Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 10:24
  #1801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croissant
Nu efter att jag sagt upp abonnemanget erbjuder telenor samma abonnemang för 279kr med 20 GB istället för 399kr med 15 GB. Det är fortfarande inte tillräckligt bra men är ett tecken på att fler borde säga upp sina abonnemang.

Det var ju fördelaktigt för dig!
Men dom som har FRI surf tror jag knappast vill säga upp sina abb!

Dessutom kommer alla EU priser gälla samtliga abb!
Det kan inte Telenor göra något åt! Annat än kanske stänga av roaming helt!

Har ett finskt abb där det pågår enorm debatt!
Operatören vill inte införa EU priserna sökt dispens, men man hör inget oficiellt från operatören om saken.
Om operatören ej säger nåt inom en månad ska priserna för fri roaming i alla fall gälla efter 15/6.
Säg att det blir nu en himmla hallå att det är det här som gäller så ska det gälla först från 18/6, dvs 15/6, 16/6, 17/6 samma priser som hemlandet

Men just Telenor har ju alltid haft bra roamingpriser! En av anledningarna varför jag har Telenor också,
Skönt kunna ta emot samtal utan avgifter och kunna ringa för 10kr per timme Sverigesamtal från Finland och Spanien
Citera
2017-05-18, 20:13
  #1802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Det var ju fördelaktigt för dig!
Men dom som har FRI surf tror jag knappast vill säga upp sina abb!

Dessutom kommer alla EU priser gälla samtliga abb!
Det kan inte Telenor göra något åt! Annat än kanske stänga av roaming helt!

Har ett finskt abb där det pågår enorm debatt!
Operatören vill inte införa EU priserna sökt dispens, men man hör inget oficiellt från operatören om saken.
Om operatören ej säger nåt inom en månad ska priserna för fri roaming i alla fall gälla efter 15/6.
Säg att det blir nu en himmla hallå att det är det här som gäller så ska det gälla först från 18/6, dvs 15/6, 16/6, 17/6 samma priser som hemlandet

Men just Telenor har ju alltid haft bra roamingpriser! En av anledningarna varför jag har Telenor också,
Skönt kunna ta emot samtal utan avgifter och kunna ringa för 10kr per timme Sverigesamtal från Finland och Spanien

Du är medveten om att operatörerna kan sätta begränsningar oavsett vad som erbjuds i hemlandet?

Tex så finns det abonnemang som ger 20GB i Sverige men 5GB utomlands, helt ok enligt bestämmelsen.
Citera
2017-05-19, 03:42
  #1803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Du är medveten om att operatörerna kan sätta begränsningar oavsett vad som erbjuds i hemlandet?

Tex så finns det abonnemang som ger 20GB i Sverige men 5GB utomlands, helt ok enligt bestämmelsen.
Ja såklart.
Men vad jag förstått så ska tal och sms vara obegränsat, det talas i alla fall febrilt bara om datamängder.

Men är det tillåttet och göra vad man vill med kontantkort kan man undra?

Så gör Comviq, minsta paket 49kr knappt nån data samtal eller sms och gäller BARA 7 dagar!
Dvs detta blir egentligen dyrare historia om jag vill ha en telefon som fungerar utomlands
Såhär gör även ett bolag i Estland.


Vad kommer hända med Tex Telenor kontant? Har idag suveräna 10kr/samtal och gratis ta emot samtal.

Telia??? (skriver och tjatar bara om abbonemang och om hur fritt det är), slutar refill fungera utomlands 15/6?

Knappt någon verkar veta nåt eller vilja tala till oss kunder.
Irriterande då alla har vetat det här sedan länge tillbaka, fattar inte varför man ska förhandla priser eller vad det nu är dom sysslar med i sista stund
__________________
Senast redigerad av sathulken 2017-05-19 kl. 03:55.
Citera
2017-05-20, 17:08
  #1804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Ja såklart.
Men vad jag förstått så ska tal och sms vara obegränsat, det talas i alla fall febrilt bara om datamängder.

Men är det tillåttet och göra vad man vill med kontantkort kan man undra?

Så gör Comviq, minsta paket 49kr knappt nån data samtal eller sms och gäller BARA 7 dagar!
Dvs detta blir egentligen dyrare historia om jag vill ha en telefon som fungerar utomlands
Såhär gör även ett bolag i Estland.


Vad kommer hända med Tex Telenor kontant? Har idag suveräna 10kr/samtal och gratis ta emot samtal.

Telia??? (skriver och tjatar bara om abbonemang och om hur fritt det är), slutar refill fungera utomlands 15/6?

Knappt någon verkar veta nåt eller vilja tala till oss kunder.
Irriterande då alla har vetat det här sedan länge tillbaka, fattar inte varför man ska förhandla priser eller vad det nu är dom sysslar med i sista stund
Tycker att du borde läsa på lite mer om vad det står i denna bestämmelse: Här och här, för om jag ska vara helt ärlig så låter du som en person som har suttit med ditt kontantkort i flera år och blir sur när du inte får samma villkor som en person med abonnemang.


Finns ingenstans i bestämmelsen att det ska ingå kontantkort överhuvudtaget, vet att vissa operatörer kommer spärra kontantkort helt och hållet pga att det inte är hållbart att leverera samma typer av villkor som för abonnemang.

Informationen kommer förmodligen gå ut inom de närmsta dagarna, du kan ändå inte ta del av ändringarna på ett tag.

Alla vet inte alls om vilka priser som man ska bestämma, operatörerna har fler än ett abonnemang som det ska bestämma villkor för, det är inget som görs över natten, det optimeras efter vad konkurrenterna erbjuder också.
Citera
2017-05-22, 16:19
  #1805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Telia??? (skriver och tjatar bara om abbonemang och om hur fritt det är), slutar refill fungera utomlands 15/6?

Kanske fel diskussion i en Telenor-tråd..., men ändå, eftersom frågan kom upp. Jag har ett gammalt Refill kontantkort och de skickade den 4 Maj ut följande SMS:
"Hej! Vi vill att du ska känna dig hemma i Europa. För att kunna surfa, ringa och skicka meddelanden inom EU/EES för samma pris som hemma behöver du registrera ditt kontantkort på telia.se/registrerakontantkort. Har du inte ett svenskt personnummer kan du besöka en av Telia butiker från och med 1:a juni och få hjälp med detta. Oregistrerade kontantkort kommer enbart att fungera inom Sverige fr.o.m. den 8:e juni. Hälsningar Telia"

En fundering. Varför i hela fridens dagar ska man behöva regga kortet för att roamingen skall släppas fri?
__________________
Senast redigerad av Gissa vem 2017-05-22 kl. 16:21.
Citera
2017-05-22, 23:58
  #1806
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
En fundering. Varför i hela fridens dagar ska man behöva regga kortet för att roamingen skall släppas fri?

För att säkert veta vart de ska skicka räkningen vid missbruk av kostnadsfri EU-roaming. Operatörerna har nämligen rätt att ta ut en avgift när kortet missbrukas.
Citera
2017-05-23, 15:52
  #1807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
För att säkert veta vart de ska skicka räkningen vid missbruk av kostnadsfri EU-roaming. Operatörerna har nämligen rätt att ta ut en avgift när kortet missbrukas.

Hur kan man missbruka ett kontantkort? Pengarna på kortet tar väl slut och sedan är det stopp?
Citera
2017-05-23, 21:46
  #1808
Medlem
hopp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur kan man missbruka ett kontantkort? Pengarna på kortet tar väl slut och sedan är det stopp?

Genom att t.ex. köpa en bunt billiga ungerska kontantkort och enbart använda dem i ett annat land t.ex. i Sverige.
Citera
2017-05-24, 17:46
  #1809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
För att säkert veta vart de ska skicka räkningen vid missbruk av kostnadsfri EU-roaming. Operatörerna har nämligen rätt att ta ut en avgift när kortet missbrukas.
Haha dom kan ju likväl spärra kortet.
Jag tror det handlar mer om att vissa länder kräver identifiering.
Bla i Norge och Grekland är det lag att även kontantkort har en ägare som går spåra.
Citera
2017-05-24, 17:52
  #1810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Tycker att du borde läsa på lite mer om vad det står i denna bestämmelse: Här och här, för om jag ska vara helt ärlig så låter du som en person som har suttit med ditt kontantkort i flera år och blir sur när du inte får samma villkor som en person med abonnemang.


Finns ingenstans i bestämmelsen att det ska ingå kontantkort överhuvudtaget, vet att vissa operatörer kommer spärra kontantkort helt och hållet pga att det inte är hållbart att leverera samma typer av villkor som för abonnemang.

Informationen kommer förmodligen gå ut inom de närmsta dagarna, du kan ändå inte ta del av ändringarna på ett tag.

Alla vet inte alls om vilka priser som man ska bestämma, operatörerna har fler än ett abonnemang som det ska bestämma villkor för, det är inget som görs över natten, det optimeras efter vad konkurrenterna erbjuder också.
Ok så kontantkortskunder är inte abbonenter

Vill dom ha mer fasta abbonenter kan dom ju likväl förbättra dom andra villkoren.
Tycker även jag det konstigt att kontantkort lönar sig mer annars....

Men att EU ska göra det sämre vara kontantkortskund är bara så galet.
Att jag tror inte det ens sant.
Som med wywallet etc (var bara operatörernas påhitt...enda EU krävde var att det var registrerade kontantkort).
Citera
2017-05-24, 18:00
  #1811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Kanske fel diskussion i en Telenor-tråd..., men ändå, eftersom frågan kom upp. Jag har ett gammalt Refill kontantkort och de skickade den 4 Maj ut följande SMS:
"Hej! Vi vill att du ska känna dig hemma i Europa. För att kunna surfa, ringa och skicka meddelanden inom EU/EES för samma pris som hemma behöver du registrera ditt kontantkort på telia.se/registrerakontantkort. Har du inte ett svenskt personnummer kan du besöka en av Telia butiker från och med 1:a juni och få hjälp med detta. Oregistrerade kontantkort kommer enbart att fungera inom Sverige fr.o.m. den 8:e juni. Hälsningar Telia"

En fundering. Varför i hela fridens dagar ska man behöva regga kortet för att roamingen skall släppas fri?
Aha jag har inte ens fått sån sms.
Fast jag har ju reggad kort ifs.

Det att man måste regga kortet handlar nog om att vissa länder kräver registrerade användare bla Norge och Grekland.
Har refill förut ens fungerat utomlands oreggad?

Dock fick jag en dålig nyhet att maxtan på 19kr dag begränsas till max 100Mb
Enda anledningen jag haft Telia refill.
Så bye bye Telia
Citera
2017-05-24, 20:02
  #1812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Har refill förut ens fungerat utomlands oreggad?

Ja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback