2017-09-25, 16:06
Medlem
Hur fungerar det med poäng när man läser en kurs på Hermods i Novo? Hur vet jag att jag läst 20 poäng en vecka, vilket jag behöver göra för att få det studiemedel jag ansökt om? Står det någon information om "poängen" jag läst i novo eller hur funkar det?
Citera
2017-09-25, 16:22
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotiveradStudent
Hur fungerar det med poäng när man läser en kurs på Hermods i Novo? Hur vet jag att jag läst 20 poäng en vecka, vilket jag behöver göra för att få det studiemedel jag ansökt om? Står det någon information om "poängen" jag läst i novo eller hur funkar det?

Kursens poäng delat med antal veckor du läser den på. Så en 100p kurs på 4 veckor blir 25p per vecka.
Citera
2017-09-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Kursens poäng delat med antal veckor du läser den på. Så en 100p kurs på 4 veckor blir 25p per vecka.

Så om jag läser 100 poäng på 5 veckor måste jag läsa exakt lika mycket varje vecka för att få fullt studiemedel? Eller kan jag vara inaktiv en hel vecka och ändå få studiemedel för den veckan om jag läser dubbelt veckan därpå?
Citera
2017-09-25, 16:59
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Så om jag läser 100 poäng på 5 veckor måste jag läsa exakt lika mycket varje vecka för att få fullt studiemedel? Eller kan jag vara inaktiv en hel vecka och ändå få studiemedel för den veckan om jag läser dubbelt veckan därpå?

Det är kursens poäng delat med antalet veckor som gäller, exakt hur mycket du läser varje vecka spelar ingen roll.
Citera
2017-09-28, 19:41
Medlem
Tja, har en fråga angående slutbetyg från hermods. På deras hemsida står det såhärÖ

"Vi har ingen betygsrätt på våra distanskurser som du köper som privatperson i webbutiken.
Du får ett intyg efter avslutad kurs genom att mejla ditt personnummer och vilken kurs eller yrkesutbildning det gäller till support@hermods.se
För att få betyg i kursen ska du göra en prövning hos kommunen. Kontrollera alltid med din kommun om du kan göra en prövning på kursen."

Som jag har uppfattat det, efter ett godkänt betyg från Hermods måste jag göra en prövning i min kommun, för att få ett Slutbetyg. Stämmer det?

"Vi har ingen betygsrätt på våra distanskurser som du köper som privatperson i webbutiken." Som privatperson står det.. jag har ansökt genom kommunen. Menar de att om man köper en kurs som kostar 2990kr själv utan någon kommun som står bakom dig
Citera
2017-09-28, 20:59
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indivduelltarbete
Tja, har en fråga angående slutbetyg från hermods. På deras hemsida står det såhärÖ

"Vi har ingen betygsrätt på våra distanskurser som du köper som privatperson i webbutiken.
Du får ett intyg efter avslutad kurs genom att mejla ditt personnummer och vilken kurs eller yrkesutbildning det gäller till support@hermods.se
För att få betyg i kursen ska du göra en prövning hos kommunen. Kontrollera alltid med din kommun om du kan göra en prövning på kursen."

Som jag har uppfattat det, efter ett godkänt betyg från Hermods måste jag göra en prövning i min kommun, för att få ett Slutbetyg. Stämmer det?

"Vi har ingen betygsrätt på våra distanskurser som du köper som privatperson i webbutiken." Som privatperson står det.. jag har ansökt genom kommunen. Menar de att om man köper en kurs som kostar 2990kr själv utan någon kommun som står bakom dig

Om du ansökt via kommunen får du ett betyg
Ansöker du direkt av hermods och betalar vilken ockersumma dom nu vill ha av dig får du bara en papperslapp med lite text på och måste då göra en prövning på exakt samma vis som om du inte läst kursen hos hermods
Citera
2017-10-02, 00:41
Medlem
CXQHs avatar
Citat:

Du kan läsa hur mycket du vill men du får inte AVSLUTA kursen i förtid. Själva examinationen för kursen gör du alltså när kursen ska avslutas. Men du kan fortfarande lämna in uppdragen när du känner för det. Passar inte inlämningstiderna kan du maila Hermods så flyttar dom.

Om du läser flera kurser, säg heltid 400 poäng då kan du göra klart 3 kurser direkt med examinationen och låta en kurs vara flytande som du gör samma vecka, eller dagarna före när allt ska vara avslutat.
Citera
2017-10-03, 22:44
Medlem
Citat:

Du får lägga upp dina studier precis som du vill under dessa 5 veckor. Ingen bryr sig så länge du sköter inlämningsdstumen för uppdragen. Jag som både studerar heltid och jobbar strax över halvtid lägger upp mina studier så jag pluggar mycket de dagar jag är ledig, för de dagar jag jobbar hinner jag inte. Det är det fina med att plugga på distans, att det är fritt att lägga upp lite som man vill (inom tidsramen)
Citera
2017-10-04, 23:12
Medlem
CXQHs avatar
Examination imorgon, alltid lika nervös fast man gjort det tjugo gånger tidigare. Sedan är det ju det absolut lurigaste momentet i kursen, man vet aldrig vilka frågor som kommer och hur ens betyg står sig i slutändan.

Rätt intressant ändå hur mycket det skiljer sig mellan lärarna. Vissa kör bara standardfrågor från prov, andra blandar prov med teori och de jävligaste tar grejer man inte läst där man får improvisera.

Skönt att snart vara klar med Hermods.
Citera
2017-10-05, 07:24
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Examination imorgon, alltid lika nervös fast man gjort det tjugo gånger tidigare. Sedan är det ju det absolut lurigaste momentet i kursen, man vet aldrig vilka frågor som kommer och hur ens betyg står sig i slutändan.

Rätt intressant ändå hur mycket det skiljer sig mellan lärarna. Vissa kör bara standardfrågor från prov, andra blandar prov med teori och de jävligaste tar grejer man inte läst där man får improvisera.

Skönt att snart vara klar med Hermods.

Verkligen. Jag hade en lärare där jag svarade lite vagt på hans frågor varav han sedan fyllde i mer konkret resten av svaret. Det blev ett B i den kursen, trots uppdragsinlämningar på E-C nivå.

Sen har jag gjort slutprov i Biologi/Kemi 2 på Miroi där jag klarat mig på allmänbildning utan att lära mig något under kursens gång. Så blir det när halva provet har 1x2 frågor och A-frågor om etik...
Citera
2017-10-05, 17:36
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Verkligen. Jag hade en lärare där jag svarade lite vagt på hans frågor varav han sedan fyllde i mer konkret resten av svaret. Det blev ett B i den kursen, trots uppdragsinlämningar på E-C nivå.

Sen har jag gjort slutprov i Biologi/Kemi 2 på Miroi där jag klarat mig på allmänbildning utan att lära mig något under kursens gång. Så blir det när halva provet har 1x2 frågor och A-frågor om etik...

Ja det är inte konstigt man pratar om flumskolan. Rätt synd egentligen då skolan är en så viktig pusselbit att få rätt direkt.
Citera
2017-10-05, 23:30
Medlem
Azizoks avatar
Hur enkelt är det att få ett A på Moderna Språk 3 - Spanska, om man börjar läsa kursen med grundläggande kunskaper? Är det möjligt att lära sig till att uppnå ett A på 5 veckor, distans?

Jag vill läsa det på grund av dess meritpoäng, och det är antingen det eller Matematik 4 men jag vet inte om jag kan få ett högt betyg på Matematik 4 eftersom det är en svår kurs. Efter matematik 4 tänkte jag då läsa Matematik 5, då det också ger 0,5/1 meritpoäng beroende på behörighetskrav.

Men hur skiljer sig svårigheten mellan Matematik 3c och Matematik 4 - Matematik 5?

Har jag bättre chanser att få mina meritpoäng och bra betyg på kursen från Moderna språk än Matematik? Fick ett D på Matematik 3c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in