Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Ubåten är inte 40 meter lång, den är knappt 18 meter, 17,76 meter (LÖA), Men även en våghöjd på 6 meter är ju inte möjlig, ett sådant svall skulle ju bli omtalat
Det här med sänket av rörbitar är ju mycket märkligt, PM borde ju veta på ett ungefär vad som behövs i vikt för att sänka en kropp. PM har räknat helt fel eller så är en del av sänkena lossnat och ligger kvar på bottnen. PM var kanske dålig scout så att han inte kunde sina knopar ordenligt ?
-- Dykare har ju viktbälten och det behövs vanligen det dubbla i vikt. Men de vanliga viktbältena sitter runt livet, som så småningom säkert kan lossna ifrån en död kropp. De ska ju vara lätta att ta av när man dyker. Ska de sitta på en död kropp så bör det vara en sele med vikter istället som är låst runt alla fyra lemmarna, inte bara runt livet...
Jag tror inte att en normalbyggd kropp på 80 kg kan få en större flytförmåga (*) än att 10-15 kg vikter kan råda bot på, och få den att hålla sig på bottnen. Dykare som har tuber på ryggen måste kanhända ha lite mera , e lite trög just nu på att räkna på tubernas flytförmåga och hur mycket de måste tyngas ner.
(*) Hos en normalbyggd kropp finns inte mycket utrymme för gasbildning och sk bloating eller sk uppsvällandet. Hos en rikitg överviktig person finns naturligtvis mera utrymme i bukhålan och flytförmåga, och även de feta partierna flyter ju av sig själv
Tackar så mycket, javisst är inte ubåten 40m. Kollade inte upp den lättaste faktorn i beräkningen... Låter ju inte ens rimligt nät jag läser det själv. Skrev i sängen och hade för mig någon skrev det innan, men är ju allt för långt. Sängskrivande blir inget bra för mig...
Så ja blir bara att ersätta med 18m då. Sen motsvarar det ju egentligen inte heller en våghöjd, utan en kombination av lutning och acceleration så man ska egentligen vara lite försiktig när man ska värdera våghöjden som skulle krävas, men den blir extremt hög och orimlig hur som helst och om luckan var helt öppen eller om den hade motvikter blir det ännu mer orimligt.
"Sjunkförmågan" för stålrör är rätt enkelt att räkna på. Nästan alla ståltyper har en densitet ganska nära 8kg/dm^3, förutom de som har nickel som huvudingrediens, de ligger ofta nära 9 (men ganska osannolikt att de var den typen stål).
Sjunkförmågan för stål blir med andra ord cirka sju åttondelar av sin massa (ja jag vet att saltvatten inte exakt väger 1kg/dm^3 men blir ingen makaber skillnad på stålets sjunkförmåga). Så om en kropp flyter med 15kgs marginal behövs det 15kg/(7/8)kg stål det vill säga ca 17kg för att motverka det. Gissningsvis har PM haft det stressigt när kroppsdelarna var ur ubåten och dessutom kunde han inte rimligtvis testa flytförmågan då han knappast kunde lyfta upp den tyngdsatta torson efter att slängt den över bord.
Jag tror vi ska ta PM förmåga att utföra ingenjörsmässiga beräkningar med en nypa salt dessutom. Han verkar ha viss koll på sprängmedel men i övrigt verkar han iglat sig fast på andras kompetens kombinerat med sin egen magkänsla när han skulle ta beslut...