2017-09-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det beror ju lite på vad man har för mål med sin träning, hur gammal man är o.s.v.

Generellt kan man säga att en löpare inte direkt tjänar på att bygga muskler. Ska du springa triathlon eller bergslöpning så kanske det kan behövas. Har du svaga länkar i kroppen tjänar du förmodligen på att komplettera med styrketräning. Tåhävningar är väl nåt som alla löpare tjänar på iallafall.

Går livet inte bara ut på att springa så är det ju självklart utmärkt att även träna styrka

Jo, så är det definitivt. Man tjänar på att träna upp bålstyrkan och höftstabiliteten, men det innebär inte att man ska lägga på sig massvis med "dödkött", som för en löpare är helt meningslöst att bära runt på.
Citera
2017-09-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nä fan, det blir lidingöloppet 2018 att satsa mot istället... Jävla förskoleunge, tur att jag tycker om dig ändå

Tråkigt, men ska också springa 2018 så då får vi hetsa varandra fram tills dess. Har också haft problem med förkylningar och annat sk*t senaste veckan. Men det har släppt nu, äntligen kan man träna ordentligt.
Citera
2017-09-22, 21:19
Medlem
Citat:
Jo det stämmer. Jag gillar inte att skylla på otur, men när det kommer till sjukor så börjar jag nästan tro att någon högre makt har ett horn i sidan till mig...

Jo, jag hoppas på den istället. Har tyvärr mest satsat mot LL, dvs längre och kuperade distanser, så inget perfekt upplägg för en snabb halvmara, men det blir nog bra ändå. Bra där att du tar det lugnt, även om det är motigt när en är pepp...

Sylvesterloppet räknar jag med, ses där

Vilket sylvesterlopp ska ni köra? I Göteborg? Det finns ju nämligen flera.
Citera
2017-09-23, 18:42
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation

Japp, i alla fall jag, jag bor i Göteborg. Antar att dödskniven också gör det med tanke på att han skulle springa både seedningslopp och halvmaraton här i stan.

Jag spanade in banan på Sylvesterloppet gbg:s hemsida idag, verkar härligt platt och många raksträckor. Enda problemet blir väl om man måste springa på isigt underlag, det är ändå nyårsafton på västkusten så vädret kan vara lite oberäkneligt.
Citera
2017-09-23, 20:09
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Det är klart, men kontinuitet är ju också viktigt. Ja ja, det viktigaste är väl att inte tappa kärleken till löpningen eller hur man ska uttrycka det.

Igår när jag var på väg att promenera hem från gymmet blev jag så less på att inte få löpträna att jag spontansprang uppför backarna hem. Ungefär två kilometer, och det kändes fantastiskt. Idag körde jag nästan fem kilometer i 4:17-tempo, knäet märkte jag inte av och jag var inte särskilt trött efteråt. Skönt att två veckors löpvila inte verkar ha förstört allt i alla fall.

Grymt, du är snart tillbaka! Två veckor kan fungera positivt ibland har jag upplevt. 4-5 hårda veckor följt av två veckors uppehåll så är man stark som ett as när vilan är över.

Citat:
Tråkigt, men ska också springa 2018 så då får vi hetsa varandra fram tills dess. Har också haft problem med förkylningar och annat sk*t senaste veckan. Men det har släppt nu, äntligen kan man träna ordentligt.

Citat:

Göteborg är tanken ja. Sprang förra året för första gången, trevligt lopp och utan direkta tidskrav så det var rätt mysigt. Är lätt med på att hetsa inför LL-18, då ska väl den oskulds kunna tas. Funderar annars på att skippa att köra lopp ett tag, typ ett år, för att se hur det känns. Blir lite hetsigt och sånt nu, det är inte därför jag springer. Kanske är en sån som inte ska köra lopp helt enkelt
Citera
2017-09-23, 20:16
Medlem
orrecrists avatar
Alltså jag vill ha ner min tid på 5 & 10 km med ganska många minuter måste man springa intervall pass & jobba med hög puls för att detta ska ske fortare ? känner att jag ligger på samma tid dag ut & dag in & vill pressa tiden.

Löptränar 4-6 g i veckan oftast 10km & gärna samma sträcka, kanske ska man variera sig lite eller vad säger ni? Både gäller sträcka & längd ?
Citera
2017-09-24, 09:33
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Alltså jag vill ha ner min tid på 5 & 10 km med ganska många minuter måste man springa intervall pass & jobba med hög puls för att detta ska ske fortare ? känner att jag ligger på samma tid dag ut & dag in & vill pressa tiden.

Löptränar 4-6 g i veckan oftast 10km & gärna samma sträcka, kanske ska man variera sig lite eller vad säger ni? Både gäller sträcka & längd ?

Ja, vill du bli snabbare måste du träna på att springa snabbt. Kör intervaller eller kortare tempopass i det tempo du vill ha på milen för att bygga upp snabbheten
Citera
2017-09-24, 10:54
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ja, vill du bli snabbare måste du träna på att springa snabbt. Kör intervaller eller kortare tempopass i det tempo du vill ha på milen för att bygga upp snabbheten

Tack för tips ska börja med det!
Citera
2017-09-26, 21:27
Medlem
Citat:

Håller helt med dödskniven. Det allra värsta är att bara köra mellanmjölksträning, man kommer ingenstans. Glöm dock aldrig bort distansträningen, det är grunden till allt i löpning.
Citera
2017-09-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist

a) Hur länge har du sprungit?
b) Vad har du för mål med löpningen?
c) Springer du alltid samma sträcka och på exakt samma underlag?
d) Har du några tankar på att tävla eller springer du för att det är kul/hälsosamt?

Det är nämligen omöjligt att besvara dina frågor utan att känna till vad det är du faktiskt vill med löpningen.
Citera
2017-09-27, 09:19
Medlem
udons avatar
Citat:
Håller helt med dödskniven. Det allra värsta är att bara köra mellanmjölksträning, man kommer ingenstans. Glöm dock aldrig bort distansträningen, det är grunden till allt i löpning.

Det där beror ju helt på vad man tränar till. Ska man bli snabb på milen är det väl nödvändigt med intervaller eller fartlek. Är det maraton/ultra kan ju mellanmjölksträningen faktiskt vara ganska effektiv för att få upp hög veckomängd. Kolla Johan Steene. Han kör i princip bara löpning till och från jobbet i 5:30-tempo.
Citera
2017-09-27, 15:20
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
a) Hur länge har du sprungit?
b) Vad har du för mål med löpningen?
c) Springer du alltid samma sträcka och på exakt samma underlag?
d) Har du några tankar på att tävla eller springer du för att det är kul/hälsosamt?

Det är nämligen omöjligt att besvara dina frågor utan att känna till vad det är du faktiskt vill med löpningen.

Fast det stod ju väldigt tydligt, jag vill ha ner min tid.

a. Sprungit nu 2 hela månader (dock haft uppehåll på 2år, innan sprang jag i flera år så inte helt främmande för löpning)
b. Jag vill ha ner min tid först & främst.
c. Jag springer oftast både samma sträcka & samma underlag men skiljer sig ibland. Terräng överlag.
d. Jag har tävlat en del & mitt mål är Sthlm maraton men innan dess vill jag bli snabbare på milen sen tänkte jag köra mer maraton anpassad träning. Men detta ser jag bara dom en bonus, i grunden är det ett hälsosammare liv jag strävar efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in