Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-09-30, 14:44
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Kan du matte?

Malmö Stad: 273k invånare - 1 lag
Göteborg Stad: 462k invånare - 2 lag
Stockholm Stad: 1,2-1,5 miljoner - 3 lag

Vettigare att se regioner istället. Skåne, Stor GBG och STHLM. Typ samma befolkning.

Där ser vi nu svängningar. T ex Skåne som gått från 3-4 lag till 1 lag. Göteborg har har 2-3 under längre tid och Stockholm haft ett uppsving med troligen 4 nästa år.

Samtidigt så står Skåne fortfarande för mer talanger till landslagen än Stor GBG. De större sthlm klubbarnas satsningar ger nu frukt där sthlm nu börjar ha större mängd talanger i landslagen jämfört med typ bara BP innan.
Hur tänker du har? Om vi lämnar stadsjämförelsen och ska jämföra regioner, så blir väl Sthlm antagligen Mälardalen och då får vi även räkna in ex. Uppsala, Eskilstuna etc... eller "Stor-Sthlm" (2.3-2.5 M invånare) att jämföra med "Stor-Göteborg" och "Stor-Malmö".

Det blir lätt äpplen mot päron, om du jämför en stad med ett landskap.

Det vore intressant att jämföra exempelvis sportslig framgång mot antal tillgängliga planer. Att jämföra det blir enklast på kommunnivå.
Göteborg, 139 planer, 500 000 inv
Malmö, 65 planer, 300 000 inv
Stockholm, 94 planer, 900 000 inv

Lite off-topic
http://www.svensk-fotboll.com/_downl...tik_planer.pdf
Citera
2017-10-01, 12:58
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
När MFF, LB07, Rosengård, Redhawks, Malmö HK, Malmö FBC och Malbas suger upp all sponsring vilket gör det svårt att locka till sig spelare som inte riktigt höll i MFF utan dessa går till närområdesklubbarna istället för Malmöklubbarna.


Skåne är ju lite udda på det sättet att regionen är mer flerkärnig i sin sociala och ekonomiska struktur än GBG och Stockholmsregionen där de två största kommunerna har en tydligare roll. Detta håller väl delvis på att ändras, men det är fortfarande en skillnad.

Detta avspeglar sig ju även på fotbollen, jag menar, inte en jävel håller ju på Kungsbacka.

Jag tror dock det kan finnas möjlighet för fler lag från dessa regioner att etablera sig, redan nu kan en stor andel av svensk BNP hänföras Skåne, Stockholm och Västra Götaland, ca 60-65%, så om framgång är beroende av externt sponsringskapital så är det i dessa regioner förutsättningarna borde vara störst.

Många av landets nya arbetstillfällen skapas också i dessa regioner.
Citera
2017-10-01, 13:35
  #63
Medlem
AIPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Skåne är ju lite udda på det sättet att regionen är mer flerkärnig i sin sociala och ekonomiska struktur än GBG och Stockholmsregionen där de två största kommunerna har en tydligare roll. Detta håller väl delvis på att ändras, men det är fortfarande en skillnad.

Detta avspeglar sig ju även på fotbollen, jag menar, inte en jävel håller ju på Kungsbacka.

Jag tror dock det kan finnas möjlighet för fler lag från dessa regioner att etablera sig, redan nu kan en stor andel av svensk BNP hänföras Skåne, Stockholm och Västra Götaland, ca 60-65%, så om framgång är beroende av externt sponsringskapital så är det i dessa regioner förutsättningarna borde vara störst.

Många av landets nya arbetstillfällen skapas också i dessa regioner.

Det största problemet ifall det kommer upp ett Malmö-lag är att det verkligen inte finns ett underlag i staden, vi har vissa "anrika" äldre klubbar i stan men de har aldrig gjort något avtryck förutom i deras egna områden. Och det "publikunderlaget" som Di Gule hade är nu långt borta. Den enda möjligheten man har är egentligen ifall Percy tröttnar på Redhawks och går ihop med Sigmas ägare (enormt stor MFF:are) och dopar ett lag som Ryssholm.

Tyvärr är det så att MFF mest troligt dödat all konkurrens i resten av Skåne och man kommer bara fortsätta göra det ju fler fotbollsskolor det skapas runt om i regionen. Det enda platsen som är "fridlyst" är nordvästra Skåne men om HIF stannar nere i Superettan ett par år så kommer man till slut äta upp den delen av Skåne med.

Precis som du skriver så är det egentligen bara bra att regionala lag såsom TFF, BOIS, Lunds BK, Kristianstad värvar de spelare som inte platsar i MFF och istället bygger upp sina organisationer där de blir antingen stabila Allsvenska/Superettanlag istället för att åka berg och dalbana hela tiden.
Citera
2017-10-01, 14:24
  #64
Medlem
Ja Helsingborg är ju ert Ellos(i brist på bättre jämförelseexempel)men det verkar ju ändå finnas ett visst stöd för de andra mindre klubbarna, jag har blivit positivt överraskad, hade ekonomin funnits så finns det ju en bas, om än inte så stor.

Jag tycker t ex Häcken har utvecklats, idag har dom ju faktist något som påminner om en riktig klack, även om den är liten. Vem vet hur det är om 10 år, då kanske dom faktist kan fylla Bravida.
Citera
2017-10-01, 15:17
  #65
Medlem
rainbowias avatar
Ja, lite konstigt är det allt. Tycker iaf att Skåne som helhet borde ha 2-3 lag i AS konstant. Gräset är trots allt grönast i Skåne.

Detta har kanske redan tagits upp men när det gäller Malmö så undrar jag vad som hände IFK? Var det något som gick snett redan på 60-talet? Var det inte något bråk mellan MFF och IFK som satte spår sportsligt?

Annars tror jag inom snar framtid HIF blir ett stabilt allsvenskt lag igen och även HBK om man drar linan högre. Hörde att Öster har visioner, stämmer detta?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback