2017-04-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det där är ju dock bara trams. Men jag antar att du bara gissar mest. Men att Malmö är segregerat är inte samma sak som att det inte finns pengar eller företag i staden. Du pratar som om Malmö vore en helt isolerad ö.
Men det finns en poäng. Från att ha varit en industristad med stora arbetsgivare är man nu en stad som lever på bidrag. Arbetsgivarna styrs av politiker och diverse bidrag. De starka männen med kulor och pungkulor lyser med sin frånvaro. Mifs Percy hade varit svårt idag, och därmed är det svårt att starta något som inte är förankrat i politik.

Damlag och diverse sysselsättning för invandrare kan fungera, men knappast en elitsatsning.
Citera
2017-04-25, 20:25
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det är bla det här jag menar med att det kan spela in att det finns fler städer & större tätorter i södra Sverige. Resterna från MFF hamnar ofta i lag från andra städer istället för i stadens småklubbar. Man kan spela i tex Landskrona, Trelleborg, Lund, Hässleholm, Helsingborg, Ängelholm eller Kristianstad.
Det kan också en från Göteborg eller Stockholm, spela i en klubb nära som i Borås, Ljungskile eller Uppsala och Södertälje. Ingen unik skånsk förmåga.

Men i grunden har du givetvis rätt, blir en ung kille i MFF petad finns det andra bra klubbar i närområdet som också kan erbjuda utvecklingsmöjligheter.

Citat:
En annan grej är att Malmö som stad har en kompakt form i jämförelse med Göteborg & Stockholm som spretar ut åt alla håll. Det som i Göteborg eller Stockholm räknas som villaförort, alltså stadsdel, ligger i Malmö ofta utanför staden. Orterna utanför Malmö har egentligen mera karaktären av villaförort snarare än byhåla. Skillnaden mellan villaförort & byhåla är ju att hus i villaförort ofta är dyrare än lägenhet i stan medan hus i byhåla ofta är billigare än lägenhet i en stad.
Nu cyklar du.
Malmö är en platt stad bygd på slätt mark till skillnad från Stockholm och Göteborg. Det du tror är villaförorter är i själv verket hela "städer" inom "staden". Hisingen är en sådan, Nacka en annan och Söderort en tredje. (Guidar dig gärna i min stad, PM:et tas emot med glädje.)

Har detta med fotboll att göra, självklart. I Göteborg och Stockholm finns det väldigt lite mark lämpliga för fotbollsplaner, städerna är mer berg och kullar än åker. Så fotbollsklubbarna i de städerna får kriga för markplätten mot helt andra intressen än i Malmö. I Götet har de stått emot rätt bra, i min stad inte. Tror inte ni där nere fattar våra villkor för ungdomsfotboll och hur vi stridigt under åren utan att ge upp. MFF har åkt på räkmacka sen kriget slutade mot vad IFK eller AIK fått leva med, en smörgås som dödat all konkurrens i den stan är min åsikt.
Senast redigerad av motvall 2017-04-25 kl. 20:35.
Citera
2017-04-25, 20:44
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Nu cyklar du.
Malmö är en platt stad bygd på slätt mark till skillnad från Stockholm och Göteborg. Det du tror är villaförorter är i själv verket hela städer inom "staden". Hisingen är en sådan, Nacka en annan och Söderort en tredje. (Guidar dig gärna i min stad, PM:et tas emot med glädje.)

Häcken & Nacka & dylikt räknas dock i folkmun som Göteborgslag eller Stockholmslag. Det jag vill få fram är att byarna runtomkring Malmö, som på kartan ligger utanför Malmö, i själva verket hör till Malmö. Hade man slagit ihop dessa med Malmö så hade det kanske funnits underlag för ett stort lag till i staden. Nu sprids orterna ut & därmed spelarmaterialet. Höllviken, Vellinge, Svedala, Staffanstorp, Lomma, Bjärred, Hjärup tex hade kanske tillsammans kunnat bli ett BK Häcken. Typ så tänker jag. Priserna på villor där är inte som byhåla på landet. De är snarare villaförort än byhåla. Hör alltså till Malmö trots att de ligger utanför.
Citera
2017-04-25, 22:28
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det är bla det här jag menar med att det kan spela in att det finns fler städer & större tätorter i södra Sverige. Resterna från MFF hamnar ofta i lag från andra städer istället för i stadens småklubbar. Man kan spela i tex Landskrona, Trelleborg, Lund, Hässleholm, Helsingborg, Ängelholm eller Kristianstad.

En annan grej är att Malmö som stad har en kompakt form i jämförelse med Göteborg & Stockholm som spretar ut åt alla håll. Det som i Göteborg eller Stockholm räknas som villaförort, alltså stadsdel, ligger i Malmö ofta utanför staden. Orterna utanför Malmö har egentligen mera karaktären av villaförort snarare än byhåla. Skillnaden mellan villaförort & byhåla är ju att hus i villaförort ofta är dyrare än lägenhet i stan medan hus i byhåla ofta är billigare än lägenhet i en stad.

Kan tyckas konstigt att snacka bostadspriser i en tråd om fotboll men det kan ha viss betydelse. Även om jag själv hatar villaförort & föredrar stan eller bondvischan, så är det attraktivt för många barnfamiljer. Det kan spela in att de som i Göteborg eller Stockholm flyttar ut i villaförort fortfarande bor i det som räknas till tätorten medan i Malmöregionen så bor man utanför tätorten Malmö. Utbudet av spelare sprids alltså ut till samhällen utanför staden & klubbar utanför Malmö.

Bra! Köper det mesta.
Citera
2017-04-25, 23:10
Medlem
Jag tror mest det handlar om att MFF varit i särställning så länge, vem växer upp i Malmö och håller på IFK Malmö eller annat dylikt lag?

Angående Häcken så har ju den föreningen egentligen unika förutsättningar, då dom har cupen som fungerar som basplatta för hela föreningen, förra året var även första året då GC China gick av stapeln, med typ 250 olika lag, det finns visst en park med 40 planer som heter Gothia Cup Park.
Citera
2017-04-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag tror mest det handlar om att MFF varit i särställning så länge, vem växer upp i Malmö och håller på IFK Malmö eller annat dylikt lag?

Angående Häcken så har ju den föreningen egentligen unika förutsättningar, då dom har cupen som fungerar som basplatta för hela föreningen, förra året var även första året då GC China gick av stapeln, med typ 250 olika lag, det finns visst en park med 40 planer som heter Gothia Cup Park.
Tillföll några pengar från GC China Häcken?
Citera
2017-04-26, 07:11
Avslutad
3% av Sveriges befolkning bor i Malmö. Lag från Malmö utgör 6,25% av lagen i Allsvenskan. Malmö är redan överrepresenterade.
Citera
2017-04-26, 07:39
Medlem
Malmö producerar mer än väl för att ha fler lag i AS och SE

Till exempel. Trelleborgs senaste match i superettan hade 7 st (!) i startelvan bakgrund iMFFs ungdomslag. Ytterligare två stycken var från andra Malmölag. Alltså har Malmö mer eller mindre producerat (9 av 11) ett lag i superettan.

I Göteborg hamnar dessa rejects i ÖIS, Gais, Utsikten och Qviding. I Stockholm hamnar de tidigare i Väsby, Vasalund, BP m fl.

Anledningen till att dessa hamnar i Trelleborg och inte LB07, Rosengård eller kanske Lunds BK är först och främst Runes miljonsponsring som skett sen 90-talet.

Detta har gjort att Trelleborg varit det naturliga (men samtidigt konstgjorda) laget för Malmötalanger som inte nått hela vägen till MFFs A-lag.

TFF är i stora drag samma för småklubbarna som MFF är för elitklubbarna. En jätte i sitt sammanhang som dammsugit närområdet på talang, fast på en nivå under MFF.
Senast redigerad av Kentiro 2017-04-26 kl. 07:45.
Citera
2017-04-26, 12:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Stockholm däremot. Där har det pendlat mellan typ 1 och 4 lag oftast. Långt ifrån självklart att dom tre stora varit samtidigt.

Har det verkligen hänt (i modern tid) att det bara är ett Stockholmslag i högsta serien?!
Citera
2017-04-26, 12:46
Medlem
Astrorbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Har det verkligen hänt (i modern tid) att det bara är ett Stockholmslag i högsta serien?!

Är 1997, tillräckligt modernt för dig?
Citera
2017-04-26, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
1997 är stenåldern för kidsen.
Citera
2017-04-26, 15:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit

Ja där ser man.
Känns vilseledande att beskriva det som att antalet pendlar mellan 1-4 när det har hänt en gång. Men OK. Jag ger mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in