2017-09-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
. Finns så mycket emot Madsen här om vi ser till Dansk lagstiftning och inte svensk.

Visst är det så. Bara det som regogjorts i FB-tråden här finns ju massor EMOT Madsen. Inget FÖR. Och det är ju inte så att vi får veta allt från polisen. Det råder förundersökningssekretess och det är otroligt mycket polisen inte går ut med. De kan i princip ha Madsen färdig för åtal i skrivande stund. Vi vet ju inte. Alla fynd i ubåten har säkerligen inte redogjorts för. Inte heller har man redogjort för analysresultaten. Kroppsundersökningen av Madsen på kriminaltekniska är heller inte belysts angående analyssvar. Och jag kan garantera att man inte kommer hålla KW till ansvar för något alls. Med en galning som vittne i en konservburk - nä, han är inte speciellt trovärdig om han försöker skylla det minsta på henne.
Citera
2017-09-26, 14:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
URSÄKTA ATT JAG SPAMMAR NER TRÅDEN...

Fick nyss en fråga i pm om hur man diskuterar med någon som har en helt annan åsikt, en som man gärna blir arg och irriterad på, utan att diskussionen går totalt OT och varningar faller över en.

I en diskussion behöver man inte vara gulligulli. Ställ raka frågor och säg ärligt vad du tycker även om starka ord är involverade. Men se till att påhoppen och personangreppen inte tar över diskussionen.

Tänk mer Kapten Haddock: - Du din fjärtande och låghalta kamel, varför resonerar du som en tvehövdad tandlös sengångare som ätit sura vinbär?

Däremot är inlägg av typen bitter, ung man onödiga och får tråden att skena iväg åt fel håll: - Håll käften, din horunge! Jag hoppas du blir uppeldad på en engångsgrill i Fittja för dina äckliga åsikter, vidriga människa!

Jag hoppas ni ser skillnaden. Och att ni förstår att inlägg som bara är påhopp, utbrott och inte för diskussionen framåt alltid riskerar att tas bort. Man har rätt att vara arg, men man har inte rätt att gå off-topic.

/Mod
Citera
2017-09-26, 14:47
Medlem
Fjalliss avatar
Började tänka på den där linsen igen, kan inte så mycket om linser men hur är det tänkbart att den/dessa lossnade?
Citera
2017-09-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Började tänka på den där linsen igen, kan inte så mycket om linser men hur är det tänkbart att den/dessa lossnade?
Torra ögon kan göra att linser lossnar. Vatten i samband med att man öppna ögon kan få en lins att lossna. Även i ett slagsmål, om en hand eller ett finger råkar komma åt ögat, kan få linsen att lossna. I normala fall flyter ju linsen på ögats slemhinna. Och det är inte lätt att tappa en. Men torr luft gör att linsen blir lite torr och då kan man tappa den. Så det kan finnas många orsaker. Sen vet jag inte om det kommit fram vems lins det är. KWs eller Madsens.
Citera
2017-09-26, 14:58
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Torra ögon kan göra att linser lossnar. Vatten i samband med att man öppna ögon kan få en lins att lossna. Även i ett slagsmål, om en hand eller ett finger råkar komma åt ögat, kan få linsen att lossna. I normala fall flyter ju linsen på ögats slemhinna. Och det är inte lätt att tappa en. Men torr luft gör att linsen blir lite torr och då kan man tappa den. Så det kan finnas många orsaker. Sen vet jag inte om det kommit fram vems lins det är. KWs eller Madsens.

Som jag fattade var det KWs.... ok då är det troligen från fajten
Citera
2017-09-26, 15:03
Medlem
Citat:
Det är målsägande som vanligtvis vittnar under ed i Danmark, inte den tilltalade. Vittnesmål som görs under ed får mer styrka då man har ett straffansvar. I sverige anser man att det blir obalans då den tilltalade inte vittnar under ed medan målsägande vittar under ed, så anser inte Danmark. Enkelt förklarat.

Beviskravet i Danmark ligger på åklagaren och där finns också positiv och negativ bevisföring i DK men "ställt utom rimlig tvivel" existerar inte på samma vis i Danmark som i Sverige och övriga norden. Domstolen avgör från fall till fall om beviskraven nås upp till medans man i sverige har viss "praxis överlag" för att nå upp till utom rimlig tvivel, mycket enkelt förklarat. Skulle ta ett dygn att gå in på detta närmare.

De flesta fall i Sverige där den misstänkte blir dömd prövar sig enda fran till HD, nästan alltid avslag på alla dessa förbannade prövningstillstånd. I DK kan man bara pröva ansvarsbiten fram till det vi i sverige kallar hovrätt. Påföljden kan däremot i DK gå hela vägen till "HD" i Danmark.

Ärligt så undrar jag om GW kan dansk lag alls, det är han som har påbörjat detta drev att fallet är sjukt skört pga att alla kroppsdelar inte hittats. Finns så mycket emot Madsen här om vi ser till Dansk lagstiftning och inte svensk.
Sjukt bra förklarat, tack för det!

Apropå GW - hehe, även om jag tror att han kan mer än den här tysken som nämnts i tråden så är han ju knappast ofelbar, han har ju en vana att uttala sig i rättfall ganska tidigt och är kanske inte alltid så noga med att vara återhållsam... Dock kan han mycket väl ha rätt i själva händelseförloppet, det låter jag vara osagt.
Citera
2017-09-26, 15:07
Medlem
Citat:
Det är ju så att om en lins, av olika anledningar, böjs lite när det är i ögat så kommer det luft mellan lins och öga och då lossnar den. Så visst kan den ramla av i en fight. Absolut.
Citera
2017-09-26, 15:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Eller från styckningen av huvudet.
Citera
2017-09-26, 15:12
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Eller från styckningen av huvudet.

Varför från styckningen då? Låter väl mer troligt från slagsmål eller?
Citera
2017-09-26, 15:15
Medlem
Citat:
Varför från styckningen då? Låter väl mer troligt från slagsmål eller?
En kraftig smäll mot huvudet kan ju också få linsen att hoppa ur kan jag tänka. DET har jag inte någon erfarenhet av dock.
Citera
2017-09-26, 15:17
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En kraftig smäll mot huvudet kan ju också få linsen att hoppa ur kan jag tänka. DET har jag inte någon erfarenhet av dock.

Jag trodde linser sätt fast ganska ordentligt...
Citera
2017-09-26, 15:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är målsägande som vanligtvis vittnar under ed i Danmark, inte den tilltalade. Vittnesmål som görs under ed får mer styrka då man har ett straffansvar. I sverige anser man att det blir obalans då den tilltalade inte vittnar under ed medan målsägande vittar under ed, så anser inte Danmark. Enkelt förklarat.

Beviskravet i Danmark ligger på åklagaren och där finns också positiv och negativ bevisföring i DK men "ställt utom rimlig tvivel" existerar inte på samma vis i Danmark som i Sverige och övriga norden. Domstolen avgör från fall till fall om beviskraven nås upp till medans man i sverige har viss "praxis överlag" för att nå upp till utom rimlig tvivel, mycket enkelt förklarat. Skulle ta ett dygn att gå in på detta närmare.

De flesta fall i Sverige där den misstänkte blir dömd prövar sig enda fran till HD, nästan alltid avslag på alla dessa förbannade prövningstillstånd. I DK kan man bara pröva ansvarsbiten fram till det vi i sverige kallar hovrätt. Påföljden kan däremot i DK gå hela vägen till "HD" i Danmark.

Ärligt så undrar jag om GW kan dansk lag alls, det är han som har påbörjat detta drev att fallet är sjukt skört pga att alla kroppsdelar inte hittats. Finns så mycket emot Madsen här om vi ser till Dansk lagstiftning och inte svensk.

Men du, det är väl likadant i Sverige beträffande att vittna under straffansvar? Den som vittnar svär en vittnesed, och riskerar att dömas för mened om man ljuger.

Det tilltalade däremot svär ingen ed. Det har väl med att göra att ingen ska behöva sätta dit sig själv.

Inte heller nära släktingar och äkta makar behöver vittna mot varandra under ed.

Så vad menar du med 'i Sverige anser man att det blir obalans'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in