2017-09-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Kan Peter ha "skapat" sin sanning, sin berättelse, dvs så i den grad att han tror på den själv vid denna tidspunkt nu när han är häktad ?

Den tanken slog mig faktiskt när jag såg dokumentären Amateurs in Space. Han verkar köra med en "alternativ sanning", dvs ha en lite annorlunda verklighetsuppfattning än andra.
Citera
2017-09-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Att seriemord har/kan ha en koppling till avvikelser i hjärnan är jag 100% enig med dig om.

Det jag inte är enig om är detta med skador (slag etc.) / dess inverkan. I sammanhanget kan nämnas att om vi ska prata om huvudskador och risk för våld håller jag (om vi pratar "skador" nära nutid) hjärntumör som en mer sannolik orsak till beteendeförändring än slag mot huvudet.

Ur rättsligt perspektiv har det mindre eller ingen betydelse. Vet ingen som sluppit undan en morddom för att de hävdat att de fått ett slag i huvudet vid ett tidigare tillfälle.
Blödning, propp, tumör. Allt gör enorm skada om de hamnar illa. Ett slag eller fall kan skapa en blödning som slår ut vissa funktioner.
Men väldigt OT. Nu kommer vi in lite på mitt jobb.
Citera
2017-09-04, 21:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Certifiera? Du kan börja projektera din egen ubåt redan i kväll. Jag återkommer med svar på dina frågor om en stund. Sug på den här så länge...

Till och med i Sverige är det fritt fram att bygga sig en egen liten ubåt utan att myndigheterna stoppar näsan i blöt... men det borde bli en egen tråd under "Båtar och sjöliv" om någon känner sig hågad.

"Vänerns första ubåt sjösatt

Den hemmabyggda ubåten Harren gjorde flera dyk i helgen i vattnen utanför Mariestad.

För att köra en ubåt av den här storleken krävs inga särskilda tillstånd eller inspektioner. Av myndigheterna betraktas ubåten som en helt vanlig fritidsbåt av samma storlek."
https://www.nyteknik.se/fordon/vanerns-forsta-ubat-sjosatt-6867567
Den killen var imponerande. Gjort allt själv och verkar noga med säkerheten. Lite obehagligt med tummen uppbilden bara.
Kommer man alltid koppla den gesten till PM nu tro.
Citera
2017-09-04, 21:31
Medlem
Påtalemyndighetene vil kreve lukkede dører i morgen

https://www.b.dk/nationalt/anklager-vil-have-peter-madsen-mentalundersoegt-og-faengslet-for-manddrab
Citera
2017-09-04, 21:33
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Den tanken slog mig faktiskt när jag såg dokumentären Amateurs in Space. Han verkar köra med en "alternativ sanning", dvs ha en lite annorlunda verklighetsuppfattning än andra.
Ja, det står helt klart även för mig nu när jag spenderat kvällen med att titta igenom dokumentären (med den polska speakern )
Har sista biten kvar. speakern pratar ju över så dialogerna fångas inte till 100%, men filmen handlar ju i det stora hela, förutom raketbygget, om konflikterna som uppstår, där Madsen är navet kring vilken den negativa energin uppstår, mellan honom och V Bengtson och de övriga i teamet.

Han framstår som mer o mer hänsynslös ju längre projektet framskrider och det mest framträdande som händer är hur han utvecklar en paranoia av att inte vara del i gruppen, vilket de andra dementerar att så inte är fallet. Detta fokuseras efter att han ramlat o slagit i huvudet.
Han projicerar ut sin upplevelse av att inte få vara den som styr projektet, reagerar infantilt och passivt aggressivt med att gå hem o sura o skriva att han inte vill vara med längre, för att kort därpå åter vara med efter att de andra fått "gulla " med honom ett tag.

Allt kretsar kring hans person, syns tydligt hans stora samarbetssvårigheter och beroende av att få vara i centrum. Men frågan är om hans "ändrade" beteende har med "hjärnskakningen" att göra? Tror det sitter djupare psykologiskt än så. Avundsjukan på att Christian har familj och inte han själv lyser också igenom som väldigt stark.Klagandet att Christian inte lägger lika mycket tid på projektet som han själv, och känner konkurrens med Christians barn om hans uppmärksamhet. Madsen verkar lida av grymma mindrevärdeskomplex, vilket jag tidigare resonerat en del kring, ganska typiskt för narcissister.

Tror inte han kommer bli kryssad dock, utan mer som "Arboga Johanna", tror sig ha svaret på allt i sin egna skruvade värld, och kommer inte att vika från sin story en tum.

Ed. Förhärdad som GW uttrycker det, är en klockren beskrivning av Madsen. Hans gränssättningar måste vara oerhört skeva. Ingen finkalibrig förmåga alls, utan pang på med storstövlar och overall, skita ner och bygga upp. Det ska explodera och det ska vara grandiost.
Slita i en docka med kläder och trycka in den i en tub, eller sig själv som testperson i raketen, eller ta kniven i handen o skära i en annan människa syns närmast likvärdigt
Senast redigerad av PhDSalander 2017-09-04 kl. 21:52.
Citera
2017-09-04, 21:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det står helt klart även för mig nu när jag spenderat kvällen med att titta igenom dokumentären (med den polska speakern )
Har sista biten kvar. speakern pratar ju över så dialogerna fångas inte till 100%, men filmen handlar ju i det stora hela, förutom raketbygget, om konflikterna som uppstår, där Madsen är navet kring vilken den negativa energin uppstår, mellan honom och V Bengtson och de övriga i teamet.

Han framstår som mer o mer hänsynslös ju längre projektet framskrider och det mest framträdande som händer är hur han utvecklar en paranoia av att inte vara del i gruppen, vilket de andra dementerar att så inte är fallet. Detta fokuseras efter att han ramlat o slagit i huvudet.
Han projicerar ut sin upplevelse av att inte få vara den som styr projektet, reagerar infantilt och passivt aggressivt med att gå hem o sura o skriva att han inte vill vara med längre, för att kort därpå åter vara med efter att de andra fått "gulla " med honom ett tag.

Allt kretsar kring hans person, syns tydligt hans stora samarbetssvårigheter och beroende av att få vara i centrum. Men frågan är om hans "ändrade" beteende har med "hjärnskakningen" att göra? Tror det sitter djupare psykologiskt än så. Avundsjukan på att Christian har familj och inte han själv lyser också igenom som väldigt stark.Klagandet att Christian inte lägger lika mycket tid på projektet som han själv, och känner konkurrens med Christians barn om hans uppmärksamhet. Madsen verkar lida av grymma mindrevärdeskomplex, vilket jag tidigare resonerat en del kring, ganska typiskt för narcissister.

Tror inte han kommer bli kryssad dock, utan mer som "Arboga Johanna", tror sig ha svaret på allt i sin egna skruvade värld, och kommer inte att vika från sin story en tum.

Ed. Förhärdad som GW uttrycker det, är en klockren beskrivning av Madsen. Hans gränssättningar måste vara oerhört skeva. Ingen finkalibrig förmåga alls, utan pang på med storstövlar och overall, skita ner och bygga upp. Det ska explodera och det ska vara grandiost.
Slita i en docka med kläder och trycka in den i en tub, eller sig själv som testperson i raketen, eller ta kniven i handen o skära i en annan människa syns närmast likvärdigt
Undrar verkligen hur han kommer bete sig i rätten.
Citera
2017-09-04, 22:02
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Undrar verkligen hur han kommer bete sig i rätten.

Efter att ha sett den här filmen så tänker jag mig att han kommer att försöka argumentera och vara spydig och agiterande när han möter motstånd från åklagaren. Inte sitta tyst och svara "jag veeet inte"" jag minns inte" som Nerijus i alla fall.
Nu får vi inte höra eller veta nåt av detta imorgon eftersom det verkar blir stängda dörrar.
Citera
2017-09-04, 22:04
Medlem
Citat:

Intressant. Polisen lär ju kika igenom filmen för att bilda sig en uppfattning om honom .
Citera
2017-09-04, 22:05
Medlem
Citat:
Efter att ha sett den här filmen så tänker jag mig att han kommer att försöka argumentera och vara spydig och agiterande när han möter motstånd från åklagaren. Inte sitta tyst och svara "jag veeet inte"" jag minns inte" som Nerijus i alla fall.
Nu får vi inte höra eller veta nåt av detta imorgon eftersom det verkar blir stängda dörrar.
Jag har nog aldrig varit med om annat än stängda dörrar vid häktningsförhandling.
Citera
2017-09-04, 22:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Jag har inte sett dokumentären skall sägas, men är väl medveten vad en "skruvad" kamera kan önska att framställa. Med det vill jag ha sagt att objektivitet är önskvärt ifrån dokumentärer.., men kanske inte alltid levererat. Schismer och konflikter säljer bra, och höjer intresset..

Frågan är : är dokumentären objektiv ?
Citera
2017-09-04, 22:19
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Mig veterligt är det väl så att detta med "förträngning" blev en grej under 1990-talet och för svensk del i alla fall kulminerade i detta med Thomas Quick. Förutom att det under en period användes flitigt vid tveksamt utföra utredningar med barn inblandade.

Det finns även andra aspekter på detta. Den ena är väldigt enkel. Vi minns inte allt vi varit med om, men detta gäller i princip alltid det som ligger längre tillbaka i tiden. Den andra är att eventuell "förträngning" snarare handlar om att det "gör ont" eller känns skamfyllt att berätta. Men det är något annat än att inte minnas.

Men att PM skulle ha drabbats av något som gjorde att han under ett par timmar inte visste vad han gjorde och sedan inte heller kom ihåg det. Nej. Det tror jag inte på för en sekund. Enda förklaringen skulle i så fall vara en tämligen svår borderline/schizofrenidiagnos och då är det rättspsyk som gäller för PM framöver.

Du har helt rätt förträngning blev en het potatis under 90 talet, och kulminerade (åtminstone i den svenska debatten) med Råstams totalsågning av Quick-fallet.

De framstående minnesforskarna hävdar väl idag att "trauman" "det hemska" är sådant man minns bättre (hänger kvar) än det glada stunderna i livet. Och det är ju verkligen common sense kan man tycka.
Citera
2017-09-04, 22:22
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har inte sett dokumentären skall sägas, men är väl medveten vad en "skruvad" kamera kan önska att framställa. Med det vill jag ha sagt att objektivitet är önskvärt ifrån dokumentärer.., men kanske inte alltid levererat. Schismer och konflikter säljer bra, och höjer intresset..

Frågan är : är dokumentären objektiv ?

Ja, det är svårt att säga såklart, även en dokumentär är ju filmad, redigerad och selekterad med urvalda scener aå det kan ju aldrig bli objektivt. Det är filmat rakt av hur samtalen låter under projektets gång, när de är i verkstan, natt som dag osv. Filmat rakt av från testskjutningar och gruppmöten, intervjuer efteråt med respektive Madsen och Christian. Taltiden ligger övervägande på Christian i dessa intervjuer så sympatierna från filmteamet ligger därmed där och med uppfattningen att Madsen är den som påverkat projektet till den grad att det havererat på grund av samarbetssvårigheter. Sen finns mailkonversationer mellan Madsen - Ch , samt de andra så det går bra att utläsa deras respektive roller. Det skrivna ordet talar sitt tydliga språk i dessa mail. Kan göra lite transkribering imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in