2017-09-25, 22:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Vänta, jag fattade inte det där med luckan. Snälla ta exakt allt om den en gång till.
Citera
2017-09-25, 22:16
Medlem
trngws avatar
Faktum är att man med all rätt kan säga att

Allt står och faller med luckan!

Citera
2017-09-25, 22:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänta, jag fattade inte det där med luckan. Snälla ta exakt allt om den en gång till.

Ok, kort sammanfattning.

PM säger att KW fick luckan i huvudet.
PM ljuger.
Citera
2017-09-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Precis tvärtom. B är nyckeln för att kunna åtala PM för mord. A är sekundärt eftersom det bara rör griftefridsbrottet.

Det förstod jag inte. A. måste vara sant för att B. ska ha gått till som PM säger.
Och om B. är sant finns det ingen anledning att kapa av huvudet vid axlarna.
Citera
2017-09-25, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tänk om alla av hävdelsebehov skulle vilja ha kredd för sina egna tankar, idéer eller länkar som återanvänds
om och om igen av andra skribenter (vilket väl också är meningen i en tråd för att spinna vidare,
ett samarbete av olika kompetenser som tvinnas ihop till en tråd).
Då skulle hela tråden var full av copyright anspråk med advokater inblandade minst.
Hädanefter får du väl skriva in coopyright Grumpyoldfart i dina länkinlägg.
Nu var det Kanelgas som VÄNLIGEN postade länken till mig och inte du.
Men tack för att du postade den ursprungligen.
Och mycket kredd till dig för ditt arbete med att gräva fram den.Bra gjort!

Tänk att åtta bokstäver kan trigga ett helt brev, you shouldn't have.
Citera
2017-09-25, 22:26
Medlem
Citat:
Rent spontant skulle jag tro att det är både möjligt och "lättare" än i Sverige. Känns som Danmark är bättre än Sverige på att trycka till uppenbart kriminella element.

Men då så! I detta fallet finns indicier i överflöd! Det läcker ju som ett såll så man får ha paraply över sig nästan. Skulle föresten vara intressant att sammanställa alla indicier vi kan komma på som ett grupparbete. I stället för dispyter om en fabricerad luck-olyckshändelse.
Citera
2017-09-25, 22:30
Medlem
Citat:
Faktum är att man med all rätt kan säga att

Allt står och faller med luckan!

Ja, det enda som då återstår är mord.
Citera
2017-09-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tänk att åtta bokstäver kan trigga ett helt brev, you shouldn't have.
Jag har inte din vana att skriva kränkande twitter oneliners.
Dessutom hörde du väl av dig till mig för att du ville ha kredd för ditt myckna grävande med att få fram den så länge borttappade uppgiften. Och det gav jag dig väl?
Som man ropar i skogen får man svar.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-25 kl. 22:33.
Citera
2017-09-25, 22:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det förstod jag inte. A. måste vara sant för att B. ska ha gått till som PM säger.
Och om B. är sant finns det ingen anledning att kapa av huvudet vid axlarna.

Det är två skilda saker här.

Dels det juridisk, dels det faktiska händelseförloppet.

Åklagaren har begärt PM häktad för mord. Han vill alltså fälla PM för mord. Det är målsättningen.

Det gäller alltså att bevisa att PM mördat KW, annars kan PM inte fällas för mord.

PM säger - Hon dog av en olycka när hon fick en lucka i huvudet.

Om PM's utsago inte kan motbevisas, så kan PM inte dömas för mord, för då kan KW ha dött av en olycka. Detta gäller helt oavsett vad som skett, eller inte skett, efter att KW omkom, hur hon än omkom.

Kan man inte motbevisa PM's påstående om en olycka, så kan PM inte dömas för mord.

Sedan det faktiska händelseförloppet. Du säger att A måste vara sant, för att B ska kunna ha inträffat.

Men B hände ju före A. Det är då, rent fysikaliskt, en paradox om A måste gälla för att B skall kunna inträffa. Nu blev det kanske lite teoretiskt.

Men rent teoretiskt, så kan KW ha dött av att ha fått en lucka i huvudet. Därefter så kan PM ha styckat henne, eller någon annan kan ha styckat henne. Helt osannolikt, javisst, men lika fullt teoretiskt möjligt.

PM påstår att KW dog av en olycka, och att han begravde henne hel.

Om man kan bevisa att hon inte dog av en olycka eller till och med att PM mördade henne, så är det skit samma om han begravde henne hel eller inte, då fälls PM för mordet, och griftefridsbrottet skulle sannolikt konsumeras (i alla fall i Sverige).

Om man inte kan bevisa att hon inte dog av en olycka, men kan bevisa att PM styckade henne, så kommer man fortfarande att ha svårt att få PM fälld för mord, eftersom hon trots att han styckade henne, skulle kunna ha dött av en olycka. Däremot skulle PM's trovärdiget vara nära noll, och finns tillräckligt med indicier i övrigt, som t.ex. ett SMS där KW fruktar för sitt liv, så kanske PM kan fällas för mord i alla fall, då indicierna kanske ändå anses tillräckligt starka.
Citera
2017-09-25, 22:38
Medlem
Citat:

Åklagaren har begärt PM häktad för mord. Han vill alltså fälla PM för mord. Det är målsättningen.

Det gäller alltså att bevisa att PM mördat KW, annars kan PM inte fällas för mord.

Om PM's utsago inte kan motbevisas, så kan PM inte dömas för mord, för då kan KW ha dött av en olycka. Detta gäller helt oavsett vad som skett, eller inte skett, efter att KW omkom, hur hon än omkom.

Kan man inte motbevisa PM's påstående om en olycka, så kan PM inte dömas för mord.

Sedan det faktiska händelseförloppet. Du säger att A måste vara sant, för att B ska kunna ha inträffat.

Men B hände ju före A. Det är då, rent fysikaliskt, en paradox om A måste gälla för att B skall kunna inträffa. Nu blev det kanske lite teoretiskt.

Men rent teoretiskt, så kan KW ha dött av att ha fått en lucka i huvudet. Därefter så kan PM ha styckat henne, eller någon annan kan ha styckat henne. Helt osannolikt, javisst, men lika fullt teoretiskt möjligt.

Om man kan bevisa att hon inte dog av en olycka eller till och med att PM mördade henne, så är det skit samma om han begravde henne hel eller inte, då fälls PM för mordet, och griftefridsbrottet skulle sannolikt konsumeras (i alla fall i Sverige).

Om man inte kan bevisa att hon inte dog av en olycka, men kan bevisa att PM styckade henne, så kommer man fortfarande att ha svårt att få PM fälld för mord, eftersom hon trots att han styckade henne, skulle kunna ha dött av en olycka. Däremot skulle PM's trovärdiget vara nära noll, och finns tillräckligt med indicier i övrigt, som t.ex. ett SMS där KW fruktar för sitt liv, så kanske PM kan fällas för mord i alla fall, då indicierna kanske ändå anses tillräckligt starka.

Indisier er også beviser, hva PM påstår kan påtalemyndigheten forkaste.
Citera
2017-09-25, 22:42
Medlem
Citat:

Tack för konkret svar! Jag tror att jag förstår. Ska bara processa det ett par varv i huvudet. Lite snurrigt med A,B även om det var jag själv som började.
Citera
2017-09-25, 22:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Men då så! I detta fallet finns indicier i överflöd! Det läcker ju som ett såll så man får ha paraply över sig nästan. Skulle föresten vara intressant att sammanställa alla indicier vi kan komma på som ett grupparbete. I stället för dispyter om en fabricerad luck-olyckshändelse.

Den tanken har slagit mig också. Vi borde göra lite "polisjobb" och sammanställa alla "fakta" med referenser och göra en tidslinje över alla kända händelser, uttalanden från PM osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in