2017-09-27, 15:39
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Håller helt med dödskniven. Det allra värsta är att bara köra mellanmjölksträning, man kommer ingenstans. Glöm dock aldrig bort distansträningen, det är grunden till allt i löpning.

Mellanmjölk & mellanmjölk, tycker jag lyckats pressa rätt så bra endå på samma distans & sträcka. Vad menar du med distansträning, all löpning är ju "distans" på ett eller annat sätt.
Citera
2017-09-27, 20:26
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Fast det stod ju väldigt tydligt, jag vill ha ner min tid.

a. Sprungit nu 2 hela månader (dock haft uppehåll på 2år, innan sprang jag i flera år så inte helt främmande för löpning)
b. Jag vill ha ner min tid först & främst.
c. Jag springer oftast både samma sträcka & samma underlag men skiljer sig ibland. Terräng överlag.
d. Jag har tävlat en del & mitt mål är Sthlm maraton men innan dess vill jag bli snabbare på milen sen tänkte jag köra mer maraton anpassad träning. Men detta ser jag bara dom en bonus, i grunden är det ett hälsosammare liv jag strävar efter.

Hur strukturerat körde du innan ditt uppehåll, och vad hade du för tider då/nu? Två år är ju inte så länge ändå, jag har haft betydligt längre uppehåll än så och nästan var på samma nivå som innan. Då körde iofs jag rätt mycket samma upplägg som du, samma milrunda vecka efter vecka. Jag ändrade sen på upplägg och sänkte miltiderna betydligt med lite mer inslag av intervaller/fartlek. Jag borde nog köra det ännu mer. Tipsar annars alltid om backintervaller, jag tycker att de är lättare att genomföra än vanliga intervaller och är grymt effektivt för att vänja sig vid att pressa sig hårt. Gärna långa backar. Fast det är mest för att det är så jävla mycket backar här, går liksom inte att undvika. Det är alltid lika kul att avsluta sitt tempopass med 1 km uppför, periodvis väldigt brant
Citera
2017-09-27, 20:30
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Japp, i alla fall jag, jag bor i Göteborg. Antar att dödskniven också gör det med tanke på att han skulle springa både seedningslopp och halvmaraton här i stan.

Jag spanade in banan på Sylvesterloppet gbg:s hemsida idag, verkar härligt platt och många raksträckor. Enda problemet blir väl om man måste springa på isigt underlag, det är ändå nyårsafton på västkusten så vädret kan vara lite oberäkneligt.

Jag sprang den förra året, det är en snabb bana (även om jag var en bit från PB). Då var det även 12 grader tror jag, eller i vilket fall sprang jag i kortbyxor och t-shirt Annars är ju bansträckningen centrala bil-och cykelvägar, så jag gissar att det är rätt välsaltat och grusat även om vädret i övrigt banar för en isig bana
Citera
2017-09-28, 08:47
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Hur strukturerat körde du innan ditt uppehåll, och vad hade du för tider då/nu? Två år är ju inte så länge ändå, jag har haft betydligt längre uppehåll än så och nästan var på samma nivå som innan. Då körde iofs jag rätt mycket samma upplägg som du, samma milrunda vecka efter vecka. Jag ändrade sen på upplägg och sänkte miltiderna betydligt med lite mer inslag av intervaller/fartlek. Jag borde nog köra det ännu mer. Tipsar annars alltid om backintervaller, jag tycker att de är lättare att genomföra än vanliga intervaller och är grymt effektivt för att vänja sig vid att pressa sig hårt. Gärna långa backar. Fast det är mest för att det är så jävla mycket backar här, går liksom inte att undvika. Det är alltid lika kul att avsluta sitt tempopass med 1 km uppför, periodvis väldigt brant

Jo jag måste ändå säga att jag är förvånad, på mindre än 2 månader har jag fått ner tiden till under 45 i snitt på milen (terräng) det var i stort sett det jag snittade på innan med, jag körde mera uppblandat före mitt uppehåll, olika distanser samt en del backträning intervall (men kom igen backträning är ju djävulens påfund saknar det ej) NU däremot kör jag säkert dubbelt så många pass i veckan i stället (4-6) svårt att klämma in flera då jag parallellt kör annan träning också. Dock är det inte lika uppdelat som förr men mera träning får jag ju.

Jag är ju killen som gillar samma monotona sträckor men mitt mål är under 40 så då kanske intervall kommer att bli nödvändigt?!

Har faktiskt sprungit mitt första halvmara också det slöt på 1:42:00 lite drygt så super nöjd
Citera
2017-09-28, 13:18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jo jag måste ändå säga att jag är förvånad, på mindre än 2 månader har jag fått ner tiden till under 45 i snitt på milen (terräng) det var i stort sett det jag snittade på innan med, jag körde mera uppblandat före mitt uppehåll, olika distanser samt en del backträning intervall (men kom igen backträning är ju djävulens påfund saknar det ej) NU däremot kör jag säkert dubbelt så många pass i veckan i stället (4-6) svårt att klämma in flera då jag parallellt kör annan träning också. Dock är det inte lika uppdelat som förr men mera träning får jag ju.

Jag är ju killen som gillar samma monotona sträckor men mitt mål är under 40 så då kanske intervall kommer att bli nödvändigt?!

Har faktiskt sprungit mitt första halvmara också det slöt på 1:42:00 lite drygt så super nöjd

Att sänka tiderna på milen är i ärlighetens namn inte jättesvårt för någon med lite snabbhet i kropp och ben. Det svåra är väl att hålla sig skadefri om man ska köra en massa kvalitetspass varje vecka utan ordentlig grundträning i kroppen.
Citera
2017-09-28, 19:23
Medlem
preben12s avatar
Drygt en vecka kvar till Hässelbyloppet men har tyvärr inte ens varit i närheten av att få in så mycket löpträning jag har velat. Har legat runt 2 löppass per vecka istället för de fyra som jag hoppats kunna köra. Så jag gav upp målet med under 40 för nån vecka sen då det kändes orealistiskt när jag fick slita ordentligt för att hålla 3.55-4.00 på 6x1km intervaller.

Men sen idag på lunchen körde jag 8x800m i varierande 3.30-3.45 tempo tillsammans med en kollega och då tändes hoppet för sub40 igen.

Så i nuläget har jag följande mentala mål:

Under 42.00: Ska jag klara utan problem så länge jag inte blir sjuk eller skadad

Under 41.30: Nöjd med min insats

Under 41.00: Mycket nöjd

Under 40.00: Över alla förväntningar och otroligt nöjd.
Citera
2017-09-28, 19:24
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Att sänka tiderna på milen är i ärlighetens namn inte jättesvårt för någon med lite snabbhet i kropp och ben. Det svåra är väl att hålla sig skadefri om man ska köra en massa kvalitetspass varje vecka utan ordentlig grundträning i kroppen.

Är inte att springa milen varje vecka en massa grundträning?
Citera
2017-09-28, 21:07
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Är inte att springa milen varje vecka en massa grundträning?

Finns rätt många som kan springa en snabb mil men som kanske inte är har en grundträning för just löpning. Om dom då fortsätter att pressa sig kommer skadan garanterat som ett brev på posten. Framförallt när man börjar bli äldre.
Citera
2017-09-28, 21:29
Medlem
Citat:
Finns rätt många som kan springa en snabb mil men som kanske inte är har en grundträning för just löpning.
Men de springer en mil snabbt,

Citat:
Om dom då fortsätter att pressa sig kommer skadan garanterat som ett brev på posten. Framförallt när man börjar bli äldre.
Ännu en sanning.
Citera
2017-09-28, 21:43
Medlem
Berra76s avatar
Nån annan här som använder Endomondo?
Verkar som att det inte går att se historiken med statistik, antal km o.s.v. nu efter senaste uppdateringen ifall man inte betalar?

Tips på andra bra gratis löpappar för Androidmobil?
Citera
2017-09-29, 08:25
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Nån annan här som använder Endomondo?
Verkar som att det inte går att se historiken med statistik, antal km o.s.v. nu efter senaste uppdateringen ifall man inte betalar?

Tips på andra bra gratis löpappar för Androidmobil?

Jag tycker Strava är överlägsen alla andra appar.
Citera
2017-09-29, 09:25
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Finns rätt många som kan springa en snabb mil men som kanske inte är har en grundträning för just löpning. Om dom då fortsätter att pressa sig kommer skadan garanterat som ett brev på posten. Framförallt när man börjar bli äldre.

Du menar att grundträning är att springa milen lugnare eller springa kortare distanser för mindre påfrestning? Sen när man känner sig redo öka successivt? Dock svårt att bara dra en mil på 40 hursomhelst efter längre uppehåll. Jag började bara springa rakt av efter några års uppehåll, kan inte säga att jag känner någon påfrestning, snarare tvärtom skulle jag säga, hade lite problem med ena knät samt andra foten, alltså ytterst lite, det har som ett brev på posten helt försvunnit, som att kroppen vänjer sig med löpningen. Jag är såklart tacksam för det men gäller säkert att vilja emellan åt. Speciellt om man känner att något är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in