eller schackmästare för att förstå det långsiktiga resultatet av diverse "Ari Abdullas" på Telenors försäljningsställen.
Citera
2017-08-23, 21:53
Medlem
elbels avatar
Varför är det så dålig kvalitet på samtalen med lyca, de använder ju telenor nätet?
Citera
2017-09-17, 04:13
Medlem
Hade en annons ute förra helgen och fick ett par meddelande på mobilsvar då jag hade mobilen på flygplansläge under ett par timmar. Problemet blev att om personen inte lämnade sitt nummer i mobilsvarsmeddelandet så ger Telenor mig inget sätt att återkomma till personen. SMS:et meddelar bara att jag har ett nytt meddelande i mobilsvar och mobilsvaret meddelar bara antalet nya och gamla meddelande. Känns nästan omöjligt att det är meningen att det ska fungera på det viset, så det måste väl ändå vara jag som har missat något?
Citera
2017-09-27, 00:15
Medlem
Överväger Telenor som operatör, finns det någon som anser att man inte bör bli kund där? Hur är det med möjligheten till förhandling vid tecknande av abonnemang?
Citera
2017-09-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Tack för din åsikt, men anser du verkligen inte att de anställdas samlade moral utgör företagets samlade moral?

Men du baserar ju företagets moral på en eller två personers handlande?
Telenor måste ha nära ett hundratal anställda i sina affärer, 5-600 som jobbar med kundtjänst och sedan flera hundra till som jobbar med allt annat bakom. Lägger man till de som jobbar med fältservice så är det ännu flera.

Tyvärr så är det som säljare väldigt svårt med folk som lider av demens och liknande. Om någon går in i en affär och efterfrågar en vara, och dessutom går igenom kreditkontrollen (Vilket går att spärra, om man vill att sånt här inte ska hända.) så måste man som säljare kunna lita på att personen är vid sina sinnes fulla bruk.

Förövrigt så är personen du pratade med på "Telenor centralt" med största sannolikhet en 19 åring som sitter i kundtjänst som sitt första jobb och har absolut 0 beslutsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför är det så dålig kvalitet på samtalen med lyca, de använder ju telenor nätet?

Bara du som upplever det så eller är det flera personer? Annars kan det vara din telefon som strular.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Hade en annons ute förra helgen och fick ett par meddelande på mobilsvar då jag hade mobilen på flygplansläge under ett par timmar. Problemet blev att om personen inte lämnade sitt nummer i mobilsvarsmeddelandet så ger Telenor mig inget sätt att återkomma till personen. SMS:et meddelar bara att jag har ett nytt meddelande i mobilsvar och mobilsvaret meddelar bara antalet nya och gamla meddelande. Känns nästan omöjligt att det är meningen att det ska fungera på det viset, så det måste väl ändå vara jag som har missat något?

Tror det fungerar som det är tänkt. Eftersom din telefon inte är uppkopplad mot nätet så går ju inget samtal fram alls. Din telefon känner alltså inte av att den har missat något inkommande samtal. Det är väl allmänt vett att man lämnar sitt nummer när man lämnar röstmeddelande?

Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Överväger Telenor som operatör, finns det någon som anser att man inte bör bli kund där? Hur är det med möjligheten till förhandling vid tecknande av abonnemang?

Täckningen är bra, med allt som det innebär. Kundtjänsten är okej så länge det inte handlar om problem man satt sig i själv (Inkasso, telefonen trasig osv). Priserna är rätt dåliga och du har väldigt dåliga möjligheter till att förhandla, ifall det inte körs någon speciell kampanj så skulle jag säga att du kan få ner det max 50kr/mån med lite tur.
Senast redigerad av hax1 2017-09-27 kl. 10:54.
Citera
2017-09-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Men du baserar ju företagets moral på en eller två personers handlande?
Telenor måste ha nära ett hundratal anställda i sina affärer, 5-600 som jobbar med kundtjänst och sedan flera hundra till som jobbar med allt annat bakom. Lägger man till de som jobbar med fältservice så är det ännu flera.

Tyvärr så är det som säljare väldigt svårt med folk som lider av demens och liknande. Om någon går in i en affär och efterfrågar en vara, och dessutom går igenom kreditkontrollen (Vilket går att spärra, om man vill att sånt här inte ska hända.) så måste man som säljare kunna lita på att personen är vid sina sinnes fulla bruk.

Förövrigt så är personen du pratade med på "Telenor centralt" med största sannolikhet en 19 åring som sitter i kundtjänst som sitt första jobb och har absolut 0 beslutsrätt.

Bara du som upplever det så eller är det flera personer? Annars kan det vara din telefon som strular.

Tror det fungerar som det är tänkt. Eftersom din telefon inte är uppkopplad mot nätet så går ju inget samtal fram alls. Din telefon känner alltså inte av att den har missat något inkommande samtal. Det är väl allmänt vett att man lämnar sitt nummer när man lämnar röstmeddelande?

Täckningen är bra, med allt som det innebär. Kundtjänsten är okej så länge det inte handlar om problem man satt sig i själv (Inkasso, telefonen trasig osv). Priserna är rätt dåliga och du har väldigt dåliga möjligheter till att förhandla, ifall det inte körs någon speciell kampanj så skulle jag säga att du kan få ner det max 50kr/mån med lite tur.

Mina största farhågor är väl om man får en bra service, tex bra bemötande om man nu har behov av att besöka en butik? Ang om man nu sätter sig i inkasso så är väl min fråga om Telenor är struliga med fakturor? skickar de dubbla fakturor? kommer de sent? strular det på något sätt?

Sen om man nu råkar ha sönder telefonen, är det helt meningslöst att besöka butiken i din mening? om man nu vill att de ska laga den så skickar dem väl den till en verkstad? frågan är kanske hur pass bra de är på att ta kunders ärenden?

Telenor kontantkort har fungerat oerhört bra, mest för smidigheten osv som jag överväger att skaffa abonnemang...
Citera
2017-09-28, 10:27
Medlem
Citat:
Mina största farhågor är väl om man får en bra service, tex bra bemötande om man nu har behov av att besöka en butik? Ang om man nu sätter sig i inkasso så är väl min fråga om Telenor är struliga med fakturor? skickar de dubbla fakturor? kommer de sent? strular det på något sätt?

Sen om man nu råkar ha sönder telefonen, är det helt meningslöst att besöka butiken i din mening? om man nu vill att de ska laga den så skickar dem väl den till en verkstad? frågan är kanske hur pass bra de är på att ta kunders ärenden?

Telenor kontantkort har fungerat oerhört bra, mest för smidigheten osv som jag överväger att skaffa abonnemang...

Min erfarenhet är att man får bra bemötande, men det finns ju såklart de som skulle hävda motsatsen. Men är man själv trevlig och ger ett bra bemötande så får man i regel likadant tillbaka.
Skulle du hamna hos inkasso så gör Telenor inte något för att hjälpa dig utan man får snällt betala till inkassobolaget. Innan du går till inkasso så får du fakturan följt utan en påminnelse.

Skulle telefonen gå sönder så hjälper butiken dig såklart med att skicka den till verkstad, vilket ofta brukar fungera bra.
Citera
2017-11-04, 15:49
Medlem
När man är inloggad på mina sidor, hur långt tillbaka kan man hämta upp trafikspecifikationer, se ringda nummer, vilka man skickat sms till osv?
Citera
2017-11-04, 17:25
Medlem
puckots avatar
Citat:
Mina största farhågor är väl om man får en bra service, tex bra bemötande om man nu har behov av att besöka en butik?

Som vanligt beror det väl på vem man frågar, olika människor har säkert olika upplevelser. Har läst flera omdömmen om Telenor som har varit dåliga, men också många som har varit positiva. Själv när jag hade Telenor så hade jag i princip bara bra erfarenheter av dom och deras kundservice. Och nu vet jag inte hur det ser ut hos andra operatörer, jag har testat långt ifrån alla.

Men på den tiden när jag hade Telenor så upplevde jag också att närvaron på Telenors kundservices var väldigt bra. Jag kunde ofta få svar på mailen eller på Facebook väldigt sent på vardagskvällarna långt efter vanlig kontorstid eller på alla möjliga tider under helger. Ibland kunde någon jeppe sitta och svara på Facebook-supporten kl. 2-3 på natten en lördag eller söndag.
Citera
2017-11-04, 18:42
Medlem
NaZdravis avatar
Skickade mail till Telenor förut att jag vill säga upp mitt abonnemang, som har bindningstid till den femte januari. Kommer de skicka slutfaktura eller gnälla om bindningstiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in