2017-09-27, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I rubriken, som är det första alla läser och det enda många läser, står det: "Kim Wall Was More Than Just Another Woman Killed By A Man"

O.J. Simpson blev heller aldrig dömd för mord...

Förstår inte helt varför du tycker att man ska förhålla sig till det juridiska läget när man uttalar sig om sina åsikter. Hade blivit helt knasigt om man skulle göra det.

Din iver efter att försköna PM och i stället med all din kreativa förmåga prova skuldbelägga och svartmåla offret är djupt oroväckande.

Visst KW ska inte glorifieras bara för hon är ett offer, men det är ett enormt avstånd mellan det och det du hållit på med i denna tråd i över en månad.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-27 kl. 14:44.
Citera
2017-09-27, 14:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
I rubriken, som är det första alla läser och det enda många läser, står det: "Kim Wall Was More Than Just Another Woman Killed By A Man"

Att bara hänvisa till en artikels rubrik är att göra det väldigt lätt för sig.
Du klipper och klistrar ju gärna annars.
Läs gärna det du länkar till innan du går igång och tycker till.
Citera
2017-09-27, 14:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
O.J. Simpson blev heller aldrig dömd för mord...

Förstår inte helt varför du tycker att privatpersoner ska förhålla sig till det juridiska läget när de uttalar sig om sina åsikter. Hade blivit helt knasigt om man skulle göra det.

Din iver efter att försköna PM och i stället med all din kreativa förmåga prova skuldbelägga och svartmåla offret är djupt oroväckande.

Visst KW ska inte glorifieras bara för hon är ett offer, men det är ett enormt avstånd mellan det och det du hållit på med i denna tråd i över en månad.

Det där är inte en privatperson. Hon var väninna med K ja, men hon skriver i egenskap av journalist på en tidning. Mycket stor skillnad faktiskt, för folk är vana att lita på det som står i tidningar - till skillnad från det som privatpersoner skriver på Facebook t.ex..

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Att bara hänvisa till en artikels rubrik är att göra det väldigt lätt för sig.
Du klipper och klistrar ju gärna annars.
Läs gärna det du länkar till innan du går igång och tycker till.

Nej, det var du som högg i onödan. Du borde be om ursäkt i stället. Rubriken är det enda som många läser av en artikel, så det är ännu värre om det är fel där än om det är fel i ingressen eller brödtexten.

Det ligger för övrigt ute en reklamvideo för den där fonden de har startat, där Kim finns med i ett bildspel av dödade journalister. De andra har VERKLIGEN mördats för att de försökte avslöja sanningen om korrupta regimer och makthavare, krigets fasor o.s.v.. ÄVEN om det skulle vara så att M har dödat henne (vilket ingen vet än, och en anklagad ska anses oskyldig tills han är dömd i en riktig domstol - detta gäller även i USA för övrigt), så gör inte det att hon hamnar i journalist-martyrernas Hall of Fame. Faktiskt. Det sätter henne i samma liga som Bettan, som glatt hoppar in i en främmande mans bil på hemväg från krogen...

EDIT: meningen "We must not let the narrative of Kim Wall be just another story of a woman killed by a man" står i brödtexten också, ganska långt ner, bland allt enfaldigt feminismtrams. Det är ganska hemskt att en kvinna som arbetar som journalist inte vet att man inte får göra så - alltså peka ut någon som mördare, som om det vore ett faktum, innan han är dömd i domstol!
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-27 kl. 14:37.
Citera
2017-09-27, 14:28
Avstängd
448s avatar
Citat:
Du har babyface, alltså..?

Jag är kille och inte tjej för det första - avataren har jag för skojs skull

Näe jag är inget babyface så sett men ser väldigt ung och välbehållen ut - desutom är jag snygg.
Brudar får tunghäfta och vågar inte prata med mig o.s.v.
Haha - jag har råkat att jag sutit på en restaurang och en 12 årig blondin kommit fram till mig och sagt att "jag frågade min pappa om du kunde sitta vid vårat bord för du var ensam"
Häftig dejt för en 40 åring - med svärfar och svärmor - haha

Men iaf för och inte spamma , en person som mår bra och är frisk åldras inte i den takt som Madsen.
Den åldringstakten ser man hos maktgalna personer som förlorat kontrollen - dom är vakna dygnet runt och försöker överlista omgivningen
Citera
2017-09-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag är benägen att hålla med om att tråden numera verkar fokusera mer på huruvida man personligen tycker om KW eller PM bär mer skuld till olyckan/brottet eller ej. Synd att det blivit mycket tjafs.

Annars är tråden intressant att följa i ett brotts-/kriminalrelaterat perspektiv.

Det är högintressant och måste vara mycket unikt, man kan förställa sig att det kan bli ett "klassiskt" fall i juridikutbildningen, just för att det verkar innehålla det mesta, och ha många möjliga utfall. Den slutsatsen kan jag dra, trots att vi är mitt uppe i det, och rättsprocessen har knappt startat.

Som flera andra också har sagt, det kommer nog att dröja, innan åtal väcks. Jag skulle inte bli förvånad, om det är minst ett halvt år borta, kanske mer. Tråden kan kanske leva ett liv under tiden, men utan nya fakta att jobba vidare med, men även här kan det ju komma överraskningar, närmast är väl att fler kroppsdelar hittas. Man kan också tänka sig fler överraskningar i och kring PM's liv, även om mycket redan är uppe på ytan.....
Citera
2017-09-27, 17:28
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag är benägen att hålla med om att tråden numera verkar fokusera mer på huruvida man personligen tycker om KW eller PM bär mer skuld till olyckan/brottet eller ej. Synd att det blivit mycket tjafs.

Annars är tråden intressant att följa i ett brotts-/kriminalrelaterat perspektiv.

Jag håller helt med dig . Man orkar inte följa tråden för dels tjafs om obetydliga detaljer, och för många foliehattsspekulationer.

Sedan saknar jag en nyare sammanfattning än den i trådstarten, som är från den 12 augusti. Och då enbart med riktiga fakta, alltså med källhänvisning till diverse media........
Citera
2017-09-27, 18:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
HEJ OCH HALLÅ!

Nu taggar vi ned i tråden. Den handlar otroligt nog om Kim Wall och Peter Madsen. Inte om en av användarna i tråden. När x antal inlägg i rad inte alls rör huvudpersonerna utan bara handlar om vad ni tycker om en specifik användare, så kan vi lika gärna stänga ner tråden fram till en eventuell rättegång.

Alla, oavsett åsikt, har rätt att uttala sig i tråden även om du och du och du inte klarar av att höra vissa tankegångar. Så ni ädla människor som står upp för en död genom att mobba en levande - det här är otroligt nog inte forumet för alla som tycker exakt likadant och där vi gemensamt säger dumma saker om de personer som vågar har en annan åsikt.

Antingen slutar ni läsa inlägg som ni vet kan störa er - eller så letar ni er vidare till en annan tråd - om ni inte fixar att skriva inlägg som rör ämnet och för diskussionen framåt. Nu måste jag därför ta mig en funderare över vilka av er termitangripna träskallar som ska ha en och annan varning.

Och nej, bara för att jag säger ifrån betyder det inte att jag håller på den ena eller den andra falangen. I tråden står det väldigt tydligt vad jag tycker och tror. Så inga tjafsiga pm om att jag tar parti för någon. Det enda jag tar parti för är att inläggen ska vara on-topic. Och det har de ta mig fan inte varit ikväll!

UPPFATTAT!

/Mod
Citera
2017-09-27, 18:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller helt med dig . Man orkar inte följa tråden för dels tjafs om obetydliga detaljer, och för många foliehattsspekulationer.

Sedan saknar jag en nyare sammanfattning än den i trådstarten, som är från den 12 augusti. Och då enbart med riktiga fakta, alltså med källhänvisning till diverse media........

Sammanfattningen skrivs frivilligt av någon eller några användare. Så någon i tråden som orkar får gärna ta sig an det arbetet. En ny sådan tas glatt emot av mig och placeras omedelbart i trådstarten.

/Mod
Citera
2017-09-27, 20:15
Medlem
Jeg tror Madsen var paranoid og psykotisk.

I følge sykehuspersonellet som pleiet han da han kom i land så snakket han bare bullshit og usammenhengende om hva som hadde hendt med Wall, seansen var visst helt merkelig.
Citera
2017-09-27, 20:16
Medlem
[GoFundMe: Kim Wall Memorial Fund]

Kim Wall was an award-winning journalist working in print, video, radio, and longform. She reported on gender, popular culture, identity and foreign policy from China, Sri Lanka, Uganda, Haiti, North Korea, India and the Marshall Islands. In her four short years as a full-time reporter, Kim wrote about Cuba’s underground market for digital content and culture, why Chinese feminists descended on the Women’s March in Washington D.C., how the politics of opportunity played out inside an emerging Chinatown in Uganda, and how female combatants of the Tamil Tigers were failed by the promises of a feminist utopia. Her prose and films appeared in Harper’s Magazine, New York Times, Foreign Policy, Atlantic, TIME, Slate, Vice and Guardian. She was a graduate of the Columbia School of Journalism and the London School of Economics.

On August 10, 2017, Kim disappeared after boarding the Danish inventor Peter Madsen’s submarine off the coast of Copenhagen. Ten days later, her body was found by the police. The investigation to her murder is ongoing. She had just turned 30 in March.

[//]

The Kim Wall Memorial Fund was established by her family and friends to honor her spirit and legacy. The grant will fund a young female reporter to cover subculture, broadly defined, and what Kim liked to call “the undercurrents of rebellion.”

The funds collected here will be directed to the International Women’s Media Foundation, a steadfast ally to women journalists, who have agreed to support and administer this grant.

Kim would have wanted more women to be out in the world, brushing up against life. We are asking for your help in realizing her vision of this braver, lovelier world.

[//]

Enligt minnesfonden som ska ha upprättats av Kim Walls släkt och vänner tillsammans med International Women's Media Foundation rapporterade Wall om:

1. genus
2. populärkultur
3. identitetsfrågor
4. utrikespolitiken i Kina, Sri Lanka, Uganda, Haiti, Nordkorea, Indien och Marshallöarna

Under sina fyra år som heltidsreporter skrev Wall bl.a. om:

5. Kubas svarta marknad för digitalt innehåll och kultur
6. varför Kinesiska feminister deltog i Women's March i Washington D.C.
7. opportunistisk politik i Ugandas Chinatown
8. hur kvinnliga soldater i gerillarörelsen Tamil Tigers bedrogs av löften om en feministisk utopi

Minnesfonden syftar till att

9. hedra Kim Wall och det intellektuella arvet efter henne
10. finansiera en ung kvinnlig reporter som täcker subkulturer i vid bemärkelse och det Kim Wall kallade 'upprorets svallvågor'.
11. att fler kvinnor ska få utmana världen, vilket Kim Wall hade velat
12. förverkliga Kim Walls vision om en mer vågad, bättre värld.
Senast redigerad av Magro 2017-09-27 kl. 20:32.
Citera
2017-09-27, 20:18
Medlem
Jag har inte nog översikt för att göra en nyare sammanfattning då tråden varit svår att följa. Men bidrar gärna till delar av den.

För er som varit borta från tråden ett tag kan en av de mer intressanta utvecklingarna på sistone vara:

Peter Madsen insisterar alltså på att det var en olycka där Kim Wall dog mer eller mindre momentant.

Men någon i tråden hittade då ett gammal artikel som ej blivit ändrad

Källa
https://www.tv2lorry.dk/artikel/tidligere-efterforskere-her-halter-peter-madsens-forklaring

med citatet
Citat:
Kurt Kragh: Jeg tror ikke, at Peter Madsen var klar over, at politiet var inde i sagen, da han gik i land fredag den 11. august. Det var Kim Walls kæreste, der, efter et sidste opkald fra Kim Wall, slog alarm hos politiet. De satte efterfølgende en stor efterforskning i gang. Det gør politiet kun, hvis der er tale om en alvorlig anmeldelse.

som väl är ett påstående som ytterligare kan försämra trovärdigheten till Peter Madsens senaste version. Det var länge en diskussion om detta var en trådsanning eller om någon artikel verkligen skrivit detta. Men det var alltså på riktigt. Sen spekulerades det lite i om de flesta av dessa artiklar med den formuleringen tagits bort med vilje på grund av att de var felaktiga eller om de provade att dölja för Peter Madsen och hans försvarare att Kim faktiskt hann få iväg ett SMS eller liknande.
Citera
2017-09-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag har inte nog översikt för att göra en nyare sammanfattning då tråden varit svår att följa. Men bidrar gärna till delar av den.

För er som varit borta från tråden ett tag kan en av de mer intressanta utvecklingarna på sistone vara:

Peter Madsen insisterar alltså på att det var en olycka där Kim Wall dog mer eller mindre momentant.

Men någon i tråden hittade då ett gammal artikel som ej blivit ändrad

Källa
https://www.tv2lorry.dk/artikel/tidligere-efterforskere-her-halter-peter-madsens-forklaring

med citatet

som väl är ett påstående som ytterligare kan försämra trovärdigheten till Peter Madsens senaste version. Det var länge en diskussion om detta var en trådsanning eller om någon artikel verkligen skrivit detta. Men det var alltså på riktigt. Sen spekulerades det lite i om de flesta av dessa artiklar med den formuleringen tagits bort med vilje på grund av att de var felaktiga eller om de provade att dölja för Peter Madsen och hans försvarare att Kim faktiskt hann få iväg ett SMS eller liknande.
Någon som vet hur pass seriös tv2lorry är? Är den mer lik Aftonbladet eller SVD?
Åklagaren har inte tagit upp det där samtalet än så länge, vad jag vet. Men det kan hända att han håller inne med såna uppgifter tills rättegången.
PM borde dock vara medveten om alla samtal KW hade ombord. Finns det något utrymme där KW hade kunnat prata med sin pojkvän i smyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in