2017-09-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det er jo ingen myndigheter som tror på luke-teorien, derimot så vet vi at Wall har hatt en nødsamtale som gjorde at polisen startet etterforskning allerede om natten.
At det skulle ha skjedd en ulykke etter nødsamtalen er lite sannsynlig.

"Elementärt min käre Watson."
Citera
2017-09-25, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det vi inte vet är den exakta vinkeln på motviktens tyngdpunktsaxel i förhållande till luckan. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att motvikten ytterligare hjälper till att hålla luckan öppen. Dvs att motvikten också har sin tyngdpunkt något "ovanför" gångjärnet. Målet de haft med motvikten är inte att få luckan att sväva, utan att rejält minska kraften som behövs att hålla i luckan när den är nästan stängd.

[PHP]
.
/\
/ |
/ /
/__/
-------o
| |(**)
| |
| |
[/PHP]

Du har rätt ser man här.

https://pasteboard.co/GK2iXa8.jpg

Hade för mig att den satt i rät vinkel i förhållande till luckan på ett längre gångjärn, men motvikten hänger rakt ned när luckan är fullt öppen. Typ som på din bild.

Hade sinnebilden av att konfigurationen var mer av detta slaget.
[PHP]
.
/\
/ |
/ /
/__/
-----------------o
| | (*)
| |
| |
[/PHP]
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-25 kl. 21:26.
Citera
2017-09-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Du har rätt ser man här.

https://pasteboard.co/GK2iXa8.jpg

Hade för mig att den satt i rät vinkel i förhållande till luckan på ett längre gångjärn, men motvikten hänger rakt ned när luckan är fullt öppen. Typ som på din bild.

Hade sinnebilden av att konfigurationen var mer av detta slaget.
[PHP]
.
/\
/ |
/ /
/__/
-----------------o
| | (*)
| |
| |
[/PHP]

Jag tycker att ni är smarta med luckan.
Men jag förstår inte att ni lägger ned så mycket energi på en uppenbar lögn av PM.
Ni har ju slitit med det där i två veckor nu.
Eftersom PM ljuger så är det nästan OT. Så kan ni inte lägga era beräkningar i skrivbordslådan tills vidare iallafall. Om det bevisas att någon annan styckat KW än PM så är det befogat att vetenskapligt pröva luckteorin igen.
Citera
2017-09-25, 21:45
Medlem
Förstår inte att alla snöat in på den där jävla luckan. Han har dödat henne i ubåten, styckat henne och slöngt henne i sjön. Begriper inte att ni diskuterar hans lögn ens.
Citera
2017-09-25, 21:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Med all respekt för ert enorma arbete/tid med luckan så skulle jag vilja påpeka en sak.
PM:s olycksscenario faller på att KW var styckad.
Det finns ju ingen anledning att kapa av KW:s huvud vid axlarna om det ej var för att dölja bevis.
Den stora delen var torson och den fick han ju upp. Så vad var anledningen till att kapa av huvudet längs med axlarna om det gått till som PM påstår?
Det är ju en helt annan sak om det bevisats att PM INTE styckat KW. Då hade det funnits fog för att utreda om hans olyckscenario med luckan vetenskapligt stämmer.
Så först måste det BEVISAS att PM "begravde" henne hel innan man kan tillskriva minsta tilltro till olycksscenariot med fallande lucka. Obs! Jag riktade mig till trngw men jag klantade mig och vågar inte redigera quote taggarna ifall jag ställer till det.

Jag har ända från start hävdat att PM's olycksscenario med luckan inte kan stämma, så där tycks vi vara överens.

Däremot är det, rent juridiskt, inte alls så att man först måste bevisa att PM inte styckat henne, för att kunna tillskriva tilltro till olycksscenariot. Det är tvärtom. Bevisbördan ligger på åklagaren. Det är åklagaren som ska bevisa vad som skett. Vill man fälla PM för mord, är själva styckningen sekundär, eftersom den med största sannolikhet skett post mortem.

Om PM påstår att det skett en olycka ombord, och åklagaren varken kan bevisa hur KW dog, eller att det PM säger inte kan vara sant, så kan domstolen inte annat göra än att konstatera att det KAN HA GÅTT TILL så som PM säger. PM behöver inte bevisa att det var en olycka, det är åklagaren som måste bevisa något annat, eller att det inte var det. Om åklagaren kan bevisa att det inte kan ha gått till så som PM säger, då ökar chanserna att PM fälls på indicier. Och så vitt vi vet idag, är det den vägen åklagaren måste gå.

Att du och jag och de flesta andra sedan inte tillskriver den teorin någon tilltro, hjälps inte. Så länge det inte finns några bevis för att det inte skulla kunna ha skett, så kan det rent juridiskt ha skett, och då kan inte PM fällas för mord.

Därav denna eviga diskussion för att försöka bevisa att det inte kan ha skett så som PM säger.
Citera
2017-09-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förstår inte att alla snöat in på den där jävla luckan. Han har dödat henne i ubåten, styckat henne och slöngt henne i sjön. Begriper inte att ni diskuterar hans lögn ens.

Nej,framförallt inte så mycket konstruktivitet som kunde ha lagts på matnyttigare saker.
Citera
2017-09-25, 21:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag tycker att ni är smarta med luckan.
Men jag förstår inte att ni lägger ned så mycket energi på en uppenbar lögn av PM.
Ni har ju slitit med det där i två veckor nu.
Eftersom PM ljuger så är det nästan OT. Så kan ni inte lägga era beräkningar i skrivbordslådan tills vidare iallafall. Om det bevisas att någon annan styckat KW än PM så är det befogat att vetenskapligt pröva luckteorin igen.

I samma ögonblick som du BEVISAT att PM ljuger, så är luckdiskussionen lika död som KW.
Fram till dess, kommer luckdiskussionen att finnas kvar. I alla fall så länge det finns de som tror på PM.
Citera
2017-09-25, 22:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Fotomontage? Nej, motvikten syns även på orginalet, fick bara lite hjälp i tråden med att justera ljuset, och ta fram vad som dolde sig i mörkret. Naturlagar vet inte du något om överhuvudtaget, du är en av trådens största svammelpellar.

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Ja, nu ser jag vilken bild det är. Vad kan det vara, 3000 inlägg sedan jag påtalade att motvikten syns på den bilden. Den har legat till grund för många av de påståenden jag gjort om motvikten. Grattis, du är bara 3000 inlägg (eller nåt) efter
Citera
2017-09-25, 22:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag gjorde ett läsfel. Jag trodde att jag kommenterade ett dubbelcitat av trngw och dig.

Men om man ska tro på olyckan så måste A. det BEVISAS att PM "begravde" KW hel.
B. Och först då bör luckteorin prövas vetenskapligt.

Inte B. först och sedan A. Det blir bortkastat arbete i den ordningen.
Således om PM styckade KW så ljuger han om olyckan.

Precis tvärtom. B är nyckeln för att kunna åtala PM för mord. A är sekundärt eftersom det bara rör griftefridsbrottet.
Citera
2017-09-25, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Låter väldigt fantasilöst det här med att luckan skulle dödat hon. Jag tror mera han blev förbannad. Drämde till hon och ups, hon blev betydligt mera skadad än han kunde föreställa sig.

Låter lite som folk som fått stryk i fängelset. Då säger den misstänkta, han ramlade i trappan... När personen i själva verket fått regelrätt med stryk och uppvisar blåmärken i ansiktet och på kroppen.
Citera
2017-09-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har ända från start hävdat att PM's olycksscenario med luckan inte kan stämma, så där tycks vi vara överens.

Däremot är det, rent juridiskt, inte alls så att man först måste bevisa att PM inte styckat henne, för att kunna tillskriva tilltro till olycksscenariot. Det är tvärtom. Bevisbördan ligger på åklagaren. Det är åklagaren som ska bevisa vad som skett. Vill man fälla PM för mord, är själva styckningen sekundär, eftersom den med största sannolikhet skett post mortem.

Om PM påstår att det skett en olycka ombord, och åklagaren varken kan bevisa hur KW dog, eller att det PM säger inte kan vara sant, så kan domstolen inte annat göra än att konstatera att det KAN HA GÅTT TILL så som PM säger. PM behöver inte bevisa att det var en olycka, det är åklagaren som måste bevisa något annat, eller att det inte var det. Om åklagaren kan bevisa att det inte kan ha gått till så som PM säger, då ökar chanserna att PM fälls på indicier. Och så vitt vi vet idag, är det den vägen åklagaren måste gå.

Att du och jag och de flesta andra sedan inte tillskriver den teorin någon tilltro, hjälps inte. Så länge det inte finns några bevis för att det inte skulla kunna ha skett, så kan det rent juridiskt ha skett, och då kan inte PM fällas för mord.

Därav denna eviga diskussion för att försöka bevisa att det inte kan ha skett så som PM säger.

Jag tror att jag förstår. Jag vet inte hur det fungerar juridiskt i Danmark. Men i Sverige kan man dömas på indicier. Det är som Suger-Daddy säger. KW kan inte ha skickat ett oroväckande sms till pojkvännen som fick honom att bli så orolig att han kontaktade polisen redan tidigt på kvällen (alltså innan han anmälde henne saknad kl 03.00) och sedan sker det en "dödsolycka" efter det. Sedan alla indicier runt styckningen. Jag tror nog att sågmärkena matchar en sådan fogsvans som saknas från PM:s verkstad. Rörstumparna matchar rören i PM:s verkstad osv. Eftersom han är skäligen häktad för mord tror jag att polisen har gjort allt ni gjort och kommit fram till att det ej stämmer. Vi får nog veta allt det till rättegången.
Fråga. Kan man bli dömd på indicier i Danmark? Någon som är juridiskt insatt?
Citera
2017-09-25, 22:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag tror att jag förstår. Jag vet inte hur det fungerar juridiskt i Danmark. Men i Sverige kan man dömas på indicier. Det är som Suger-Daddy säger. KW kan inte ha skickat ett oroväckande sms till pojkvännen som fick honom att bli så orolig att han kontaktade polisen redan tidigt på kvällen (alltså innan han anmälde henne saknad kl 03.00) och sedan sker det en "dödsolycka" efter det. Sedan alla indicier runt styckningen. Jag tror nog att sågmärkena matchar en sådan fogsvans som saknas från PM:s verkstad. Rörstumparna matchar rören i PM:s verkstad osv. Eftersom han är skäligen häktad för mord tror jag att polisen har gjort allt ni gjort och kommit fram till att det ej stämmer. Vi får nog veta allt det till rättegången.
Fråga. Kan man bli dömd på indicier i Danmark? Någon som är juridiskt insatt?

Rent spontant skulle jag tro att det är både möjligt och "lättare" än i Sverige. Känns som Danmark är bättre än Sverige på att trycka till uppenbart kriminella element.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in