2017-09-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ett instrument som mäter samma sak som ett vattenpass alltså? Konstigt att inte tysken sa något om det, han borde ju veta.
Jo, jag blev lite fundersam varför tysken påstod att Nautilus inte hade instrument för att mäta lutningen, eftersom det finns youtubeklipp där PM så tydligt står och tittar på lutningen. Om det var så att Nautilus rev 1 inte hade det 2008 - borde ju då redan vid första dykningen blivit uppenbart hur dumt en sådan konstruktion är. Framför allt eftersom det är kaffepengar.

Man har inga behov av precision så en vanlig smartphone klarar av att vara inklinometer om man inte vill köpa eller bygga själv. Däremot är det alltid en fördel i en ubåt att bygga en mekanisk inklinometer som t ex använder ett lod eftersom man inte vill få ett mjukvaruhäng och tappa (i mitt tycke) viktiga instrument.

Citat:
Nej det är rätt. "...das er der einzige war, der überhaupt das Boot im Alleingang beherrschte." Ordagrant blir det: "att han var den ende, som överhuvudtaget behärskade båten vid ensamkörning"
Tror det egentligen rör sig om komfortzon. Andra kunde klara det också, men vågade inte. Inte för att det är absolut tokfarligt bara de tar det lugnt och fint utan för att de troligen skulle få en ny frisyr efter PM:s utskällning om de gjorde någonting dumt.
Citera
2017-09-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är det/var det så många kvar i "teamet"?? Jag har uppfattat det som att ett ubåtssällskap släppt allt som hade med PM att göra, och det var bara några praktikanter kvar i teamet

Ja jag skrev innan att jag syftade på perioden innan de andra formellt gav ubåten över till PM för att slippa hans tjat. Redan då tycks han nästan behandlat ubåten som det var hans privata nästan.

Som ni säger, att han var extremt ego tycks det vara relativt bred enighet om i tråden.
Citera
2017-09-27, 11:31
Medlem
Citat:
Nåja, advokaten har ju möjlighet att kalla in egna vittnen även om polisen har ratat dem. Hur mycket egna utredningar advokaten kan/vill/brukar göra på fältet i Sverige vet jag dock inte - det är möjligt att Madsens advokat t.ex. inte är så energisk som Perry Mason!

Planterar polisen egna bevis vilket förekommer, så kan förstås ingen domstol i världen garantera någon rättvisa.

Jag tyckte mig förresten läsa häromdagen att det var DU som gnällde över att vi inte får några nya köttstycken att sätta tänderna i..?
Jag klagade inte över bristen på köttstycken utan noterade bara att debatten här påverkas av bristen på ny information. Dvs debatten här går på tomgång och tar tillbaka äldre fakta och ger dem ytterligare genomlysning.

Advokaten har inte någon större ekonomisk möjlighet att bedriva egna utredningar. Tror inte det finns så många poliser som planterar falska bevis. Men om de sorterar undan ett potentiellt viktigt vittne så kan rättegången gå riktigt snett. Och dum hantering av vittnesmål kan också ge rejäla problem. Var ju inte bara van der kwastskaft som var skyldig till de stora problemen med i Quick-målet - var ju också en penttipojke hos polisen som gjorde en hel massa fel.

Dvs rättssäkerhet är fortfarande inte allas rätt att läsa just FuP och domslut. Förhoppningsvis får advokaten nog med information från utredningen för att ha någon uppfattning om den hanterats rimligt korrekt. Och sedan förväntas vanliga besökare i rätten räcka för att granska just domstolsprocessen.

Behövs mer än allmänhetens granskning för att hitta de stora juridiska skandalerna eftersom de ofta bygger på fel som inte syns i FuP och inte kommer fram i förhandlingarna.

Så det är inte mer rättsosäkert om danska domstolar väljer att inte ge allmänheten tillgång till FuP t ex. I grunden finns fortfarande samma möjlighet att följa upp fel begågna före och under rättegången. Annorlunda är inte en synonym för sämre - varje land får söka sina metoder för hur de skall få rättssäkerhet.
Citera
2017-09-27, 11:43
Avstängd
448s avatar
Citat:
Jag tycker att han ser ut att vara sin ålder. Du kan ju inte bara titta på bilderna där han kom iland i Dragör, efter all sömnbrist och stress och kanske vätskebrist också under många timmar.

Na vette fan , han verkar ha haft 10 hårda år det har gått för fort.

När jag var 33 fick la visa legg på bolaget - jag är 43 nu och måste väldigt ofta visa legg på bolaget

Madsen har på 10 år gått från pigg 30 år lookalike till en rysk gruvarbetaren Gromytrov 58 som dricker vodka till frukost.

Den enda arbetsplats i Sverige där folk åldras lika brutalt är Säpo.
Psykisk oreda,medicinmissbruk och alkohol missbruk skattar sina offer hårt
Citera
2017-09-27, 12:55
Medlem
Kim Wall Was More Than Just Another Woman Killed By A Man
https://www.buzzfeed.com/soniapaul/my-soul-sister-was-more-than-just-another-woman-killed-by-a?utm_term=.trOqXqJQd#.uyO101YRM

Venninnens twitter
https://twitter.com/sonipaul
Senast redigerad av Sugar-Daddy 2017-09-27 kl. 12:59.
Citera
2017-09-27, 13:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Psykisk ohälsa är en yrkessjukdom för underrättelsepersonal/säkerhetspolis. Över hela världen och i historien.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-09-27 kl. 13:13.
Citera
2017-09-27, 13:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Na vette fan , han verkar ha haft 10 hårda år det har gått för fort.

När jag var 33 fick la visa legg på bolaget - jag är 43 nu och måste väldigt ofta visa legg på bolaget

Madsen har på 10 år gått från pigg 30 år lookalike till en rysk gruvarbetaren Gromytrov 58 som dricker vodka till frukost.

Du har babyface, alltså..?

Madsen varken dricker eller tar droger har ju hans vänner bedyrat. Själv tycker jag att han ser bättre ut nu än för tio år sedan, men då har jag också alltid tyckt att män är som snyggast mellan 40 och 50, och till och med lite längre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Kim Wall Was More Than Just Another Woman Killed By A Man
https://www.buzzfeed.com/soniapaul/my-soul-sister-was-more-than-just-another-woman-killed-by-a?utm_term=.trOqXqJQd#.uyO101YRM

Venninnens twitter
https://twitter.com/sonipaul

Jag tycker att Kims vänner har handlat förhastat när det gäller det här. Dels för att de går ut och säger att hon är mördad, fast ingen är dömd än. Och dels för att de försöker få det till att hon mördades i sin journalistgärning. Som om hon skulle vara jämställd med någon riktig journalist som blivit dödad av en diktator för att h*n grävt fram oegentligheter, eller vid rapportering från fronten eller liknande. De försöker göra henne till en martyr för en sak som aldrig funnits.
Citera
2017-09-27, 13:22
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Psykisk ohälsa är en yrkessjukdom för underrättelsepersonal/säkerhetspolis. Över hela världen och i historien.

Ja det är ju så och vissa åldras väldigt fort.
Så att Madsen åldrat fort kan bero på liknande orsaker - ångest,oro och kontrollbehov över nått dom inte kan kontrollera.

Däremot verkar han inte varit så paraonid och spysmart för då skulle han förstått att om man har ubåt,håller på med raketer m.m har underättelsetjänsten ögon på sig.
Speciellt när man träffar en journalist som varit i Nordkorea - journalister är jätte populära som undsäkpersonal
Citera
2017-09-27, 13:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Liksom att Kim själv skulle dragit ner luckan. Das geht nicht.

Efter att Kim klättrade ner i ubåten, dog hon också där. Inte, det heller, av sig själv.
Nej det ser ut att vara trångt som fan när man ska ner i ubåten genom tornet så det finns inte mycket att spela på för någon olycka där man slår i huvudet. Så hur kraniet skulle spräckts på KW passar liksom inte riktigt in med hur verkligheten ser ut. Luckan spräcker knappast nån skalle iaf.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-27 kl. 13:28.
Citera
2017-09-27, 13:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det är faktiskt ganska normalt att folk med allvarliga psykiska problem åldras extremt fort.
Ja jag misstänker också att det har börjat slå runt totalt på PM. Hans inlägg och kommentarer på ing.dk strax före dödsfallet pekar på det värsta. Ser ut som ett litet barn har skrivit det. Ingen verklighetsförankring eller sammanhang överhuvudtaget. Tippar på att han snart sitter med sin filttoffel på häktet som Sickan i jönssonligan ungefär.
Citera
2017-09-27, 13:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag tycker att Kims vänner har handlat förhastat när det gäller det här. Dels för att de går ut och säger att hon är mördad, fast ingen är dömd än. Och dels för att de försöker få det till att hon mördades i sin journalistgärning. Som om hon skulle vara jämställd med någon riktig journalist som blivit dödad av en diktator för att h*n grävt fram oegentligheter, eller vid rapportering från fronten eller liknande. De försöker göra henne till en martyr för en sak som aldrig funnits.

Lite tramsigt av dej allt inte läsa igenom saker ordentligt. De skriver i artikeln du länkar till
”allegedly”. Dvs PÅSTÅS.

”The world may know Kim Wall as a bright and talented Swedish freelance journalist, who was allegedly murdered”
Citera
2017-09-27, 14:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Lite tramsigt av dej allt inte läsa igenom saker ordentligt. De skriver i artikeln du länkar till
”allegedly”. Dvs PÅSTÅS.

”The world may know Kim Wall as a bright and talented Swedish freelance journalist, who was allegedly murdered”

I rubriken, som är det första alla läser och det enda många läser, står det: "Kim Wall Was More Than Just Another Woman Killed By A Man"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in