2017-09-15, 16:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Bevis finns lite varstans, i människan, i naturen, och också kan man se att Gud måste helt enkelt finnas
om man tittar på hur samhället ser på det där med Gud.

Så du har m.a.o. inga bevis per se att komme med.
Citera
2017-09-15, 16:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RootsRock
Grejen är ju den att ingenting räknas som bevis för människor som inte vill tro.

Jodå, men inte i form av pseudo-bevis.

Citat:
Jag kan lägga fram logiska slutsatser som bevisar att Gud finns men för dem flesta räcker det inte.

Om vad du hittills har presenterat på FBs religionsforum är representativt, rör det sig om pseudo-logik.

Men OK, give it a shot.
Citera
2017-09-24, 11:40
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför inte en allsmäktig bäver som bajsar planeter? För att det inte finns belägg för det.
Det var det sämsta argumentet jag sett.

En allsmäktig bäver som bajsar planeter. Mycket fin liknelse.
Kärt barn har många namn
Citera
2017-09-24, 13:49
Medlem
Hur ska en människa kunna bevisa Guds existens till en annan människa? Vill ateister ha bevis så får de göra som alla andra, vända sig till Gud, erkänna sina synder och uppriktigt be om förlåtelse.
Citera
2017-09-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Hur ska en människa kunna bevisa Guds existens till en annan människa? Vill ateister ha bevis så får de göra som alla andra, vända sig till Gud, erkänna sina synder och uppriktigt be om förlåtelse.
Varför just ateister? Alla som tror på fel Gud borde väl också göra detta? De har ju syndat ännu mer, om det är bibelns Gud du talar om.
Citera
2017-09-24, 15:38
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför just ateister? Alla som tror på fel Gud borde väl också göra detta? De har ju syndat ännu mer, om det är bibelns Gud du talar om.

Ja, det här är en tungt vägande invändning mot i första hand de abrahamitiska religionerna: konsekvenserna av "du skall inga andra gudar hava jämte mig". För mig är det otänkbart att det skulle existera en planetbajsande bäver - för att travestera en skämtare i tråden - som kommer med ett sådant påbud. De icketroende couldn't care less, de troende borde inte behöva åthutas på det sättet. De som bekänner sig till andra religioner förkastas.
Det är omöjligt att skaffa fram några bevis för att det existerar en sträng patriark som säger: du skall inga andra gudar hava jämte mig, utan att det blir cirkelbevis.

Som sagt jag är agnostiker, och menar att alla religioner har goda och dåliga sidor. Jag vill inte förkasta någons tro.
Citera
2017-09-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför just ateister?
Varför ateister ska vända sig till Gud för att få bevis för Hans existens? Som jag sa tidigare, hur ska en människa kunna bevisa för en annan människa att Gud existerar? Vad skulle räknas som bevis? Men mer specifikt, vem eller vilka är det som ber om bevis i detta fallet? Om inget en troende säger räknas som bevis då finns det inget annat att göra än att be ateisten att själv söka upp bevisen. Om ateisten avfärdar detta med att det inte är hans sak att leta upp några bevis då är frågan varför ateisten ber troende om bevis. Vill ateisten ha bevis eller inte? Räcker argument som bevis eller inte? Det hela påminner lite om legenden om när Galileo bad de tvivlande prästerna att titta i hans teleskop, men de vägrade.
Citera
2017-09-24, 18:06
Medlem
Citat:
Varför ateister ska vända sig till Gud för att få bevis för Hans existens? Som jag sa tidigare, hur ska en människa kunna bevisa för en annan människa att Gud existerar? Vad skulle räknas som bevis? Men mer specifikt, vem eller vilka är det som ber om bevis i detta fallet? Om inget en troende säger räknas som bevis då finns det inget annat att göra än att be ateisten att själv söka upp bevisen. Om ateisten avfärdar detta med att det inte är hans sak att leta upp några bevis då är frågan varför ateisten ber troende om bevis. Vill ateisten ha bevis eller inte? Räcker argument som bevis eller inte? Det hela påminner lite om legenden om när Galileo bad de tvivlande prästerna att titta i hans teleskop, men de vägrade.
Borde inte detta vara minst lika intressant för de som tror på fel Gud/gudar?
Varför skulle inte någon annan människa kunna bevisa Gud för mig? En massa andra saker har andra bevisat åt/för mig.
Citera
2017-09-24, 18:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Med bevis avses sådant som går att verifiera att det faktiskt är på det vis som påstås. Och helst ska det kunna gå att upprepa med exakt samma resultat.

Känsla och tro räcker inte. Inte heller blir det bättre om fler tror samma sak, det blir inte mer bevisat för det. Att det finns folk fortfarande idag som tror att jorden antingen är platt eller att den är ihålig gör det inte mer sant om fler skulle få för sig att tro det.

Inte heller påståendet att universum måste ha skapats är ett bevis på guds existens. För det första så finns det inget som tyder på att universum ens någon gång har uppstått ur tomma intet, och för det andra så finns det inget som tyder på att om universum skapades så var det Gud som gjorde det. Det kan lika gärna ha varit någon annan gudsliknande varelse eller flera gudar eller andra andliga varelser som inte har alla de egenskaper som normalt tillskrivs Gud.

Så länge som det finns flera lika trovärdiga (eller mer trovärdiga) alternativ så har inget bevisats.
Citera
2017-09-24, 18:38
Medlem
SilenceDeMorts avatar
Skulle inte teoretiskt sett, multiverse teorin kunna bevisa Guds existens?
Enligt multiverse teorin så har allt som någonsin kunnat hända hänt i något universum, meaning i ett universum så finns Gud, men det räcker eftersom Gud är allsmäktig och då skulle styra alla universum och även vara verklig i alla universum.
Ergo, om Multiverse teorin stämmer så är Gud verklig?
Citera
2017-09-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Ibland skäms man fan över att vara människa. Hur kan man vara så dum att man tror att det finns en Gud? Har inte folk fattat än att bibeln är inget annat än en gammal bok. Det ligger lika mycket sanning i bibeln som i Sagan om ringen böckerna.

Religoner hindrar mänskligheten att utvecklas för deras ideal är så föråldrade att de inte längre passar in i det moderna samhället. Kristendomen har 32 000 undergrupper och för att citera Jacques Fresco från dokumentären Zeitgeist Addendum, "a church divided is no church at all". Kristendomen har aldrig kunnat bevisa något överhuvudtaget att Jesus eller Gud existerar. Dom har heller inte kunnat förklara hur jungfru Maria kunde föda Jesus trots att hon var oskuld. Ett svar man kan förvänta sig från de kristna är nåt i stil med: "Det var Guds verk" eller något liknande. Det är deras sätt att sopa avslöjande frågor under mattan och leva vidare sina liv i tron på världens största lögn!

Det man helst ska komma ihåg är ett av de tio budorden, den som lyder "Du skall icke dräpa". Det ironiska är att kristendomen är ansvarig för många, många människors död, korstågen tex.

Jag är inte troende men det där handlar ju inte om gud utan religion imho.
Om det finns en gud betyder det inte att religioner är rätt eller stämmer för dom är skapade av människor. Ja budorden kan ju ff stämma fast människor bryter mot dom är ju inte direkt något konstigt?
Citera
2017-09-24, 19:32
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilenceDeMort
Skulle inte teoretiskt sett, multiverse teorin kunna bevisa Guds existens?
Enligt multiverse teorin så har allt som någonsin kunnat hända hänt i något universum, meaning i ett universum så finns Gud, men det räcker eftersom Gud är allsmäktig och då skulle styra alla universum och även vara verklig i alla universum.
Ergo, om Multiverse teorin stämmer så är Gud verklig?

Intressant. Med reservation då för att det också är ett cirkelbevis? Allt som någonsin kunnat hända - tja, om man menar att gudarna är mänskliga påfund så kommer de att existera - men bara i som fantasier i alla multiversa…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in