Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Ja där ser man.
Känns vilseledande att beskriva det som att antalet pendlar mellan 1-4 när det har hänt en gång. Men OK. Jag ger mig

Det normala är väl mellan 2 och 3..men med dom yttersta extremerna har det varit mellan 1 och 4 i enstaka säsongen i hyfsat modern tid. AIK enda lag 1997 (inget lag från Stockholms kommun!) och BP:s gästspel. 2007 var fyra lag. Övriga säsonger BP varit uppe har Hammarby inte varit i AS.
Göteborh har mig veterligen aldrig haft färre än 2 lag och som mest en extrem år 2000 med 5 lag! Normala har varit 2-3 lag med 2 lag har börjat bli standard iom Häckend etableting som stabilt allsvenskt lag samt ÖIS och GAIS alltmer långvariga relativa kräftgångar i längre serie.
Annars så tror jag med den nya ekonomiska verkligen att det börjar "sätta sig" vad beträffar vilka lag som spelar i AS. Iaf på längre sikt.
Stockholm: Dom 3 stora, självklart. 3 lag
Göteborg: IFK och Häcken. Finns egentligen inget långsiktigt utrymme för ÖIS och GAIS längre tyvärr. 2 lag
Malmö: MFF. Såklart. MFF hade knappast blivit eller varit en lika självklart maktfaktor i svensk fotboll om dom inte varit så dominanta i Malmö och större delen av Skåne. Så TS slår lite knut på sig själv.