2017-09-25, 05:28
Medlem
Merwinnas avatar
Jag var förresten inne på den andra sidan och kollade vad den tyske ubåtskaptenen skriver nuförtiden. Han skrev bland annat att han inte förstår varför M inte bara behöll kroppen ombord och sänkte båten på hundra meters djup öster om Bornholm. Där fungerar ingen sonar. Det hade varit mindre än 2000 m. att simma in till stranden. Sedan hade han bara kunnat springa ett par km längs stranden innan han gav sig till känna som skeppsbruten. "Min ubåt sjönk p.g.a. tekniska problem. Jag vet inte riktigt var, det var mörkt och jag hade ingen GPS."

Sedan berättar han att en ubåt som sänktes utanför Gotland under första världskriget och genast anmäldes försvunnen hittades först NU, hundra år senare. Och att Nautilus inte ens är två meter hög när hon ligger på sidan = nästan obefintlig risk att någon skulle hitta henne i närtid.

Undrar om M sitter i sin cell nu och ångrar och grämer sig..? N har han ju förlorat i alla fall nu, med största säkerhet.

Sedan ger tysken GW en känga också, han säger att en journalist fattar när en intervju är över, och att dessa båda knappast åkte ut i SOLNEDGÅNGEN för att hon skulle tråka honom med sådana frågor som GW föreslog: "när ska du sluta fjanta med ubåtar och raketer och skaffa dig ett riktigt jobb". Han säger också att han själv (tysken) har haft med "murvlar" att göra i 30 år, och det har aldrig hänt att dom som velat skriva något negativt om honom har tagit upp det under intervjun, utan det har han sedan fått läsa i tidningen...

Klok man, och han kände M som sagt.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-25 kl. 06:07.
Citera
2017-09-25, 05:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej, inte läst, men tack för tipset, ska kolla ! Det är väl bara en slags symbolisk vampyrism, med våra tänder så kan vi inte bita så djupt att man får hål på viktiga blodkärl, vi människor har inget sådant bett. Vargen har det däremot men den kan inte bita och samtidigt suga, det är inte möjligt. Nej de kan ha rispat varandra och slickat på såren sen, men det är ju ingen vampyrism
Det är dumt för det kan ge infektioner i såren... Om man nu vill överleva händelsen, typ...

Nu gick det ju lite si och så med det. Typ.

Ja, självklart helt idiotiskt. Men det finns folk till allt. Och K drogs till sådant...
Citera
2017-09-25, 05:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

-- Dykare har ju viktbälten och det behövs vanligen det dubbla i vikt. Men de vanliga viktbältena sitter runt livet, som så småningom säkert kan lossna ifrån en död kropp. De ska ju vara lätta att ta av när man dyker. Ska de sitta på en död kropp så bör det vara en sele med vikter istället som är låst runt alla fyra lemmarna, inte bara runt livet...

Jag tror inte att en normalbyggd kropp på 80 kg kan få en större flytförmåga (*) än att 10-15 kg vikter kan råda bot på, och få den att hålla sig på bottnen. Dykare som har tuber på ryggen måste kanhända ha lite mera , e lite trög just nu på att räkna på tubernas flytförmåga och hur mycket de måste tyngas ner.

(*) Hos en normalbyggd kropp finns inte mycket utrymme för gasbildning och sk bloating eller sk uppsvällandet. Hos en rikitg överviktig person finns naturligtvis mera utrymme i bukhålan och flytförmåga, och även de feta partierna flyter ju av sig själv

Det blir ju uppenbart att dådet inte var planerat även av detta skäl. För hade han planerat det, så hade han ju sett till att skaffa ett riktigt viktbälte och gömt det i båten i väntan på lämpligt, godtroget offer.
Citera
2017-09-25, 07:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det blir ju uppenbart att dådet inte var planerat även av detta skäl. För hade han planerat det, så hade han ju sett till att skaffa ett riktigt viktbälte och gömt det i båten i väntan på lämpligt, godtroget offer.

Tidigare stod det någonstans att han hade utrustning för scuba-dykning ombord på Nautilus.
Hade han flaskor med komprimerad luft var han tvungen att också ha viktbälte ombord - annars kan han inte dyka.

Utomlands är dessa flaskor ofta gjorda av aluminium och lätta - i våra vatten är de väldigt tunga med det räcker i alla fall inte för att kunna dyka ner utan viktbälte. En levande kropp med dykdräkt och fyllda lungor samt med luftflaska på ryggen flyter - inte rättvänd, man kan drunkna, men det är mycket svårt/omöjligt att dyka ner utan viktbälte.

Det vore inte orimligt att man har dykutrustning ombord på en privat u-båt, varför offrade han i så fall inte några blyvikter när han sänkte kroppen?

En man som sitter och räknar och skissar en stor del av sin vakna tid - skulle han verkligen ta så fel hur mycket som behövdes för att hålla kroppen på botten? Det verkar konstigt.
Citera
2017-09-25, 07:28
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
[...]
En del har föreslagit att hon skrivit ett sms i båten, kanske under dyket nr.1, och tryckt på "sänd". Då har det kunnat sändas, när MOBILEN når ytan, telefoner gör så. D.v.s. att ett panikmeddelande gått iväg när PM kastade mobilen i vattnet ( eller under den korta tid den var i luften).

[...]

Mer troligt, om du frågar mig, är att KW skickat något, kanske pratat kort med pojkvännen INNAN det första dyket, och kanske uttryckt en dålig känsla eller oro, men inte någon panik.....
[...]

Jag har ingen känsla av att min mobil försöker skicka om SMS om den misslyckades första gången. Jag har idag ett meddelande som skulle skickats 18 augusti. Det står fortfarande som 'inte levererat' i röd text ackompanjerat av ett rött utropstecken i en röd cirkel.
Jag har en iPhone 7.
Citera
2017-09-25, 07:30
Avstängd
448s avatar
Citat:
Jag var förresten inne på den andra sidan och kollade vad den tyske ubåtskaptenen skriver nuförtiden. Han skrev bland annat att han inte förstår varför M inte bara behöll kroppen ombord och sänkte båten på hundra meters djup öster om Bornholm. Där fungerar ingen sonar.

T.o.m ett billigt fritidsbåtsekolod skjuter en liten båt på 400m djup , ja t.o.m med 10kg torsk
Citera
2017-09-25, 07:39
Medlem
Citat:
Ubåten är inte 40 meter lång, den är knappt 18 meter, 17,76 meter (LÖA), Men även en våghöjd på 6 meter är ju inte möjlig, ett sådant svall skulle ju bli omtalat

Det här med sänket av rörbitar är ju mycket märkligt, PM borde ju veta på ett ungefär vad som behövs i vikt för att sänka en kropp. PM har räknat helt fel eller så är en del av sänkena lossnat och ligger kvar på bottnen. PM var kanske dålig scout så att han inte kunde sina knopar ordenligt ?

-- Dykare har ju viktbälten och det behövs vanligen det dubbla i vikt. Men de vanliga viktbältena sitter runt livet, som så småningom säkert kan lossna ifrån en död kropp. De ska ju vara lätta att ta av när man dyker. Ska de sitta på en död kropp så bör det vara en sele med vikter istället som är låst runt alla fyra lemmarna, inte bara runt livet...

Jag tror inte att en normalbyggd kropp på 80 kg kan få en större flytförmåga (*) än att 10-15 kg vikter kan råda bot på, och få den att hålla sig på bottnen. Dykare som har tuber på ryggen måste kanhända ha lite mera , e lite trög just nu på att räkna på tubernas flytförmåga och hur mycket de måste tyngas ner.

(*) Hos en normalbyggd kropp finns inte mycket utrymme för gasbildning och sk bloating eller sk uppsvällandet. Hos en rikitg överviktig person finns naturligtvis mera utrymme i bukhålan och flytförmåga, och även de feta partierna flyter ju av sig själv

Tackar så mycket, javisst är inte ubåten 40m. Kollade inte upp den lättaste faktorn i beräkningen... Låter ju inte ens rimligt nät jag läser det själv. Skrev i sängen och hade för mig någon skrev det innan, men är ju allt för långt. Sängskrivande blir inget bra för mig...

Så ja blir bara att ersätta med 18m då. Sen motsvarar det ju egentligen inte heller en våghöjd, utan en kombination av lutning och acceleration så man ska egentligen vara lite försiktig när man ska värdera våghöjden som skulle krävas, men den blir extremt hög och orimlig hur som helst och om luckan var helt öppen eller om den hade motvikter blir det ännu mer orimligt.

"Sjunkförmågan" för stålrör är rätt enkelt att räkna på. Nästan alla ståltyper har en densitet ganska nära 8kg/dm^3, förutom de som har nickel som huvudingrediens, de ligger ofta nära 9 (men ganska osannolikt att de var den typen stål).

Sjunkförmågan för stål blir med andra ord cirka sju åttondelar av sin massa (ja jag vet att saltvatten inte exakt väger 1kg/dm^3 men blir ingen makaber skillnad på stålets sjunkförmåga). Så om en kropp flyter med 15kgs marginal behövs det 15kg/(7/8)kg stål det vill säga ca 17kg för att motverka det. Gissningsvis har PM haft det stressigt när kroppsdelarna var ur ubåten och dessutom kunde han inte rimligtvis testa flytförmågan då han knappast kunde lyfta upp den tyngdsatta torson efter att slängt den över bord.

Jag tror vi ska ta PM förmåga att utföra ingenjörsmässiga beräkningar med en nypa salt dessutom. Han verkar ha viss koll på sprängmedel men i övrigt verkar han iglat sig fast på andras kompetens kombinerat med sin egen magkänsla när han skulle ta beslut...
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-25 kl. 07:41.
Citera
2017-09-25, 07:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
T.o.m ett billigt fritidsbåtsekolod skjuter en liten båt på 400m djup , ja t.o.m med 10kg torsk

Havet är stort i och för sig...

Så här skriver han, men jag förstår inte vad det skulle spela för roll att havsbottnen faller brant?

"Die Ostsee fällt da so steil vom Ufer ab - da funktioniert kein Sonar wirklich gut um ein Wrack zu finden."

Vilket jag får till:

"Östersjön faller så brant från stranden där - då fungerar ingen sonar riktigt bra för att hitta ett vrak."
Citera
2017-09-25, 07:55
Avstängd
448s avatar
Nänä babbel , vill du rota lite i någorlunda vanliga fritidsbåt/hobbyfiskebåts ekolod prestanda så kan du börja med att bildgoogla på "garmin plotter sidescan".
Du får lite orangea bilder som träff , läskiga spöklika bilder på botten - nu fattar du att inte ens en snubbe som fått ståplats i hink går att dölja för hobbyfiskaren Nisse 21 år

Sen kan du ju köra vanlig google för prestanda om du är sugen på mera.
Det är inte ens speciellt dyra ekolod som sagt...
Citera
2017-09-25, 07:58
Medlem
Citat:

Så här skriver han, men jag förstår inte vad det skulle spela för roll att havsbottnen faller brant?

"Die Ostsee fällt da so steil vom Ufer ab - da funktioniert kein Sonar wirklich gut um ein Wrack zu finden."

Vilket jag får till:

"Östersjön faller så brant från stranden där - då fungerar ingen sonar riktigt bra för att hitta ett vrak."
Östersjön?
Citera
2017-09-25, 07:58
Avstängd
448s avatar
Citat:

Vilket jag får till:

Här har du massa bilder på prestanda

https://www.google.se/search?q=garmin+plotter+sidescan&client=firefox-b&tbm=isch&tbs=rimg:CVmvA5jpAuflIjhiVKBpPbrj9l_1jM 76tDZioOhkh9DPcP3MoucXVqzhVY-6MukUyimW4SqQTzDvkpZh_1whTjVLtym SoSCWJUoGk9uuP2EaQPS8SjHzwcKhIJX-Mzvq0NmKgR-Ezw8jv1sQ4qEgk6GSH0M9w_1cxG0w6tabdTiXyoSCSi5xdWrOF VjEezB CXGjkUtIKhIJ7oy6RTKKZbgRS5OmJXyIo1wqEglKpBPMO-SlmBGD74SCHnSF5yoSCX_1CFONUu3KZEfkp_1Ce--VNY&tbo=u&sa=X&ved=0ahUKEwii19zN07_WAhVNI1AKHeDFCY wQ9C8IHw&biw=1280&bih=915&dpr=1
Citera
2017-09-25, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Tack, lovar att kolla när jag får tid! Måste bara förtydliga en sak: jag påstår inte att jag kan särskilt mycket om båtar och teknik, jag bara översätter det den tyske ubåtskaptenen säger. Och HAN måste ju kunna det.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Här har du massa bilder på prestanda

https://www.google.se/search?q=garmin+plotter+sidescan&client=firefox-b&tbm=isch&tbs=rimg:CVmvA5jpAuflIjhiVKBpPbrj9l_1jM 76tDZioOhkh9DPcP3MoucXVqzhVY-6MukUyimW4SqQTzDvkpZh_1whTjVLtym SoSCWJUoGk9uuP2EaQPS8SjHzwcKhIJX-Mzvq0NmKgR-Ezw8jv1sQ4qEgk6GSH0M9w_1cxG0w6tabdTiXyoSCSi5xdWrOF VjEezB CXGjkUtIKhIJ7oy6RTKKZbgRS5OmJXyIo1wqEglKpBPMO-SlmBGD74SCHnSF5yoSCX_1CFONUu3KZEfkp_1Ce--VNY&tbo=u&sa=X&ved=0ahUKEwii19zN07_WAhVNI1AKHeDFCY wQ9C8IHw&biw=1280&bih=915&dpr=1

Edit: vilken är enheten på skalan till höger på bilderna? Meter? Då är det inga hundra meter.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-25 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in