2017-09-25, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Om luckan kunde ha slått henne medvetslös anser jag det som inte alls otänkbart att fallet kunde dödat henne. Visst kanske vissa slag på vägen ner även de kunde vara livshotande, men utan tvekan av om kroppen efter att benen landade först faller bakåt och bakhuvudet slår i det hårda golvet hejdlöst.

Är ju ofta det som händer när någon råkar dö av ett knytnävsslagsmål. Inte av knytnäven, men av kontakten av bakhuvudet mot asfalten när de ramlar medvetslösa.

Tror PM insett detta och satsar på den förklaringen. Sen att han klantade till det totalt när han skulle prova förklara hur luckan stängdes är en annan sak.
Fast har PM verkligen klantat till det, just vad gäller denna historia? Just vad det gäller luckan har han aldrig sagt någonting riktigt fel.

Han säger att han inte vet exakt hur luckan börjar falla. Att han i första skedet funderade på svallvåg och sedan på att KW tagit tag i luckan för att häva sig upp är ju inte tokklantigt av PM. Han säger ju indirekt att han inte vet/såg exakt hur luckan började stängas.

Och hans halkande är också ett fullt rimligt påstående, om det PM avser att säga är att han såg att luckan höll på att gå igen men att han var för sent ute och att halkade när han försökte ta fast och bromsa luckan.

Och med tanke på att PM var utanför ubåten så är det ju ett korrekt påstående att han inte såg exakt vad som hände med KW - när luckan slog igen skulle ju PM behöva röntgensyn för att se resterande förlopp.

- Det vi kan debattera är att luckan inte rimligen kan slå igen av sig själv.
- Det vi kan debattera är att hur skadligt det är att få luckan i huvudet.
- Det är däremot inte orimligt att KW rasar ner - kanske bedövad av att ha fått lucka i huvudet men kanske för att hon hade en stor del av kroppsvikten hängande i luckan och släppte greppet när hon insåg att luckan slog igen och då inte hade grepp nog att hålla sig kvar på stegen.
- Och vi har väldigt svårt att faktiskt veta resultatet av ett okontrollerat fall.

Utan tillgång till huvud/nacke så kommer domstolen ha rätt stora problem att hantera just denna punkt eftersom det trots allt finns betydande möjlighet till en allvarlig olycka involverande luckan. Och det går då inte komma runt att detta är en viktig punkt för hur stort straff PM riskerar att få.
Citera
2017-09-25, 08:11
Avstängd
448s avatar
Dom brukar ofta vara på vanliga fiskedjup på 10-80m , men det är inga skillnader ofta på 200m t.ex.
Iaf så är det svårt att gömma saker , tänk på att förutom myndigheter så kan man säkert få ihop 50 st privata hobbyfiskare om man skulle gå ut i msm om det.
Citera
2017-09-25, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Allmänt. Om det går att använda mobiltelefon under vattnet från Ubåt. Du får googla info om du är intresserad.
Du vet om att det finns GSM-repeaters som gör att riktiga ubåtar t ex kan ha en antenn i en mast varför det då går att ligga en bit under vattenytan och ändå ha fungerande mobiltäckning? Att Nautilus skulle haft en GSM-repeater skulle däremot vara alldeles märkligt underligt - det skulle ju vara 10x mer prioriterat att få upp en GPS-antenn eller AIS-antenn i masten än att lyxa till det med GSM-repeater.
Citera
2017-09-25, 08:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du vet om att det finns GSM-repeaters som gör att riktiga ubåtar t ex kan ha en antenn i en mast varför det då går att ligga en bit under vattenytan och ändå ha fungerande mobiltäckning? Att Nautilus skulle haft en GSM-repeater skulle däremot vara alldeles märkligt underligt - det skulle ju vara 10x mer prioriterat att få upp en GPS-antenn eller AIS-antenn i masten än att lyxa till det med GSM-repeater.

...eller ett par lanternor...
Citera
2017-09-25, 08:24
Medlem
Citat:
Läste du den danska artikeln i Lorry som Kanelgas länkade ganska nyligen som bland annat handlade om sms som KW skickade till sin pojkvän? Därifrån började min diskussion iallafall. Jag har också tänkt på det. Om nödsamtal gått iväg när PM bar upp den för att kasta den i vattnet. Men borde han inte plockat ut kortet ur den nere i Ubåten först innan han gjorde detta? Jag är inte så insatt i teknik så att jag vet om denna åtgärd dödar mobiltelefonen.Vet du?
Vad det gäller dyktiden har jag varit lat och frågat andra FB:are. Senaste kända observationen av dem i tornet var ca 20.30 enligt vad flera sagt. Så exakt när de dök vid Middlegrund finns det nog ingen uppgift på. Såvida polisen inte släppt uppgift på det.Men det har iallafall inte jag funnit.
Notera att det finns en hel massa saker PM borde gjort annorlunda om detta var en faktisk olycka.

Och på samma vis finns det en hel massa saker PM borde gjort annorlunda om detta var planerat mord.

Vi vet redan att PM begått en hel massa fel. Och den mest troliga anledningen till den stora sekvensen fel är för att PM varit rejält stressad och därför inte klarat av att tänka klart. Otur om detta började med en olycka, eftersom han då ställt till det så mycket värre för sig själv och KW. Tur däremot om det rört sig om planerat brottsdåd eftersom han då gett polisen så mycket mer att arbeta på.

Men utifrån den stora mängd tankevurpor PM redan begått - varför skulle vi då vara förvånade om PM inte tänkt till om telefonen och sett till att döda den genom att slå av den, eller ta ut SIM-kortet eller köra en skruvmejsel igenom den innan han gick upp till ytan och klättrade upp för att kasta telefonen i sjön?

Rationella beslut fattas av personer som handlar rationellt. PM har inte handlat rationellt under ett antal timmar i ubåten.
Citera
2017-09-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
På sådana platser på fartyg brukar man limma fast någon matta som är antihalkbehandlad, och känns som sandpapper på ytan. Den är dessutom också gjord av något slags gummi eftersom is inte kan fastna på gummi.
PM säger att plåten är målad med epoyxfärg. Polisen kommer ju på två sekunder att notera om det finns antihalk-behandling på plåten. PM måste förväntas ha rätt eftersom han själv inser att polisen så omedelbums märker om han ljuger på den punkten.
Citera
2017-09-25, 08:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Östersjön?

Ja var trodde du att Bornholm ligger - i Karibiska havet?

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom brukar ofta vara på vanliga fiskedjup på 10-80m , men det är inga skillnader ofta på 200m t.ex.
Iaf så är det svårt att gömma saker , tänk på att förutom myndigheter så kan man säkert få ihop 50 st privata hobbyfiskare om man skulle gå ut i msm om det.

OK. Ja, då kanske han hade varit körd hur eller hur.
Citera
2017-09-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Jag har ingen känsla av att min mobil försöker skicka om SMS om den misslyckades första gången. Jag har idag ett meddelande som skulle skickats 18 augusti. Det står fortfarande som 'inte levererat' i röd text ackompanjerat av ett rött utropstecken i en röd cirkel.
Jag har en iPhone 7.
Min telefon skickar SMS så fort den får täckning igen.

Mitt mailprogram är däremot för korkat och ger fort upp och lägger mailet som osänt och så måste jag manuellt kicka igång det. Men det är alltså de som kodade mailprogrammet som tog beslutet att ha en korkat kort timeout som inte tar hänsyn till att ett mail kanske inte hunnit iväg innan jag sätter telefonen på flight mode inför en längre flygresa.

Däremot är det ju intressant med mer info om just iPhone och SMS - en rätt hög andel journalister brukar välja just iPhone.
Citera
2017-09-25, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och det orsakade vågor på 12 meter?

Du gör nog klokt i att vara lite mer kritisk till uppgifter du läser på flashback och fråga dig först och främst när du läser något påstående, är detta sant? Den användare som postade det du hänvisar till ignorerade begäran om att presentera sina ekvationer i tråden, istället försvann denne några dagar, dök sen upp igen och låtsades som det regnade. Samma postare gjorde även en egenhändig beräkning på luckans vikt, där denne helt från det blå antog att luckan var gjord i 3 mm ståplåt. Detta på en ubåt som teoretiskt ska klara trycket på 470 meters djup, skrattretande. Frågade vilket tryck denne tror att luckan utsätts för på det djupet, fick inget svar på det heller, då försvann trollet, och dök återigen upp nån dag senare och låtsades som det regnade. Den där postarens trovärdighet står på lägre nivå än madsens.
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-25 kl. 08:46.
Citera
2017-09-25, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja var trodde du att Bornholm ligger - i Karibiska havet?

Såg inte att Bornholm nämndes i citatet?
Citera
2017-09-25, 09:01
Medlem
Citat:
Läste du den danska artikeln i Lorry som Kanelgas länkade ganska nyligen som bland annat handlade om sms som KW skickade till sin pojkvän? Därifrån började min diskussion iallafall. Jag har också tänkt på det. Om nödsamtal gått iväg när PM bar upp den för att kasta den i vattnet. Men borde han inte plockat ut kortet ur den nere i Ubåten först innan han gjorde detta? Jag är inte så insatt i teknik så att jag vet om denna åtgärd dödar mobiltelefonen.Vet du?
Vad det gäller dyktiden har jag varit lat och frågat andra FB:are. Senaste kända observationen av dem i tornet var ca 20.30 enligt vad flera sagt. Så exakt när de dök vid Middlegrund finns det nog ingen uppgift på. Såvida polisen inte släppt uppgift på det.Men det har iallafall inte jag funnit.

Det skulle räcka med batteriet, fast det kan vara olika svårt att ta bort, enklast är väl att ta en hammare.....

Senaste observationen var den lilla pratstunden med två seglare. Och nej, polisen har inte släppt några tidsdetaljer om rutten som de fått återskapad.
Citera
2017-09-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det skulle räcka med batteriet, fast det kan vara olika svårt att ta bort, enklast är väl att ta en hammare.....

Senaste observationen var den lilla pratstunden med två seglare. Och nej, polisen har inte släppt några tidsdetaljer om rutten som de fått återskapad.
Börjar bli glest med telefoner med batteri som går att ta loss - tillverkaren premierar vattentålighet.

Men brukar inte alla telefoner gå att stänga av utan att man behöver kod? Jag har för med att t ex flygindustrin krävt att personalen alltid skall kunna stänga av en telefon.

Hur som helst - vi vet inte om det finns något SMS som "smitit ut" när PM tagit upp telefonen för att dumpa. Allt vi kan göra är att sitta och koka soppa på en spik och se om det finns ytterligare något sätt vi kan vrida och vända på den lilla mängd information vi har tillgänglig tills vi får lite nya köttbitar vid nästa häktningsförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in