Citat:
Ursprungligen postat av
Golga
Den tanken slog mig faktiskt när jag såg dokumentären Amateurs in Space. Han verkar köra med en "alternativ sanning", dvs ha en lite annorlunda verklighetsuppfattning än andra.
Ja, det står helt klart även för mig nu när jag spenderat kvällen med att titta igenom dokumentären (med den polska speakern )
Har sista biten kvar. speakern pratar ju över så dialogerna fångas inte till 100%, men filmen handlar ju i det stora hela, förutom raketbygget, om konflikterna som uppstår, där Madsen är navet kring vilken den negativa energin uppstår, mellan honom och V Bengtson och de övriga i teamet.
Han framstår som mer o mer hänsynslös ju längre projektet framskrider och det mest framträdande som händer är hur han utvecklar en paranoia av att inte vara del i gruppen, vilket de andra dementerar att så inte är fallet. Detta fokuseras efter att han ramlat o slagit i huvudet.
Han projicerar ut sin upplevelse av att inte få vara den som styr projektet, reagerar infantilt och passivt aggressivt med att gå hem o sura o skriva att han inte vill vara med längre, för att kort därpå åter vara med efter att de andra fått "gulla " med honom ett tag.
Allt kretsar kring hans person, syns tydligt hans stora samarbetssvårigheter och beroende av att få vara i centrum. Men frågan är om hans "ändrade" beteende har med "hjärnskakningen" att göra? Tror det sitter djupare psykologiskt än så. Avundsjukan på att Christian har familj och inte han själv lyser också igenom som väldigt stark.Klagandet att Christian inte lägger lika mycket tid på projektet som han själv, och känner konkurrens med Christians barn om hans uppmärksamhet. Madsen verkar lida av grymma mindrevärdeskomplex, vilket jag tidigare resonerat en del kring, ganska typiskt för narcissister.
Tror inte han kommer bli kryssad dock, utan mer som "Arboga Johanna", tror sig ha svaret på allt i sin egna skruvade värld, och kommer inte att vika från sin story en tum.
Ed. Förhärdad som GW uttrycker det, är en klockren beskrivning av Madsen. Hans gränssättningar måste vara oerhört skeva. Ingen finkalibrig förmåga alls, utan pang på med storstövlar och overall, skita ner och bygga upp. Det ska explodera och det ska vara grandiost.
Slita i en docka med kläder och trycka in den i en tub, eller sig själv som testperson i raketen, eller ta kniven i handen o skära i en annan människa syns närmast likvärdigt